Gå til innhold
Hundesonen.no

Portisbebiser på vei:)

Silje_M_H

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Nå skal Zira ha sitt andre kull, og jeg er like spent denne gangen (om ikke mer).

Jeg var og tok røntgen av henne på torsdag, og det er bare 3 valper der. Muligens 4.

Hun har egentlig ikke termin før på fredag, men siden de kom 5 dager før termin sist så har jeg i flere dager tatt temperaturen hennes.

Tenkte kanskje jeg kunne fått litt råd, i og med at jeg veit det er en del erfarne oppdrettere her. Jeg er så spent på når de kommer..

Temperaturen:

17/11: 37,5 grader

19/11: 37,4 grader

20/11: 37, 2 grader

Dette trodde først var temperaturfallet hennes. (Sist sank temperaturen hennes til 37,1 og steg til 37,9 neste dag. På kvelden fødte hun) Tenkte at det ikke var lenge igjen til fødselen nå. Så tok meg fri fra jobben og greier på lørdag. Mern neida:p

21/11 kveld: 37,5 grader

22/11 morgen: 37,8 grader, kveld: 36,8 Her er vel det skikkelige temperaturfallet

I dag morges: 36,8 grader

Og nå er fortsatt temperaturen hennes fortsatt på 36,8 grader. Hun viser egentlig ingen tegn til ubehag eller noen ting. Ligger for det meste bare rolig og sover. Hun har ikke hatt særlig lyst på mat i dag. Godbiter er hun alltid like keen på da.

Så spørsmålet er vel egentlig: Når tror dere valpene vil komme? Sist var det så mye mer tydelig. Nå har temperaturen hennes gått litt mer opp og ned.. Synes det er merkelig at hun ikke er mer urolig enn hun er.

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Å, tante Maria gleder seg :) Jeg gleder meg nesten mer nå enn sist - det blir spesielt spennende å se om det kommer noen sjokkisvalper.

Skrevet

Hei!

Jeg forventer meg at mine går helt ned til nærmere 36.0 før jeg anser det som det "endelige" temperaturfallet. En halv grad er jo ikke store greiene, da..

MEN jeg vet jo at noen tisper faktisk aldri synker under 36,5, mens andre er nede på 36 "blank".

Ergo må man se på de andre tegnene - om hun er urolig (peser, ser redd ut på øynene), om det ser ut som om hun får ro til å sove skikkelig (siste døgnet er valpene om trent "livløse" og de beveger seg visstnok veldig, veldig lite).

Hvis hun peser og stresser ville jeg satt henne inn der man ønsker at valpeen skal fødes (valpekasse e.l.), benket meg med en PC, TV eller en god bok, og bare vist henne at man er tilstede, og at hun komme og få "trøst" hvis hun vil ha det.

Når man vel ser 36-tallet på temp'en MÅ man nesten regne med at dette er DET, da..

Lykke til (i natt...?) !

Susanne

Skrevet

Tok tempen igjen nå. Nå var den på 36,9. Men hun er fortsatt helt rolig og ligger bare og slapper av. Så virker ikke som det kommer noe i natt...

Skrevet

Lykke til med forestående valpefødsel :)

Og bare for å ha nevnt det, når Dina skulle ha siste kullet sitt, så de 3 kanskje 4 valper på ultralyd, og 4 kanskje 5 valper på røntgen.. Hun fikk 7.. hehe

Skrevet

Det hadde ikke gjort noe om det var et par til:)

Tom temperaturen hennes igjen nå. Den er fortsatt på 36, 8. Men nå virker hun betydelig mer urolig. Virrer rundt beina mine og peser mer enn hun pleier. Så nå tenkte jeg jeg bare skulle setter med foran tven og se om det skjer noe etterhvert:)

Skrevet

To svarte tisper født :)

En med Zira-tegninger (hvitt bryst) og hvite poter og en svart med hvit stjerne på brystet!

SPENNENDE :)

Skrevet

Hoho så spennende da :) Blir morro å følge med i dag da, alltid så stas med sånne tråder synes jeg. Gratulerer med de første valpene ihvertfall :)

Skrevet

2 timer siden forrige valp ble født, og jeg veit det er en til der. Det kom vann for litt under en time siden.

Den ene blør fortsatt litt fra navlestrengen, men virker ellers fin i farta. Bør jeg knyte noe navlestrengen på den, eller skal jeg bare vente til det slutter av seg selv?

Skrevet

Begge de to sorte har hvite tegninger. Sist valp kom kl halv 5, og den siste har enda ikke kommet. Jeg har snakket med dyrlegen nå. Og kommer ikke den siste valpen innen kl 8 skal hun komme a gi henne kalk og oxytocin for å sette det igang..

Skrevet

Endelig ferdig!

Sistemann kom 5 (!) timer etter den forrige. Dog med god hjelp fra dyrlegen. Først fikk Zira kalk og oxytocin men det var ingen veer å se. Det endte med at dyrlegen måtte stimulere skjeden hennes manuelt. Det tok laang tid. Hun kjente at tassen lå på ryggen, og mente at dette ikke var noe godt tegn.

Men til slutt, etter mye strev og litt trappegåing, kom han da ut. Lys levende:) Han var en stor gutt på 500 gram akkurat. Han også svart med hvite avtegn.

Skrevet

Gratulerer så mye nok en gang :D Gi zira en stooor nuss fra meg og Chessea. Skulle forresten hilse fra Selma og Reidar.

Gleder meg til å knipe litt snart, jeg. Er nesten litt glad jeg gikk glipp av fødselen, for jeg tror jammen jeg hadde blitt sliten av å være med så lenge.

Skrevet

Bilde NÅ!

Men ok da.. slapp av litt, du. Vel fortjent. :D

Synes du må oppdatere denne tråden med bilder for hver uke, jeg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...