Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksteriørmessig usunne raser


C.J

Recommended Posts

I fare for å tråkke i salater,men hva med schâfer og dens " banan" hofter?

Forstår konstruksjons feil på div.småraser og andre med kort snute/inntrykt ansikt.Men schâfern var da flott for mange år siden med normale hofter..Hvor i alle dager starta dette bananoppdrettet og hvorfor? Jeg er ingen ekspert på hverken avel eller oppdrett ,jeg ser bare hva jeg liker/ikke liker.Schâfern var min favoritt rase før,men nå synes jeg de fleste ser helt for ****** ut med bananhofter. Hvor funksjonelt er det ?

Har liten erfaring med småraser,kun venner og bekjente.Deriblant cokerspaniel,boxer.Får da høre eiers side av problemene som kan følge disse rasene.Øre problemer,pusteproblemer osv. Er dette menneske valgt burde det da kunne teknisk mulig å avle på hunder som da blir teknisk sett mer sunne og uten puste/skjellett problemer.

Trur jeg må sette på kaffen..får ikke knota ned det jeg mener.. jau fredda'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar
Forstår konstruksjons feil på div.småraser og andre med kort snute/inntrykt ansikt.

Vet ikke om du sikter til småhundraser generelt eller bare enkelte raser, men det at en hund er liten er ingen hindring for at den kan ha en sunn konstruksjon. Det er hodefasong, beinbygning og proporsjoner som er avgjørende, ikke størrelsen på hunden :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakker om enkelt raser, hodefasong, beinbygning og proporsjoner japp. Har ikke hatt små raser og kan ikke uttale meg mye om dem,kun det jeg ser og har hørt om

.som sagt jeg hadde ikke fått morra kaffen før jeg knota ned første posten :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med grand danoisen da?? er en del slike med HD og AD osv og hjerteproblemer pga. størrelsen, for å ikke snakke om tarmslyng.

skal selv ha en slik, og har inntrykket av at de blir eldre og eldre=) det er bra for rasen;) ikke så mye HD og AD lenger tror jeg=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IKKE lest alle innleggene her nå, men vil komme med mitt synspunkt på saken.

Jeg ville aldri kjøpt meg mange av de overnevnte rasene (f.eks Mops, Engelsk Bulldog, Shar Pei, Shih Tzu, Pekingneser, Dachs osv osv) rent fordi JEG mener det er dyreplageri å avle frem hunder som tydelig har medfødte fysiske defekter. Mange som sikkert er totalt uenige med det at disse dyrene lider eller at det ER defekter. Men en hund som ikke kan puste skikkelig fordi den har en så ekstremt inntrøkt nese, som ofte fører til grynting og eller pustevanskeligheter, nei takk, slik uvettig avl vil iallefall ikke JEG støtte. Dyreplageri å avle frem slike raser, det er iallefall meningen min.

Mange trekker inn at "den og den rasen kan jo få sånn og sånn" men alle hunder kan da få sykdommer, selv om rasen ikke er kjent for akuratt DEN sykdommen, men allikevel får det. Forskjellen er at f.eks Engelsk Bulldog blir FØDT med en slik nese, fordi det er ønskelig. Men klart, man bør jo ikke avle på noen som helst syke hunder, om dette så er HD eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å tråkke i salater,men hva med schâfer og dens " banan" hofter?

Forstår konstruksjons feil på div.småraser og andre med kort snute/inntrykt ansikt.Men schâfern var da flott for mange år siden med normale hofter..Hvor i alle dager starta dette bananoppdrettet og hvorfor? Jeg er ingen ekspert på hverken avel eller oppdrett ,jeg ser bare hva jeg liker/ikke liker.Schâfern var min favoritt rase før,men nå synes jeg de fleste ser helt for ****** ut med bananhofter. Hvor funksjonelt er det ?

Har liten erfaring med småraser,kun venner og bekjente.Deriblant cokerspaniel,boxer.Får da høre eiers side av problemene som kan følge disse rasene.Øre problemer,pusteproblemer osv. Er dette menneske valgt burde det da kunne teknisk mulig å avle på hunder som da blir teknisk sett mer sunne og uten puste/skjellett problemer.

Trur jeg må sette på kaffen..får ikke knota ned det jeg mener.. jau fredda'n

Skal ikke si så mye,men schafer finnes så absolutt i sunne flotte utgaver.Mest der det avles på bruks utgavene kanskje,men de er der hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeida, finnes iiiiiingen problemer med de kortsnuta rasene...Jeg lurer på hvor lenge eiere av disse rasene har tenkt til å lure seg selv...

Hva med å bare være ærlig og si; JA, min rase sliter med problem x og problem y?? Hvorfor skal man late som om problemene ikke finnes?

Mjamja, renate har funnet info hun, skal vi se her, på alle de problemene kortsnuta raser jo absolutt ikke har;

Elongated soft palate

"English Bulldogs are Brachycephalic - which means short skulled. This is often associated with some soft tissue features, pinched nostrils, elongated soft palate, and extra folds in the throat. These things combined are called the "Brachycephalic Syndrome" and they tend to obstruct their airway and interfere with his breathing. especially when hot, stressed or exercised. This is also what makes the bulldog snore."

"A soft palate that is elongated will either hang in front of the airway or will fall into the throat during inhalation."

"English Bulldogs with a elongated soft palate tend to breathe rather noisily when excited. This heavy breathing will become even more pronounced when a bulldog is hot or during periods of exercise, or when the dog is excited or agitated. A bulldog may frequently gag in an attempt to clear their airway and occasionally bring up foam and saliva while eating or drinking. The harder he breathes, the greater the swelling and elongation of the soft palate you will see their tongue turn blue as a result and their breathing may be what you describe as a hassling noise."

"It does not matter if your dog runs and pants with no noise. They will die in extreme temps. So if you are not prepared for your bully to live indoors with you. Don't get a bulldog. Over the years I have gotten many phone calls from people. They purchased their bulldog the year before and now it is dead. The breeder they purchased from did not tell them a bulldog cannot take the heat. I am often ask why did the puppy make it through the first summer? I don't really know the correct answer but puppies are not full grown and tend to be more heat tolerate. But if you live in a hot climate your bulldog will not live through the second summer. Here in the south May - Sept, we can be as hot as 90-100+. Think of it this way if it is 100 degrees outside a bulldog does not have a snout to help cool the air down before going into his lungs. Dogs do not sweat, so when he is breathing in this hot air he is getting hot all over and will over heat quickly."

Hentet herfra

Og ja, dette er om eng. bulldog, men jeg går utifra at det er ganske så likt for resten av de kortsnutede...

Mja, og dette er altså ikke et problem overhodet? Hunden lider ikke under noen omstendigheter av å ikke få puste ordentlig?

Det er ikke et problem for hunden at kroppsdeler blokkerer halsen delvis? Neeeeida... Den klarer jo og overleve tross alt, den faller ikke om død selvom den peser til den kaster opp og tunga blir blå... Den er jo tross alt fortsatt i livet, og er glad..

Jeg kan jo ta et eksempel med min egen hund, han skadet foten hardt som valp, ble han liggende deprimert i et hjørne fordeom? Neeeida, han virket som verdens lykkeligste han, hoppet og spratt, løp og lekte, men steike vondt i den foten, ja det hadde han, ikke engang smertestillende kunne døyve smertene totalt...

Hvor mange her hadde latt han leve om denne skaden var permanent? Selv så mye han lekte og løp, så vet man at smertene faktisk var der, og de var ikke små..

Det er samme med pusteproblemer hos de kortsnutede, selvom de virker glade så kan de fortsatt ha store problemer..

Og det finnes info på nett om div. sykdommer på de forskjellige rasene som er direkte knyttet til eksteriøret, så å komme å si at det ikke finnes problemer er rett og slett direkte løgn..

Jeg skjønner ikke at det skal være noe å tenke over, avl frem litt lengre snuter osv også er problemene løst liksom, hvorfor skal man absolutt holde med nebb og klør på disse innovernesene som om det var det viktigste med hele bikkja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å tråkke i salater,men hva med schâfer og dens " banan" hofter?

Hva er bananhofter?

Forstår konstruksjons feil på div.småraser og andre med kort snute/inntrykt ansikt.Men schâfern var da flott for mange år siden med normale hofter..Hvor i alle dager starta dette bananoppdrettet og hvorfor? Jeg er ingen ekspert på hverken avel eller oppdrett ,jeg ser bare hva jeg liker/ikke liker.Schâfern var min favoritt rase før,men nå synes jeg de fleste ser helt for ****** ut med bananhofter. Hvor funksjonelt er det ?

Igjen hva er galt med schäferhundens hofter i seg selv, sånn eksteriørt? At det er alt for mye hofteleddsdysplasi på rasen er det ingen tvil om, men det har lite å gjøre med at ryggen dens er såpass krum og bena fullstendig overvinklet (hos eksteriørhundene). Vel, jeg er ikke uenig i at rasen er blitt en krøpling hva gjelder hunder som avles i all hovedsak for utstilling, men det er lov til å holde orden på begrepene likevel.

Vel, hvorfor schäferhunden er blitt sånn? Tja, vi lever i en syk, syk verden :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å tråkke i salater,men hva med schâfer og dens " banan" hofter?

Forstår konstruksjons feil på div.småraser og andre med kort snute/inntrykt ansikt.Men schâfern var da flott for mange år siden med normale hofter..Hvor i alle dager starta dette bananoppdrettet og hvorfor? Jeg er ingen ekspert på hverken avel eller oppdrett ,jeg ser bare hva jeg liker/ikke liker.Schâfern var min favoritt rase før,men nå synes jeg de fleste ser helt for ****** ut med bananhofter. Hvor funksjonelt er det ?

Har liten erfaring med småraser,kun venner og bekjente.Deriblant cokerspaniel,boxer.Får da høre eiers side av problemene som kan følge disse rasene.Øre problemer,pusteproblemer osv. Er dette menneske valgt burde det da kunne teknisk mulig å avle på hunder som da blir teknisk sett mer sunne og uten puste/skjellett problemer.

Trur jeg må sette på kaffen..får ikke knota ned det jeg mener.. jau fredda'n

Det heter ikke bananhofter, men bananrygg, og det er langt fra alle avlsdyr innen rasen som har denne ryggen, selv blandt dei som avler eksteriørhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
:) Så feirer jeg nå med at mopsen sin popularitet er påvei ned igjen slik at de sunne individene kommer frem og ikke de overavlede ødelagte.

Også kan vi i samma slengen sprette shampisen over at andre defekte småhunder er "hotte" nå,

og glede oss til vidreutviklinga av defekte øyenstikkere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

Ja jeg har nå ikke hatt Bossi i mere enn 1 år, men aldri har det vra noen som helst ting med han.

Han er med på skogsturer, løper i fjellet, på stranden koser seg med andre hunder og mennesker og har det ganske så fint tror jeg.

Eneste gangen han har vært syk(til nå vel å merke) var da mamma ga han fårikål, og da blir nok de fleste hunder litt dårlige i magen. Men jeg skjønner ikke hvordan det går ann å si at de har det dårliger enn andre hunder altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle her kan vel være enige om at vi faktisk ikke vet hva hunder tenker? Vi må bare trekke konklusjoner utifra hva vi kan se (og høre), men selv da kan vi heller aldri være sikker.

Så la oss sette ting litt i perspektiv;

hva om man hadde begynt å avle på lengre snutepartier hos f.eks mopsen? Hva er i så fall worst case scenario?

Hvis det skulle vise seg at mopsen egentlig ikke fikk redusert livskvalitet av de korte snutene sine, hva er tapet? Hvorfor er dere så opptatt av å beholde de korte, nesten ikke-eksisterende snutene? Jeg kommer ikke på noen andre grunner enn utseendet.

Og hvis det er utseendet det står på, er det virkelig verdt å risikere livskvaliteten pga det? Er det ikke bedre å være på den sikre siden når det er snakk om våre aller kjæreste? ser ikke helt greien

Vi kan hverken påstå at hunder lider eller ikke lider av de korte snutene, men synes det blir feil å ta utgangspunkt i sistnevnte, når alt vi vet er at vi faktisk ikke vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birte - hvorfor er det å "utgå fra at de lider" er riktigere utgangspunkt å ta for deg med toller -når de med de aktuelle rasene selv sier at hundene ikke gjør det?"

Worst case scenario" er at man får cowboyoppdrettere inn i rasen som skal gjøre de så sunne ved å få en cm lengre snute at de glemmer hjertefeil, ryggprolaps, epilepsi, osv..

Eller at rasen faktisk ikke lenger ser ut som seg selv - og var hensikten egentlig å bare avle "en hvilken-som-helst-hund" i 3-4 forskjellige størrelser har man kanskje også misforstått endel av hensikten omkring de forskjellige rasene.

Men ja, absolutt kan mange raser klart tjene på at oppdrettere og eiere tenker mer sunnhet. Men det er ikke alltid det "visuelle" usunne som er værst for hundens livskvalitet (eller livslengde).. Så det blir bare så alt for "enkelt" å sutre om EN eneste fysisk detalj som om det skal være saliggjørende for hele hunderasen.

Hva med de krokete bena til endel kortbente hunder, da - som ofte fører til smerte og halthet deler av oppveksten? For lange rygger, for steile vinkler, osv, osv.

Men joda - enklere å henge seg opp i snutelengden, selvsat.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birte - hvorfor er det å "utgå fra at de lider" er riktigere utgangspunkt å ta for deg med toller -når de med de aktuelle rasene selv sier at hundene ikke gjør det?"

Fordi hverken jeg, eller de som har de aktuelle rasene kan være 100% sikre, og da synes jeg det er bedre å være på den sikre siden når det er snakk om livskvalitet - Livet til dyr som ikke har muligheten til å uttrykke seg på samme måte som oss mennesker. Og nei, jeg sier ikke at hverken mopsen eller boxeren lider, men som det er sagt flere ganger i denne tråden, så er den en mulighet for at de kunne hatt enda bedre livskvalitet dersom ikke utseendet (les: lengden på snute/rygg, pels og alt annet som kan 'hemme' hunden) hadde hatt så stor betydning som det tydeligvis har.

Worst case scenario" er at man får cowboyoppdrettere inn i rasen som skal gjøre de så sunne ved å få en cm lengre snute at de glemmer hjertefeil, ryggprolaps, epilepsi, osv..

Denne diskusjonen handler om eksteriørmessig usunne raser, men det betyr ikke at det veier opp for sykdommer som hjertefeil, epilepsi osv. Skal man først forandre en rase av helsemessige årsaker, skal man selvfølgelig ta alt i betraktning, og ikke avle på hunder med hverken HD eller ryggprolaps for å få en cm lengre snute. Det sier jo seg selv? Seriøse oppdrettere er egentlig alt som trengs..

Eller at rasen faktisk ikke lenger ser ut som seg selv - og var hensikten egentlig å bare avle "en hvilken-som-helst-hund" i 3-4 forskjellige størrelser har man kanskje også misforstått endel av hensikten omkring de forskjellige rasene

Problemet er vel at rasene, slik de er i dag, ikke ser ut slik de en gang så ut. Snutepartiene har blitt kortere og kortere, mens sjangsen(!) for dårligere livskvalitet blir større og større.

Men ja, absolutt kan mange raser klart tjene på at oppdrettere og eiere tenker mer sunnhet. Men det er ikke alltid det "visuelle" usunne som er værst for hundens livskvalitet (eller livslengde).. Så det blir bare så alt for "enkelt" å sutre om EN eneste fysisk detalj som om det skal være saliggjørende for hele hunderasen.

Hva med de krokete bena til endel kortbente hunder, da - som ofte fører til smerte og halthet deler av oppveksten? For lange rygger, for steile vinkler, osv, osv.

Men joda - enklere å henge seg opp i snutelengden, selvsat.

Jeg tok snutelengden som eksempel fordi det er det som har blitt diskutert i akkurat denne tråden. Lange rygger, for steile vinker osv er akkurat like relevant for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør i den tråden her. Er norsk elghund grå en usunn rase med tanke på luftveiene? Vi var to som gikk tur med en slik en, og begge syntes den grynta fælt og virket sliten fra første stund.

Mulig den var syk, og at det ikke er noe som er typisk for rasen. Vi ble i hvert fall ganske bekymret for hvordan det stod til. Har vært borti en gryntende labrador også, men den virker frisk og rask i hvert fall, og labrador er vel ikke noen usunn rase sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør i den tråden her. Er norsk elghund grå en usunn rase med tanke på luftveiene? Vi var to som gikk tur med en slik en, og begge syntes den grynta fælt og virket sliten fra første stund.

Mulig den var syk, og at det ikke er noe som er typisk for rasen. Vi ble i hvert fall ganske bekymret for hvordan det stod til. Har vært borti en gryntende labrador også, men den virker frisk og rask i hvert fall, og labrador er vel ikke noen usunn rase sånn sett.

Dro den i båndet? I så fall kan den ha fått et press på luftrøret som førte til grynting. Eller den kan ha vært syk og hatt et virus eller kennelhoste eller nesemidd, men jeg tipper på det første. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes veldig mange labradorer og golden som brukes til utstilling er for ekstreme jeg, ved at de avles for kraftig i kroppen. Veldig mange oppdrettere avler dem slik med vilje og har slike overvektige hunder over hele linja i oppdrettet. Det er usunt, upraktisk og uetisk i mine øyne. Hvilken livskvalitet har en slik hund som er bygd for tungt da? Og ja, jeg vet at det er forskjell på å avle dem kraftige og å fôre dem feite, men det henger ofte litt "i hopes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil man jo kunne fete opp en greyhound (eller 10) også - uten at rasen blir noe mere usunn av den grunn, da - selv om de skulle ha vunnet på utstillinger. (Nå ville de neppe det, det var for poenget...)

Så det at utst.hunder holdes feitere enn jakthunder har selvsagt IKKE noe med avelen å gjøre.

Om det at utst.varianten er kraftigere, tyngre, kanskje lavere på bena, bredere i brystet, kortere i lenden, lengre rygg, etc enn bruksvarianter kan selvsagt ha uheldige konsekvenser. Men VET man at de er mer usunne enn jakt-varianten? Finnes det tilstrekkelig dokumentasjon på at jakt-varianten?

Bare fordi man avler fram et annerledes (evt. dårligere) eksteriør og kaller det "bruksmodell" behøver man ikke derved også miste genene for arvelige sykdommer.. Vet om folk på min rase som kaller det "gammeldags type" når de fikk frem ekstra spede og "skrante" idivider uten skikkelig pels. Men de hadde jo likefult de samme arveanleggene som de andre, liksom..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det at utst.hunder holdes feitere enn jakthunder har selvsagt IKKE noe med avelen å gjøre.

Det er mer eksteriøret som de avler som plager meg, ikke at dem i tillegg holder hundene feite for utstilling - selv om det også er ille.

Om det at utst.varianten er kraftigere, tyngre, kanskje lavere på bena, bredere i brystet, kortere i lenden, lengre rygg, etc enn bruksvarianter kan selvsagt ha uheldige konsekvenser. Men VET man at de er mer usunne enn jakt-varianten? Finnes det tilstrekkelig dokumentasjon på at jakt-varianten?

Bare fordi man avler fram et annerledes (evt. dårligere) eksteriør og kaller det "bruksmodell" behøver man ikke derved også miste genene for arvelige sykdommer.. Vet om folk på min rase som kaller det "gammeldags type" når de fikk frem ekstra spede og "skrante" idivider uten skikkelig pels. Men de hadde jo likefult de samme arveanleggene som de andre, liksom..

Susanne

Avler frem et annerledes eksteriør og kaller det bruksmodell? Mulig du snakker generelt over her nå, men labradorene som avles i jaktmiljøet er ikke hunder som man for 3 år siden plutselig fant ut at vi trang tilbake. Vi har ikke begynt nå plutselig, å avle frem de gamle linjene - de har vært der hele tiden. Hundene vi bruker er ikke fra kull hvor en og annen hund tilfeldigvis var slank og sped og dermed ok til å bruke i jakt, de er målrettet avlet slik dem er helt fra den dagen man fant ut at de var supre til å rydde opp på jaktmarken. Det er jo utstillings eksteriøret som er "nytt" sånn sett, labradoren har lengst historie som slank, snipete og langbeint. Dermed burde vi jo egentlig kunne sammenligne de to variante for å fastslå hva som er sunt for rasen og også dokumentere dette.

Jeg sier ikke at jaktvarianten ikke kan få HD, bare at å være veldig kraftig gir dårlig livskvalitet, og det er synd rasestandarden tillater dette og at den gir rom for å tolke "kraftig" som "så feit som mulig". Endring i rasestandarden er forøvrig noe vi jobber med å få inn i raserådet som en prioritert sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært klar over at noe har hett f.eks. jaktlabrador før nå i det siste jeg. Var i Spania å så andejakt med labrador i 2005 og de så da helt normalt kraftige ut.... Er den "slanke" utgaven noe nytt eller? Bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært klar over at noe har hett f.eks. jaktlabrador før nå i det siste jeg. Var i Spania å så andejakt med labrador i 2005 og de så da helt normalt kraftige ut.... Er den "slanke" utgaven noe nytt eller? Bare lurer.

Nej, jaktlabradorer är inget nytt, det är snarare den ursprungliga typen av labrador. Däremot är inte alla jaktlabradorer extremslanka. I Norge har aldrig jaktlabradoren varit speciellt populär, förmodligen på grund av att det inte behövs så mycket rena apportörer här. Här är några jaktlabbar vi har haft på kurs, jag tycker inte att de är så väldigt tunna:

071202-6.jpg

071202-7.jpg

imre2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, jaktlabradorer är inget nytt, det är snarare den ursprungliga typen av labrador. Däremot är inte alla jaktlabradorer extremslanka. I Norge har aldrig jaktlabradoren varit speciellt populär, förmodligen på grund av att det inte behövs så mycket rena apportörer här. Här är några jaktlabbar vi har haft på kurs, jag tycker inte att de är så väldigt tunna:

071202-6.jpg

071202-7.jpg

imre2.jpg

Nei akkurat,for meg så ser de helt normale/vanlige ut.Sånn skal de se ut trodde jeg,med litt variasjon såklart men ikke noe som lager dem til to "raser" i mine øyne.Takker for bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...