Gå til innhold
Hundesonen.no

Portisbebiser på vei:)


Silje_M_H

Recommended Posts

Hei.

Nå skal Zira ha sitt andre kull, og jeg er like spent denne gangen (om ikke mer).

Jeg var og tok røntgen av henne på torsdag, og det er bare 3 valper der. Muligens 4.

Hun har egentlig ikke termin før på fredag, men siden de kom 5 dager før termin sist så har jeg i flere dager tatt temperaturen hennes.

Tenkte kanskje jeg kunne fått litt råd, i og med at jeg veit det er en del erfarne oppdrettere her. Jeg er så spent på når de kommer..

Temperaturen:

17/11: 37,5 grader

19/11: 37,4 grader

20/11: 37, 2 grader

Dette trodde først var temperaturfallet hennes. (Sist sank temperaturen hennes til 37,1 og steg til 37,9 neste dag. På kvelden fødte hun) Tenkte at det ikke var lenge igjen til fødselen nå. Så tok meg fri fra jobben og greier på lørdag. Mern neida:p

21/11 kveld: 37,5 grader

22/11 morgen: 37,8 grader, kveld: 36,8 Her er vel det skikkelige temperaturfallet

I dag morges: 36,8 grader

Og nå er fortsatt temperaturen hennes fortsatt på 36,8 grader. Hun viser egentlig ingen tegn til ubehag eller noen ting. Ligger for det meste bare rolig og sover. Hun har ikke hatt særlig lyst på mat i dag. Godbiter er hun alltid like keen på da.

Så spørsmålet er vel egentlig: Når tror dere valpene vil komme? Sist var det så mye mer tydelig. Nå har temperaturen hennes gått litt mer opp og ned.. Synes det er merkelig at hun ikke er mer urolig enn hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Hei!

Jeg forventer meg at mine går helt ned til nærmere 36.0 før jeg anser det som det "endelige" temperaturfallet. En halv grad er jo ikke store greiene, da..

MEN jeg vet jo at noen tisper faktisk aldri synker under 36,5, mens andre er nede på 36 "blank".

Ergo må man se på de andre tegnene - om hun er urolig (peser, ser redd ut på øynene), om det ser ut som om hun får ro til å sove skikkelig (siste døgnet er valpene om trent "livløse" og de beveger seg visstnok veldig, veldig lite).

Hvis hun peser og stresser ville jeg satt henne inn der man ønsker at valpeen skal fødes (valpekasse e.l.), benket meg med en PC, TV eller en god bok, og bare vist henne at man er tilstede, og at hun komme og få "trøst" hvis hun vil ha det.

Når man vel ser 36-tallet på temp'en MÅ man nesten regne med at dette er DET, da..

Lykke til (i natt...?) !

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med forestående valpefødsel :)

Og bare for å ha nevnt det, når Dina skulle ha siste kullet sitt, så de 3 kanskje 4 valper på ultralyd, og 4 kanskje 5 valper på røntgen.. Hun fikk 7.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke gjort noe om det var et par til:)

Tom temperaturen hennes igjen nå. Den er fortsatt på 36, 8. Men nå virker hun betydelig mer urolig. Virrer rundt beina mine og peser mer enn hun pleier. Så nå tenkte jeg jeg bare skulle setter med foran tven og se om det skjer noe etterhvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden forrige valp ble født, og jeg veit det er en til der. Det kom vann for litt under en time siden.

Den ene blør fortsatt litt fra navlestrengen, men virker ellers fin i farta. Bør jeg knyte noe navlestrengen på den, eller skal jeg bare vente til det slutter av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de to sorte har hvite tegninger. Sist valp kom kl halv 5, og den siste har enda ikke kommet. Jeg har snakket med dyrlegen nå. Og kommer ikke den siste valpen innen kl 8 skal hun komme a gi henne kalk og oxytocin for å sette det igang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ferdig!

Sistemann kom 5 (!) timer etter den forrige. Dog med god hjelp fra dyrlegen. Først fikk Zira kalk og oxytocin men det var ingen veer å se. Det endte med at dyrlegen måtte stimulere skjeden hennes manuelt. Det tok laang tid. Hun kjente at tassen lå på ryggen, og mente at dette ikke var noe godt tegn.

Men til slutt, etter mye strev og litt trappegåing, kom han da ut. Lys levende:) Han var en stor gutt på 500 gram akkurat. Han også svart med hvite avtegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye nok en gang :D Gi zira en stooor nuss fra meg og Chessea. Skulle forresten hilse fra Selma og Reidar.

Gleder meg til å knipe litt snart, jeg. Er nesten litt glad jeg gikk glipp av fødselen, for jeg tror jammen jeg hadde blitt sliten av å være med så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...