Gå til innhold
Hundesonen.no

Foderreklam via NKK


Fanny

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar
Heldigvis vil det aldri bli laget noe "rasespesifikt" fôr for min rase, så jeg slipper unna markedsføringen som omtales i denne tråden. Men om RC eller noen andre sendte meg adressert reklame etter å ha fått adressen min fra NKK, da vil ******* bli hett! Ja, jeg er medlem av NKK, men det betyr IKKE at jeg godtar at NKK selger adressen min i reklameøyemed. Jeg har reservert meg mot uadressert reklame, og jeg er heller ikke interessert i at noen kjøper personinformasjon om meg for å omgå reservasjonen ved å sende meg adressert reklame.

Det forbauser meg egentlig at såpass mange synes det er greit å bli påprakket reklame på denne måten. Jeg har kanskje et litt mer bevisst forhold til sånt, for jeg har selv jobbet med informasjonsformidling i data-/internettbransjen. Der har jeg sett ganske grelle eksempler på hvor lite seriøst enkelte bedrifter forholder seg til regelverket rundt markedsføring. Jeg synes at dette NKK/RC-samrøret virker litt vel "kreativt", og hadde egentlig forventet at NKK ville vært litt mer restriktive med salg av medlemsinformasjon.

Du kan enkelt registrere deg på Brønnøysundregistrene og slippe adressert reklame. De hadde silt adressene og dermed hadde ikke du fått noe. Enkelt og greit. Hadde du lest tråden hadde ikke ******* trengt å blitt nevnt engang. Heldig for RC at de ikke har laget rasespesifikt for til din hund da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke hva dette er å hisse seg opp for. Jeg har faktisk ikke fått reklamen, men om så var, så hadde det vært greit. Jeg liker reklame jeg, på papir ihvertfall. Kjekt å vite hvilke tilbud som finnes rundt omkring. Og noe må man ha å lese på do også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHL- vel.. Var en gang på ustilling der. En venninne stilte ut sin NKK registrerte NUCH Volpino Italiano. I NHL har/hadde de et tredommersystem (tre dommere ser på hunden samtidig og skriver hver sin kritikk). PÅ alle tre kritikkene stod det: JAPANSK SPISSHUND.. av god type etc.. Haha, det er faktisk forskjell i eksteriør på de to rasene selv om begge er små hvite spisshunder med mye pels. Gruppa ble vunnet av en elghund vist i flexibånd, skitten og ikke ringtrent så den dro matmor rundt ringen. Denne var registrert i NHL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hihi* Er det bare jeg som hadde vært glad for å få mer HUNDerelatert reklame i posten? Men jeg har feil rase denne gangen gitt. Ellers kan forsåvidt NKK bruke adressen min til å sende meg alt mulig av hundetilbud om de vil det. LIker jeg ikke det jeg får, så kaster jeg det bare. Så enkelt er det.

Eller, hmmm... Det er jo forresten rart jeg ikke har fått noe. Jeg står jo fortsatt reg med schæferhund der, og de kan da vel ikke vite at Buffy ikke lever lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hihi* Er det bare jeg som hadde vært glad for å få mer HUNDerelatert reklame i posten? Men jeg har feil rase denne gangen gitt. Ellers kan forsåvidt NKK bruke adressen min til å sende meg alt mulig av hundetilbud om de vil det. LIker jeg ikke det jeg får, så kaster jeg det bare. Så enkelt er det.

Eller, hmmm... Det er jo forresten rart jeg ikke har fått noe. Jeg står jo fortsatt reg med schæferhund der, og de kan da vel ikke vite at Buffy ikke lever lenger?

Vi får sende klagebrev til Nkk på at vi ikke har fått brev vi da vøttu. Vi føler oss virkelig utestengt og ignorert. Står vi oppført med feil rase tro? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får sende klagebrev til Nkk på at vi ikke har fått brev vi da vøttu. Vi føler oss virkelig utestengt og ignorert. Står vi oppført med feil rase tro? <_<

ja jeg tror det altså... :P Ellers så fant de ut at de ikke kunne sende ut til schæfer folkene denne gangen, fordi det hadde blitt altfor mye post. Er vel ikke akkurat KUN registrert 50 schæfere i NKK kanskje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enkelt registrere deg på Brønnøysundregistrene og slippe adressert reklame. De hadde silt adressene og dermed hadde ikke du fått noe. Enkelt og greit. Hadde du lest tråden hadde ikke ******* trengt å blitt nevnt engang. Heldig for RC at de ikke har laget rasespesifikt for til din hund da.

Det er ikke Brønnøysundsregistrene som siler adressene - det er utsenderne som skal sile adresselistene sine mot Brønnøysundsregistrenes reservasjonslister. Og det er slettes ikke alle bedrifter som gjør det,

Jeg har forøvrig lest tråden, og nevner ******* så mye jeg måtte ønske. NKK har et såkalt "løpende kundeforhold" med sine medlemmer, og kan dermed omgå medlemmers reservasjoner mot adressert reklame. Det er forsåvidt ok. Det betyr ikke dermed at jeg synes det er ok at NKK selger medlemsinformasjon til sine sponsorer og samarbeidspartnere, for at disse igjen skal kunne spisse markedsføringen mot sine foretrukne målgrupper, eller tilogmed gi inntrykk av at dette er et NKK-medlemsrelatert markedsføringsframstøt som kommer under "løpende kundeforhold".

Det er greit for meg at NKK sitter med info om meg og mine hunder, men det er ikke greit at de selger denne infoen videre til kreti og pleti. Går folk inn på Dogweb og søker opp mine hunder, så får de ikke vite hvem som eier dem. Men nå får altså RC (og hvemsomhelst ellers som betaler NKK for medlemsinformasjonen) vite hvilke mennesker som er registrert med hvilke hunder, og det er info som er gull verd i markedsføringsøyemed. Selve medlemslisten til NKK er, i sin "råform", veldig interessant for bedrifter som ønsker å selge sine varer og tjenester til hundefolk, men den utvidede medlemsinfoen, hvor man kan sortere på rase, er enda mer verd.

Tenk dere for eksempel at dere skal markedsføre hundeforsikring. En NKK-medlemsliste med raseinfo gjør at dere kan sende ut tilbud til eiere av raser som har lav sykdomsforekomst, og elegant hoppe over de som utgjør en større forsikringsmessig "risiko". Eller dere kan gjøre det RC gjør: sende spisset reklame for "rasesfôr" til eiere av de rasene som RC har utviklet egne fôr til. Og når RC først sitter på denne informasjonen om hver og en av oss, så har de den og kan bruke den så lenge de vil - med mindre NKK har vært smarte nok til å kun selge infoen for bruk i én tidsbegrenset kampanje.

Her er forresten Brønnøysundsregistrenes info om reservasjon mot direkte markedsføring, for de som måtte være interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg ser fortsatt ikke helt problemet jeg.. Om RC vet at jeg har sloughis eller schäfer eller jumbodachs er vel egentlig knekkende likegyldig. De sender meg reklame, jeg velger selv om jeg vil se på det. Telefonselger ringer meg, jeg velger selv om jeg vil høre på tilbudet. Jeg får reklame fra hvem som helst andre møkkafirmaer jeg ikke engasjerer meg i, det går i det store arkivet ulest. Jeg ser fortsatt ikke at det kan være ett problem om RC vet at jeg har den eller hin rase, da de som alle andre firmaer som kjøper medlemslister har regler de må forholde seg til, både med tanke på personopplysning og videresalg.

Jeg syns forøvrig eksempelet med forsikring ble veldig søkt, for vi betaler jo allerede forskjellige premier i forhold til hvilke rase man har og hvor skadeutsatt den er, så jeg skjønte ikke helt poenget jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen her har vært inne på - det kan jo tenkes at folk fra f.eks. Agria og R.C. leser utstillingskatalogene?

Jeg har fått reklamen fra RC i postkassa og fikk ikke seriesammenbrudd eller angstanfall, siden jeg allerede bruker foret. NKK er et firma medet stort budsjett, klart de benytter seg av sponsorer. I dagens reklamevrimmel burde ikke folk sjokkeres av at de mottar materiell i posten, om det nå kommer fra NKK eller Elkjøp. Navnet og adressen din er tilsalgs, du står på lister du aldri har hørt om, uhaa!

Agria og RC kan lese utstillingskatalogene til de blir blå i ansiktet; de har ikke lov til å hente ut informasjon fra katalogene for å bruke i markedsføring. De er dessuten pliktig å opplyse hvor de har fått tak i navnet/adressen din.

Ja, våre navn og adresser er tilsalgs overalt, og Posten er en av de største selgerne av slik info. Men én ting er å selge navn og adresse, noe helt annet er det når det også selges utvidet informasjon: om du er gift eller single, om du har barn, om du har noen arvelige sykdommer, om du har lån og evt hvor stort det er, hvilke partier du stemmer på, osv osv. Det eneste som er lovlig å selge uten samtykke er en persons grunndata (navn, adresse, telefonnummer og fødselsdato) pluss medlemsskap (at man er medlem av NKK når man står i deres adresseregister er jo rimelig innlysende). Stort sett alt annet av informasjon krever personens samtykke.

En annen ting er at det er et krav at utsenderen kildemerker utsendelsen: I tilfellet som drøftes i denne tråden skal altså RC opplyse i brevet hvem de har kjøpt/leid adresselisten av.

Jeg ser fortsatt ikke helt problemet jeg.. Om RC vet at jeg har sloughis eller schäfer eller jumbodachs er vel egentlig knekkende likegyldig. De sender meg reklame, jeg velger selv om jeg vil se på det. Telefonselger ringer meg, jeg velger selv om jeg vil høre på tilbudet. Jeg får reklame fra hvem som helst andre møkkafirmaer jeg ikke engasjerer meg i, det går i det store arkivet ulest. Jeg ser fortsatt ikke at det kan være ett problem om RC vet at jeg har den eller hin rase, da de som alle andre firmaer som kjøper medlemslister har regler de må forholde seg til, både med tanke på personopplysning og videresalg.

Jeg syns forøvrig eksempelet med forsikring ble veldig søkt, for vi betaler jo allerede forskjellige premier i forhold til hvilke rase man har og hvor skadeutsatt den er, så jeg skjønte ikke helt poenget jeg..

Forskjellige premier for ulike raser er greit nok, men jeg prøver å få fram det etisk betenkelige ved at markedsføring blir "spisset" mot ulike målgrupper ved hjelp av personopplysninger som markedsføreren ikke skal ha tilgang til uten mottakernes samtykke. Man skal være rimelig blåøyd og fantasiløs for å ikke forstå at bruk av personinfo i strid med Datatilsynets regler er en uting (i beste fall) og ulovlig (i verste fall).

Ville du sett problemet hvis arbeidsgiveren din ga deg sparken fordi de hadde fått tak i info om deg som de ikke skal ha tilgang til? Noe slikt ville være et eksempel på grov misbruk av personinformasjon. At enkelte synes at NKKs salg av personinfo til utenforstående er greit, skyldes kanskje at de ikke har tenkt så mye på det bakenforliggende: at NKK skal be om vår tillatelse før de selger info om oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Forskjellige premier for ulike raser er greit nok, men jeg prøver å få fram det etisk betenkelige ved at markedsføring blir "spisset" mot ulike målgrupper ved hjelp av personopplysninger som markedsføreren ikke skal ha tilgang til uten mottakernes samtykke. Man skal være rimelig blåøyd og fantasiløs for å ikke forstå at bruk av personinfo i strid med Datatilsynets regler er en uting (i beste fall) og ulovlig (i verste fall).

Personopplysningen består her i hvilken rase du er i besittelse av, det er ikke akkurat noen statshemlighet. Har du deltatt på utstilling/prøve/anleggstest står det i katalogen, ergo er det allmenn publisert. Derfor berøres det vel strengt tatt ikke av datatilsynets regler heller..

Ville du sett problemet hvis arbeidsgiveren din ga deg sparken fordi de hadde fått tak i info om deg som de ikke skal ha tilgang til? Noe slikt ville være et eksempel på grov misbruk av personinformasjon. At enkelte synes at NKKs salg av personinfo til utenforstående er greit, skyldes kanskje at de ikke har tenkt så mye på det bakenforliggende: at NKK skal be om vår tillatelse før de selger info om oss.

Nei, NKK trenger ikke be om tillatelse for å selge noe som helst så lenge du er medlem, så har du akseptert vilkårene.

Jeg syns jo det er vesentlig forskjell på om min arbeidgiver gir meg sparken (noe som egentlig hadde vært litt festlig siden jeg er selvstendig med enkeltpersonsfortak*fnis*) fordi denne har funnet ut at jeg lider av en skjelden genetisk sykdom eller at RC vet jeg eier en jumbodachs som fikk blåsløyfe på utstilling i Modum i -97..

Men godt mulig det er min blåøyde naivitet.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personopplysningen består her i hvilken rase du er i besittelse av, det er ikke akkurat noen statshemlighet. Har du deltatt på utstilling/prøve/anleggstest står det i katalogen, ergo er det allmenn publisert. Derfor berøres det vel strengt tatt ikke av datatilsynets regler heller..

Nei, NKK trenger ikke be om tillatelse for å selge noe som helst så lenge du er medlem, så har du akseptert vilkårene.

Jeg syns jo det er vesentlig forskjell på om min arbeidgiver gir meg sparken (noe som egentlig hadde vært litt festlig siden jeg er selvstendig med enkeltpersonsfortak*fnis*) fordi denne har funnet ut at jeg lider av en skjelden genetisk sykdom eller at RC vet jeg eier en jumbodachs som fikk blåsløyfe på utstilling i Modum i -97..

Men godt mulig det er min blåøyde naivitet.. :P

At noe er allment publisert gir ikke markedsførene rett til å benytte infoen uten at de oppgir kilde. Kildemerking er et krav nettopp fordi folk skal kunne vite hvor markedsførerne har informasjonen fra. Dette gjelder faktisk også hvis noen f.eks. har delt opplysninger om deg (f.eks. til en bokklubb) ved hjelp av en "verv-en-venn"-kampanje. Kildemerking kreves uansett.

NKK har ingen vilkår som innebærer at jeg som medlem må akseptere at personinfo (utover grunninfo) selges videre. Jeg må aktivt ha valgt å tillate slikt, med mindre NKK stiller som et spesifikt, tydelig opplyst krav for medlemskap i klubben at man må akseptere salg av info som går utover det som juridisk regnes som grunninfo. NKK står fritt til å selge mitt navn og adresse, mitt telefonnummer og min fødselsdato, men noe utover det kan de ikke videreformidle uten mitt samtykke.

Jeg har faktisk jobbet med webløsninger for bestilling av adresselister fra Posten, og jeg kan love deg at profesjonelle aktører i adressesalgsbransjen er veldig pirkete på at lover og regler overholdes. Markedsføring er et område som er under lupen, og de profesjonelle annonseselgerne og -kjøperne er med god grunn redde for at brudd på reglene vil føre til enda mer skjerpede regler.

Joda, det finnes et visst slingringsmonn, og hvis du som enkeltpersonsforetak henter info utover grunninfo f.eks. fra en katalog, og unnlater å innhente tillatelse eller oppgi kilde, så vil det neppe få noen følger for deg. Men store organisasjoner og bedrifter som NKK og Royal Canin bør holde tunga rett i munnen. Nå er vel neppe info om medlemmenes raser det mest sensitive å selge til kommersielle aktører, men reglene er likevel til for å følges. Hvis et forsikringsselskap nekter NKK-medlemmer å forsikre hundene deres fordi NKK har solgt dem info om hundenes HD-status, eller hvis eiere av norske champions får brev med spesialtilbud om 50% rabatt på produkter som alle andre må betale full pris for, så må du da være enig i at det begynner å lukte surt?

Uansett - det er ikke HVA markedsførerne reklamerer for som er problemet i mine øyne. Det som er problemet, er at utvidet medlemsinfo gjøres tilgjengelig for kommersielle aktører mot betaling, og på tross av klare regler om at salg av slik utvidet info krever medlemmenes samtykke, og like klare regler om at kilden til informasjonen skal oppgis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Uansett - det er ikke HVA markedsførerne reklamerer for som er problemet i mine øyne. Det som er problemet, er at utvidet medlemsinfo gjøres tilgjengelig for kommersielle aktører mot betaling, og på tross av klare regler om at salg av slik utvidet info krever medlemmenes samtykke, og like klare regler om at kilden til informasjonen skal oppgis.

Så vidt jeg vet er det oppgitt NKK som kilde i reklamematriellet, uten at jeg kan garantere dette, da jeg ikke har mottatt det selv. Men det kan da ikke være vanskeligere enn å sende en mail til nkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Är det någon mer än oss som har fått brev från Royal Canin med reklam för rasfoder? Thomas fick om engelsk setter och jag fick om cocker spaniel. Det är ju helt uppenbart att det är NKK som ligger bakom, hur skulle de annars veta vad vi har för ras? Jag blir riktigt provocerad av att NKK hela tiden tycks ha Royal Canin som sitt största intresse. De får skriva sin propaganda i Hundesport så att det ser ut som redaktionellt material, de får skicka ut direktadresserad reklam till medlemmarna... Det måste väl finnas några gränsen för hur nära samarbete man har med en sponsor?

Är det jag som överreagerar när jag får en lite äcklig smak i munnen av det här? Är det helt okej att det känns som att man är medlem i Royal Canin-klubben istället för en kennelklubb?

Dette visste jeg ikke men jeg ble provosert over svaret denne RC guruen ga i siste hundesport hvor man lurte på vårforing og får det trøkkt ned hvor flott og fint tørrfôr er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...