Gå til innhold
Hundesonen.no

Fargeavl på hund?


nettemoren

Recommended Posts

Siden det kom en tråd med hvit dobermann, så lurer jeg litt på hvor vanlig det er å avle "rene" farger på hund? Er det slik at noen avler brune, og andre svarte, feks. dobermann, eller kommer det bare tilfeldig noen brune innimellom i de svarte kullene?

Avles det på noen raser spesiellt på "populære" farger, for lettere å få solgt hvalper?

Har holdt på med kanin i noen år, og avler en farge som ikke er veldig vanlig på den rasen jeg har. Derfor litt nysgjerrig på hvordan det er med hund, og fargeavl.

Det er jo ofte slik at når man har bestemt seg for å skaffe hund, og funnet en rase som passer, så ser man gjerne for seg en spesiell farge/mønster. Ihvertfall gjorde vi det. Vi ville gjerne ha lys hund, og endte opp med den mørkeste. Må tilstå jeg var litt skuffet et brøkdels sekund, men ville selvsagt aldri ha byttet bort lille skatten med noen som helst annen hund......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest ikke den diskusjonen gav mye om fargeavl. (men holdt bare ut til side 3 jeg da) Eneste jeg nå skjønner at blå ikke er en farge på hund annet enn en blek svart..

Ellers var det mest usaklig mas om hvorvidt det skulle avles på en tispe som ennå ikke var fylt 5 mnd.

Men takk for linken, man skal lese mye før øynene detter ut skjønner jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farger kommer ikke tilfeldig, de er genetisk styrt. Men hvorvidt de dukker opp tilfeldig i et kull, eller om de dukker opp etter en bevisst kombinasjon gjort fra oppdretters side - det varierer.

Det er klart det finnes visse oppdrettere innenfor visse raser som bevisst ønsker å få fram den og den fargen (og da snakker jeg om farger som er tillatt i følge standarden), men en ser også at når farge blir primærrettesnor går det kjapt på bekostning av eksteriør for øvrig. Hvis en farge er sjelden, sier det seg selv at det er vanskeligere å finne to gode avlsdyr av den fargen, enn av en farge som er normalen på rasen.

Så lenge fargen er tillatt, burde det være det minst viktige i avl, synes jeg.* Men mange vil være uenig med meg der, og jeg ser også at farge gjør noe med inntrykket (tegninger på en berner kan for eksempel variere noe, og jeg har klare preferanser fordi det gjør noe med hode og uttrykk).

En kan se at om en hund av en bestemt farge vinner veldig mye, vil mange ha den fargen etter det - men det er jo ikke fargen som gir kvalitetene.

*Unntaket er selvfølgelig der kombinasjon av farger kan lede til døvhet eller andre sykdommer, for eksempel må en jo tenke på det på sheltie og collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne å avle albino-elger.

Dere kan skrive dere opp på listen min fra idag av!

albino-moose-b.jpg

Mor

albino-moose2-b.jpg

Far

Begge har OK gemytt, men som dere kanskje ser kan elg-pappaen være litt reservert ovenfor mennesker. Men mamma-elgen er veldig sosial og grei, så det går sikkert fint uansett.

15000,- per elgunge, send helst mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det første registrerte dvergschnauzerkullet var det sort, salt/pepper, gule og black/tan valper. Pr i dag anerkjenner rasens opprinnelsesland og FCI fire farger, sort, sort/sølv, salt/pepper og hvit. Blanding av fargene er ikke tillatt i Norge, men enkelte andre land tillater det.

Fargeavl som man har det på dvergschnauzeren i Europa synes jeg er helt greit. Fargeavl slik at det går på bekostning av hundens helse eller på grunn av motediller synes jeg er forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at mopseoppdrettere avler mest på fawn. Da denne er mest poppis og når vi tenker på hvordan mopsen ble så pop. Altså via "man in black" så der er den fawn (beige).. jeg var på nkk hamar med 35 mopser. Der var det 30 fawne og 5 sorte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mas, mas, mas:

Men hvordan virker farger på hund i avl? Det er iflge en annen tråd her inne flest svarte dalmiser, men leverfargede springere. Er det da forskjellig hva farge som er dominant på de forskjellige rasene?

Fargekoder på hund, finnes det på samme måte som feks. på kanin. (ABCDG)?

Min hund er brindle, er det det samme som viltfarge, eller er det en farget med "mønster".

Jada, mye spørsmål, men om man vil ha svar, så er det desverre eneste måten å gjøre det på :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mas, mas, mas:

Men hvordan virker farger på hund i avl? Det er iflge en annen tråd her inne flest svarte dalmiser, men leverfargede springere. Er det da forskjellig hva farge som er dominant på de forskjellige rasene?

Fargekoder på hund, finnes det på samme måte som feks. på kanin. (ABCDG)?

Min hund er brindle, er det det samme som viltfarge, eller er det en farget med "mønster".

Jada, mye spørsmål, men om man vil ha svar, så er det desverre eneste måten å gjøre det på :rolleyes:

Jeg vil anbefale deg å kjøpe/låne boken Genetikk, avl og Oppdrett, og lese kapitlet om farger og gener. Det forklarer en god del om sånt. :)

Men sånn veldig grovt forklart, så finnes det flere fargegener hos hund. Noen er dominante ovenfor andre. Man har gener for det meste; pigmentering, styrke på farge, mønster og selve fargene, mengden av farge, mengde av hvitt, osv osv i nesten det uendelige..

Jeg vet ikke helt hva du mener med fargekoder? Men man kan sette opp navnet på genene som gjør at en hund ser ut som den gjør, i alle fall hvis man har litt over middels kunnskap om hunden/slekten, og i alle fall teoretisk sett.

Brindle kommer fra samme gen som tigret og flere andre som har ulike navn, alt etter som hvor rasen stammer ifra. Som sagt; anbefaler det kapitlet i den boken; da blir du litt klokere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Går de greit overens med andre dyr? Og er det vanskelig å stue-trene en elg? :)

Nabo'n fikk en elg inn i stuen for mange herrans år siden. Så ikke ut som om den var så veldig stueren, for stua så ut som et grisehus og vel så det før de fikk den ut :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mas, mas, mas:

Men hvordan virker farger på hund i avl? Det er iflge en annen tråd her inne flest svarte dalmiser, men leverfargede springere. Er det da forskjellig hva farge som er dominant på de forskjellige rasene?

Fargekoder på hund, finnes det på samme måte som feks. på kanin. (ABCDG)?

Min hund er brindle, er det det samme som viltfarge, eller er det en farget med "mønster".

Jada, mye spørsmål, men om man vil ha svar, så er det desverre eneste måten å gjøre det på :rolleyes:

du kan lese litt om farger/ nedarving på vår hjemmeside også. Iallefall på Basenjien er brindle en "fargekode" som kan legges oppå en hvilken som helst annen farge, men det er kun oppå rød at det er en godkjent farge, altså brindle. Denne brindle fargekoden fungerer på Basenjien utifra et dominant nedarvingsmønster. Jeg mener det er slikt at brindle på et generelt basis også på andre hunderaser fungerer med et dominant nedarvingsmønster, men dette har jeg ikke satt meg like nøye inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På shiba er det født mange black&tan de siste årene. Dette er en vanskelig farge å få helt korrekt, men siden etterspørselen er stor, går de unna som varmt hvetebrød..

På akita er det mest etterspørel etter rød. Genetikken her er ganske morsom, for en hvit hund kan godt vise seg å være genetisk brindle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På akita er det mest etterspørel etter rød. Genetikken her er ganske morsom, for en hvit hund kan godt vise seg å være genetisk brindle...

Det er det samme på GD, hvit (eller piebald som de kalles i USA) kan være genetisk sort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...