Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gå tur med to eller fler hunder samtidig


Djervekvinnen

Recommended Posts

Det er en teknikk man må legge til,slik at man hele tiden er automatisk innstillt på å rydde i båndene før det blir krøll.

Etter en stund blir det så naturlig at jeg tror de fleste ikke tenker over det,hendene bare går av seg selv,og man ser kanskje på helt andre ting.

Når jeg går med flere hunder så kan de ikke vase å gå som de vil,dvs gå på høyre side av den,bytte tilbake,osv!

Så det blir en naturlig del for meg å holde kontroll på at de holder orden i rekkene også.

Normalt har jeg ikke problemer med å gå med flere hunder,men feks et flexibånd kan skape kaos!

Et feil bånd kan bli irritasjon deluxe.Det kan være dårlig å holde i,vanskelig å kontrollere med lette håndbevegelser osv.

Husker jeg gikk på stranden og hadde et flexibånd på en valp.Jeg hold på å bli sprø!

Hadde null kontroll,men det var det eneste båndet jeg hadde der og da,for det lå i bilen og de andre var glemt.

Har pleid å knytte to lange bånd sammen slik at det blir en slags hanefot som gir større bevegelsesfrihet enn den der standarden på ca 30 cm.Det funker veldig fint..Blir to løkker å holde i,men båndene er ihvertfall sammen på et punkt,og skaper en ryddigere tur!

Jeg har gått med 4-7 store hunder alene mange ganger...

Det er ikke noe problem sålenge jeg sørger for å ha fokus på dem og kontrollerer med jevne mellomrom.

Om en skal drite så er det mitt ansvar å gi hint til resten at de må vente,så de ikke drar driteren overende.

Enkelte hunder kan lage kaos om dem er 2 i bånd,og man kan bli sprø!

Men jeg opplever sjelden stress med å ha flere i bånd.

Det er en vanesak først og fremst.Du som skal ha 2 hunder må bare stå på å gå mye med begge og lære dem hvordan dette funker.Jo mer du gjør det jo mer får du teken.Hvis man lar være fordi det er stress i starten så får hverken hund eller menneske roen på det.

Et tips er å ha mp3 spiller med god musikk,så bare går man der og lar alt flyte og bare går og går.Musikk hjelper på stress,og man går mer på automat når man er såpass borte i hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Det er en kunst å gå med mer enn en når man er vant til kun ett bånd. Mine har alltid stort sett gått fint sammen, hatt et bånd i hver håndt og bytta ved behov. Jeg har også festa sammen to lange bånd i enden sånn at jeg kun holdt i ett, men det ikke var en kort hanefot (jeg liker ikke hanefot, hundene mine har måttet gå under kommando for at det skulle fungere greit).

Husker det var pes å gå med Aro og Abby sammen i starten. Aro hadde en plan når han gikk tur, for da GÅR man nemlig. Man stopper ikke for annet enn kjappe tissepauser og helt nødvendig snusing. Abby på sin side syns at den store kalde verden var fryktelig spennende, man måtte titte på biler, jage løv, hilse på mennesker, bjeffe litt på skumle ting og i det heletatt bruke en god del tid til å tenke. *flire* Det endte opp med et salig båndkaos og en skrekkelig frustrert Aro. Men det gikk seg til etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke problemet jeg... (Selv om jeg etterhvert har begynt å forstå hvorfor naboene glodde rart på meg da jeg 4 dager før termin med eldstesønnen gikk i veg med 4 store (70-78 cm i mankehøyde) og 1 liten i bånd gjennom boligfeltet for å komme til skauen...)...

I stedet for å bekymre deg for båndtrening/-turer, bør du være forberedt på å ta hensyn til de to hundenes ulike behov for mosjon, tenke over om/når du kan slippe dem sammen (stor hund skader liten valp), frekvens og hvor lenge de kan/skal være ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har heller ikke hatt noe problem med og gå tur med to hunder :)

Jeg bruker som regel hanefot, men det tilsier at hundene må være litt samstemte.

Ellers bruker jeg belte så jeg kan feste to bånd i, men som regel går begge hundene fot på høyresiden av meg begge to.

Men vis jeg har belte får de"fritt" like foran meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - Ta på jakke og sko (sjekk om du har bæsjeposer i lommen)

2 - Ta på hund nr 1 bånd og halsbånd

3 - Ta på hund nr 2 bånd og halsbånd

4 - Hold i båndene

5 - Åpne døren

6 - Sett høyre fot foran venstre

7 - Sett venstre fot foran høyre

8 - Gjenta punkt 6 og 7 så ofte som man finner nødvendig

9 - Finn huset ditt igjen

10 - Åpne døren

11 - Knepp av hund nr 1 og hund nr 2 bånd

12 - Ta av jakke og sko

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror rett og slett at det er en tilpassningssak, og hundene lærer etterhvert hvordan

du vil ha det på tur. I starten så krysset hundene både frem og tilbake, og det var mye

kluss, nå er det ikke noe slik lenger :)

Hvor lang tid pleier det å ta liksom, før det har gått seg til?

Skjønner rett og slett ikke problemet jeg. Det er da ikke så himla vansklig å fikse på det der, om den eldste kan gå pent i bånd? Tenker på når du får valpen nå. Aldri slitt med to, tre, fire i bånd.

*flire* Her i huset funker det sjeldent optimalt når de går sammen. Det bedrer seg sakte men sikkert (og har noen gedigne tilbakefall til tider), men gleden er jo da større når jeg tar de på "single" turer. Da er det jo en FRYD å gå på tur *flire* Men, sånn tidsmessig- så hadde det vært en stor fordel om det kunne være en FRYD å gå på tur meg begge på en gang.

Sofus går nemlig pent i bånd, med mindre det er løpetid eller noe interessant, eller en hund, eller en katt, eller et .. hm.. blad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid pleier det å ta liksom, før det har gått seg til?

Ikke godt å si det du, er nok veldig individuelt. Jeg aner ikke hvor fort

det gikk seg til her, men når denne tråden kom og jeg tenkte over det

så går hundene veldig pent på tur i grunn :)

I starten når dem holdt på å krysse å tulle, så tok jeg bare i båndet og

ledet dem på "rett plass" eller byttet på lenkene, og etterhvert gikk det

som ren automatikk, man glemmer hva man gjør, og plutselig uten at

man registrerte det, fungerer ting bedre.

Jeg har forøvrig hatt 3 hunder siden august, så det er jo ikke så lenge egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på noe. Dere som sier at hundene deres går "fot" under turen, de går vel virkelig ikke med full kontakt og høye benløft som mange hunder gjør når de går fot?

Ja og nei. Til tider gjør de det ja, men ofte går Tulla bare ved foten min, uten at hun ser opp på meg. Men som oftest går hun enten skikkelig fot, eller så går hun fremfor meg og snuser litt her og der, eller bare går. Men det hender ganske ofte at begge to kommer i utgangsstilling og traver fornøyd og håpefullt bortover veien med meg.. :) Selv om det er irriterende (kan de ikke bare tisse for pokker??), så må det se fryktelig pent ut.. :closedeyes:

Jeg lurer egentlig på hvorfor i helvette hunden skal gå fot, PÅ TUR?!?!?!?!

Jeg prøver å få de til å slutte, men de vil ikke gi seg..! :shocked: Jeg må faktisk kommandere de til å slutte, evt prøve litt fåfengt kjeft, men det er sjelden det nytter særlig lenge om gangen hvis de først har bestemt seg for å gå fot.. :rolleyes: Aynï er forresten ikke så flink å gå fot, hun "hopper" fot hun! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid pleier det å ta liksom, før det har gått seg til?

*flire* Her i huset funker det sjeldent optimalt når de går sammen. Det bedrer seg sakte men sikkert (og har noen gedigne tilbakefall til tider), men gleden er jo da større når jeg tar de på "single" turer. Da er det jo en FRYD å gå på tur *flire* Men, sånn tidsmessig- så hadde det vært en stor fordel om det kunne være en FRYD å gå på tur meg begge på en gang.

Sofus går nemlig pent i bånd, med mindre det er løpetid eller noe interessant, eller en hund, eller en katt, eller et .. hm.. blad?

*ler høyt* Akkurat sånn er det her også :)

Emma veier jo 2,5kg, så hun er ingen kunst å styre i bånd, men alikevel er det SÅ mye deiligere å gå med èn hund enn å gå med to. Emma og My er så forskjellige også, Emma bruker laaaang tid på å lukte her og der mens My er mest interessert i å GÅ - så jeg står ofte i midten med armene hver sin vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer egentlig på hvorfor i helvette hunden skal gå fot, PÅ TUR?!?!?!?!

Tja, for min del er det ganske enkelt fordi veien her er smal, svingete og bilene kjører gjerne som svin. Da er det direkte farlig å la 3 hunder virre i hver sitt bånd forran meg. Og i det å gå fot legger jeg kun at hundene skal gå ved siden av meg, ikke at de skal gå lydighetsøvelsen "lineføring". Om vi ikke går bare langs veien går hundene i strikk forran. Langs veien går vi 600 meter hver dag (må gå der for å komme til skogsveien), samt om jeg er på en kortere joggetur med de, og ja, da skal hundene gå pent ved min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder og går tur med dem i hvert sitt bånd. Det fungerer helt bra det - begge snuser og tisser på samme flekk og begge er samkjørte. De går stort sett på samme side.

Fram til i fjor høst gikk jeg med tre hunder samtidig. Det var litt mer problematisk i og med at Sonny ble så fort trett og vi måtte hvile ofte (hun var gammel), men rent sånn turmessig var det aldri noe krøll.

Ingen av mine går "fot" - de får gjøre det de vil i båndet stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre, har Sankt Bernharden i venstre (jeg er venstre hendt og da sterkere i den armen) og de to små i høyre.

Nå er det sjeldent jeg leier Eldar siden vi bor her vi bor så jeg setter ofte Titus i samme bånd som ham (bare fester endene på båndene). Eldar bare dalter, så har jo ikke Titus mye han skulle ha sagt om hvor han vil gå hen. Har jeg med barnevogn binder jeg bare Dexter i den:)

Er det veldig glatt bruker jeg spark:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel når jeg passet Tia (aussien til labbis her inne) var jeg bare fast bestemt på at å gå tur med de to sammen måtte bare fungere og klart de første turene var rimelig spennende da dette var vinter, de skulle leke, snuse og plutselig måtte en eller gjerne begge to på do samtidig. Men jeg snudde når de dro i båndet og gikk i motsatt retning til de slutta å dra og da snudde jeg og gikk riktige veien og dette fortsatte jeg med til ingen av de dro i båndet :) Så det fungerte faktisk bedre enn jeg hadde trodd :) Men enkelte ganger når jeg har gått med f.eks Turbo og den gjevngamle dalmis kompisen, eller Turbo og den gjevngamle dogo canario kompisen har jeg sett meg nødt til å ta på de halti-grime når de har vært værst da jeg ikke vil risikere å ikke klare å styre de, men har da tatt den av når de har roet seg og øvd på samme måte som med Tia og Turbo. Når jeg har gått med mindre hunder med Turbo (som kineser og chihuahua) har jeg bare gått som at jeg bare har Turbo egentlig så har ikke vært noe problem. Anbefaler også musikk da du "stenger verden litt mer ute" men ville KUN hatt musikk på ett øre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fire hunder, 3 av de veier over 50 kg, og når jeg da går tur med disse i bånd, er jeg faktisk avhengig at de kan gå pent / fot. Ellers risikerer jeg at eg henger som ett slips etter :)

Ellers har jeg altid gått med mangen hunder (oppvokst med grand danois, og ofte gått med 2-3 om gangen), og jeg og sambo har alid hatt to hunder samtidig.. Aldri hatt noe problem med tur i bånd m flere hunder igrunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er veldig samkjørte, og det er somregel ingen problemer ift å gå tur med begge samtidig. Knott trekker, Zima vimser, men det går allikevel helt fint. Har aldri hatt problemer med å f.eks plukke opp etter den ene (den andre må stå og vente bare). Ved passeringer pleier jeg somregel å ha Knott i utgangsstilling og Zima i kort bånd, bare fordi at ting blir litt mer uoversiktelige når man har to. Mine pleier også å gå fot på tur, prøve iallefall, gjerne etter vi har gått litt (Knott synes det er kjedelig å gå tur i bånd, nemlig:P Mye morsommere å trene). Det får hun somregel ikke lov til, for jeg liker ikke at hun manipulerer meg til å trene henne, så vi har en "marsj"-kommando. Det betyr at man skal gå rett frem foran meg. Merker forresten at våre regler og rutiner blir fort utvannet dersom de går mye tur med andre enn meg, og da er de vanskeligere å gå med senere. Får de lillefingeren tar de hele hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er veldig samkjørte, og det er somregel ingen problemer ift å gå tur med begge samtidig. Knott trekker, Zima vimser, men det går allikevel helt fint. Har aldri hatt problemer med å f.eks plukke opp etter den ene (den andre må stå og vente bare). Ved passeringer pleier jeg somregel å ha Knott i utgangsstilling og Zima i kort bånd, bare fordi at ting blir litt mer uoversiktelige når man har to. Mine pleier også å gå fot på tur, prøve iallefall, gjerne etter vi har gått litt (Knott synes det er kjedelig å gå tur i bånd, nemlig:P Mye morsommere å trene). Det får hun somregel ikke lov til, for jeg liker ikke at hun manipulerer meg til å trene henne, så vi har en "marsj"-kommando. Det betyr at man skal gå rett frem foran meg. Merker forresten at våre regler og rutiner blir fort utvannet dersom de går mye tur med andre enn meg, og da er de vanskeligere å gå med senere. Får de lillefingeren tar de hele hånden.

Haha, ja det merker jeg også! Av en eller annen grunn trekker de så mye mer når typen har gått med de enn når jeg går med de alene, men han påstår at de ikke trekker når han går med de. Så jeg vil helst gå med de selv, for etter en tur med han blir de helt umulig på neste.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gått masse med flere hunder oftes 3 stykker sammen.Blir som oftes masse krøll med båndene ellers går det fint.Er mest prosjekt om passer en hund som drar litt for da starter mi også.Passer ei nå også men,det går helt supert.

Må si er glad noen ganger da slipper de løs da så det er jo ikke så lange perioder de går i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi veldig heldige, for det første har vi områder rett utenfor huset hvor de kan springe fritt så pleier ikke ha de i bånd. Men i sommer passet jeg min mormors hunder også så da gikk jeg tur ,med tre hunder hver dag. Det gikk heilt fint å ha de i bånd, hadde to i tospann og en i andre hånda. Men hadde nok ikke gått viss de ikke hadde vært kjent med hverandre leller samkjørte. De er flinke til å gå fot, eller bak, og drar ikke i båndet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...