Gå til innhold
Hundesonen.no

Lett "middag".

ipadda

Recommended Posts

Jeg er endel alene, og da blir det fort til at du ikke gidder å lave middag.

Det er forhåpentligvis flere av oss der ute, så la oss dele middags tips ;)

Noe av det jeg spiser:

Forenklet broddosuppe. (italiensk)

Kok opp vann sammen med 2-3 kjøtt buljong terninger, tilsett spagetti som du har delt i to og kok til det er ferdig.

For de som ønsker litt mer smak, tilsett et par skiver med ost og bland inn. Yummi.

,- det høres kanskje ikke så godt ut, men er verdt et forsøk! ;)

Hva spiser dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suppe generellt er ekstremt enkelt! Ta de grønnsakene du har lyst på og kok sammen med vann og buljong og/eller krydder.

Det som og kan være godt er å ta stavmixer og mose alt når det er ferdig. Hiver du oppi litt fløte da, så blir den litt cremet ;)

Men den kan få litt merksnodig farge da du moser den, hehe ;)

Kylling er og ganske godt å ha oppi sammen med grønsakene.

Edit: Noe jeg spiser mye når jeg ikke gidder å lage mat er:

2 kokte egg

2 maiskolber

kokte grønsaker

Godt, enkelt og billig. Spes hvis du kjøper de posene med ferdigkuttede grønsakene.

Hvis man har fryseplass er det veldig greit å lage ganske mye mat når man alikevel kokkelerer, og stapp i fryseren så har du fort middag en annen dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

makaroni og ketsjup ;)

Nei, det går mye i havregrøt, semulegrøt, risengrøt. Men har også funnet ut at jeg må spise litt grønt og sånn, så da pleier jeg fks. å lage wraps. (eller lager ikke wrapsene selv da). Siden jeg er vegetarianer, slenger jeg brokoli, sjampinjong, squash, purreløk, løk, tomat (egentlig alt kan man bruke), opp i en panne, tar vann ned i, blander inn taco-krydderet og koksteker det til vannet er borte. Veldig enkelt, og går fint ann å bruke restene dagen etter.

Nå har jeg vært sløv på fisken i det siste, har bare blitt pommes frites og fiskepinner, men pleier å legge slike findus seistykker (husker ikke hva det heter) i aliminiumsfolie, krydder oppå, lime, sammen med poteter og sånn.

Skikkelig dårlig på å forklare, men de fiskestykkene kommer i posjonspakninger, fire som ligger uavhengig av hverandre, så da kan man bare klippe løs en, og beholde resten i fryseren. Enkelt og greit når man er alene.

Jeg har også begynt å kjøpe sånn rundstykkemiks, bare 20 kroner inkludert gjær (ligner bare på en vanlig melpakke). Baker, og fryser ned det meste, bortsett fra det jeg skal ha den dagen, og dagen etter.

Så tar jeg opp to fks. etter skolen, og varmer dem i ovnen. Smaker helt nybakt, og det er billigere enn å kjøpe masse brød som bare blir kastet.

Samme med pizza, fryser ned i posjoner, veldig greit når man ikke har tid/lyst/penger til å lage mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som er billig hvis man bare planlegger litt. Svinestek er ofte på tilbud. Stek den, skjær den opp i skiver og pakk så mye som en person spiser i aluminiumsfolie og legg i fryseren. Så tar du bare ut en pakke pr person, koker poteter, lager surkål og evt saus. Det blir faktisk veldig billig! Enda enklere og raskere hvis du bruker steken som brødpålegg med sylteagurk på toppen.

Du kan også kjøpe sausekjøtt og lage en stor kasserolle kjøttsuppe. Fordel den ferdige suppen i halvlitersbeger og frys ned. Da har du alltid GOD middag klar på noen minutter (i microen f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spagetti m/ spagettisaus.

Lager hjemmelaget pizza og fryser det jeg ikke spiser i porsjonspakker som jeg varmer.

Fiskegrateng og 2 små poteter ;)

Makaroni og fiskekarbonader (kjøper pakke med 4, fryser 3 og har til senere anledninger).

Fiskepinner og 1/2 pakke grønnsaksblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette middager er genialt. Har endel av dem.

Løvbiff eller strimlet svinekjøtt med salat:

Stek løvbiffen/kjøttet mens du kutter opp salaten, er man riktig lat så får man ferdigkuttet salat i type "dole"pakker og sånt. Pleier å ha en boks med ferdig bernaisesaus eller noe sånt også - varmer den i microen etter anvisning, bruker ønsket mengde og voila, middagen er ferdig.

Noe annet enkelt som tar litt mer tid er jo laksefillet og potetbåter.

Skjær opp poteter (+ eventuelle grønnsaker, jeg er glad i gulrot og løk), legg i smurt form eller med litt smør/olje sett i stekeovnen på 200grader. Ta fisken ut av frysern, legg den på aliminiumsfolie og i ovnen når potetene nærmer seg halvferdige. La stå i til ferdig, og spis.

Kyllingfillet med ris og saus er også skrekkelig enkelt da.

Del kyllingfilletene på langs slik at det blir to tynne isteden for en tykk, tar mye kortere tid å steke. Kok ris, og lag saus og server.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg lager middag bare til meg selv går jeg veldig ofte for grønnsaker... Tomater, bønner, purre, gulrot, potet, paprika, løk, sopp, squash, aubergine, brokkoli, linser, mais, rødløk, erter osv. Jeg skjærer altså opp grønnsakene (de jeg har for hånden hvis jeg ikke har giddet å kjøpe noe) i passe biter og slenger i ei stekepanne med bittelitt olje oppi til det har blitt kokt/stekt. Også spiser jeg eventuelt med pesto, matyoghurt, tzatsiki eller salsa ved siden av. Billig, sunt, lett å variere, godt osv. Og hvis jeg har laget for mye så er det veldig lett å bruke det som rester dagen etterpå (enten alene eller med f.eks. en nøttekarbonade hvis det ikke er så mye igjen).

Og, apropos nøttekarbonade - det er et annet tips (særlig til vegetarianere, men til andre også, for det er billig, enkelt, raskt og godt), å lage en stor porsjon med nøtte- eller grønnsakskarbonader og fryse ned. Da kan man ta opp et par-tre stykker, tine dem i micro/stekepanna og spise med ris, pasta, poteter eller grønnsaker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager du nøtte/grønnsakskarbonade Ingvild? ;)

Skal vi se, her er et par oppskrifter... Det går selvsagt an å endre litt på den, bruke valnøtter i stedet for hasselnøtter og omvendt. Og om du først er i gang med å lage så kan det være greit å lage minst dobbel porsjon (avhengig av hvor mye fryseplass du har og hvor ofte du spiser dem, selvsagt).

Mandel- og valnøttkarbonader:

2 kopper havregryn

Vann

1 kopp mandler

1 kopp valnøtter

2 egg

1 løk

Ønsket krydder

Ha havregryn i en skål og hell vann over slik at det dekker grynene. La det stå minst en time og svelle. Mal mandler og nøtter. Finhakk løken. Bland alt sammen og tilsett krydder. Form deigen til karbonader med en stor skje. Stek på middels varme.

Nøttekarbonader:

250 g kokte, malte poteter

150 g malte hasselnøttkjerner

Litt grønnsaksbuljong

1-2 ss revet løk

2 egg

Salt og pepper

Smør/olje til steking

Bland alt godt sammen til en farse, form den til flate karbonader og stek dem pent gylne i smør og olje.

----

Hm, nå finner jeg ikke grønnsakskarbonadeoppskriftene mine, bare nøttekarbisene... Men google kan jo hjelpe til...

GRØNNSAKKARBONADE

200 gr Kålrot

200 gr Gulrøtter

400 gr Poteter

1 middels Løk

3 ss. fin sammalt hvete

1 1/2 ts. salt

1/4 ts. pepper

Skyll og skrell grønnsakene og riv dem på ett FINT råkostjern, også potetene.

Finnhakk løken. Blandt grønnsaker, løk, poteter, mel, salt og pepper.

Stek kakene pent brune og gjennomstekte, ca 3-4 min, på hver side.

I grønnsakskarbonadene jeg har laget koker jeg grønnsakene jeg vil bruke (gulrot, kålrot, løk og linser er kjempegodt oppi), og når de har blitt gjennomkokte tømmer jeg ut vannet og moser grønnsakene. Hvis det da ikke er en jevn farse, tilsetter jeg havregryn og/eller egg til det blir bra. Og så er det bare å tilsette ønsket krydder (fersk basilikum og gressløk = nam!), forme farsen til flate kaker og steke. Også her kan det være greit å bruke en del grønnsaker så det blir mange karbonader, så slipper du å lage så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat er en god middag, spesielt om man tar masse forskjellig oppi den. Man slipper å tilberede noe som helst nesten, bare skylle og kutte opp. Jeg pleier å ta vanlig mørkegrønn salat og ruccola for å få litt mer smak. I salat kan man ha feks hardkokte egg, skinkeboks, bønner (røde synes jeg er best), tunfisk, kylling osv. I tillegg til salaten pleier jeg ha oppi paprika, rå sopp, tomat, purreløk, strimlet gulerot, men det er jo masse annet man kan variere med også. I stedet for den kjedelige thousand island-dressingen, er det kjempegodt med most avokado, aromat, hvitløk og sitronsaft.

Man kan også ha omelett til, da kan man selv velge hvor mange egg og hvor mye annet man vil ha oppi. Kan ha oppi ost, skinke, sopp osv for å variere. Eller man kan steike feks svinefilet eller kyllingfilet å ha til. Ferdigpizzaen kan også bli mye mer sunn og mettende om man har masse salat til. Mye kjappere og mer lettvint å ha salat til middagene enn potet, pasta og ris synes jeg. Det skal jo koke så lenge, også smaker det så kjedelig :P

Salat er kanskje ikke den beste maten å ta vare på til en annen dag, eller fryse ned, men det går jo helt fint an å ha den i kjøleskapet til neste dag og ta den med på skolen/jobb som niste. Om man har en stor boks med riller i bunnen så vannet får rent av kan salaten holde seg litt lengre. Og handler man stort, altså en dag i uken, er det ikke så dyrt å handle inn grønnsakene heller. Men det forutsetter ofte å handle i løsvekt da. Så slipper man samtidig å handle alt man ikke trenger flere ganger for dagen, når vi først er inne på økonomibiten.

Til fisk synes jeg ikke salat er så godt, da er det bedre med brokkoli, blomkål, purreløk, løk, sopp, gulerot osv. Dette kan steike lett, sammen med feks fiskekarbonader, fiskepudding eller lignende. Enkelt og veldig godt.

Det er veldig viktig å spise regelmessig og sunt selv om man bor aleine. Makaroni og ost/ketchup er fy-fy ;) Vi som bryr oss så mye om hva dyrene våre får i seg, må bli flinkere til å tenke over hva vi spiser selv også :P Men det er ikke like lett å prioritere måltider, og bruke tid på å lage mat og gjøre seg flid med den osv, når man vet man skal spise den aleine. Kanskje lurt å invitere folk oftere over på middag :P

En enkel middag (uten salat) som jeg liker godt er hot kyllingsuppe. Tror jeg har lagt ut oppskriften en gang før, men kan gjøre det igjen.

Brun et eple i biter og en finhakket løk på pannen sammen med to teskjeer sukker og en spiseskje smør. Ha det i en gryte sammen med to bokser (kan ha bare en boks også om du vil ha tjukkere suppe) hakkede tomater og en dl matfløte og varm opp. Rør ut to grønnsaksbulljongterninger i en dl vann og ha oppi gryten. Steik 2 kyllingfileter i biter i en spiseskje smør og krydre kjøttet med to spiseskjeer karri, og ha det oppi gryten. Smak til med salt og pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

For veggiser: bakt kålrabi.

Skjær ett par cm tykke skiver kålrabi, legg de på bakepapir i ovnen, legg på ett par tykke skiver ost og evt tomater under, bakes i ovnen på middels varme (175-200 grader)avhengig av ovn, til kålrabien er mør (ca 20 -30 min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...