Gå til innhold
Hundesonen.no

Foderreklam via NKK


Fanny

Recommended Posts

Nei, jeg må si norges hundeeiere må være noe av det sureste og mest misfornøyde og kravstore som finnes...

Helt enig! Det er da voldsomt til sutring her. Det er mye reklame som er adressert til meg som jeg ikke har takket ja til, men jeg har da ikke hisset meg opp slik over det. Det går rett i den grønne postkassen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar
Ja, ja - utakk er verdens lønn, sies det vel..

Ja, det skal være sant og visst ! Lurer på om det er noen sammenheng mellom det å eie hund og det å ha lang underleppe ? :rolleyes:

Helt enig! Det er da voldsomt til sutring her. Det er mye reklame som er adressert til meg som jeg ikke har takket ja til, men jeg har da ikke hisset meg opp slik over det. Det går rett i den grønne postkassen det.

Jeg får stadig vekk produktreklame i posten fra ulike organisasjoner som jeg er medlem hos, jeg... Det kommer til og med reklame SAMMEN med fakturaer - og jeg greier faktisk bare ikke å irritere meg. Det er da bare å kaste det ? Jeg har reservert meg mot uadressert reklame, men jeg tilter da ikke over en bagatell som dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del; NKK må gjerne ha sponsoravtaler (og takke seg til RC fremfor Pedigree som var tidligere). Jeg som ikke deltar på så vanvittige mengder med konkurranser og utstillinger syns også at prisen nå er okei. Den trenger dog ikke bli noe særlig høyere, men men. Det er greit at både Agria, RC og Dog Optimalty (var det ikke det det het?) får spalteplass i bladet, og også at de får være eksperter i bladet. Men det burde kanskje ha kommet tydeligere frem hva som er reklame og ikke? Og også hvem disse folka er? Sånn som ekspertpanelet fungerer nå, med presentasjon av folka først, og svarene etterpå, syns jeg det er OK. Man kan da fint se at ernæringseksperten er fra RC, om man gidder å lure da..

Men selv om man stort sett er fornøyd med ting, betyr jo ikke det at man er nødt å lovprise alt NKK gjør opp i skyene? Man kan få lov å mene at mentaltester blir lagt ut litt vel seint (flere år???) etter at testen er avsluttet, og at det er litt betenkelig at NKK har gitt ut medlemmenes adresser uten samtykke (eller har de det? Jeg mener å ha krysset av på at jeg ikke vil motta informasjon fra deres samarbeidspartnere, og jeg har ikke fått noe. Men om det er grunnen, eller grunnen er at jeg har reservert meg generelt mot reklame, vet jeg jo ikke.). Jeg er ikke lei meg for at jeg ikke har fått info om rasefôr, men OM jeg hadde det, hadde det vært greit, så lenge jeg hadde sagt ja til at min adresse skulle bli gitt til andre enn NKK. Jeg fikk også en undersøkelse på mail, hvor forskeren hadde fått mailadressen fra NKK. Det er helt greit! Det er noe annet enn å sende ut reklame, og måten det var blitt gjort på virket troverdig og real. Dessuten vet jeg litt om hva som kreves av forskere, derimot er jeg usikker på om det kreves så mye i det hele tatt av de som sender ut reklame..? ;)

For all del; jeg sutrer ikke! Jeg reagerer kun på måten dette er blitt gjort på (at RC har fått adresser av NKK), men samtidig lurer jeg på om ikke folk har glemt å avkrysse (det er ofte ferdig krysset) på at de ikke vil motta info fra andre. Jeg stiller meg også litt (men bare litt) kritisk til hvor mye og hvilken type spalteplass sponsorer får i HS, men igjen - JEG vet hvem som sponser de, og kan tenke litt selv også. ;) Så kan jeg ta det med en klype salt, om jeg føler for det. Men stort sett er jeg veldig fornøyd med NKK som organisasjon, selv om det er noen småting jeg skulle ønske var bedre/annerledes (stikkord: dogweb - mentaltester).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke NKKs tjenester er nevneverdig billige jeg - tvert imot blir de stadig dyrere. Jeg tror heller ikke NKKs motivasjon for å tillate Agria og RC å opptre som om de var deler av NKK, har noe med medlemsfordeler å gjøre i det hele tatt - jeg tror det har langt mer å gjøre med NKKs lommebok som stadig blir fetere.

Jeg sa heller ikke at de var billige, jeg sa at tilbudene ble billigere ved sponsing.

At prisene også øker med jevne mellomrom har nødvendigvis en sammenheng med at ting rundt oss også blir dyrere - for eksempel halleie til arrangement, lønninger går opp, reiser øker i kostnader. Senest i går hørte jeg på nyhetene at fra neste år skal portoprisen for et vanlig brev øke fra 7 til 8 kroner.

I raseklubben min har en valgt å trappe ned på tilbudene, for å få budsjettet i balanse. Jeg vil heller betale mer for å få det jeg er vant til å få, og har stor forståelse for at NKK av og til må øke prisene sine - det er ikke annerledes enn at klær på H&M eller mat på Rema1000 også blir dyrere med årene.

Og hvor feit den lommeboka til NKK er - det kan vel diskuteres? Har du noe tall som kan vise at de sitter på store formuer som øker for hvert år, for eksempel?

Jeg synes forøvrig det er akkurat like stygt når Agria får spalteplass (helsides reklame som er utformet som en artikkel) for å reklamere for sine forsikringer, som når RC får det for å reklamere for sagmugget sitt. Men det overrasker meg ikke litt engang. Jeg får bare NKK enda litt lenger opp i halsen, og forbanner dem nok engang for å være så hundemiljøfiendtlige at dogweb kun er tilgjengelig for betalende medlemmer.

Vel, det holder å gå inn på ernæringsforumet her for å se at det er veldig mange meninger om hva som er et godt og et dårlig fõr - så jeg tviler på at NKK klarer å få sponsoravtale med noen som alle i Norge vil si "hurra!" for. Det er mange som bruker RC og er fornøyd med det, ellers ville de ha gått konk.

Ingen bedrifter jobber for veldedighet, det er klart Agria og RC vil ha noe igjen for pengene sine. Og spalteplass burde være en selvfølge, det er heller ikke vanskelig å skjønne at de er sponsorer. Eller tror du ikke den gjengse leser av Hundesport har en viss kritisk sans, men sluker alt som sies rått?

Hvor mange er det forresten som er interessert i å benytte seg av DogWeb, men som ikke er engasjert nok i hund til å være medlem av en eller annen hundeklubb? For du er vel klar over at det er slut med direktemedlemskap i NKK, som det var før - nå holder ethvert medlemskap i enhver hundeklubb for å få tilgang til DW.

Vi har også NHL som alternativ, en må ikke forholde seg til NKK, det finnes alternativ hvis alt er så ille.

Apropos: var det bare jeg som himlet med øynene over kommentarene til NKKs medlemsundersøkelse? Der snudde de fint opp ned på det meste ettersom det passet dem, og var sånn passelig arrogante - at folk var misfornøyd med dogweb for eksempel, var sikkert fordi den nye versjonen hadde latt vente på seg - men nå var den store presangen til (de som før nevnt betalende) medlemmene kommet, så det kunne vi bare se bort ifra! De kunne også se av svarene at det var de mest aktive brukerne av NKKs tjenester som hadde svart, men når tallenes tale var at medlemmene var misfornøyd med avlesningstid på HD/AA, så var det noe feil, mente O Store Organisasjon - det var nemlig langt flere som svarte at de var misfornøyde enn antall svar de hadde beregnet å få! ;)

OK, dette og andre svar her får meg til å synes at dette blir en eneste stor oppgulptråd, hvor all misnøye skal komme fram med en gang, relevant eller ei. At NKK er treige med å legge ut resultat fra mentaltester kan da virkelig ikke påvirke hvorvidt en liker å få reklame fra RC eller ei?

Det er valgfritt å være engasjert i NKK-tilknyttede klubber, og det går også an å kanalisere energi og meninger inn i klubbarbeid for å bedre NKK gjennom de formelle foraene. For jeg tror ikke NKKs adm.dir. Espen Engh & co sitter på Doggis når årsplaner skal utarbeides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Qluet i denne tråden er vel mere om det er riktig av NKK å gi ut info om medlemmene sine, er ikke RC klubb vi er medlem i, men NKK!

Og i tillegg tror jeg at vi hundefolk har en tendens til å tenke på NKK som en offentlig etat på linje med NAV eller noe slikt. Hvis NAV hadde gitt personinformasjon videre til sponsorer hadde det jo vært en smule snålt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om at det hadde kommet inn endel klager på dogweb; at det tok så lang tid før resultater ble lagt ut. Så nå skal de begynne å legge ut utstillingsresultater ENDA raskere..! ;) Er det mulig? ;) Kan noen skrive et leserbrev og si at det var ikke det vi mente, vi tenkte på mentaltester, lydighet og bruks og andre prøver av diverse slag..

Utstilling er NKKs hovedprioritet, noe jeg heller ikke hopper i taket for.

Det har ikke slått deg at det kanskje hadde vært langt dyrere med ulike tjenester hos NKK dersom de IKKE var sponset av noen ? Det er jo forøvrig helt frivillig å være medlem der - du TRENGER jo ikke å bruke noen av deres tjenester...

Nei, jeg må si norges hundeeiere må være noe av det sureste og mest misfornøyde og kravstore som finnes...

Jeg vil helst ikke være medlem i det hele tatt, men i motsetning til f.eks. Sverige og Finland, så har ikke den norske kennelklubben offentlig tilgjengelige data.

Og hvor feit den lommeboka til NKK er - det kan vel diskuteres? Har du noe tall som kan vise at de sitter på store formuer som øker for hvert år, for eksempel?

Nei, pengene går vel ut igjen til en haug utstillinger og lønninger til en haug med ansatte (som ikke akkurat skynder seg).

Vel, det holder å gå inn på ernæringsforumet her for å se at det er veldig mange meninger om hva som er et godt og et dårlig fõr - så jeg tviler på at NKK klarer å få sponsoravtale med noen som alle i Norge vil si "hurra!" for. Det er mange som bruker RC og er fornøyd med det, ellers ville de ha gått konk.

Jada, jeg vet at RC er et "kvalitetstørrfôr" - DET var ikke poenget.

Ingen bedrifter jobber for veldedighet, det er klart Agria og RC vil ha noe igjen for pengene sine. Og spalteplass burde være en selvfølge, det er heller ikke vanskelig å skjønne at de er sponsorer.

Jeg synes det skulle gått mye klarere frem hva som faktisk er reklame (fra en sponsor, riktignok) og hva som ikke er det. Det er vel noen faste reklamesider foran i bladet som ikke er helt heldig utformet, heller.

Vi har også NHL som alternativ, en må ikke forholde seg til NKK, det finnes alternativ hvis alt er så ille.

Det er nå engang sånn at NKK strengt tatt har monopol - og er man interessert i å vite noe om majoriteten av Norges renrasede hunder, må man til NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig alvorlig og sensitiv informasjon hvilken hunderase man har?

Hehe, syns ikke det jeg heller! Skjønner ikke hvordan folk klarer å hisse seg så opp over reklame i posten. Jeg har ikke fått noe, men så har jeg ingen raser som har sitt "eget" for heller.

Man lufter jo hundene i "offentligheten" - trener dem osv, så hvis det er en fæl sak at folk vet hvordan rase man har så burde man jo flytte langt vekk fra folk og fe så man kan lufte og trene hundene uten at noen fæle folk kommer forbi og ser hvordan rase man har, gud forby :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig alvorlig og sensitiv informasjon hvilken hunderase man har?

Mitt navn og adresse koblet til min hund er vel sensitiv informasjon som RC ikke har noen rett til å ha? Tror jeg da...

Jeg har ikke tilgang til personinfo om deg om jeg søker opp Mona eller Siri på Dogweb sant? Men RC har tydeligvis den tilgangen. Jeg er usikker på om de har rett til akkurat det. ;)

For min del er det ikke reklamen som er poenget, det er informasjonen som det virker som NKK deler. Jeg vet ikke om de har lov til det, og det er fortsatt ikke kommet fram i diskusjonen om det er gitt tillatelse til å dele informasjonen av de spesifikke medlemmene.

Jeg synes det er betenkelig om NKK deler slik informasjon til utenforstående om ikke det er gitt tillatelse til det. At det dreier seg om et reklamebrev i posten er ikke så farlig, det er sekundært. Om dere skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, pengene går vel ut igjen til en haug utstillinger og lønninger til en haug med ansatte (som ikke akkurat skynder seg).

Hvis du ikke kjenner til NKKs økonomi, synes jeg utsagn som det der er smakløse og uegnet for en saklig diskusjon.

Flere av NKKs utstillinger går i overskudd - og disse pengene kanaliseres til resten av driften til NKK, for å gjøre øvrige tilbud billigere.

Jeg vet ikke om du har fått med deg at en av NKK-utstillingene "nord for Trondheim" er fjernet fra 2010, fordi det ikke lønner seg? Så selv om andre utstillinger går med overskudd, er ikke det bra nok for NKK - de trenger mer penger for øvrig drift. (Uten at jeg med det støtter å legge ned en nord-norsk utstilling).

NKK står for 11 utstillinger i året, de øvrige 400 som arrangeres i løpet av et år har ikke NKK økonomiske bidrag til - tvert imot.

Mulig NKK-ansatte jobber sakte, de jeg har måttet ha med å gjøre gjennom min hundevirksomhet har levert innenfor de fristene som oppgis. Men ting går vel ikke akkurat kjappere om en kutter i lønningene eller i antall ansatte? Skulle en tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canal Digital deler ut personinfo om kundene sine til bedrifter som driver telefonsalg for dem. Navn, adresse, telefonnummer, fødselsdato, hva slags dekodere de har osv.. Det visst lov å dele ut sånn info sålenge det er "et tilbud" til kundene. Regner også med at RC har en slags "taushetsplikt" i forhold til informasjonen de blir gitt, akkurat som telefonselgere/callsentere ikke kan sitte og notere seg folk og bruke infoen til andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellooooo alt dere whiner om står jo forklart i bitteliten skrift i katalogen dere tydeligvis i raseri heiv ut vinduet og forbannet? (IRONI)

Ett sted i kontrakten med NKK står det sikkert noe om at de kan bruke din informasjon på den og den måten. Og uansett kan du registrere deg mot slik adressert reklame i Brønnøysundregistrene. Dette står tilogmed oppgitt på reklamen dere fikk i postkassa. Prinsipper prinsipper altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canal Digital deler ut personinfo om kundene sine til bedrifter som driver telefonsalg for dem. Navn, adresse, telefonnummer, fødselsdato, hva slags dekodere de har osv.. Det visst lov å dele ut sånn info sålenge det er "et tilbud" til kundene.

Det synes jeg er minst like drøyt. Vet du med sikkerhet at de kan gjøre dette uten at kundene deres eksplisitt har sagt at det er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er helt normalt for firmaer å kjøpe adresselister fra veldedige organisasjoner, ideelt arbeid, politiske partier og ikke minst interesse organisasjoner. "Alle" er i disse listene, så lenge man ikke har reservert seg mot dette i brønnøysundregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er minst like drøyt. Vet du med sikkerhet at de kan gjøre dette uten at kundene deres eksplisitt har sagt at det er greit?

Det vet jeg med stor sikkerhet. Vanlig at store bedrifter med mange kunder leier inn noen til å gjøre jobben for seg. Deres egne kundesentre har jo absolutt nok med å ta innkommende samtaler, så de har ikke kapasiteten selv.

Så kundelistene vaskes etter hvilke prosjekter som er gående, f. eks kun de med HD-dekoder får et tilbud, kun de med den og den pakken på tv osv.

Det blir vel noe av det samme som NKK, nå er det de som har de spesifikke rasene som får et tilbud?

Noe jeg syns er veldig kjedelig, er at man ikke får reservert seg selv om man er det i Brønnøysund. Fordi "man er jo allerede kunde". Akkurat der blir det ikke likt da, for selv om man er "kunde" i NKK er man ikke det i RC..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen her har vært inne på - det kan jo tenkes at folk fra f.eks. Agria og R.C. leser utstillingskatalogene?

Jeg har fått reklamen fra RC i postkassa og fikk ikke seriesammenbrudd eller angstanfall, siden jeg allerede bruker foret. NKK er et firma medet stort budsjett, klart de benytter seg av sponsorer. I dagens reklamevrimmel burde ikke folk sjokkeres av at de mottar materiell i posten, om det nå kommer fra NKK eller Elkjøp. Navnet og adressen din er tilsalgs, du står på lister du aldri har hørt om, uhaa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har fått med deg at en av NKK-utstillingene "nord for Trondheim" er fjernet fra 2010, fordi det ikke lønner seg? Så selv om andre utstillinger går med overskudd, er ikke det bra nok for NKK

Thank you for proving my point - at NKK er mer opptatt av å gå i overskudd enn å legge til rette for medlemmene sine.

NKK står for 11 utstillinger i året, de øvrige 400 som arrangeres i løpet av et år har ikke NKK økonomiske bidrag til - tvert imot.

Nei, der er det bare inntekter i form av påmeldingsavgifter o.l. Igjen - my point exactly.

Mulig NKK-ansatte jobber sakte, de jeg har måttet ha med å gjøre gjennom min hundevirksomhet har levert innenfor de fristene som oppgis. Men ting går vel ikke akkurat kjappere om en kutter i lønningene eller i antall ansatte? Skulle en tro?

Det ville kanskje gått kjappere om de faktisk gjorde det de skulle istedet for å ha kaffeslaberas og billigere om de ikke hadde så mange ansatt i meningsløse administrative stillinger - men slik er det jo i hele landet, og har ihvertfall ingenting med diskusjonen å gjøre.

Hurra for generalisering, forresten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank you for proving my point - at NKK er mer opptatt av å gå i overskudd enn å legge til rette for medlemmene sine.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med denne kommentaren? Tror du NKK er en veldedighetsorgansisasjon? Eller rettere sagt, syns du de burde vært det? Og er det ikke en fordel å ha et overskudd når man jobber for å legge til rette for medlemmene sine? Det blir vel neppe noe enklere ihvertfall, om man går med underskudd? ;)

Stakkars NKK, de er tydeligvis roten til alt ondt de, i tillegg til å gjøre alt feil. Hvorfor har ikke NHL flere medlemmer når NKK er så innmari vanskelige i ett og alt, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med denne kommentaren? Tror du NKK er en veldedighetsorgansisasjon? Eller rettere sagt, syns du de burde vært det? Og er det ikke en fordel å ha et overskudd når man jobber for å legge til rette for medlemmene sine? Det blir vel neppe noe enklere ihvertfall, om man går med underskudd? ;)

NKK er en interesseorganisasjon, men drives som en bedrift med profitt som eneste mål. Det er min oppfatning. Klart en interesseorganisasjon også må ha overskudd for å kunne drive, men når profitt overgår alt annet, blir det noe annet.

Stakkars NKK, de er tydeligvis roten til alt ondt de, i tillegg til å gjøre alt feil. Hvorfor har ikke NHL flere medlemmer når NKK er så innmari vanskelige i ett og alt, mon tro?

Det er det nok flere grunner til. NHL er relativt nytt og ukjent, de oppfattes kanskje som mindre seriøse fordi de tar inn andre raser enn NKK og så er det dette berømmelige monopolet da - om NHL kunne overta alt av NKKs registreringer, resultater og statistikker ville nok situasjonen vært en annen. Ingen vil være "først" i noe nytt - de vil vente til det er stort og vel etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK er en interesseorganisasjon, men drives som en bedrift med profitt som eneste mål. Det er min oppfatning. Klart en interesseorganisasjon også må ha overskudd for å kunne drive, men når profitt overgår alt annet, blir det noe annet.

Det er det nok flere grunner til. NHL er relativt nytt og ukjent, de oppfattes kanskje som mindre seriøse fordi de tar inn andre raser enn NKK og så er det dette berømmelige monopolet da - om NHL kunne overta alt av NKKs registreringer, resultater og statistikker ville nok situasjonen vært en annen. Ingen vil være "først" i noe nytt - de vil vente til det er stort og vel etablert.

Tja.. NHL har eksistert siden 1951, ifølge siden deres, så det er vel ikke så innmari nytt og ukjent? Men det er kanskje der "relativt" kommer inn, de har "bare" eksistert i 57 år - det er sånn litt under halvparten så lenge som NKK det? De har også lov til å stambokføre raser på lik linje som NKK, NHL har hatt lov til det siden 1. juni 1961, faktisk.. Og du veit, det er jo bare å organisere en masseflukt fra O'grusomme NKK? NHL har nok neppe profitt som mål :P

Info her: http://www.norgeshunder.no/index.php?optio...4&Itemid=25 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis vil det aldri bli laget noe "rasespesifikt" fôr for min rase, så jeg slipper unna markedsføringen som omtales i denne tråden. Men om RC eller noen andre sendte meg adressert reklame etter å ha fått adressen min fra NKK, da vil ******* bli hett! Ja, jeg er medlem av NKK, men det betyr IKKE at jeg godtar at NKK selger adressen min i reklameøyemed. Jeg har reservert meg mot uadressert reklame, og jeg er heller ikke interessert i at noen kjøper personinformasjon om meg for å omgå reservasjonen ved å sende meg adressert reklame.

Det forbauser meg egentlig at såpass mange synes det er greit å bli påprakket reklame på denne måten. Jeg har kanskje et litt mer bevisst forhold til sånt, for jeg har selv jobbet med informasjonsformidling i data-/internettbransjen. Der har jeg sett ganske grelle eksempler på hvor lite seriøst enkelte bedrifter forholder seg til regelverket rundt markedsføring. Jeg synes at dette NKK/RC-samrøret virker litt vel "kreativt", og hadde egentlig forventet at NKK ville vært litt mer restriktive med salg av medlemsinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw.. NHL burde jo være helt fantastisk for alle dere som syns at NKK er en stor pengesugende drittorganisasjon! Jeg siterer:

NHL har bevist sin rett til eksistens, og ikke latt seg knekke av verken NKK eller andre. Det sosiale, og det samhold som klubber og avdelinger gir sine medlemmer verdsettes høyt i NHL. Klubbene skal ta vare på alle, også de som kommer for det sosiale samhold, NHL skal være klubben for DEG og DIN HUND.

Sammen for samme sak. Det er fortsatt mange i NHL, som tror på samhold og vil jobbe for sitt forbund. Ingen er lønnet i NHL, bare det sier mye om folks engasjement for hundesaken. Alle nedlegger et enorm arbeid i et forbund med den linje NHL står for. Så mangt et nytt medlem har kastet jakka for å være få være med å jobbe for forbundet.

Ikke er NHL noen kennel klubb, NHL har som mål og har alltid hatt som mål å være klubben for den enkelte hundefører. Vist skal vi også ta vare på våre opprettere og kenneler, men ikke for enhver pris.

Riktig nok har NHL strenge regler på avl, i henhold til arvelige sykdommer. NHL mister nok mange registreringer på det, men det får så være, å registrere mange hunder er i å for seg ikke noe mål, men å registrere kvalitet, er målet.

Bedre enn det får det ikke blitt vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...