Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksteriørmessig usunne raser


C.J

Recommended Posts

Okay, jeg kjenner jeg blir bittelitt provosert over den holdningen du legger frem her - sånn i utgangspunktet ikke pga det du skriver om hunder, men fordi du klarer å si noe sånt som "folk som er født med astma vet ikke bedre, men det gjør det ikke greit å ha astma allikevel". Går du alltid ut fra at folk med sykdommer/funksjonshemninger har redusert livskvalitet (siden du stiller spørsmålstegn ved kvaliteten til Boston Terrier, liksom)? Fordi de er syke/funksjonshemmede?

En hund som er frisk, vet ikke at det sitter hauger av folk rundt om som mener at den burde være litt deperimert fordi den har kort snute og grynter?

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være usunt å være en boston terrier, mops eller annen kortsnutet hund jeg, da.. Bare fordi de grynter litt? Det alene reduserer vel ingen livskvalitet? Det er ganske mange raser som har problemer med enten for varmt eller for kaldt vær, de trenger ikke å være kortsnuta av den grunn. Er de usunne, de og? Huskyen jeg hadde var slått ut når det var som varmest om sommeren, jeg tok ikke akkurat han med meg på noen joggetur heller - da var vel han og en "konstruert og usunn" rase da? Sånn til tross for at polarhunder er noe av det mest opprinnelige man finner?

"bare fordi de grynter litt" ???

Ok, du synes det er greit at snutepartiet er så lite/kort at ganen blir for stor slik at bløtvevet delvis stenger for luftåpningen?

Har du vært forkjølet noen gang? Hoven i halsen?

polarhunder er utrolig lite funksjonelle om sommeren. De er "konstruert" for å "virke" i kaldere vær- så livet som polarhund om sommeren er ikke så morsomt. Derfor kan jeg ikke fatte at folk i spania etc (untatt de som bor i høyden der det er vinter) i det hele tatt skaffer polarhund. Men det gjør de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar
Jeg er helt enig! Nå har jo jeg hatt et par-tre forskjellige raser, og ingen av de er typisk "usunt konstruert", men de har likevel vært veldig forskjellige. Jeg synes det er etisk betenkelig å avle på slike hunder, samma søttan om rasestandarden sier de skal være sånn eller ikke.

Det finnes nok av problemer å bekjempe med avl, om man ikke skal gjøre det enda vanskeligere for seg selv ved å avle på hunder som er dårlig konstruert. Siden jeg har hatt typisk "sunt konstruerte" hunder, synes jeg det er helt forferdelig å møte hunder som er dårlig konstruert. Jeg har jo passet endel slike på pensjonatet, og når det kommer for eksempel en boston terrier som grynter og grynter, så får jeg skikkelig medlidenhet med den. Jammen godt den ikke vet bedre, men det kan umulig være noe særlig å puste sånn?? :icon_redface: Som om ikke det var nok, er det mange hunder som ikke skjønner denne gryntingen, og kommunikasjonsproblemer oppstår. De kan bli oppfattet som sinte eller rare, og får nok mange negative signaler sendt mot seg pga noe de ikke kan noe for. En skikkelig kjip bivirkning. Det samme gjelder boxere.

Jeg liker heller ikke å se hunder som ikke klarer å ta seg frem i terrenget på en skikkelig måte. Hunder som blir hengende etter på tur pga konstruksjon (ikke størrelse). Det blir i mine øyne helt feil når et hundeliv blir begrenset pga noe vi mennesker har bestemt at skal være "in".

Ok.

1. Det at en Boston Terrier grunter har ingenting med livskvaliteten til hunden og gjøre, den lider ikke av det!

2. Jeg har ALDRI møtt en Boston, som mine hunder ikke har klart å lest, har ALDRI sett hunder som har reagert på gryntingen, ei heller at andre hunder ikke forstår dem. De har jo et kroppsspråk for ****, akkurat som dine hunder har!

3. Jeg har en vennine med 3 boston Terrierer, alle er med oss på fellestur hver onsdag, enten det er på stranden, i skogen eller midt i sandnes sentrum. Vi møtes ofte for å gå tur, da løper de sammen med alle våre 14 hunder... mangen timer, de løper, løper og løper, de ELSKER det!

Nå har jeg kun sagt noe om boston terrier, og av de jeg har møtt, har de virket hindret pga nesen sin, ja. Lang levealder kan de få uansett vinkler, neseform eller øretykkelse, men jo, jeg stiller spørsmålstegn ved kvaliteten. Og som jeg poengterte i det forrige innlegget; de VET ikke bedre! Men er det dermed sagt at det er greit å ha det sånn? Folk som er født med astma vet ikke bedre de heller, men det gjør det vel ikke greit å ha astma likevel?

Eller ta søsteren min; hun har skeiv nesevegg som gjør det vanskelig for henne å puste som oss "normale" folk. Når hun blir gammel nok skal hun operere (fordi det betegnes som plastisk kirurgi, og da må man være 18, selv om det betales av Staten). Men uansett; hun vet jo ikke hvordan det er å ha normal nesevegg og å kunne puste skikkelig. Men hun får antageligvis et bedre liv etterpå. Nå er hun et menneske, og en boston terrier er en uvitende hund, men jeg tror faktisk at hadde hunden kunnet forstå og velge, hadde den valgt å kunne puste litt bedre, uten å grynte. Og du fikk med deg argumentet mitt om at grynting skapte ofte usikkerhet hos andre hunder, som da tyr til negative signaler til den gryntende boston terrierern? Det har ikke akkurat ført til en fryktelig trygg hund, liksom.. Og jeg syns det er kjipt at noe så trivielt skapt av mennesker, skal ødelegge hundens forhold til andre hunder. Det er ikke alltid såå lett å finne en grei boston å sosialisere valpen sin med liksom. :D

Jeg tror ikke at hunder går rundt og er deppa pga kort nese, store ører eller dårlige vinkler. De er hunder - de lever i nuet! De kan være glade og utfolde seg. Det jeg derimot tror, er at de ville hatt et enda bedre liv med litt lengre nese og mindre underbitt, litt mindre og luftigere ører, eller litt bedre vinkler. Så ja, det blir kjempespennende å se hva disse nye rasestandardene fører med seg! :P

Hvordan kan du sitte å si noe sånnt, uten å ha kjennskap til rasen? Du har truffet et par individer, og likevell kan du få deg til å si noe slik???

Jeg har god kjennskap til rasen. Har ei vennine jeg er med et par ganger i uken som har 3. Jeg har også kjennskap til endel oppdrettere av denne rasen, og kan med hånden på hjerte si at jeg ikke kjenner igjen den Boston Terrieren du fremstiller...

Min vennine´s hunder er med oss på tur flere ganger i uken. (hun går tur selv de dagene vi ikke går felles) da springer hundene helt villt sammen med våre hunder (som er av den type hund med lang snute)

De lider ikke pga den korte nesen sin. Eneste den utgjør er at de blir en smule reduserte i varmen, men da er det bare å sette frem et basseng, så skal du få se at Boston er ville og friske selv i varmen. Blandingshunden min blir mer redusert i varmen en hennes hunder... så jeg aner virkelig ikke hva slags boston du har vært borti.... Helt seriøst!

Da skulle jeg ønske du hadde møtt min Boston Terrier, Huldra. Hun ble hele 15 år og hadde aldri problem med den korte snuten sin, var vel mere de som så henne som hadde problem med å ikke kritisere henne for å se "rar" ut.

:D

Folkene som er rare! :P

Okay, jeg kjenner jeg blir bittelitt provosert over den holdningen du legger frem her - sånn i utgangspunktet ikke pga det du skriver om hunder, men fordi du klarer å si noe sånt som "folk som er født med astma vet ikke bedre, men det gjør det ikke greit å ha astma allikevel". Går du alltid ut fra at folk med sykdommer/funksjonshemninger har redusert livskvalitet (siden du stiller spørsmålstegn ved kvaliteten til Boston Terrier, liksom)? Fordi de er syke/funksjonshemmede?

En hund som er frisk, vet ikke at det sitter hauger av folk rundt om som mener at den burde være litt deperimert fordi den har kort snute og grynter?

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være usunt å være en boston terrier, mops eller annen kortsnutet hund jeg, da.. Bare fordi de grynter litt? Det alene reduserer vel ingen livskvalitet? Det er ganske mange raser som har problemer med enten for varmt eller for kaldt vær, de trenger ikke å være kortsnuta av den grunn. Er de usunne, de og? Huskyen jeg hadde var slått ut når det var som varmest om sommeren, jeg tok ikke akkurat han med meg på noen joggetur heller - da var vel han og en "konstruert og usunn" rase da? Sånn til tross for at polarhunder er noe av det mest opprinnelige man finner?

Det reduserer ikke livskvaliteten et sekund. Jeg forstår ikke hvorfor folk skal henge seg opp i gryntingen?? Den betyr ingenting... Hunden lider ingen nød av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men...Hvor er det greit å begynne å krittisere?

Jeg synes det er på sin plass å være kritisk til hundeavl. Om en ikke er kritisk vil ting aldri bli bedre. Når en del raser ikke klarer å føde normalt, har problemer med å bevege seg normalt og begynner å få et eksteriør som fører til at de ikke kan benyttes til opprinnelig bruk...er vi ikke da på ville veier...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare en digresjon: folk som snorker mye (grunnet trange luftveier, skev nesevegg, mye løs hud) blir ofte tilbudt operasjon. Og det er ikke bare fordi de forstyrrer andre om natte.. men av hensyn til personen selv. I noen forskermiljøer hevdes det at snorkere kan få for lite oksygen, og i ekstreme tilfeller dø.

Så det er fortsatt ikke så farlig om hunden grynter pga løs gane og delvis stenge luftveier? greit å gå gjennom hele livet med begrenset mulighet for fri lufttilgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

1. Det at en Boston Terrier grunter har ingenting med livskvaliteten til hunden og gjøre, den lider ikke av det!

2. Jeg har ALDRI møtt en Boston, som mine hunder ikke har klart å lest, har ALDRI sett hunder som har reagert på gryntingen, ei heller at andre hunder ikke forstår dem. De har jo et kroppsspråk for ****, akkurat som dine hunder har!

3. Jeg har en vennine med 3 boston Terrierer, alle er med oss på fellestur hver onsdag, enten det er på stranden, i skogen eller midt i sandnes sentrum. Vi møtes ofte for å gå tur, da løper de sammen med alle våre 14 hunder... mangen timer, de løper, løper og løper, de ELSKER det!

1.

2. Så har vel kanskje dine hunder vokst opp med en boston? Det høres jo sånn ut, siden du har en venninne med boston og kjenner flere oppdrettere av de. Når hunder blir sosialiserte med den type raser når de er valper, vil de selvsagt skjønne hva gryntingen betyr. Jeg snakker om hunder som ikke har møtt sånne hunder før - de kan bli usikre på om boston'en knurrer eller hva den nå gjør. Og siden "knurringen" (les:gryntingen) og kroppsspråket ikke stemmer overens, blir den andre hunden mer usikker og kan knurre usikkert "tilbake", eller kanskje bare trekke seg unna, eller i verste tilfelle utagere mot boston terrieren. Jeg har sett alt dette, og det er ikke mine hunder det er snakk om (de er godt sosialisert de).

3. Har jeg skrevet noe sted at BT ikke kan løpe og leke i mange timer? Har jeg skrevet at de ikke kan være glade for det? Vær så snill; les det jeg har skrevet en gang til.

Hvordan kan du sitte å si noe sånnt, uten å ha kjennskap til rasen? Du har truffet et par individer, og likevell kan du få deg til å si noe slik???

Jeg har god kjennskap til rasen. Har ei vennine jeg er med et par ganger i uken som har 3. Jeg har også kjennskap til endel oppdrettere av denne rasen, og kan med hånden på hjerte si at jeg ikke kjenner igjen den Boston Terrieren du fremstiller...

Min vennine´s hunder er med oss på tur flere ganger i uken. (hun går tur selv de dagene vi ikke går felles) da springer hundene helt villt sammen med våre hunder (som er av den type hund med lang snute)

De lider ikke pga den korte nesen sin. Eneste den utgjør er at de blir en smule reduserte i varmen, men da er det bare å sette frem et basseng, så skal du få se at Boston er ville og friske selv i varmen. Blandingshunden min blir mer redusert i varmen en hennes hunder... så jeg aner virkelig ikke hva slags boston du har vært borti.... Helt seriøst!

Jeg har ikke nevnt varme med et ord. Jeg har KUN skrevet om grynting. Og som "Meg" forklarer, er det en årsak til gryntingen; løs hud som ligger i halsen. Årsak: kort snute.

Du sier du ikke kjenner deg igjen i min beskrivelse av BT. Min beskrivelse var en hund som gryntet. Vil det si at du aldri har hørt en BT grynte?

Hvis jeg har møtt "feil" individ, og de fleste IKKE grynter; så trekker jeg det tilbake. Hvis derimot de aller aller fleste BT grynter, så står jeg fremdeles på mitt. Og jeg tror ikke de jeg har møtt har vært så unormale..

Det reduserer ikke livskvaliteten et sekund. Jeg forstår ikke hvorfor folk skal henge seg opp i gryntingen?? Den betyr ingenting... Hunden lider ingen nød av det!

Fy flate. Det er noe av det sykeste jeg har hørt. Jeg får flashback til denne dokumentarvideoen som ble lagt ut her, om rasehunder, laget av BBC (tror jeg?). Den som fikk den engelske kennelklubben til å revurdere et par ting liksom. Det høres like benektende ut som de som hadde cavalier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her må jeg bare kommentere og si meg enig med Huldra. Mine hunder har godt "hundespråk". Begge "stusser" når de møter bulldogs (fransk eller engelsk), mops, pekigneser og også tildels boxer. Det er jo ikke så rart, nesene er jo korte og rynkete (som når mine selv snerrer), og gryntingen kan kanskje bli tolket som knurring? Ikke vet jeg, men det er nærliggende å tro at "problemet" er misforståelse pga eksteriøret. For den enes del kan noe av forklaringen være manglende sosialisering på andre typer hund enn husky/polarhund/spisshund, mens den andre er vel bevandret i hundeverden og godt sosialisert

... så lenge det finnes folk som mener at korte snutepartier og andre "lite funksjonelle" trekk er helt greit og ikke medfører problemer for hundene, vil avlen for slike trekk fortsette, og trekkene blir mer og mer fremtredende... sukk (sammenlign en mops for 30 år siden med en mops i dag... det ser ut som en annen rase)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil feie for egen dør her.... Er Mopseeier, har opplevd de fysiske begrensningene på svært nært hold de siste årene.

Man kan ikke med hånden på hjertet si at de ikke lider under sitt korte snyteskaft eller? Om sommeren er faren for overoppheting så stor at de ikke kan være utendørs deler av tiden (da snakker jeg om i normal norsk sommertemperatur, ikke 25 grader og oppover). Skal man få tur med dem når det er varmere enn 15 grader må man sørge for tilgang på masse vann så man får avkjølt dem titt og ofte. Store pusteproblemer pga. at det bløte ganevevet blokkerer luftrøret. Gisper etter luft så fort de girer seg opp litt eller det blir litt varmt. Operasjon etter operasjon for å korrigere dette osv.

Problemer med øyne, etter ca. 10 såret på øyet kunne jeg like mye om øyne som vetrinæren min, om det har ført til plager over tid. Javisst, klart redusert syn blant annet.

Problemer med rygg og nakke, de er for tunge for sin egen beinbygning. Klart det blir trøbbel av sånt. Muskelknuter, nerver i klem osv.

Allergier og problemer med immunforsvar. Dette blir i liten grad tatt hensyn til i avl ( i hvertfall hos de oppdretteres jeg har vært i kontakt med). Alle de som lever med hunder med kløe, Furunkulose, immunsvikt osv. vet hva dette innebærer. Ikke behagelig for hverken hund eller eier.

Det rare er at dersom du snakker med en oppdretter eller raseentusiast vet de ingenting om disse problemene, de forekommer visst veldig sjelden. Spør du noen som her en enkelt hund eller en vetrinær, så har de vært borti alle de ovennevnte problemene, flere ganger...... Snakker om å stikke hodet i sanden! Min teori er at vi som er opptatt av at hunden skal kunne være i aktivitet og gjøre hundeting, oppdager disse problemene. De som har en stor flokk eller enkelthunder som skal legges på sofaen og leke litt i hagen i ny og ne, de oppdager aldri disse tingene. Kan ikke finne noen annen grunn til at folk kan avle videre på dette ekstriøret med god samvittighet. Tidligere var Mopsene mye spedere og hadde lengre snute, det er rett og slett feil avl som skaper disse problemene.

Om de har det vondt, JA, mange har det direkte vondt!

Nå er Mopsen den eneste rasen jeg kan uttale meg om, da det er rasen jeg har mest erfaring med. Men den er ikke alene, hvis man går en del andre raser i sømmene, vil man finne mye av de samme historiene, kanskje med andre sykdommer, men fortsatt forårsaket av avl på eksteriør etter rasestandard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg kjenner jeg blir bittelitt provosert over den holdningen du legger frem her - sånn i utgangspunktet ikke pga det du skriver om hunder, men fordi du klarer å si noe sånt som "folk som er født med astma vet ikke bedre, men det gjør det ikke greit å ha astma allikevel". Går du alltid ut fra at folk med sykdommer/funksjonshemninger har redusert livskvalitet (siden du stiller spørsmålstegn ved kvaliteten til Boston Terrier, liksom)? Fordi de er syke/funksjonshemmede?

For å si det slik da; jeg tror både folk og hunder hadde hatt bedre livskvalitet dersom de ikke hadde hatt kort snute, astma, sykdommer eller funksjonshemminger (og hva det nå er du har, som gjør at jeg tydeligvis har tråkket deg på tærne). Jeg sier ikke at de aldri kan være fornøyde med livet sitt, men at de nok ville hatt det bedre som friske/funksjonelle. Eller for å spørre deg direkte da: hvis du kunne valgt; ville du valgt et liv med den sykdommen du har, eller et liv uten?

En hund som er frisk, vet ikke at det sitter hauger av folk rundt om som mener at den burde være litt deperimert fordi den har kort snute og grynter?

Nei, som jeg skrev, så skjønner den ikke det.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være usunt å være en boston terrier, mops eller annen kortsnutet hund jeg, da.. Bare fordi de grynter litt? Det alene reduserer vel ingen livskvalitet? Det er ganske mange raser som har problemer med enten for varmt eller for kaldt vær, de trenger ikke å være kortsnuta av den grunn. Er de usunne, de og? Huskyen jeg hadde var slått ut når det var som varmest om sommeren, jeg tok ikke akkurat han med meg på noen joggetur heller - da var vel han og en "konstruert og usunn" rase da? Sånn til tross for at polarhunder er noe av det mest opprinnelige man finner?

Neivel, så du tror ikke det er en årsak til gryntingen? Hvordan har den i så fall oppstått? Og hvis det er en årsak, kan det ikke tenkes at det er for trange luftveier av diverse grunner? Tror du det er fint å ha det, siden du mener at grynting (underforstått forårsaket av for trange luftveier) er okei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to franske bulldoger, og jeg ble fortalt før jeg fikk rasen at språket deres lett kunne misforstås. Dette har overraskende nok vært et ikke-eksisterende problem. De jeg har problemer med er heller mennesker, det er mange som tror murringen som min eldste iblant kommer med, er knurring. Hunder ser ikke ut til å misforstå dette.

Jeg synes forøvrig det er flott hvis oppdrettere av fransk bulldog begynner å avle frem lengre neseparti. Jeg vil også påpeke at grunnen til at tonen blir hissig i slike tråder, sannsynligvis er at man får høre at hunden din ikke har noe livskvalitet fordi den snorker om natten, etc. Hvis utsagn som dette kan moderes en smule, er jeg sikker på at flere raseentusiaster kan innrømme at den og den rasen jeg har, burde fokuserer på å forandre dette i avl. Jeg kan som sagt hilse med glede franske bulldoger med lengre snuter. Men jeg skal ha meg frabedt å høre at hundene mine ikke har livskvalitet. Min eldste er med på joggeturer, vi går timevis med turer i marka, mentaltrening, lek og kos. Det hørtes sikkert ut som en forsvarstale, men det var egentlig ment som en påminnelse om at det er fint å ikke snorke om natten, men man kan ha relativt stor livskvalitet selv om man gjør det. Men kan man fjerne dette handicappet i rasen, samtidig som bulldogen beholdes, blir i hvert fall jeg glad. En skavank mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært forkjølet noen gang? Hoven i halsen?

Jepp, med ujevne mellomrom er også jeg forkjøla og hoven i halsen. Jeg snorker til og med som et gammelt sagbruk hver eneste natt.. Det er godt jeg ikke er hund, for da ville jo det redusert livskvaliteten min? :rolleyes:

For å si det slik da; jeg tror både folk og hunder hadde hatt bedre livskvalitet dersom de ikke hadde hatt kort snute, astma, sykdommer eller funksjonshemminger (og hva det nå er du har, som gjør at jeg tydeligvis har tråkket deg på tærne). Jeg sier ikke at de aldri kan være fornøyde med livet sitt, men at de nok ville hatt det bedre som friske/funksjonelle. Eller for å spørre deg direkte da: hvis du kunne valgt; ville du valgt et liv med den sykdommen du har, eller et liv uten?

Jeg er ikke en hund, jeg har forutseting til å forstå at jeg kunne ha hatt et annet liv som frisk. Sånn sett så er jeg egentlig litt misunnelig på hunder, de VET ikke sånt de.. De tenker ikke "gud, jeg snorker så innmari, tenk hvordan det ville vært om jeg bare hadde hatt en lenger nese?".

Det finnes ikke et menneske i verden som velger å bli syk, men NÅR man blir det, så blir IKKE situasjonen det spøtt bedre at det står en haug med "medfølende" fjoller og lurer på om jeg ikke heller synes det var bedre om jeg var frisk, stakkars meg, jeg må da ha redusert livskvalitet? Det er nedlatende det, ikke medfølende eller forståelsesfullt..

- Og igjen, hunder tenker IKKE sånn.. De vet ikke om noe annet, de ser ikke på f.eks en greyhound og skulle ønske de løp like fort, eller på en BC og ønsker at de klarte å reagere så kjapt.. Det er menneskeliggjøring av hunder så det griner etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to franske bulldoger, og jeg ble fortalt før jeg fikk rasen at språket deres lett kunne misforstås. Dette har overraskende nok vært et ikke-eksisterende problem. De jeg har problemer med er heller mennesker, det er mange som tror murringen som min eldste iblant kommer med, er knurring. Hunder ser ikke ut til å misforstå dette.

Jeg synes forøvrig det er flott hvis oppdrettere av fransk bulldog begynner å avle frem lengre neseparti. Jeg vil også påpeke at grunnen til at tonen blir hissig i slike tråder, sannsynligvis er at man får høre at hunden din ikke har noe livskvalitet fordi den snorker om natten, etc. Hvis utsagn som dette kan moderes en smule, er jeg sikker på at flere raseentusiaster kan innrømme at den og den rasen jeg har, burde fokuserer på å forandre dette i avl. Jeg kan som sagt hilse med glede franske bulldoger med lengre snuter. Men jeg skal ha meg frabedt å høre at hundene mine ikke har livskvalitet. Min eldste er med på joggeturer, vi går timevis med turer i marka, mentaltrening, lek og kos. Det hørtes sikkert ut som en forsvarstale, men det var egentlig ment som en påminnelse om at det er fint å ikke snorke om natten, men man kan ha relativt stor livskvalitet selv om man gjør det. Men kan man fjerne dette handicappet i rasen, samtidig som bulldogen beholdes, blir i hvert fall jeg glad. En skavank mindre!

Jeg mener jeg har prøvd å få frem denne nyansen, men det er mulig folk har misforstått. Jeg skrev vel at jeg trodde hundene ville hatt bedre livskvalitet hadde de hatt lengre snute, men at de som da likevel har kort snute og grynter, kan ha et fint liv likevel. At de kan leke og løpe og være glade. Jeg tror ikke de depper pga snuteformen, for det tror jeg ikke hunder (heldigvis) er i stand til.

Jeg har også skrevet om min spaniels ører; for det er slett ikke kun kortsnutete raser som sliter. Raser som tilsynelatende er konstruert ganske greit (springer) kan slite pga ekstremiteter, som fx ørene. Og det er jaggu kjipt for den som eier en sånn..

Jeg er ikke en hund, jeg har forutseting til å forstå at jeg kunne ha hatt et annet liv som frisk. Sånn sett så er jeg egentlig litt misunnelig på hunder, de VET ikke sånt de.. De tenker ikke "gud, jeg snorker så innmari, tenk hvordan det ville vært om jeg bare hadde hatt en lenger nese?".

Det er jo nettopp det jeg skrev - hunder skjønner ikke sånt! Det er det som er så fint med å være hund (antar jeg, uten at jeg har prøvd); å være lykkelig uvitende om alt som kunne vært bedre. Man kunne hatt en bedre eier som gikk flere og lengre turer i skogen, som ikke slo hunden, eller som lot den sove i sofan. Eller man kunne hatt litt lengre snute sånn at man fikk puste skikkelig. Nei, sånn tenker ikke hunder, og vi er helt enige.

Det finnes ikke et menneske i verden som velger å bli syk, men NÅR man blir det, så blir IKKE situasjonen det spøtt bedre at det står en haug med "medfølende" fjoller og lurer på om jeg ikke heller synes det var bedre om jeg var frisk, stakkars meg, jeg må da ha redusert livskvalitet? Det er nedlatende det, ikke medfølende eller forståelsesfullt..

- Og igjen, hunder tenker IKKE sånn.. De vet ikke om noe annet, de ser ikke på f.eks en greyhound og skulle ønske de løp like fort, eller på en BC og ønsker at de klarte å reagere så kjapt.. Det er menneskeliggjøring av hunder så det griner etter..

Jeg synes ikke noe om at din sykdom blir dratt inn i dette, men siden vi først er der: det var aldri meningen å være verken medfølende, forståelsesfull eller nedlatende. Jeg var realistisk. For ærlig talt; sånn er det jo! Jeg skjønner jo det at ingen vil velge å bli syk - og du bekrefter jo det. Jeg sier heller ikke du har redusert livskvalitet, jeg sier jeg tror du ville hatt bedre livskvalitet dersom du hadde vært frisk. Og det er, uansett hvem man snakker om (deg eller en hund eller den astmatiske naboen), en realitet.

Igjen; beklager at jeg tråkket på tær. Hvis du vil, kan vi heller bruke meg som eksempel. Jeg har et ødelagt kne. Jeg skulle ønske det ikke var sånn selvsagt. Jeg har ganske så okei livskvalitet vil jeg påstå, men den hadde vært bedre dersom kneet ikke slo seg vrangt med jevne mellomrom. Og den dagen jeg får kohls, så kommer jeg til å angre på at jeg røykte. Livskvaliteten min vil kanskje være okei nok den (eller nei, det tror jeg vel strengt tatt ikke), men jeg ville hatt bedre livskvalitet uten kohls. Eller ta søsteren min med skeiv nesevegg. Hun har det ganske bra nå, men vil få det bedre etter en operasjon. Eller faren min, som ble hardt skadet i bilulykke; han har god livskvalitet nå, men selvsagt ville han hatt det bedre dersom han ikke hadde vært i ulykken. Og sånn kan listen fortsette. Det er ikke nedlatende eller medfølende, det er realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke et menneske i verden som velger å bli syk, men NÅR man blir det, så blir IKKE situasjonen det spøtt bedre at det står en haug med "medfølende" fjoller og lurer på om jeg ikke heller synes det var bedre om jeg var frisk, stakkars meg, jeg må da ha redusert livskvalitet? Det er nedlatende det, ikke medfølende eller forståelsesfullt..

Litt samme følelse jeg fikk da jeg åpnet avisen og leste et innlegg som harmdirrende forsvarte de fattige. Innlegget beskrev folk som hadde kanskje 20-30 000 kroner mer enn meg å rutte med i året, og det ble avsluttet feiende og flott med den bemerkningen at slike mennesker *lever* ikke, de bare *eksisterer*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at det er en hissig tone her, men vil bare si mine erfaring..

Kjenner en BT som er hissig som en lemen, og gryner, og freser... Jada hun spinner rundt,og leker(krangler) med de andre hundene, men det høres ikke godt ut.. Dessuten spyr hun for ingenting..

Mops: alle de Mopsa jeg kjenner har store problemer om sommeren, og har problemer med øynene..

Og det finnes småhunder som klarer å holde følge med stoe hunder i skogsterreng- hva med JR eller CC?

Selv har jeg dalmis,og innrømmer glatt at vi har helseproblemer i rasen- som mi må være obs på.. Og ja gemyttet er skarp på enkelte dalmiser- det vet jeg alt om.. Det er også et problem vi må jobbe med i rasen vår. Men jeg innrømmer det,og er villig til å forandre det for om mulig få en enda bedre dalmistype utav dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om at din sykdom blir dratt inn i dette, men siden vi først er der: det var aldri meningen å være verken medfølende, forståelsesfull eller nedlatende. Jeg var realistisk. For ærlig talt; sånn er det jo! Jeg skjønner jo det at ingen vil velge å bli syk - og du bekrefter jo det. Jeg sier heller ikke du har redusert livskvalitet, jeg sier jeg tror du ville hatt bedre livskvalitet dersom du hadde vært frisk. Og det er, uansett hvem man snakker om (deg eller en hund eller den astmatiske naboen), en realitet.

Du sier ikke jeg har redusert livskvalitet, men du tror jeg hadde hatt bedre livskvalitet om jeg var frisk? Øh.. Om den er dårligere nå enn den kunne ha vært, så er den vel redusert? :console: Men nei, min livskvalitet er ikke avhengig av helsa mi alene nei.. Det er en av mange faktorer, akkurat som at sunn helse ikke nødvendigvis betyr at man har god livskvalitet.

Litt samme følelse jeg fikk da jeg åpnet avisen og leste et innlegg som harmdirrende forsvarte de fattige. Innlegget beskrev folk som hadde kanskje 20-30 000 kroner mer enn meg å rutte med i året, og det ble avsluttet feiende og flott med den bemerkningen at slike mennesker *lever* ikke, de bare *eksisterer*.

*ler* I know the feeling.. Men det er ganske greit å eksistere og, syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke jeg har redusert livskvalitet, men du tror jeg hadde hatt bedre livskvalitet om jeg var frisk? Øh.. Om den er dårligere nå enn den kunne ha vært, så er den vel redusert? :console: Men nei, min livskvalitet er ikke avhengig av helsa mi alene nei.. Det er en av mange faktorer, akkurat som at sunn helse ikke nødvendigvis betyr at man har god livskvalitet.

Som om jeg skulle sagt det selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det finnes småhunder som klarer å holde følge med stoe hunder i skogsterreng- hva med JR eller CC?

Jupp, finnes hauger av miniatyrhunder som helt fint kan holde følge med hunder av normal størrelse, og også løpe fra dem.. JRT, CC, Parson Russel, Fox terrier, Dvergpinscher, Dvergschnauzer, osvosv.. Dette er hunder med "gunstig" kroppsbygning, altså korrekt anatomisk bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da hatt to raser som er såkaldt "ugunstig" bygget. Jeg ser helt klart minus med endel helsemessige greier - foreksempel hadde cavalieren min gjentatte ørebetennelser i en periode, til jeg lærte meg et triks og to for å holde det i sjakk, hun hadde også prolaps i den lange ryggen sin, sleit med gjentatte analkjertelproblemer og snorket som en mann. Ikke tålte hun varme heller - men det gjorde ikke min skrekkelig langsnuta collie heller.

Petiten så jeg ikke en eneste begrensing med annet enn at hun var lita og hadde kort pels - noe som gjorde at hun frøys. Hun ELSKET varme - jo varmere jo bedre. Hun løp fletta av de fleste hun, inkludert Dp'er. Men hun hadde også prolaps i ryggen sin, faktisk, enda hun ikke hadde spesielt lang rygg...

Men, jeg har også sett den stygge siden av det med "rund og liten skalle" - nemlig syringomyelia. Nå skal det sies at denne sykdommen er genetisk arvelig betinget, den kommer vistnok ikke utelukkende av kraniekonstruksjonen siden MRI har vist at hunder med betraktelig dårligere konstruert kranier enn mange rammede hunder har, er friske. Men det er jo ingen hemmelighet at dersom kraniekonstruksjonen hadde vært bedre på de rammede rasene, så hadde ikke sykdommen eksistert. Og ja, jeg er så vågal at jeg vil påstå at denne sykdommen bare vil blomstre opp på flere og flere raser etterhvert som tiden går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et program ang den sykdomen du skriver om Raksha, den var virkelig grusom :console:

Ja, den er det. Og etter å ha hatt den på 2 stk, så vet jeg altfor mye om hvor ****** den er, og jeg vet altformye om hvor mye uvitenhet det er rundt den... Avogtil skulle man ønske at man hadde tid og krefter til å drive misjonsvirksomhet, være skikkelig ildsjel og tålt all dritten man hadde fått i retur, bare for å opplyse verden litt mer om en ****** sykdom som ikke burde eksistere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At lengden på snuten,og konstruksjon påvirker noe er jo ikke til å skyve under en stol.Men hvorvidt det går utover livskvalitet er jo relativt vanskelig å bedømme..

Jeg vil ikke si at min Corso har noe som helst problem med å spise en hel kotelett,eller bein i det hele tatt,men en ting vet jeg,og det er at Dobermann og Akita knuser og jafser den lett som ingenting.Så for meg så tyder det på at en hund med litt kortere snute og en smule underbitt ikke tygger på samme måte,og like effektivt som hunder med en mer vanlig hundesnute...

Men det er jo bare observasjoner.Jeg skjønner ikke hvorfor folk føler at raser blir angrepet osv og går sånn i forsvar.

Det burdte kunne gå an å diskutere og lufte tanker og meninger uten at man nærmest blir anklaget for å hate de rasene!

Selvfølgelig er det forskjell på å være nedlatende mot en rase,eller kommentere svakheter/feil eller overdrevne trekk.

Ingen raser er perfekte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, huffa meg for alle de "rare" rasene som ikke har lange bein, kort rygg, lang pels, små inneslutne øyne, spisse ører og lang snute.

For hva skal f.eks en Flat-eier skylde på når hunden får kreft ? Man kan liksom ikke si :

" Jeg så det komme..sikkert derfor den har vært så hyper og stresset i det siste"

Vi som er eiere av slike hunder vet ihvertfall på forhånd grunnen for at vår lille Mops får øyeproblemer eller hvorfor vår dvergdachs sliter med ryggen sin :wub:

Haha, jeg tenkte meg at du kom til å gå rett i forsvarsposisjon etter å ha lest innlegget mitt :wub: Tror du jeg hater boxere? Faktisk har jeg vurdert boxer selv, og synes det er en herlig rase. Hva i alle dager har kreft hos flat i denne diskusjonen å gjøre? Det har da vitterlig ingenting med sunt eksteriør å gjøre?

NKK, (Nordisk Kennelunion) startet et samarbeid for en god del år siden å fjerne de mest ekstreme beskrivelsene i rasestandardene. Det skal ikke lenger være korrekt med uttalelser som "så stort som mulig", "kortest mulig" etc. Det skal alltid tas hensyn til hundens generelle sundhet fremfor ekstremt rasepreg.

Men det er ikke gjort i en håndvenning - det tar tid. Nå i år har også KC (den Eng. Kennelklubben) våknet etter påtrykk fra omgivelsene og startet et tilsvarende arbeid.

Så hvis man gir det hele litt tid vil man kanskje snart kunne se hunder som vinner som viser at omskrivning av rasebeskrivelsene faktisk har hatt den ønskede effekten.

Jeg beklager at jeg ikke satt meg godt nok inn i dette med avlsarbeid og oppdretteres formål. Jeg skjønner at slikt tar tid, men nå er faktisk mopsen, for å bruke den som eksempel igjen, en svært gammel rase som har eksistert i uminnelige tider...

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være usunt å være en boston terrier, mops eller annen kortsnutet hund jeg, da.. Bare fordi de grynter litt? Det alene reduserer vel ingen livskvalitet? Det er ganske mange raser som har problemer med enten for varmt eller for kaldt vær, de trenger ikke å være kortsnuta av den grunn. Er de usunne, de og? Huskyen jeg hadde var slått ut når det var som varmest om sommeren, jeg tok ikke akkurat han med meg på noen joggetur heller - da var vel han og en "konstruert og usunn" rase da? Sånn til tross for at polarhunder er noe av det mest opprinnelige man finner?
Du skjønner ikke hvorfor det er usunt at en hund begynner å hive etter pusten bare fordi det er 25 grader ute? Det er ikke pga. gryntingen at jeg reagerer, men årsaken bak. Huskyer vil ikke jeg si er usunn eksteriørmessig bare fordi de lettere enn andre raser blir fort varm når sommervarmen står på som verst. De er nemlig ikke "dårlig" konstruert, de har "bare" mye pels.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...