Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke stamtavla


Mirai

Recommended Posts

Jeg har nå ventet i spenning på stamtavlen i ganske mange mnd. Har hatt kontakt med oppdretter flere ganger, som sier at det bare er NKK som er trege.

Derimot kunne NKK fortelle meg at de hadde ikke mottatt papirene før i august (marskull), og heller ingen betaling på det tidspunktet. De hadde sendt ut faktura (dette er nå over 1 mnd siden).

En valpekjøper fra samme kull har prøvd å kontakte oppdretter i 5 dager på rad uten å få noe svar på telefonen, så nå er planen å ringe NKK igjen på mandag for å se hva neste skritt er. Vi har jo tross alt betalt nok for å få registrert valpene, og nå begynner det å haste siden det bare er en måned igjen til de tipper 9 mnd.

Er det noen som har erfaring fra lignende saker? Finnes det noe vi kan gjøre i det hele tatt?

Jeg er redd for å måtte betale registreringsavgiften selv - tviler på at jeg kommer til å få tilbake den ekstra utgiften fra oppdretter.

Merk: Oppdretter har gjennom flere år hatt mange kull, og jeg har aldri hørt om noen som har hatt problemer med å få stamtavla derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Du har dessverre ingen mulighet til å registrere valpen selv, med mindre du har underskrifter fra både oppdretter og hannhundeier. Jeg stod i akkurat samme situasjon som deg da jeg kjøpte min gamle Lotta. Jeg hadde hatt to hunder fra samme oppdretter tidligere, uten problemer, men denne gangen ble alt bare tull, og oppdretter hadde ikke betalt parringsavgift til hannhundeier og dermed heller ikke fått registrert kullet.

Jeg tok da skjea i egen hånd, snakket med hannhundeier, som heldigvis var mer opptatt av at valpene ble registrert enn å få de lovte pengene, så hun skrev under på parringsskjema uten forbehold, og jeg fikk også underskrift fra oppdretter. Deretter betalte jeg for registreringen av hele kullet.

Du kan jo undersøke om hannhundeier har fått penger for parringen og ta det derfra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig kjedelig situasjon.. Håper virkelig du får stamtavlen snart.. Er jo litt håpløst å drive aktivt med hunden om den ikke får registreringspapirene sine. .Og du har jo alt betalt for det.. Hadde jammen tatt damen for forbrukerrådet og tv2 hjelper deg jeg, om ikke det løser seg kjapt.... Det er jo en hund du skal leve med å drive aktivt med i forhåpentligvis 12-15 år, og da er det veldig kjedelig å ha fått noe annet en det du har betalt for (jo.. Hunden er den samme, men den blir jo uteleukket fra mange konkurranseformer når du ikke har stamtavla..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter eier dessverre både hannhund og tispe. Jeg tror hun kommer til å gjøre det, ikke noe problem, men problemet er når. Ens livssituasjon skal ikke gå utover valpekjøper, det er en ussel regning liksom - som hun i tillegg har fått penger til å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det burde vært andre regler for NKK registrering?

At det blir på samme måte som med bil at enten kjøper, eller selger sender inn salkgsmelding, og at registrering må betales av hundeeier (som kompenseres med lavere kjøpesum på hunden).

Utrolig kjedelig om han har planer om å buke hunden til noe som krever registrering. Og skikkelig sløvt av oppdretter å ikke klare å fixe dette i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondiemamma: Ja, hun er jo kjøpt FORDI jeg skal konkurrere med henne, så jeg må nesten ha tak i den stamtavla ;) Hehe.. Jeg ønsker ikke betale mange mange tusen for en "blandingshund", hvis dere skjønner hva jeg mener. Er jo en grunn til at man velger å betale ekstra for å kunne få titler osv :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan heve kjøpet da du har betalt for en vare som du ikke har fått. Men dette innebærer jo at du må levere hunden tilbake, men da skal du jo også ha pengene du gav for hunden tilbake også. Oppdretteren har kanksje ikke kjøpesummen, eller finner ut at det er rimeligere å betale registrering for kullet enn å gi deg pengene tilbake. Oppdretter vil da bli sittende med en ekstra hund som han/hun må selge igjen.

Du kan også, ihht kjøpsloven kreve prisavslag da varen ikke er fullstendig levert.

Les kjøpsloven, skriv en mail til henne/han pluss et brev du sender rekomandert til oppdretter. Si at du og flere av valpekjøperene (prat gjerne med disse først da) vil kreve erstatning eller heve kjøpet dersom stamtavlen ikke foreligger på dagen når valpene fyller 9 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å forsvare oppdretter på noen slags måte, så hender jo dette i ny og ne fra forskjellige oppdrettere. Hva med å sende oppdretter en mail evt. ringe (hvis hun tar mobilen da, men mail er best siden det er skriftlig) og forklare at du veldig gjerne skulle meldt på Siri til et stevne/utstilling etc.(spesifiser gjerne dato) i begynnelsen av neste år, og at det dermed haster med registreringen. Så kan du henvise til kontrakten og si på en hyggelig måte at selv om du har forståelse for at det kan forekomme forsinkelser så er det viktig å få gjort dette fort nå. Dersom det ikke medfører en løsning kan du hvertfall bevise at du har gitt henne rimelig tid, påpekt "mangelen" og har tatt en normal tilnærming til problemet.

Lykke til uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig tuppetroll - du "må" ikke begynne med kanon, paragrafer og trusler... Joda, kjempekjedelig at dette har tatt sånn tid, men det er sjelden livsviktig at man MÅ konkurrere akkurat uka etter hunden fyller 9 mndr, så det er fremdeles tid til å kunne ordne dette i minnelighet.

Fordelen at oppdr eier både hann og tispe selv er jo at det da står KUN på denne oppdretteren (ikke en tredjeperson som kanskje er helt umulig å forhandle med).

Er det da kun et pengespørsmål så får man jo vurdere om man synes det er verdt 400,- ekstra for å få papirene (dvs betale det selv), eller om man vil ta en "fight" evt. rettslig, alt. levere hunden tilbake, kreve erstatning, etc.

Jeg ville i alle fall ikke vært i tvil - jeg ville tilbudt meg betale for å få min hund registrert. Det koster mindre enn en sekk fôr og ville spart meg for mye irritasjon i hvertfall... (Men man kan jo alltids spørre pent først? SELV om man har retten på sin side, og alle paragrafer klare.)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med dere begge Susanne, men saken er jo at IW har pratet med oppdretter ved anledning, og andre kjøpere har forsøkt få tak i oppdretter.

MartineH har et godt poeng: Oppdretteren har jo fått betalt for å registre kullet også.

Dersom oppdretter har problemer, så får oppdretter legge seg flat og kontakte valpekjøpere og forklare saken, ikke la være å ta telefonen og gå i dekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen ønsker om å lage en krig eller å levere tilbake hunden. Er jo kjempefornøyd med hunden! Men som sagt får jeg ikke brukt henne til det hun er tiltenkt når jeg ikke har registreringsnummer på henne.

Det er ikke det at jeg MÅ konkurrere samme uken hun blir ni mnd, men det er så kjedelig å utsette planer når man allerede har ventet mange mange mnd.

Jeg vet dette også er tilfelle for et annet kull fra samme oppdretter som kun er et par uker eldre.

Jeg har tatt kontakt flere ganger.

22. juli hadde oppdretter ikke sendt papirene inn til registrering, da spurte hun om jeg kunne sende mitt navn, adresse og hvilket stamtavlenavn jeg ville ha.

4. september spurte jeg om hun kunne sende meg øyelysningen og papirene fra første turen til veterinæren med valpene, men da sa hun at hun hadde mistet det og "det burde snart ligge på DogWeb. Hvis du ringer NKK kan du høre hvor langt de har kommet med registreringen".

27. september spør jeg igjen om papirene, hun sier "sendte det inn for et par mnd siden, vet de kan være treige men nå har de virkelig brukt lang tid".

17. oktober ringer jeg NKK og spør hvordan det ligger an, de sier at de mottok papirene i august/sept (husker ikke nøyaktig hva NKK-damen sa) og har sendt ut faktura. Når de mottar betaling skulle det ta ca 14 dager før stamtavla var klar. Samme dag sender jeg sms til oppdretter og spør om det er betalt. Får dette svaret: "fikk faktura på mandag så da kommer nok stamtavla snart". Mandag det vil da si 13. oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg sendt en sms eller mail til oppdretter og spurt om hun hadde hørt noe mer fra NKK ang de stamtavlene, siden det nå er en måned siden du fikk regning og NKK skulle bruke ca. 14 dager? Det behøver forsåvidt ikke være verre enn at oppdretter har ventet til forfall med å betale regningen (2 uker) også har NKK somlet litt i tillegg. I såfall burde du ha stamtavlen om et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessang tråd da jeg har akkurat samme problem. Utrolig irriterende da jeg egentlig hadde planer om å stille henne ut på de utstillingene som er på østlandet 2009. Men uten reg.nr er jo det vanskelig, rekker akkurat et Valpeshow dagen før hun er 9 mnd da ;) . Jeg har ikke ringt til oppdretter ang stamtavlen, men jeg begynner å lure på om jeg også skal pushe litt...Jeg har hatt tenkt til å ringe, men så har det alltid dukket opp noe som har gjort at det har havnet i glemme boken......Kanskje oppdretter får fart på seg om jeg også maser litt, betalte jo full pris, så jeg føler meg på en måte litt lurt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det behøver forsåvidt ikke være verre enn at oppdretter har ventet til forfall med å betale regningen (2 uker) også har NKK somlet litt i tillegg. I såfall burde du ha stamtavlen om et par dager.

Fikk høre idag at det ikke er forfallsdato på de regningene? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. september spurte jeg om hun kunne sende meg øyelysningen og papirene fra første turen til veterinæren med valpene, men da sa hun at hun hadde mistet det og "det burde snart ligge på DogWeb. Hvis du ringer NKK kan du høre hvor langt de har kommet med registreringen".

Veterinærpapir og øyenlysningskopi er jo vanlig å få når du henter valpen. Ilag med vaksinasjonskort, kjøpekontrakt og slikt. Det er veterinæren som sender inn til NKK, men vet ikke helt hvordan de får registrert det på rett hund om ikke hunden er forhåndsregistret.

Ser ikke ut som om noen andre kull har hatt problemer med å få registrert øyenlysningsresultatene i år og ikke er det forsinkelser der heller. Kan jo høre med veterinæren som øyenlyste om de har holdt igjen papirer pga av manglende betaling f.eks. Er jo heller ikke registrert "gyldig" øyenlysning på mor eller far til hunden inn på dogweb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IW: Forstår godt du ikke vil tilbakelevere Siri, mener ikke du skal gjøre det heller, men heller opplyse oppdretter om at du ihht kjøpsloven kan heve kjøpet og få hele kjøpesummen tilbake pga. at varen ikke er levert ihht avtalen. Det samme med prisreduksjon. Dette kan få en oppdretter til å få "ræva litt i gir" og se at det lønner seg å sende ut de papirer som valpekjøpere skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærpapir og øyenlysningskopi er jo vanlig å få når du henter valpen. Ilag med vaksinasjonskort, kjøpekontrakt og slikt. Det er veterinæren som sender inn til NKK, men vet ikke helt hvordan de får registrert det på rett hund om ikke hunden er forhåndsregistret.

Ser ikke ut som om noen andre kull har hatt problemer med å få registrert øyenlysningsresultatene i år og ikke er det forsinkelser der heller. Kan jo høre med veterinæren som øyenlyste om de har holdt igjen papirer pga av manglende betaling f.eks. Er jo heller ikke registrert "gyldig" øyenlysning på mor eller far til hunden inn på dogweb.

Skulle egentlig få med de papirene dagen jeg hentet henne, men da var de visst lagt igjen et annet sted. Oppdretter tilbød seg å dra og hente dem, men det ville tatt en ganske lang stund så jeg sa hun kunne bare sende dem i posten en av de neste dagene. Vet at dette ikke er DogWeb som bare er treige, for jeg kjenner jo andre oppdrettere som har fått sitt gjennom uten problemer på ca samme tidspunkt.

Har et vaksinasjonskort som jeg fikk da hun fikk 12-ukersvaksina.

BDD: Ja, tror jeg forstår hva du mener. Oppdretter vil nok heller betale registreringen enn å få en hund å omplassere samt betale tilbake hele summen.

Får se hva NKK sier imorgen om hvordan det ligger an, det blir spennende. Er så kjedelig med sånne situasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet med oppdretteren min. Hun sa at hun hadde sendt papirere gang på gang, men når vi ringte hadde de ikke fått noenting. Vi maste og maste, sendte mailer og ringte flere ganger i uka, tilslutt ble hun vel lei, og gjorde det. Hun har fortsatt ikke klart å omregge chippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet med oppdretteren min. Hun sa at hun hadde sendt papirere gang på gang, men når vi ringte hadde de ikke fått noenting. Vi maste og maste, sendte mailer og ringte flere ganger i uka, tilslutt ble hun vel lei, og gjorde det. Hun har fortsatt ikke klart å omregge chippen.

Chippen kan du selv få omregget, det gjør de på et veterinærkontor. Ta med deg stamtavla og si at du vil ha ditt navn og adresse på chippen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Fikk høre idag at det ikke er forfallsdato på de regningene? :icon_redface:

At det ikke er forfallsdato er jo uvesentlig, man betaler jo så fort man kan.........

Jeg var DRITTREG med å sende ut stamtavlene til de svarte valpene fra i våres - og jeg har hatt dårlig samvittighet i mange måneder. Valpene ble ferdigregistrert i slutten av juni og alt var betalt da (forhåndsregistrert) - men allikevel - de ble ikke sendt før forrige uke liksom *skamme meg*

Jeg ville tatt kontatk med oppdretter igjen jeg - og forklart at du har snakket med NKK og at det er henne det henger på og at hun får hive seg rundt å betale så du får stamtavlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, vilken jobbig situation. Jag tycker att det är jätteläskigt att köpa en valp utan att de faktiskt är registrerade, men oftast går det ju bra. Är glad att jag har köpt mina valpar från Sverige där man får med stamtavlan när man hämtar valpen. Det kanske hade varit en bra idé av NKK att göra på samma sätt som SKK i framtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
    • Takk for svar. Da tenker jeg hvertfall riktig med å hjelpe den «voksne» hunden med å gå imellom den og valpen. Så jeg fortsetter uansett med det, og gir dem også pauser fra hverandre. 
    • Personlig så synes jeg ikke at det skal være den eldste sin jobb å sette valpen på plass, selv om det er veldig fint innimellom at en tydelig og rettferdig voksen hund kan gå inn og korrigere valper/ungjunder. Det er gjerne mer effektivt enn om vi som mennesker gjør det. Den eldste skal allikevel være trygg på at du setter grenser for valpen og skjermer den ved behov. Husk at en 2 år gammel hund er ikke nødvendigvis voksen i hode.  Så mitt eneste tips er å ta den voksne på alvor når den ber om hjelp! 
    • Hei Jeg har en hund på snart 2 år og en valp på 10 uker. Valpen er selvfølgelig veldig leken og er som valper flest. Valpen synes det er veldig gøy å leke med den eldre hunden ved å gå etter bein og hale, også normalt, men hunden min på snart 2 år sier aldri ifra når hun har fått nok. Ser på hele kroppsspråket hennes at hun synes det er slitsomt, men hun sier aldri noe, bare prøver å løpe unna. Da blir det jeg som må steppe inn å «redde» henne og få valpen unna. Når den 2 år gamle hunden var valp og var voldsom mot eldre hunder ble hun satt på plass på en fin måte og dette skapte fine læringsøyeblikk. Har dere noen tips?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...