Gå til innhold
Hundesonen.no

Svarte labrador hannhunder


Gry

Recommended Posts

Men som allerede sagt, psyke er en ting, men mange av disse atferdene som så langt er nevnt har jo bare med trening å gjøre? Gi meg en hunderase som kommer fra fødselen av uten dårlige hilsemanerer eller den som takler å være med andre hunder på strak hand uansett hvor lite sosialisering den har hatt i oppveksten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte bare ikke helt hva du mente med at de var 'psyke', visste ikke det var et ord engang..

kanskje litt sleivete skrevet. Men man snakker om at hunder er syke. Det er enkelt å forstå.

Men om en hund har et atefrdsproblem så sier mange at: "Dette må vi plukke av hunden". Men flere av disse hundene har en psykisk lidelse f.eks angst, frykt, fobi, tvangsnevrose m.m. Dette er ikke ting som lar seg lett plukke av de, eller trene enkelt og greit. Dette må behandles og hunden må ses på som at den er syk. Derfor brukte jeg ordet "psyk"

Så alle sorte hannlabradorer har psykiske lidelser?

Nei, det har jeg ikke skrevet. Men flere av de jeg har hatt på atferdskonsultasjon har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skrev du ikke det med en gang da? Hvis det virkelig er slik at mange sorte labradorer har en psykisk lidelse, så er dette noe retr.klubben må ta tak i. Det er jo dem du bør kontakte, og få raseråd labrador på banen.

Psykisk lidelse er ikke et symptom, det er en diagnose, så nå har du beveget deg inn på et litt annet område, enn å bare kalle det "observasjoner" Da bør du ha noe mer håndfast- statistikker, stamtavler, kartlegging av oppvekstvilkår osv. Det kan nok retr.klubben hjelpe deg med, mye mer enn uhildete innlegg her på forumet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skrev du ikke det med en gang da? Hvis det virkelig er slik at mange sorte labradorer har en psykisk lidelse, så er dette noe retr.klubben må ta tak i. Det er jo dem du bør kontakte, og få raseråd labrador på banen.

Psykisk lidelse er ikke et symptom, det er en diagnose, så nå har du beveget deg inn på et litt annet område, enn å bare kalle det "observasjoner" Da bør du ha noe mer håndfast- statistikker, stamtavler, kartlegging av oppvekstvilkår osv. Det kan nok retr.klubben hjelpe deg med, mye mer enn uhildete innlegg her på forumet! ;)

Jeg tror hun postet det her mest sånn "fler enn meg sm har sett det?"

Tror ikke det her er ment som en undersøkelse, eller påstand, men bare for å se om noen har lagt merke til det samme!

OM mange har sett det samme, SÅ er det kanskje noe å ta tak i:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun postet det her mest sånn "fler enn meg sm har sett det?"

Tror ikke det her er ment som en undersøkelse, eller påstand, men bare for å se om noen har lagt merke til det samme!

OM mange har sett det samme, SÅ er det kanskje noe å ta tak i:)

Akkurat Zoey. Jeg lurer på om det er flere som har observert det samme som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om man har et litt mer kjen t navn enn mange av oss, er det såklart lov å diskutere som alle andre! Hadde trådstarter sagt at "aldri kjøp svart labrador hannhund, de er psyke alle sammen" så hadde nok noe blitt gjort med tråden :icon_confused:

Temaet er jo interessant. Har også inn trykket av at en del av de svarte er veldig "wooooh her er jeg hva skjer nå skjer det noe der borte nei da sjekker jeg her hallo pappa lommene dine lukter godt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje logisk at det blir slik at mange labrador hanner bikker over? Popularitet og avl passer jo som oftes ikke så godt sammen... Slik jeg forstår Gry er det ikke eierne det er noe "galt" med, hundene ville blitt "gale" uansett hvilke eiere, stemmer det? Eller er problemet sammensatt: dårlig avl og eiere med lite kunnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanskje litt på siden, og min erfaring med labradorer begrenser seg til tre individer som jeg føler jeg har kjent godt nok til å ha en mening om dem. Men jeg har oppfattet det som at labradoren rett og slett er en veldig undervurdert rase? :icon_confused: At folk skaffer seg disse hundene fordi de liksom skal være supre familiehunder, og det er de sikkert altså, men så er de mer aktive enn først antatt liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo naturlig at du har hatt flest svarte labradorer inne hos deg, svart er dominant og i tillegg er det mange oppdrettere som med vilje og viten kun avler på hannhund og tispe med kun svarte fargegen. Gul og rød (fox red) er veldig vanlig blant jaktlabrador, men dette er jo et snevert miljø per i dag :whistle:

Jeg deler ikke samme oppfatning/observasjon som deg egentlig, jeg synes labrador hannhunder flest er ålreite, men de er jo naturlig nok mer voldsomme enn tisper med samme atferd siden de er en del tyngre og "rett på sak".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...