Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormekur


SusanneL

Recommended Posts

PÅ NKKs side (http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3961) står det at det nå snart blir reseptbelagt å få ormekur til hund igjen.

Kanskje på tide med tanke på alle disse hundeierne som behandler sine hunder både 3-4-5 ganger i året uten påvist mark?

Men samtidig, tror man virkelig at oppdrettere og eiere kommer til å la være å gi dette til valper - bare pga en resept?

Uansett - tungvint blir det...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke slik at hunden skal ha ormekur ca 2 ganger i året, selv om det ikke er synlig mark/orm?

Nei, det er det ingen grunn til. Selv gir jeg ormekur bare når jeg mistenker orm, og aldri ellers. Kanskje ville jeg vurdert annerledes om jeg hadde hunder som gafler i seg dritt, men nå har jeg heldigvis ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ingen grunn til. Selv gir jeg ormekur bare når jeg mistenker orm, og aldri ellers. Kanskje ville jeg vurdert annerledes om jeg hadde hunder som gafler i seg dritt, men nå har jeg heldigvis ikke det.

Jeg har en hund som gafler i seg absolutt alt, og nå som han har opplevd snø ser jeg at det også er en ordentlig delikatesse. Vanskelig å forhindre det også når han løper løs, så da hadde jeg egentlig planlagt å gi ham en ormekur utpå vinteren uansett jeg, bare sånn i tilfelle. Står jo ikke noe om at det kan skade på pakken heller, og det er snakk om 2-3 ganger i året. (siden han fortsatt er valp, og som sagt, spisete av seg).

Tror også det står noe på pakken om at det skal gies 2 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som gafler i seg absolutt alt, og nå som han har opplevd snø ser jeg at det også er en ordentlig delikatesse. Vanskelig å forhindre det også når han løper løs, så da hadde jeg egentlig planlagt å gi ham en ormekur utpå vinteren uansett jeg, bare sånn i tilfelle. Står jo ikke noe om at det kan skade på pakken heller, og det er snakk om 2-3 ganger i året. (siden han fortsatt er valp, og som sagt, spisete av seg).

Nei, det er ikke skadelig for hunden. Problemet er at ormene kan bli resistente :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. For min del er det egentlig ett fett om det blir reseptbelagt eller ikke. Mine har ikke fått ormekur det siste året tror jeg, og det ville overraske meg stort om det skulle være orm der... Man ser da vel symptomer på sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha det tenkte jeg ikke på engang... ;)

Men, om han får ormekur uten at det er orm der, da kan de jo ikke bli resistente? (siden de ikke er der) Og er de der, må det jo ormekur til uansett? (Nå føler jeg meg skikkelig blond her he he)

Hvis man ikke er flink og plukker opp etter hunden, så kommer jo ormekuren ut på et vis den også. Og hvis ormen da får i seg litt av denne kuren og overlever, blir de etterhvert resistente. Sier ikke at DU ikke tar opp etter hunden din, men det er kanskje mange andre som ikke gjør det..

Men det jeg lurer på; hvorfor skal dette gis til valper da? Hvorfor er det så viktig? Og er det noen av dere oppdrettere som har merket at det har kommet ut orm når valpene har fått markkur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg heller ikke på nei, og der har du jo virkelig et poeng. Kan innrømme at jeg er noe sløv med posebruken om bæsjen ikke havner akkurat midt på fortauet. Burde stått på pakken det, at det er ekstra viktig å plukke opp all bæsj dagene etter ormekur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg lurer på; hvorfor skal dette gis til valper da? Hvorfor er det så viktig? Og er det noen av dere oppdrettere som har merket at det har kommet ut orm når valpene har fått markkur?

Nå er jeg ikke oppdretter, men jeg har jobbet for en. Og ja, det ER hensiktsmessig å gi valpene ormekur før symptomer og påvisning. Valper får lettere mark enn voksne hunder og det kan være meget skadelig både med tanke på opptak av næring og valpens utvikling generelt hvis den går rundt med en kveil spolormer i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vell ikke en resept på et legemiddel til hunden din, det vanskeligste å få tak i, vell? Trenger jeg noe, ringer jeg til Veterinæren min, og ber ham sende over en resept til mitt lokale apotek. Så går jeg å henter resepten og medikamentet der...det tar min Veterinær ingen betaling for å gjøre. I verste fall må en kanskje ut med et gebyr på 75 kroner, slik som hos vanlige medisinmenner for mennesker ;)

Valper får normalt 2 ormekurer mens de er hos oppdretter. Er det påvist orm i kullet, som er nokså vanlig, bør en ta en kur ca 4 uker etter at valpen kom i hus. Dersom det da ikke er orm i avføringen, ville ikke jeg benyttet flere kurer før misstanken var nokså sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at Norge går i en så annen retning enn andre land i Europa jeg... For meg virker det nesten som at dette skal lokke flere innom veterinæren, slik at de kan ta seg betalt for en fem minutters konsultasjon. <_<

I f.eks Spania selges både ormekur og flåtthalsbånd på matbutikken. Hadde det fått noen negative effekter om det samme ble gjort i Norge, tro? Det kan jeg ikke tenke meg at hadde hatt noe særlig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at man skal behandle for orm ca hver tredje måned.. Og at man skal bytte merke på ormekuren hvert år slik at ormene ikke blir resistente.

Men reseptbelagt ormekur er jo ikke så ille da. Skader ikke å gjøre det lille ekstra for hunden sin vel? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i allefall sett resultatene av å ikke gi valpene (og kattunger for den saks skyld) ormekur "før de viser tegn til orm" og tro meg, det er ikke pent.

Ødelagte tarmer og avliving er stikkordet her.

Jeg gir mine ormekur hver 6. måned, og mens de er valper får de hver måned til de er 6 måneder, deretter en gang i halvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spolormer er sleipe. De inntar en hvilestilling i tispas fettvev. Der kan de ligge lenge og vel. Helt til tispa blir drektig og dier valpene sine. Da slipper de seg ut gjennom morsmelka og inn i de små uskyldige valpene.

Jeg så resultatet av ingen ormekur på en fem mnd gammel valp her om dagen. Om den hadde fått ormekur fra oppdretter er uvisst, men eier hadde ikke gitt ormekur de tre mnd valpen hadde vært hos han.

Han kom innom med en avføringsprøve, og vi fant ormeegg i avføringa. Når han kom hjem hadde hunden kastet opp... STORE spolomer. Da var de nesten på str med en blyant.. Noe tynnere, og litt lengre.. Eier ble ganske desperat, og ormekur ble brått stappet inn i lille valp gitt..

Synes det er veldig viktig med ormekur til valp pga slike hendelser, og 1 til 2 ganger i året hos voksne. Selv har nok ikke Ita fått ormekur oftere enn 1 gang i året, evt annenhvert år om jeg har glemt det ett år..

Det er statens legemiddelverk som lager reglene her, så det er litt for dumt å si at man tror det kun er fordi veterinærene skal tjene på det. Man trenger ikke inn til veterinær for å få resepter, men de fleste tar nok et resepthonorar for jobben ( det tar litt tid, samt at man ringer/fakser apoteket for å få dit resepten ). Men det er å dra det for langt når man må ha ormekur på resept.. synes jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og brått ble jeg veldig glad for at jeg bor ikke så langt fra Svenskegrensa...

Marker mine kun ved misstanke om mark. Så det går en stund mellom hver gang...

Legemiddel, som står på legemiddellisten, som er uthevet til bruk på bare dyr er egentlig ikke lov til å importere.

Noen som vet når dette treer i kraft? Tenker på om jeg skal dra i morgen å "sanke" til kullet mitt på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på,og hvor lenge kan ormekur ligge i kjøleskapet uten å gå ute på dato...

*løper i skuffen*

Jeg kjøpte en tube for 14 dager siden med Banminth. Den skal holde til 11/2010. Ikke oppbevares over 25 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legemiddel, som står på legemiddellisten, som er uthevet til bruk på bare dyr er egentlig ikke lov til å importere.

Noen som vet når dette treer i kraft? Tenker på om jeg skal dra i morgen å "sanke" til kullet mitt på apoteket.

Reseptbeleggingen trer i kraft 01.07.09, så det er god tid til å hamstre for de som ønsker det. Og de fleste har LANG holdbarhetstid, både pasta og tabletter. oppbevares mørkt og kjølig, så går det så fint så. Har mitt i en skuff på soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legemiddel, som står på legemiddellisten, som er uthevet til bruk på bare dyr er egentlig ikke lov til å importere.

Noen som vet når dette treer i kraft? Tenker på om jeg skal dra i morgen å "sanke" til kullet mitt på apoteket.

Så egentlig har man ikke lov til å kjøpe flåtthalseband i Sverige heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så egentlig har man ikke lov til å kjøpe flåtthalseband i Sverige heller?

Regnes det som legemiddel da? Ormekurer dreper jo orm, mens flåtthalsbånd "bare" er en preventiv sak, det forhindrer flåtten i å sette seg, ikke drepe det etter at det sitter fast???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnes det som legemiddel da? Ormekurer dreper jo orm, mens flåtthalsbånd "bare" er en preventiv sak, det forhindrer flåtten i å sette seg, ikke drepe det etter at det sitter fast???

Aner ikke. Men det er jo reseptbelagt i Norge, og selges på apotek...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss går jo til vet'en av andre grunner en eller to ganger i året, eller? (I alle fall jeg gjør det!)

Det er jo ikke værre enn å passe på da - og håpe at man ikke har en vet. som faktisk krever avføringsprøve?

Vil anta og tro at det finnes nok veterinærer som også mener at dette skal gis jevnlig til enkelte hunder...? (Mens man på andre hunder godt kan la være til man påviser mark.)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...