Gå til innhold
Hundesonen.no

Enda en...

Astrid

Recommended Posts

Nå er det enda minst to år til jeg i det hele tatt kan vurdere å kjøpe hund, da... Men jeg liker å stille forberedt, og undersøke ting goood tid i forveien! :rolleyes:

Så nå driver jeg blant annet og undersøker raser, og sånn. Har kommet fram til en del som jeg liker og tror kunne passe, men vil veldig gjerne høre noen synspunkter fra folk med mer peiling enn meg.

Jeg er ei jente på 20, som for tida studerer i Tromsø. Bruker lysløypa aktivt (det vil si at jeg går der stort sett hver dag), og er glad i å gå på fjellet. Derfor vil jeg ikke ha en hund av typen "kortnese som fort får problemer med pusten", selv om jeg syns en del av dem er ganske fine, da.

Jeg vet jo ikke helt hvordan hverdagen min vil se ut etter at jeg er ferdig med studiene, og det er en av grunnene til at jeg vil vente noen år. Men ut fra sånn som jeg lever i dag, så vil hunden sannsynligvis få en tur på ca en halvtime om morgenen, en på 1-2 timer om ettermiddagen, og en halvtimestur på kvelden. Lek/ trening ser jeg for meg delvis som en del av ettermiddagsturen, og delvis inne i tillegg.

Lengre turer i helgene, med båt- og teltturer om sommeren.

Hvorvidt hunden må være hjemme alene om dagen eller ikke, er jo avhengig av hvor jeg får meg jobb. Men i forhold til utdanning er det ikke umulig at h*n vil kunne være med, i alle fall de fleste dager.

Jeg ikke hatt hund før. Da jeg var mindre pleide jeg å passe hundene til div. naboer og familiemedlemmer. Men det var mer sånn "ustyrlig cocker spaniel med oppdragelse av typen "fri" går tur med ungjente i flexibånd", så for å være ærlig vet jeg ikke om det egentlig tells som "hundeerfaring"... Jeg vet hvordan jeg IKKE vil ha det, i alle fall. :o

Siden det blir min første hund, har jeg lyst til å prøve litt forskjellige aktiviteter, for eksempel agility og lydighet på lave nivåer, spor osv, for å finne noe vi trives med (I tillegg til at jeg vil ha en turkamerat, selvsagt).

Jeg vil også gjerne høre synspunkter på valg av kjønn når det er første hund, og også valp vs. omplassering. Jeg har hørt en god del forskjellig, nemlig...

Her er de rasene jeg tenker på akkurat nå, og litt tanker rundt dem:

Mellompuddel (eventuelt dverg)

Utstillingsklippene syns jeg er grusomme (det er kanskje en vanesak), men det går jo an å ha den kortklipt...

Utrolig fine og intelligente dyr, alle de jeg har møtt har en personlighet jeg nesten blir forelska i. :wub:

En ekstra bonus at de ikke røyter. Har en bror som er litt allergisk, men han har aldri reagert på pudler.

Border Terrier

Har aldri møtt en, men lest om dem på nettet. Utseendet var vel det første som fanga interessen min, men er ikke den eneste grunnen til at jeg vurderer rasen. Vet litt lite om den da, og det står så mye forskjellig på det store internettet...

Hvordan er de som førstegangshund? Stemmer det at de ikke kan gå løse, uansett? Lurer også litt på om terrier er det rette for meg, har inntrykk av at de generelt kan være ganske sta/ egenrådige... Er det riktig?

Hvordan er det med røyting på de (eller napperaser generelt)? Og så er jeg litt usikker på aktivitetsnivået, er de veldig krevende?

Lundehund

Utrolig fascinerende hunder, også historisk.

Har bare møtt én, den likte jeg veldig godt. Har ikke noe imot hunder som er litt verbale, men er det VELDIG mye lyd på disse?

Har prøvd å finne info om dem på internett, men det meste som står er om historie, ikke væremåte/temperament, aktivitetsnivå osv. Så jeg blir veldig glad hvis noen har erfaringer å dele.

Cocker Spaniel

"Alltid" glade. =) Det var en cocker som først gjorde at jeg fikk lyst på hund.

Den rasen jeg har mest erfaring med, halve slekta har sånne. Og det trekker litt i begge retninger. Har veldig mange fine minner med cockere, men samtidig blir det kanskje et litt "kjedelig" og lite oppfinnsomt valg.

Pelsen er vel det store minuset her.

Har vel også inntrykk av at når det gjelder cockere, må man være ekstra nøye med hvilke linjer man velger. Men valg av oppdretter kommer til å bli gjort med omhu uansett. ;)

Er veldig åpen for forslag til andre raser. Oi, dette ble litt langt. Stopper bare å skrive nå, jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som du har tenkt en del på å skaffe deg hund og jeg kan tenke meg at en puddel ville passe deg som fot i hose. :o Puddelen er en livelig, glad rase som gjerne går lange turer, er med på camping og trening og turer på vannet. Puddelen har masse personlighet og skaper liv og røre rundt seg. Den kan klippes i alle slags frisyrer og pelsstellet kan gjøres omfattende eller ikke så omfattende... dvs er du vant til cocker og synes en cocker har mye pelsstell ville jeg nok tenkt meg om to ganger til...?

Puddelen er den rasen som er mest "high maintenance" av alle hunderaser. Den stelles ukentlig, helst gjennombørstes flere ganger i uken. Pelsstellet er selvfølgelig mindre omfattende om du holder pelsen kort og praktisk (slik jeg gjør), men poter, snute og halerot må barberes hver 14 dag og floker og kladder må holdes vekk. Når det er sagt er belønningen er pen velstelt hund som ikke røyter et eneste hår, og den tiden som brukes på pelsstell (jeg bruker 15 min hver dag på min dverg) slipper du å bruke på å støvsuge pels og plukke hår ut av smøret. ;) Og siden puddelen regnes som allergivennlig slipper den inn overalt til og veldig mange allergikere (som meg selv) tåler de.

Jeg kan i bunn og grunn skrive side opp og side ned om puddelens fortreffelighet, puddelen er som poteten - kan brukes til alt. :wub: Men pelsstell er en viktig del av et puddel hundehold, så tenk litt mer på om du er interessert i bruke tid på den delen av hundeholdet. Med gode verktøy og litt trening tar det ikke så lang tid å klippe selv, men det må gjøres og det må gjøres jevnlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende raser du har sett på ;)

Jeg har ikke stort av erfaring med noen av rasene, men har ei venninne med borde terrier og kan i alle fall si litt om mitt inntrykk av dem.

Hvordan er de som førstegangshund?

Sånn jeg opplever dem er de veldig snille og gode hunder som en fint kan ha som førstegangshund hvis man er konsekvent, men det gjelder jo for alle raser. Er man forberedt på hva man kan forvente, litt avhengig av andres erfaringer (f.eks. en oppdretters erfaringer), er ikke en border terrier noen utpreget vanskelig hund så vidt jeg har forstått. Selvsagt med individuelle forskjeller.

Stemmer det at de ikke kan gå løse, uansett?

Hvis du har hørt den påstanden et sted, vil jeg si at vedkommende som har skrevet det er veldig generaliserende. Samtlige bordere jeg har sett/møtt kan fint gå løse. Alt bunner jo ut i at man må kunne klare å ha litt kontakt med bikkja si. Det er sikkert individforskjeller, men at en border terrier ikke kan gå løs over hodet tror jeg ikke noe på. Min hund og hennes border-venn går løse stadig vekk uten problemer.

Lurer også litt på om terrier er det rette for meg, har inntrykk av at de generelt kan være ganske sta/ egenrådige... Er det riktig?

Man sier jo gjerne det, men igjen - jeg opplever ikke borderen som en utpreget sta hund. Sammenliknet med f.eks. Jack Russel terrier virker borderen vesentlig "mildere", om man kan si det sånn. Men at den har egne meninger, det tror jeg så absolutt. Men det har jammen min portisdott også!

Hvordan er det med røyting på de (eller napperaser generelt)? Og så er jeg litt usikker på aktivitetsnivået, er de veldig krevende?

Venninenn min har svært lite hår rundt om i huset, og ikke noe på klærne. Det tyder vel kanskje på at bikkja ikke røyter som en gris. Venninnen min sin hund er i og for seg en familiehund som får en times tur og dagen og kanskje litt ekstra innimellom. De har drevet agility med ham også, det passet veldig godt for ham i alle fall. Det er flere i klubben vår som trener med border terrier også - morsomme hunder å se på :wub: De er raske i kroppen!

Dette er mine "observasjoner" rent amatørmessig, men det kan i alle fall være en liten indikator på hvordan rasen er. Men en skal nok observere flere enn ett individ før man kan si noe om rasen med større sikkerhet.

Lykke til med rasevalg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som nøyaktig hvem jeg er per i dag (bare 1 år eldre :wub: ) og ja du ser da mitt lille rovdyr.

Vanlig rase, men du desken ta så flott det går. Til tross for at det er høyt aktivitetsnivå på bikkja går det bra med meg og studier (jeg vil påstå jeg har ett krevende studie med matte og fysikkretning på universitetet i samme by som deg), jeg får tid til både differenslikninger og den treningsplanen du foreskriver her. Jeg vil tro samtlige raser passer, spesielt hvis du har tenkt å vente til du er ferdig å studere og se an hvilken jobb du får. Må vel bare se an om du vil ha en hund med tilbøyning til bjeffing, en hund med veeeldig lange ører, en hund som ikke røyter eller en hund som er sta :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av border terrier som en flott rase, akkurat som Maria sier :wub:

Mellom puddel er jo også fine, men den pelsen...

Spanieler sliter jo med ørene... Men de er utrolig fine!

Labrador? Golden? Japansk spisshund? Cavalier King Charles spaniel? Storpuddel?

Bare noen raser i farta... Dette er raser jeg selv har tenkt på :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. =)

LivB: Ser at jeg kanskje var litt upresis i stad... Jeg mener ikke at jeg syns det er (for) mye pelsstell på en cocker, altså. Men jeg tenkte litt på det med røyting, i forhold til broren min (det gjelder jo for flere raser, forsåvidt). I tillegg er det jo ikke bestandig så morsomt å måtte plukke "hele skogen" ut av pelsen, etter å ha vært på tur. :P

Skal jeg ha puddel så blir nok den rimelig kortklipt, ja.

Maria: Sant at man ikke kan dømme ut fra bare ett individ, men er veldig fint å få høre litt synspunkter allikevel.

Syntes også de påstandene virket veldig generaliserende, men har lest det flere steder. Hmm. Først og fremst på amerikanske sider, når jeg tenker meg om...

Virker som noen flotte hunder, ja.

Wretch: betryggende å høre at det går bra, da. Jeg kommer enten til å kjøpe hund når jeg er ferdig, eller etter at jeg har begynt på master. Så det er fint å høre om folk som får til å kombinere hund med studier.

Eva1: Ja huff, det var de ørene...

Alle de du nevner er fine, men av en eller annen grunn ser jeg bare ikke meg selv som retriever-eier... Har ikke noen spesiell begrunnelse, men sånn er det nå. Og så har jeg egentlig sansen for hunder som er litt mindre. Ikke miniatyrhunder, men syns storpuddel og sånt blir litt på grensen svært... ;)

Har faktisk tenkt litt på japaner, men slo det fra meg. Husker ikke helt hvorfor, er en stund siden. Men konkluderte vel med at skulle jeg ha spisshund, måtte det bli lundehund. Det er noe med det... Er jo tross alt nordlending, og interessert i både hunder og historie... :rolleyes:

Takk for gode forslag, da.

Er det noen som har synspunkter på hva man bør velge som førstegangseier? (Tispe/hannhund, valp/voksen omplassering?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tispe som min første hund... Det er det som er anbefalt ;) Hannhundene blir større, og noen individer er dominerende over andre. Anbefaler tispe valp. Valpene blir lettere preget, og du kan lære den alt du vil selv. Pluss at du er sikker på hvilke situasjoner hunden har kommet i, i tilfelle den er redd noe spesielt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. =)

LivB: Ser at jeg kanskje var litt upresis i stad... Jeg mener ikke at jeg syns det er (for) mye pelsstell på en cocker, altså. Men jeg tenkte litt på det med røyting, i forhold til broren min (det gjelder jo for flere raser, forsåvidt). I tillegg er det jo ikke bestandig så morsomt å måtte plukke "hele skogen" ut av pelsen, etter å ha vært på tur. ;)

Skal jeg ha puddel så blir nok den rimelig kortklipt, ja.

...

Er det noen som har synspunkter på hva man bør velge som førstegangseier? (Tispe/hannhund, valp/voksen omplassering?)

Jeg skjønner :P

Det som er fantastisk med puddelpels er at den ikke røyter i det hele tatt, så de hårene jeg finner i kriker og kroker er etter meg, ikke hunden min. Og siden jeg holder Sølve i veldig kort frisyre er det heldigvis begrenset med hvor mye rusk og rask som kan sette seg fast. Pelskvaliteten har også mye å si. De ulike fargene har ulik tekstur, min sølvfargede "lille makrell" har silkepels og ikke borrelåspels som min sorte storpuddel. Når det gjelder gemytt og størrelse er en puddel en puddel, uansett om den er liten eller stor.

Storpuddelen min var like teit og tullete som dvergen min er ;) , og de har samme faktene (som å danse rundt på to ben) koselydene og "hurramegrundt" iveren etter å gå tur. Storpuddelen skiller seg ut ved at den krever en del mer mosjon og har mindre lyd enn de 3 andre variantene, men det kommer også mye ann på oppdragelsen. Min dverg kan følge en storpuddel på tur en dag, men han må ikke, og i forhold til lyd er det viktig å være konsekvent fra dag en.

Jeg ser at de rasene du er interessert i er ganske ulike. For eksempel er terrier og puddelgemytt to veldig forskjellige ting, jeg ville anbefalt deg å møte så mange du kan av de ulike rasene for å se på særtrekk og personlighet de ulike rasene har.

Når det gjelder hva som er best å velge som førstegangseier så kommer det like mye ann på rasen du velger som dine forutsetninger som hundeeier, og ikke minst hundens personlighet. Noen raser er striere enn andre, noen raser har mer hormonelle hannhunder enn andre og noen raser har mer sammekjønnsaggresjon enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hann/tispe er så som så. Kommer litt an på hvilken rase du vil ha. Jeg ville aldri hatt en labradorhanne, men jeg hadde kanskje ville hatt en hanne av en annen rase ;) Valp / omplassering kommer an på hvilken omplasseringshund du kan få. Får du en du føler har en god bakgrunn kan det være like bra som en valp. Mindre arbeid også. En valp er ****** mye arbeid, men det er 100% verdt det når du får voksenhunden etter 6-7 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

tanta mi driver oppdrett av lundehund :)

veldig søte, og snille hunder :)

de har 2 lundehunder, og den ene bjeffer uansett om noen bare går ut og inn i ganga... bjeffer bare du lukker opp døra :P

de hundene som de har er vel litt sta når det gjelder trening, men har sett flere lundehunder som er med i konkuranse på lydighet og agility :P

veldig snille dyr :P

tanta min sin kennel heter lupachi (tror jeg :S)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ganske stort lundehundmiljø i Troms, ca 25 hunder om jeg ikke tar feil.

Og de har treff i blandt,s så dette er en rase du nok sikkert kan utforske nærmere uten å reise verden rundt.

Ta kontakt med representanten for Norsk lundehundklubb i Troms, Merete Evenseth.

http://lundehund.no/lokalt/troms/kontaktperson-troms

Hun har 2 stk om jeg ikke tar helt feil, og jeg ser enda en i samme boligomreåde når jeg kjører forbi daglig.

I tillegg er hun ei trivelig dame, som jeg tror brenner for rasen.

Selv har jeg en Shiba og en Dansk / Svensk gårdshund.

Begge disse rasene høres i grunnen ut som om de fyller dine krav.

Mange mener jo at Shiba er en over middels sær rase og ingen førstegangshund da, selv om de er supre hunder.

Som regel familievennlige.

Men de er sære, noen veldig sære...

Ellers er det jo en selvstendig rase, de er sindige og takler som oftest fint å ligge hjemme alene noen timer.

Gårdshunden er en mye enklere hunderase.

Lettlærte og kanskje litt mer åpne enn Shibaen.

Men en del individer innen rasen trives ikke fullt så godt alene hjemme en hel arbeidsdag...

Men det kommer jo veldig an på treninga de får, og varierer jo veldig fra individ til individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel som folk skriver over her tispe som man anbefaler som førsteganghund. Men jeg skjønner ikke helt det jeg da, eller, om man aldri har tatt i en hund før omtrent, og ikke vet så mye om hva man kan vente seg, så kan det jo hende en tispe er "enklere" hvis man vil unngå fks. aggresjon mot samme kjønn. Er jo heller ikke så sterke og store som hannhundene blir, så blir vel lettere fysisk å takle.

Men, synes det med kjønn er noe man må bestemme selv, ikke bare høre på at tisper er så lette og sånn. For det er de vel heller ikke, og hannhunder er da heller ikke så veldig vanskelige. Men kommer jo selvsagt ann på individ det da.

Selv har jeg hannhund som første (egne) hund, har null erfaring med tisper. Stor og S t e r k rase, og selv om jeg merker at han er i sin villeste alder, angrer jeg ikke et sekund på valg av kjønn, blir nok kanskje aldri tispe på meg.

Forskjeller er jo utseende, og som sagt foretrekker jeg hannhunder, kraftigere, større. Men selvsagt er det en smaksak. Så er det løpetiden da, man slipper jo den på hannhunder, men til gjengjeld blir jo endel spinnville i nærheten av løpetidstisper (har ikke opplevd dette enda jeg da) Så er det innbilt drektighet på tisper, noe mange får.

Nei dette ble litt rotete da, og vet ikke helt hva poengtet mitt var jeg ha ha ha

Kanskje at du bare må tenke på hva du har mest lyst på, for etter min mening så går det som regel bra uansett kjønn, bare man vet litt om rasen man går til.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-8 mnd er vel litt tidlig å forvente voksenhund? Eller? Varierer jo helt sikkert da, men ser ikke snev av voksenhund enda på min 11 måneder (og er ikke noe negativt i det altså). Forventer vel at han roer seg ned sånn i 2 -3 års alderen, da kan jeg begynne å kalle ham voksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...