Gå til innhold
Hundesonen.no

Ski-kjørings-utstyr


Gjest

Recommended Posts

Luna er enda bare 8 1/2 mnd, men vi må da kunne prøve oss på litt skigåing. Til påska er hun 1 år og vi må da kunne gå litt på ski da :P Derfor: hvilket utstyr er best? Og ikke minst; hva trenger jeg?

Ikke noe superheftig for vi kommer nok ikke til å gå i lysløypa hver dag, men gjerne noe som holder seg og som kan brukes til litt fjelltur til påska 2010.

Så på noe ala "elastisk line 2,5/4 meter" på dyrebutikken i dag. 309 kr for noe KENNEL tull gidder jeg ikke betale. Er det anbefalt å kjøpe 4 meter så man har litt distanse å stoppe på? Bikkja har et fantastisk dramoment og lavt tyngdepunkt.

Trenger man magebelte? Finnes dette i størrelse superslim, for jeg er ****** tynn rundt midja :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar
Luna er enda bare 8 1/2 mnd, men vi må da kunne prøve oss på litt skigåing. Til påska er hun 1 år og vi må da kunne gå litt på ski da :P Derfor: hvilket utstyr er best? Og ikke minst; hva trenger jeg?

Ikke noe superheftig for vi kommer nok ikke til å gå i lysløypa hver dag, men gjerne noe som holder seg og som kan brukes til litt fjelltur til påska 2010.

Så på noe ala "elastisk line 2,5/4 meter" på dyrebutikken i dag. 309 kr for noe KENNEL tull gidder jeg ikke betale. Er det anbefalt å kjøpe 4 meter så man har litt distanse å stoppe på? Bikkja har et fantastisk dramoment og lavt tyngdepunkt.

Trenger man magebelte? Finnes dette i størrelse superslim, for jeg er ****** tynn rundt midja :P

Magebelter finnes nok også for deg, min sylfideslanke venn..! :P Jeg er ganske slank selv, men har faktisk to magebelter som gjør jobben. Når det er sagt, så liker jeg heller å ha de over hofta, og der er jeg nok ikke fullt så slank, men det er en annen sak.. :blink:

Det magebeltet jeg liker best, er fra Seleverkstedet. Det kan man snurpe helt inn til polstringen møtes på begge sider av magen, og SÅ tynn håper jeg virkelig ikke du er, med mindre du er fem år eller noe! :closedeyes: De fleste magebelter koster rundt 400-600 kr. Invester i et skikkelig ett jo tidligere jo heller. Ingen vits i å kjøpe noe nytt om to år, for dette er noe man skal ha til evig tid nemlig! Mitt favorittbelte kostet ca 400kr, og det andre, som jeg ikke liker så godt og ikke husker merket på, kostet 600-700, med strikk da. Pris henger ikke nødvendigvis sammen med kvalitet, men det viktigste for sånne wannabe-skigåere som meg og deg, er at man har et skikkelig feste til båndet. Ikke noen krøllkrok hvor båndet kan hekte seg av (det må være for ekstremkjørere), men en D-ring i tillegg til en evt krøllkrok. Hurtigutløser kan man få på strikket om man ha behov for det (og det har jeg enda ikke hatt, og jeg bruker magebeltet mitt nesten daglig).

I tillegg til magebelte må du ha en lang strikk. Jeg har en på ca1,7m, en på 2,5m og en på 4m. Når jeg skal gå på ski bruker jeg den på 2,5m, men den på 4m fungerer også greit dersom man har en hund som mer eller mindre konstant går fremover og ikke går og surrer mye rundt beina. 4m gir deg derimot litt bedre tid å stoppe på, hvis det skulle være noe å ta hensyn til.. Personlig velger jeg stort sett "fall mot bakken som en død stein og håp det beste"-metoden. :closedeyes:

Strikk koster et par hundrelapper. Andre, slik som mine (som er de du har sett), koster atskillig mer, og er IKKE verdt pengene. For all del; de har holdt i mange år, men du finner nok bedre og billigere andre steder. Lurer på om Seleverkstedet er stedet å lete da også, men det skal jeg ikke si for sikkert. :P

Ellers kan du fint gå på ski med henne allerede nå, så lenge du ikke gir henne hele oppgaven med å få dere fremover og oppover i sporet. I morgen er planen at Aynï skal til pers (9,5 mnd), og min første hund var med på skiturer (dog stort sett løs) fra han var fire-fem mnd. Nå er ikke jeg en racer på ski, så det gikk ikke spesielt fort, haha.. :P Vi gikk i løyper (noe jeg fremdeles gjør), og hundene har stort sett vært lure nok til å holde seg i løypen de også. Mindre dyp snø = mindre belastning på ledd. En grei sele til hunden må du også ha, men du bruker vel stort sett sele, eller husker jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt magebelte, det gir mindre å holde orden på. Skal kjøpe meg det nå selv, og har blitt anbefalt Baggen-beltene hos alle som går litt på ski med hunden. Dessuten ville jeg gått for magebelte med benstropper om du er så tynn :blink: Elastisk line er sikkert kjekt, en god sele til når hun skal begynne å lære å trekke (kjekt å vente med å la henne trekke til hun er ferdig utviklet), og ski uten sånne stålkanter (gir lite pene kutt på hundene).

Husk å varme henne litt opp og la hun går ordentlig på do før du kjører avgårde i 100 :P

Ellers; husk kvikk lunch og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt magebelte, det gir mindre å holde orden på. Skal kjøpe meg det nå selv, og har blitt anbefalt Baggen-beltene hos alle som går litt på ski med hunden. Dessuten ville jeg gått for magebelte med benstropper om du er så tynn :P Elastisk line er sikkert kjekt, en god sele til når hun skal begynne å lære å trekke (kjekt å vente med å la henne trekke til hun er ferdig utviklet), og ski uten sånne stålkanter (gir lite pene kutt på hundene).

Husk å varme henne litt opp og la hun går ordentlig på do før du kjører avgårde i 100 :P

Ellers; husk kvikk lunch og god tur!

Du - stålkanter gir FIIIINE kutt, de :blink:. Reine og fine - og gjerne dype :P.

Neida, ski med stålkanter er fyfy selvsagt (jeg snakker av erfaring kan man si), også kan det jo være lurt å ha litt solide staver (snakker også av erfaring og ser på de gamle stavene som er skikkelig bøyd etter et par kræsj *Host*).

Jeg anbefaler også et skikkelig belte med en god krok som ikke slipper av båndet sånn uten videre. Jeg har gått mye på ski med hund, og har aldri hatt behov for å nødutløse båndet heldigvis. Jeg har litt ulike typer belter som jeg har testa ut, men kommer alltid tilbake til Baggen-beltet med strikk rundt livet (altså - beltet er bredt og godt, men har en løpekant for strikk som man fester hunden i - dermed trenger man ikke å ha strikk i lina).

Jeg bruker ei line som er rundt 2,5 m lang. Noe særlig lenger line trenger man strengt tatt ikke (det blir som Huldra skriver fort litt surr og kaos om hunden ikke går konsekvent rett fram og i stram line). Jeg liker også å bruke Nomesele med feste helt bak på rumpa - det ser ut til å fungere bra med mine hunder iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du - stålkanter gir FIIIINE kutt, de :blink:. Reine og fine - og gjerne dype :P.

Neida, ski med stålkanter er fyfy selvsagt (jeg snakker av erfaring kan man si), også kan det jo være lurt å ha litt solide staver (snakker også av erfaring og ser på de gamle stavene som er skikkelig bøyd etter et par kræsj *Host*).

Jeg anbefaler også et skikkelig belte med en god krok som ikke slipper av båndet sånn uten videre. Jeg har gått mye på ski med hund, og har aldri hatt behov for å nødutløse båndet heldigvis. Jeg har litt ulike typer belter som jeg har testa ut, men kommer alltid tilbake til Baggen-beltet med strikk rundt livet (altså - beltet er bredt og godt, men har en løpekant for strikk som man fester hunden i - dermed trenger man ikke å ha strikk i lina).

Jeg bruker ei line som er rundt 2,5 m lang. Noe særlig lenger line trenger man strengt tatt ikke (det blir som Huldra skriver fort litt surr og kaos om hunden ikke går konsekvent rett fram og i stram line). Jeg liker også å bruke Nomesele med feste helt bak på rumpa - det ser ut til å fungere bra med mine hunder iallefall.

Stålkanter ja... Jeg kommer ikke over når sambo i fjor vinter så pent sa at han var så flink til å gå på ski at han da fint skulle greie å holde seg unna bikkja med stålkantene. Joda, greit nok det! Men bikkja hans (da bare valpen) greide ikke å holde seg unna skia hans, så hun fikk et fint, men heldigvis bare lite, kutt av å bare stå ved sidenav skia hans! Plutselig skjønte han hva jeg mente. "Det har jo gått bra i alle år!", jepp, men en gang går det galt, og jeg tar ikke sjansen!

Jeg har gått og går temmelig mye på ski med hund, og jeg elsker baggenbeltet. Der har blitt sånn "før og etter" opplegg i snørekjøringshistorien min. Jeg tror ikke man setter sikkelig pris på et godt belte før man snørekjører med 3-4godt trente huskyer forran. Jeg er heller ikke noe superkraftig sak, så magebeltet kan skli opp i livet (du burde ha det på hofta ja, det er ikke noe behagelig å bli nøkket rundt i livet), men det fikser seg med et par benstropper til baggenbeltet. Et annet pluss er at man kan bruke et hvilket som helst bånd til (selv om det beste er et som er litt lett, men sterkt), og da er det også lett å få med seg to hunder, for du hekter bare et til bånd på, hvis man ikke er fan av hanefot da. Hanefoten fungerer bare om hundene takler å gå ganske tett.

Ikke bruk for langt bånd det gir deg som oftest bare problemer. Kjekt om man ser bikkja der fremme også, for i Tromsøs lysløyper så vet man ikke bestandig hvem man treffer på rundt hver sving. De gamle mennene i kondomdress eier jo løypa må vite.

Og ei god sele på bikkja er et must! Ei som passer og er godt polstret, og det vet nødvendigvis ikke de som jobber på dyrebutikkene...

En annen ting. Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller hatt henne med meg løs i lysløypa frem mot påska løs, også koblet henne i bånd om dere møtte på folk og dyr, slik at hun blir vandt til skiene og skistavene og at dette går framover. Hun er jo for ung til å begynne å trekke nå, men senvintres kan dere godt starte llitt lett. Når hun er 18-24mnd, ferdig utvokst og røntget kan morroa virkelig begynne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MJA, løs i lysløypa tror jeg hadde vært som å slippe djevelen løs i lysløypa. Jeg kan si stikkord som små barn, kjekke menn, matrester i grøftene og kanskje evt. dyrebæsj (hundebæsj går fri på radaren, men med en gang du fjerner canis fra prefiksnavnet....). :blink:

Hun er høyst tvilsomt redd for ski og alt annet, Luna er sånnt sett utrolig grei for alt nytt er bare flott og egentlig ikke noe big deal.

Men baggenbeltet så jo utrolig flott ut da! Finnes det i noen butikker i Tromsø (da tenkes friluftslivbutikker?) så man kunne prøvd det? Tenker jeg må ha det rundt hoftene ja, jeg er vel nøyaktig slik denne beskrivelsen foreskriver:

X1 = Enkel ekspander -> Myk demping

En mykere demping for små eller mellomstore hunder, annbefales også for større hunder om du selv er liten og ikke har så mye vekt og sette imot!

Oh yes! :P Dog er jeg ikke liten, en høy jævel, men alt for pinglete etter min smak... Gah.

Falle død om høres ut som god teknikk! Skal IKKE begynne i lysløypa siden det bare er feil og galt og grusomt i mitt hode, ikke bare pga menn i kondomdress, men små gutter i kondomdress som pleier å skrike til deg om du går i løypa uten klær (EHHH, uten klær var vel ikke helt hva jeg skulle fram til, uten SKI på beina :P skriveleifs, i love you), og små barn på akebrett evt. jentegjenger som går 8 i bredda. JEG hadde neppe tatt skade siden Luna hadde brøytet alle ned før jeg kom glidende etter, men man vet jo aldri hva de "skadde" ville sagt :P Hvordan gjør man det ned bakker? Jeg ser for meg ski som går på kryss i plogstilen og staver som flagrer rundt? Men det var kanskje der falle død om teknikken kommer inn... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff syns det er vanskelig å finne seler jeg.. Tør liksom ikke kjøpe noe i frykt for at det skal bli bortkasta penger. Mailin: Er noen av selene som de selger her brukbare til trekking for en ung, liten aussiefrøken tror du?

Hvilke isåffal?

Lurer på om ikke vi må dra innom der etter jul å hamstre hundemat og en trekksele for julegavepengene mine :blink: Ser de har noen strikk-kobbel også der, de er kanskje greie til snørekjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski skal jeg ikke komme med anbefalinger på, slikt har jeg mannfolk til:)

Meeen magebelte, bruker dette LINK og er veldig fornøyd med det! Bruker sele og kjørestrikk fra seleverkstedet, og kommer ikke til å bruke annet noen gang tror jeg. Selene kosta ca 500 kr, strikken 220 kr. Strikken jeg bruker er ca 2 meter tror jeg, men så har jeg en hanefot på 60-70 cm også, så nesten 3 meter. vil ikke ha lenger, blir for mye krøll for meg det :blink:

Har prøv denne:

http://www.hundeutstyr.no/snorekjorestrikk-rund-p-389.html Der røyk sømmen som festa strikket inne i båndet.

Og dette: http://www.hundeutstyr.no/kjorestrikk-p-93.html strikket røyk tvers av da mr.hovawart tok i litt hardt en gang, og jeg fikk strikken rett ved øyet, griseflaks at jeg ikke fikk den i øyet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg syns baggenbeltet er helt faktastisk til snørekjøring. Da trenger du ikke strikkbånd for det er strikk i beltet. Baggenbeltet er ganske dyrt da (men det er de fleste sånne belter), til gjengjeld slipper du å kjøpe strikktau og kan heller bruke et vanelig litt langt kobbel, eller rett og slett tau du setter krok på. Baggenbeltet fås med lårstropper også så du slipper å få beltet rundt livet. Også har det en praktisk løsning på feste av tauet hvor det ikke er noen krok det kan hoppe av og som samtidig kan fungere som en grei hurtigutløser (selv om jeg heller aldri har trengt det). Jeg har også et vanelig klassesk lærbelte med sånn utløserkrok. Kroken klemte jeg sammen etter første turen fordi beltet spratt av, og det har en ubehagelig tendens til å sli opp rundt livet og rykk midt på ryggen er veldig lite behagelig...

Hvis du ikke vil kjøpe belte går det greit å bruke en (anatomisk) ryggsekk å feste strikktauet til også. Det er faktisk ganske behagelig fordi du får trykket fordelt på hele ryggen, men det er jo fryktelig upraktisk å måtte dra med seg ryggsekk hver gang man skal ut på skitur da.

Hvordan gjør man det ned bakker? Jeg ser for meg ski som går på kryss i plogstilen og staver som flagrer rundt? Men det var kanskje der falle død om teknikken kommer inn... :blink:

Hihi man ploger i nedoverbakker :P Funker fint det, men jeg klarer ikke å holde så lav fart som jeg kanskje kunne ønsket med tanke på belastning på bikkjene. Det er i nedoverbakker det belastes mest (mye vekt på forparten). Hvis du ikke er helt stødig på ski kan det kanskje lønne seg å lære hunden en gå-bak-kommando for bruk i nedoverbakker. Det kan jo også være greit i andre situasjoner (selv om jeg selv aldri har sett behovet), men den må jo læres skikkelig inn utenfor lysløypa og uten ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baggenbeltet synes jeg faktisk blir for bredt og stort/tungt for meg. Jeg har et mindre ett i samme utførelse, men uten strikk rundt. Det er likevel feste på begge sider og bredt tau rundt beltet slik at festepunktet/trekkpunktet fordeler seg rundt hele beltet og dermed hele livet/hoftene. Mitt belte er laget av Troll. De har forhandlere i byen, verdt å sjekke ut. Har magetaske på og synes det er praktisk. Der kan man ha en liten kviklunsj, ekstra line, potesokker, bæsjeposer etc. Synes også at krokene på Baggenbeltet blir for store og tunge. Men ellers synes jeg at beltet er riktig så bra, mykt, fjærende og praktisk!

Jeg bruker nomesele på Arn og har bestandig gjort det på mine hunder. Har av og til snørekjørt med halvnome, men liker ikke den like godt som den "hele". Troll selger både hel -og halvnomeseler, så vidt jeg vet.

Ellers er det fint å ha ski med bindinger som gjør at festet blir litt mer stabilt. Type turski og ikke langrennsski. Du trenger kanskje ikke de mest utpregede fjellskiene heller.

Til seg selv er det fint å ha votter som er litt vindtette og en lue som dekker godt over ørene, det kommer fort trekk inn under kanten når man suser av sted.

I bakkene ploger man :blink: Du får bruke tiden fremover til Luna kan trekke til å øve opp plogeferdighetene, ellers kan du jo også lære henne å gå bak deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lone: Sånn du har?

beskri34.jpg

Seler --- Hvilke av disse nomeselene ville vært best å kjøpt til My?

nomesele1.jpg

"Nomesele fra Snøtroll, den optimale sela for trekkhunder. Sela har god polstring hele veien. Den er riktig anatomisk utformet, og sitter godt på hunden. Refleks på ryggen."

pia-web.jpg

"Nomesele fra Troll, den beste sela for hunder som skal trekke. Polstret helt bak til krysset/halerota.

Kombisele, med ekstra utstyr for pulkdrag leveres også."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Mange fine innspill her. Lurer på om jeg skal spørre pent om jeg kan få prøve på Mailin sin Baggen og Lone sin Troll. Jeg har jo ikke trekkhunder (selvom papillonen trakk av to beltestropper forrige skisesong, før vi visste han hadde teit rygg), så trenger sikkert ikke så veldig avansert utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Mange fine innspill her. Lurer på om jeg skal spørre pent om jeg kan få prøve på Mailin sin Baggen og Lone sin Troll. Jeg har jo ikke trekkhunder (selvom papillonen trakk av to beltestropper forrige skisesong, før vi visste han hadde teit rygg), så trenger sikkert ikke så veldig avansert utstyr?

Mine kan prøves :blink: Med dine hunder skulle man tro det viktigste er at du har et belte du synes er behagelig å ha på (det gjelder jo forsåvidt oss alle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i baggenbeltet sin fanklubb, genialt med strikken som ligger langs med inni beltet. Da slipper man strikk i tauet, noe jeg hater da jeg føler at det ødlegger "kommunikasjonen/ kontakten" med bikkkja (vet ikke helt hvordan jeg skal forklare den).

Båndet vårt har jeg laget selv, er vel 3.5 m, men 3 m er som regel mer passende. Når vi ikke står på ski, bare går til fots, bruker jeg bare det vanlige beltet.

Etter å ha prøvd litt forskjellige seler så har nomeselen akkurat blitt en favoritt, men den vi har nå fungerer absolutt ikke på min hund. Er en laika sele som er ute i sin 2. sesong, godt brukt uten at det egentlig synes. Så kvaliteten er god, men den passer ikke til min lille, kraftige, firkantete setter med dypt bryst. Skal bestille fra sledeverkstedet etter jul (om vi ikke får den i julegave).

Av de to du kom med bildet av har jeg god erfaring med troll sin, den andre har jeg ikke prøvd:) Syntes den så litt mindre god ut, den lå ikke like godt etter ryggen. Men det kommer veldig ann på hunden og konstruksjonen til selen.

Seleverkstedet sin koster rundt 400 kroner, og da er den tilpasset hunden etter mål. Kjekt når hunden blir ferdig utvokst iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lignende magebelte som det er linket til, med strikk på selve belte slik at tauet ikke trenger å ha strikk. Synes det er helt forferdelig å gå med, og blir bare ekstra rot. Tydeligvis litt forskjellige preferanser her. :P

Men til ts: du kan jo bare kjøpe et strikktau og ha rundt midjen enn så lenge, så kan du heller ønske deg et skikkelig belte til jul eller noe. :blink: Fungerer helt okei så lenge hunden ikke trekker noe voldsomt, og det skal hun jo heller ikke så tidlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MJA, løs i lysløypa tror jeg hadde vært som å slippe djevelen løs i lysløypa. Jeg kan si stikkord som små barn, kjekke menn, matrester i grøftene og kanskje evt. dyrebæsj (hundebæsj går fri på radaren, men med en gang du fjerner canis fra prefiksnavnet....). :blink:

Hun er høyst tvilsomt redd for ski og alt annet, Luna er sånnt sett utrolig grei for alt nytt er bare flott og egentlig ikke noe big deal.

Men baggenbeltet så jo utrolig flott ut da! Finnes det i noen butikker i Tromsø (da tenkes friluftslivbutikker?) så man kunne prøvd det? Tenker jeg må ha det rundt hoftene ja, jeg er vel nøyaktig slik denne beskrivelsen foreskriver:

Oh yes! :P Dog er jeg ikke liten, en høy jævel, men alt for pinglete etter min smak... Gah.

Falle død om høres ut som god teknikk! Skal IKKE begynne i lysløypa siden det bare er feil og galt og grusomt i mitt hode, ikke bare pga menn i kondomdress, men små gutter i kondomdress som pleier å skrike til deg om du går i løypa uten klær (EHHH, uten klær var vel ikke helt hva jeg skulle fram til, uten SKI på beina :P skriveleifs, i love you), og små barn på akebrett evt. jentegjenger som går 8 i bredda. JEG hadde neppe tatt skade siden Luna hadde brøytet alle ned før jeg kom glidende etter, men man vet jo aldri hva de "skadde" ville sagt :P Hvordan gjør man det ned bakker? Jeg ser for meg ski som går på kryss i plogstilen og staver som flagrer rundt? Men det var kanskje der falle død om teknikken kommer inn... :P

Jeg har valgt X2 strikken til meg.. eller jeg hadde X1 først men etter en snøretur med to huskyer så forsvant følelsen av strikket, så da kjøpte jeg X2 og bare byttet ut strikket. Før brukte jeg et bredt samebelte og strikktau. Var veldig fornøyd med det til jeg prøvde baggenbeltet. De selger baggen på veterinærsenteret og på dyreklinikken i alle fall her i Tromsø.

Ang nedoverbakker så burde man egentlig holde så lav fart at det ikke blir så stor belastning på hunden. Akkurat der sliter vi litt.. For i nedoverbakker er ikke Lyng og jeg noe team. Jeg burde ploge minst mulig pga dårlig hofte og kne, og lille Lyng synes at bremsing er oppskrytt.. Så jeg ploger for livet med vekta bakover, mens han ligger i sela for å få dratt meg fortest mulig ned. Han har lært stopp og roligkommando ja, de funker bare i oppoverbakker;)

Huff syns det er vanskelig å finne seler jeg.. Tør liksom ikke kjøpe noe i frykt for at det skal bli bortkasta penger. Mailin: Er noen av selene som de selger her brukbare til trekking for en ung, liten aussiefrøken tror du?

Hvilke isåffal?

Lurer på om ikke vi må dra innom der etter jul å hamstre hundemat og en trekksele for julegavepengene mine :P Ser de har noen strikk-kobbel også der, de er kanskje greie til snørekjøring

Jeg er fan av halvnomen jeg til snørekjøring, bruker Troll sin. Den ligger godt på min hund (og på border collien jeg har med på treningstur en gang i uken). Lyng er genial sånn sett, alle seler laget til små huskytisper passer ham, og jeg regner med de vil passe My også, hun er jo ikke ulik ham i størrelse og vekt. Jeg liker også helnome til pulktrekking og spann, men er av en eller annen grunn mer glad i halvnomen til snørekjøring. Så fremt den ligger riktig, som gjelder alle seler. Vet at en god del nordisk-folk er uenige og liker sånne litt lange brystseler til sine vorstehre, men de hundene mine jeg har prøvd det på har harket og styrt og ikke trekt så godt. Og jada, jeg hadde rett størrelse. Av nomeseler liker jeg de som er polstret hele veien bak også, ikke bare i fronten. Har riktignok en pelshund, men har fått gnagsår på huskyer med mye pels også:P Bjørkis og Toll har seler som er ferdigsydde og passer bra til min hund. Og Seleverstedet lager seler som passer din hund.

Som Shilamon (stavet jeg det rett nå?) så er ikke jeg heller så glad i strikk i selve tauet. Mister mye kommunikasjon med hunden føler jeg, samt at det er "tregere" å huke den inn om jeg plutselig må det. Jeg bruker vanligvis et "multikobbel" fra Troll i mangel av noe bedre for tiden... Ett stykk RR tygget i stykker det som fulgte med baggenbeltet. Skal fikse meg et passelig langt bånd (2,5-3m) når jeg kommer meg så langt. Noe mer enn 3m har jeg ikke behov for.

Tone: Klart du får prøve beltet:) Gubben lånte mitt på tur når jeg "kjørte inn" Lyng med fast drag, og han var vist også frelst. Ellers er jeg enig med Therese i at det funker like bra med en god anatomisk sekk, men det er litt teit på korte turer. Når vi går helgeturer eller ukesturer så blir han festet i sekken;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også glad i Baggen og jeg har faktisk testet hurtig løser'n .... :blink:

Var på vei ned en bakke ( i isete scooter spor ) og klarte ikke stoppe. Rakk å løse ut båndet før jeg dro fra bikkjaoverenne. Så den funker !! Ikke så ofte man trenger den, men greit å vite at det funker i krise.

Hold deg langt unna magebelter med krok som båndet kan hoppe ut av. De er livsfarlige, vips så er bikja løs.

Enig med Shilamon, det er deilig å bruke vanlig kobbel i baggen belte og ikke strikk. Om du eks. skal ta hunden inntil deg er dette lettere/bedre med kobbel enn strikkbånd.

Jeg går mye på ski utenfor sporet på fjellet ( jakter etter ryper og de finner man ikke i skiløypa ) og kan anbefale Ficher Country Wax. De er brede men passer i skisporene likevel. Uten stålkanter og finnes i smørefri og smøre variant. Om du bare skal gå i ski spor kan man like gjerne kjøpe en billig marka ski pakke.

Om du skal kjøpe nomesele så er det veldig viktig å finne en som passer. De som er ferdig sydd i butikkene er laget på standar mål og jeg synes ikke de bra nok. En dårlig tilpasset nomesele er ikke bra for hunden. Jeg ville kjøpt på eks Seleverkstedet. Der får du en sele som passer 100% og den er faktisk billigere ( var ihvertfall når jeg kjøpte ) enn på dyrebutikken.

Før du starter å gå på ski kan det være greit å trene litt på høyre, venstre og stopp/rolig

Det gjør ting enklere når man er i løypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går mye på ski utenfor sporet på fjellet ( jakter etter ryper og de finner man ikke i skiløypa ) og kan anbefale Ficher Country Wax. De er brede men passer i skisporene likevel. Uten stålkanter og finnes i smørefri og smøre variant. Om du bare skal gå i ski spor kan man like gjerne kjøpe en billig marka ski pakke.

Hoppe opp og ned og rope enig;) Fisher country wax er utrolig gode ski:) Har litt teite bindinger så skal skaffe meg noen andre når jeg kjøper nye ski (mine er mye brukt og ganske oppskrapet, men de tåler forhåpentligvis en sesong til). Jeg bruker de på snørekjøring i skiløypene for å trimme bikkja, samt at vi går en del teltturer på vinteren utenfor løypene og de er gode. Jeg vil ikke anbefale smørefrie til noen jeg da, men det er en smakssak, samt hva du skal bruke skia til.

Fisher Country crown skal vistnok også være veldig gode ski, ei veninne har de og er også fornøyd:) Jeg kommer i alle fall til å kjøpe en av de skiene neste gang, så fremt det ikke kommer noen nye revolusjonerende allroundski som er like gode utenfor løyper:)

Og, hvis noen skal kjøpe seg ski.. Ikke kjøp for lange. Du trenger minimum din egen lengde liksom, men ikke noe særlig mer enn det. +5 til +20cm kanskje. Selv liker jeg de kortest mulig, da er de enklest å styre. Jeg er ca 170cm, og har 170 eller 175 ski. Husker ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal kjøpe nomesele så er det veldig viktig å finne en som passer. De som er ferdig sydd i butikkene er laget på standar mål og jeg synes ikke de bra nok. En dårlig tilpasset nomesele er ikke bra for hunden. Jeg ville kjøpt på eks Seleverkstedet. Der får du en sele som passer 100% og den er faktisk billigere ( var ihvertfall når jeg kjøpte ) enn på dyrebutikken.

Samme erfaring her: laika selen som ikke passer koster 700, mens sledeverkstedet sin (som vi skal få til jul elle rkjøpe når vi har råd) koster 400 ett eller annet.

Har forresten også testet hurtigutløseren flere ganger. Både i knall og fall ulykker, ekle bakker og i møte med elg (siste anbefales ikke 100% da man risikerer at bikkja vikler seg inn i ett tre og blir stående fast..), etter at man har skjønt hvordan man skal gjøre det går det lynraskt og uten problem. Kjempebra:)

Det jeg synes er mest skummelt med kroker er ikke at tauet kan hoppe av (med en greit lydig hund burde man klare å stoppe den), men at kroken kan ryke og fly som ett prosjektil av sted og faren om man faller. Kjenner en som skadet seg stygt ved at hun falt og kroken kom inn i magen. Ikke behagelig. I nærheten av hund bør det meste være mykt og godt uten for mye metall;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man må ha en god tilpasset sele! De som har greie på slikt forklarte meg at selene ofte blir for vide i halsen og dermed kommer for langt ned i brystet og/eller over skuldrene slik at de hemmer bevegelsene.

Ja, og en ting til: skismurning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man må ha en god tilpasset sele! De som har greie på slikt forklarte meg at selene ofte blir for vide i halsen og dermed kommer for langt ned i brystet og/eller over skuldrene slik at de hemmer bevegelsene.

Jeg er enig, men nå er det snakk om en ung hund som kanskje vil vokse endel mer, og som kanskje ikke trekker som en gud(inne) enda, og som heller ikke skal gjøre det. Alle som kjenner meg litt godt, vet hvor opptatt jeg er av gode, riktig tilpassete seler, men jeg tror ikke at det er number 1 priority for Wretch.. :P Hvis det derimot viser seg at både hund og eier syns trekking er gøy, og fortsetter med det, ja DA kan de investere i en skikkelig god nomesele, skreddersydd til bikkja, som da er ferdig utvokst. Men nå? Njaaa... ;)

Når det gjelder seler som ofte blir for vide i halsen, så er det ofte snakk om nomeseler som blir det. Brystseler skal sitte på en helt annen måte. Ikke for å "disse" noen, men jeg så et bilde av My (til Anniken) et sted, og trodde det var i denne tråden, men det var det altså ikke. (Bildet ligger i slutten av innlegget, med forklaring.) Men i alle fall; hun har en svart halvnome (? eller i alle fall noe lignende) på seg, og den er for stor i halsen. Hvis man tenker seg at den delen av selen hunden har rundt nakken er to reimer som møtes i foran, så skal dette møtepunktet være nøyaktig på brystbeinsspissen, rett under halsgropa. For at den skal ligge der, blir den naturlignok litt trang å få over hodet, og kan derfor virke liten, men det er den altså ikke. Dette punktet på selen skal ligge der når hunden drar, og det kan man sjekke ved å ta på selen (som kanskje ikke legger seg perfekt når hunden står med hodet opp), og så tar man tak i festet på selen og drar bakover, for å simulere at hunden liksom trekker. Når man da kjenner på dette punktet, skal det ligge akkurat der jeg beskrev. Det er selvsagt mest viktig dersom man driver med trekk, og ikke fullt så viktig dersom man bare har en sele man "bruker på tur", slik det så ut som My gjorde. :P

En annen ting er at en halvnomesele ikke fungerer helt på samme måte som en hel nome. Den halve stopper jo selvsagt midt på ryggen, og når hunden skal trekke skikkelig, dvs ta hodet ned og "legge seg" i selen, så skyves ryggen naturlig opp. Å ha feste midt på ryggen hindrer dette. I tillegg vil ikke hunden legge seg skikkelig i selen pga dette, og også vil hele selen ligge "feil" i forhold til en hel nome. Ofte glir den opp i halsgropen (selv om det punktet jeg snakker om ligger riktig når hunden står og får prøvd på selen). Dette skjer pga hvor festet er; nemlig på "toppen" av hunden. Med en nomesele får man festet mye lengre ned (bak halen på et vis), noe som gjør at trykket fra selen fordeles på en helt annen måte enn med en halvnome. Hel nomesele er også konstruert sånn at når hunden står, vil disse reimene på ryggen bule litt opp. Når hunden trekker og skyver ryggen opp, vil hunden ha god plass til å gjøre dette, og reimene vil gi ryggen støtte, noe som fører til at hunden trekker bedre fordi den føler den kan legge seg mer i selen.

Grunnen til at jeg vet dette, er fordi jeg har en hund som kanskje tilsynelatende er ganske A4 i form og fasong, men som jeg ikke fant noen sele som passet skikkelig. Jo mer hun trakk, desto verre var det. Etter mye prøving og feiling har vi endt opp med skreddersydd sele fra Seleverkstedet, og det er de som har forklart meg mesteparten av dette, i tillegg til at jeg har sett det på hunden min selv. Og jeg må ærlig innrømme: hun trekker MYE bedre nå som hun har en skikkelig sele å trekke i, og trekk-gleden er ubeskrivelig! :P Men som sagt; kanskje ikke for nybegynnere som bare vil "prøve litt"..?

IMG_2961.jpg

Kommentar til bildet (håper ikke Anniken blir sint for at jeg forklarer med å bruke hennes hund og sele - du vet det ikke er vondt ment.. :) ):

Punktet hvor reimene rundt nakken møtes, i brystet, er for langt ned. Dette er en direkte årsak av at reimene rundt halsen er for vide. De skulle ligget helt tett opp rundt halsen, og nesten kjentes litt stramme ut; her er det god plass kan man se. De skulle ligget på høyde med halsbåndet, men møtepunktet for reimene skulle vært på brystbeinsspissen, hvor nå den er under all pelsen, men jeg gjetter ca 7 piksler lenger oppe! ;) Man kan også se at reimene som går rundt halsen kommer i konflikt med skuldrene til hunden; reimene ligger og presser over skuldrene. Dette hindrer skulderbevegelser (og er ene og alene grunnen til at jeg ikke bruker brystsele). Trekkingen blir mindre effektiv når hunden ikke kan bevege skuldrene skikkelig, og i lengden, med heftig trekking, kan det føre til feilbelastninger og skader. Det som også lett skjer med denne type sele, som jeg prøvde å forklare over her, er at når hunden trekker, blir hele selen trukket bakover. Den "sitter" liksom ikke skikkelig, den sklir. Når selen er så stor som dette, kan man lett tenke seg hva som skjer. Hvis man er skikkelig uheldig (som jeg var), så får man dette møtepunktet som jeg har mast så mye om, opp i halsgropen - og har man da en hund som trekker, så mister den pusten, kveles, mister blodsirkulasjonen i hodet, øynene kan se ut som om de snart plopper ut, blinkhinnene kommer frem pga trykk i hodet, og hunden kan spy. (Igjen; selvopplevd, og virkelig worst case scenario.) Men å bruke selen sånn som på bildet, eller på en helt vanlig tur (selv om hunden kanskje drar litt i båndet av og til) er jo ikke galt; jeg håper folk skjønner det! :P

Jeg må vel bare ta bilde av Tulla i habitten sin, så kan jeg forklare enda bedre, selv om det beste er å kjenne på sin egen hund og se en hund som virkelig trekker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...