Gå til innhold
Hundesonen.no

Bernerjenta Brumma

Pion

Recommended Posts

Skrevet

Hmm, på tide å lage en egen tråd til Brummern, kanskje!

Brumma er altså en liten(enn så lenge) Berner Sennen, og min aller aller første hund. Hun er ei ganske bestemt dame, og jeg tror jeg har en jobb foran meg... Satser på at vi begynner på valpekurs når jeg finner noe bra.

I går ble hun 10 uker gammel, og jøje meg så fort hun vokser!

Den siste uka er det beina som har skutt i været, og nå har hun akkurat blitt høy nok til å nå opp til stuebordet. :P

Til tross for en del negative ting (styr med klær, kaldt, tildig mørkt osv) syns jeg det er kos å ha henne her nå i desember. Så har jeg aldri hatt hverken sommer- eller vintervalp før, men det er da moro med all snøen ute :lol:

Så var det kanskje litt rart å skaffe seg valp midt i slutten på skoleterminen, men jeg kan ikke si at jeg angrer :lol:

brummern7.jpg

Får poste fler bilder senere, tror jeg. *sliten og lat*

(er det forresten okei å stille spørsmål i denne tråden, eller er det bedre å lage egne tråder på valpeforumet om man lurer på noe?) :icon_confused:

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Så fin hun er! Jeg har en egen forkjærlighet for bernere! Koseligere hunder skal man lete lenge etter. Jeg sier ikke nei takk til flere bernerbilder altså :icon_confused:

Selvfølgelig kan du spørre om hva du vil i din tråd, men det er nok større sjanse for mange gode svar hvis du lager en egen tråd i valpeprat eller hvor det hører best hjemme. dessuten kan spørsmålet ditt bli til hjelp for andre også hvis du lager en egen tråd om det (eller fortsetter i en eksisterende tråd med samme tema. Søkefunksjonen er også grei å bruke)

Skrevet

Tusen takk! :icon_confused:

Mistenker bare om at jeg skal lage ny tråd om det jeg lurer på, vil det etterhvert bli et skred av tråder fra denne brukern inne på valpeforumet :lol:

Skrevet

Tusen takk! :lol: Helt enig i at det er noe spesielt med beibibernere, hehe. Elsker hvordan de går fra små bamser til store flottinger.

Spammer litt bilder fra den første tiden... Fanting en regler for antall bilder i en tråd, sååå jeg bare pøser på intill noen kommer og vifter med fingern.

8 uker:

endamindre03.jpg

endamindre4.jpg

endamindre3.jpg

endamindre7.jpg

9 uker:

brummern8.jpg

brummern2.jpg

brummern6.jpg

brummern5.jpg

brummern3.jpg

brummern13.jpg (i-alle-dager-liggestilling)

brummern10.jpg De tenna, sukk!

brummern1.jpg

I går begynte jeg nesten å grine da hu stakk fra meg i hagen. Det har hun aldri gjort før. Fant ut etter noen minutter med frustrasjon at det var en dau mus under dokkestua, og det var visst ikke lettt å finne noe som kunne friste MER for å få henne til å kravle ut til meg.

All forståelse for at det sikkert smaker digg, men skvatt som pokker da jeg så henne med en knasende sprø frossen mus i kjeften :lol:

*stikke ut og grave hauger med snø rundt dukkehuset*

Vi har forresten fått sansen for klikker, Brummern og jeg. Utrolig hvor fort hu plukker opp ting jeg klikker for!

Skrevet

*SMELT* For en vanvittig NYDELIG valp du har!! Hun tar virkelig kaka. Du må kosemomse henne fra meg :lol::lol:

Skrevet

Tusen takk! :)

Noen bilder fra i går, bare. Hun er 11 uker gammel nå

hodepaaskakke.jpg

sitteihagen.jpg

pelsogsnute.jpg

Hvordan får dere oppdatert tittelen med dato for siste oppdatering, forresten? Jeg skjønner ikke :)

Skrevet
Tusen takk! :)

Noen bilder fra i går, bare. Hun er 11 uker gammel nå

hodepaaskakke.jpg

sitteihagen.jpg

pelsogsnute.jpg

Hvordan får dere oppdatert tittelen med dato for siste oppdatering, forresten? Jeg skjønner ikke :)

Du må redigere det første innlegget ditt. :)

Og hun var kjempefin! :rolleyes:

Edit: Nei, det går faktisk ikke og redigere det. Hm..

Skrevet

Åhhh hun er fantastisk nydelig :ahappy:

Jeg drømmer selv om en berner senen og jeg blir bare mer å mer valpesyk når jeg ser denne nydelige jenta :ahappy:

• 4 weeks later...
Skrevet

Nå har kameraet hatt fortsoppelse ganske lenge fordi jeg rota bort ledningen. Men nå er den tilbake, gitt og jeg har fått lasta opp noen bilder.

0e6664b6.jpg

'sup?

brummaiboks.jpg

17925e28.jpg

Morgentur ved Mjøsa, mens det ennå var mulig for et b-menneske å stå opp før solnedgang

30fc15b7.gif

*sassy*

8b07a8a1.jpg

*pensive*

9b5e7e10.jpg

Dumbo gjør seg klar til å lette

9293f6fd.jpg

70fe139a.jpg

65310e1f.jpg

19c05909.jpg

d3e578bf.jpg

6f62e420.jpg

c048e622.jpg

I can haz fun!

...vanskelig å ikke poste fler bilder enn nødvendig, altså. Selv om de fleste er ganske like og greier :|

Skrevet

Sukk, blir jo ikke valpesyk av å se slike skjønningbilder... Håper dere koser dere masse, valpetiden går så altfor, altfor fort!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...