Gå til innhold
Hundesonen.no

Foderreklam via NKK


Fanny

Recommended Posts

Är det någon mer än oss som har fått brev från Royal Canin med reklam för rasfoder? Thomas fick om engelsk setter och jag fick om cocker spaniel. Det är ju helt uppenbart att det är NKK som ligger bakom, hur skulle de annars veta vad vi har för ras? Jag blir riktigt provocerad av att NKK hela tiden tycks ha Royal Canin som sitt största intresse. De får skriva sin propaganda i Hundesport så att det ser ut som redaktionellt material, de får skicka ut direktadresserad reklam till medlemmarna... Det måste väl finnas några gränsen för hur nära samarbete man har med en sponsor?

Är det jag som överreagerar när jag får en lite äcklig smak i munnen av det här? Är det helt okej att det känns som att man är medlem i Royal Canin-klubben istället för en kennelklubb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Tja, de - og andre sponsorer - spytter inn en god del penger i NKK, for at deres tjenester skal bli billigere for oss.

Rent prinsipielt ser jeg vel ingen forskjell på slik reklame i posten, og de så å si ferdig utfylte papirene fra Agria som følger med når en registrerer et valpekull - som jeg ikke har hørt noen reagere på.

En står fri til å velge et annet fõr, en står fri til å velge et annet forsikringsselskap - men RC og Agria betaler for å få lov til å markedsføre seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også for labrador.

Eneste jeg synes er synd er at de sløser med papir og ressurser på den måten. Hvis jeg absolutt skulle reagere på noe.

Jeg driter jo i det, kaster det bare i papirsøpla og resirkulerer det :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er litt (mildt sagt) irritert over at en veterinær (når ble de ernæringsspesialister forresten??) fra dette firmaet sitter i ekspertpanelet jeg.. blir liksom ikke helt "objektiv" info da. (selv om jeg selv bruker fôret og er kjempefornøyd)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt irriterende ja.. Fikk for rottweiler jeg.. Er enig med deg i at det er litt spesielt å sende direkteadressert reklame i posten på den måten. Kan nok tenke meg at dette ikke er første gang.

Irriterende og sløsing med papir osv..

Lite man kan gjøre med det.. og det er jo sant at de spytter inn penger i NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener å ha fått fortalt at for en tid tilbake (en god stund siden) inngikk NKK en sponsoravtale med RC. Dette var en avtale som definitivt var i RCs favør. NKK har mao ikke fått igjen for å profilere RC i den grad de har gjort/gjør. Om denne påståtte avtalen er reforhandlet nå vet jeg ikke. Det er iaff til stor irritasjon for meg også at bl.a "ernæringseksperten" de bruker er RCs utsendte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om kennelklubben faktisk har lov til å dele slike personopplysninger om sine medlemmer?

Jeg synes det virker litt drøyt. Med mindre man spesifikt har krysset av, eller på annen måte fortalt NKK at man personlig synes det er helt greit.

Forøvrig er jeg utestengt fra det gode selskap. RC ser vel ikke helt poenget i å markedsføre spesialfôr for amstaff her til lands... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om kennelklubben faktisk har lov til å dele slike personopplysninger om sine medlemmer?

Jeg synes det virker litt drøyt. Med mindre man spesifikt har krysset av, eller på annen måte fortalt NKK at man personlig synes det er helt greit.

Forøvrig er jeg utestengt fra det gode selskap. RC ser vel ikke helt poenget i å markedsføre spesialfôr for amstaff her til lands... :huh:

Det er ikke noe fôr for min rase heller, så jeg har heller ikke fått noe i posten.

Mulig det er derfor jeg ikke ser noe problem med at det blir sendt ut? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er derfor jeg ikke ser noe problem med at det blir sendt ut? :)

Perhaps. :huh: Jeg for min del synes det er litt betenkelig at en organisasjon jeg er medlem av gir ut min personinfo til utenforstående bedrifter uten at jeg har gitt mitt samtykke.. I dette tilfellet er det jo ingen biggie, men sånn prinsippmessig må jeg innrømme at jeg er litt anti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perhaps. :huh: Jeg for min del synes det er litt betenkelig at en organisasjon jeg er medlem av gir ut min personinfo til utenforstående bedrifter uten at jeg har gitt mitt samtykke.. I dette tilfellet er det jo ingen biggie, men sånn prinsippmessig må jeg innrømme at jeg er litt anti.

Jada, jeg ser helt klart det poenget. Jeg setter ikke pris på at min kontaktinformasjon blir gitt ut til gud og hvermann, og jeg har fått mye drit i posten som jeg ikke har sagt "ja takk" til å få. Om det finnes noe regelverk rundt dette aner jeg ikke, men det hadde jo vært en fin ting å kunne reservere seg mot det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis RC sender adressert reklame til folk, skal de opplyse hvem som er kilden til adressene. De skal også "vaske" adressene mot Brønnøysunds register over folk som har reservert seg.

Jeg synes det er svært betenkelig at NKK selger disse adressene, pluss altså info om hva slags rase folk har, uten samtykke fra medlemmene.

Det er også betenkelig at de benytter ansatte hos en sponsor som "eksperter" på ernæring. Dette er ganske på kanten sett fra et presseetisk ståsted. Jeg har lenge irritert meg over det, spesielt siden "ekspertene" ikke signerer som representanter for sine respektive arbeidsgivere, men kun skriver navnet sitt. Det finner man ikke ut med mindre man leser om dem i presentasjonsspalten.

Til sammenligning kan man se hvor nøye avisene er med å opplyse om personers arbeidsmessige tilhørighet. Som heromdagen, da jeg leste om en fyr som hadde opplevd dårlig kundebehandling på en flyplass. Der var avisa nøye med å opplyse om at denne personen også var en ansatt i avisa, selv om han i artikkelen kun uttalte seg om sin opplevelse som privatperson på reisefot.

Jeg sitter selv i redaksjonen til medlemsbladet til en hundeklubb. Her har det skjedd etpar ganger at vi har måtte sende i retur innsendte artikler hvor innholdet var på grensen til å kunne leses som reklame for kommersielle tjenester, f.eks. i ett tilfelle hvor artikkelen ble innsendt av en hundeeier, men var skrevet av eieren av en hundehelseklinikk.

NKK burde opplyse under navnet på sine "eksperter", i hvert spalteinnlegg de skriver, at de jobber for dette-og-hint. Det koster dem 1-2 ekstra linjer, og tjener dem litt bedre kredibilitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg heller fått noe i posten enda, men så har jeg springer (og selv om cockerfôret passer til springer sender de kanskje ikke ut reklame likevel?), og i tillegg har jeg reservert meg mot uadressert reklame. Vel, dette er jo adressert da, men uansett.

I tillegg krysser jeg ALDRI noensinne av på at det er okei at firma osv sender med såkalt "informasjon" i posten. Jeg er mot reklame og disse store markedskreftene, eller i alle fall det å presse på folk ting de ikke har bedt om å bli presset på.

Hvis dere ikke vil ha, så sett kryss over navnet deres og legg det uåpnet i postkassen igjen, da havner det hos RC. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis RC sender adressert reklame til folk, skal de opplyse hvem som er kilden til adressene. De skal også "vaske" adressene mot Brønnøysunds register over folk som har reservert seg.

Det har de gjort ;) Og det står opplyst i brevet med bitteliten skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har heller ikke fått noe. Så det må være feil rase selv om jeg trodde at hvert formerke med respekt for seg selv hadde høyenergifor/jaktfor. Men det virker som dem har kjørt kampanje på de for typene som dem har til spesielle raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de - og andre sponsorer - spytter inn en god del penger i NKK, for at deres tjenester skal bli billigere for oss.

Rent prinsipielt ser jeg vel ingen forskjell på slik reklame i posten, og de så å si ferdig utfylte papirene fra Agria som følger med når en registrerer et valpekull - som jeg ikke har hørt noen reagere på.

En står fri til å velge et annet fõr, en står fri til å velge et annet forsikringsselskap - men RC og Agria betaler for å få lov til å markedsføre seg selv.

Synes ikke NKKs tjenester er nevneverdig billige jeg - tvert imot blir de stadig dyrere. Jeg tror heller ikke NKKs motivasjon for å tillate Agria og RC å opptre som om de var deler av NKK, har noe med medlemsfordeler å gjøre i det hele tatt - jeg tror det har langt mer å gjøre med NKKs lommebok som stadig blir fetere.

Jeg synes forøvrig det er akkurat like stygt når Agria får spalteplass (helsides reklame som er utformet som en artikkel) for å reklamere for sine forsikringer, som når RC får det for å reklamere for sagmugget sitt. Men det overrasker meg ikke litt engang. Jeg får bare NKK enda litt lenger opp i halsen, og forbanner dem nok engang for å være så hundemiljøfiendtlige at dogweb kun er tilgjengelig for betalende medlemmer.

Apropos: var det bare jeg som himlet med øynene over kommentarene til NKKs medlemsundersøkelse? Der snudde de fint opp ned på det meste ettersom det passet dem, og var sånn passelig arrogante - at folk var misfornøyd med dogweb for eksempel, var sikkert fordi den nye versjonen hadde latt vente på seg - men nå var den store presangen til (de som før nevnt betalende) medlemmene kommet, så det kunne vi bare se bort ifra! De kunne også se av svarene at det var de mest aktive brukerne av NKKs tjenester som hadde svart, men når tallenes tale var at medlemmene var misfornøyd med avlesningstid på HD/AA, så var det noe feil, mente O Store Organisasjon - det var nemlig langt flere som svarte at de var misfornøyde enn antall svar de hadde beregnet å få! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som så muligheten til billige godbiter? 100kr gavekort som kunne brukes på sekker ned til 3 kg. Hvor dyr kan en sekk på 3 kg være? ;) Har nettopp fått gratis 5kgs eukanuba puppy for også. Dvs 8 kg godbiter i bare reklame og sponsormøl, bedre kan man ikke få det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Det finnes ikke myndefor heller, så kanskje jeg ikke skal uttale meg, men jeg tror bestemt at jeg ikke hadde hissa meg opp over litt forreklame/gavekort/whatever.. Enten kaster man det, eller så benytter man seg av det. That`s it.

(RC er jo ikke det aller verste heller da..........)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke NKKs tjenester er nevneverdig billige jeg - tvert imot blir de stadig dyrere. Jeg tror heller ikke NKKs motivasjon for å tillate Agria og RC å opptre som om de var deler av NKK, har noe med medlemsfordeler å gjøre i det hele tatt - jeg tror det har langt mer å gjøre med NKKs lommebok som stadig blir fetere.

Jeg synes forøvrig det er akkurat like stygt når Agria får spalteplass (helsides reklame som er utformet som en artikkel) for å reklamere for sine forsikringer, som når RC får det for å reklamere for sagmugget sitt. Men det overrasker meg ikke litt engang. Jeg får bare NKK enda litt lenger opp i halsen, og forbanner dem nok engang for å være så hundemiljøfiendtlige at dogweb kun er tilgjengelig for betalende medlemmer.

Apropos: var det bare jeg som himlet med øynene over kommentarene til NKKs medlemsundersøkelse? Der snudde de fint opp ned på det meste ettersom det passet dem, og var sånn passelig arrogante - at folk var misfornøyd med dogweb for eksempel, var sikkert fordi den nye versjonen hadde latt vente på seg - men nå var den store presangen til (de som før nevnt betalende) medlemmene kommet, så det kunne vi bare se bort ifra! De kunne også se av svarene at det var de mest aktive brukerne av NKKs tjenester som hadde svart, men når tallenes tale var at medlemmene var misfornøyd med avlesningstid på HD/AA, så var det noe feil, mente O Store Organisasjon - det var nemlig langt flere som svarte at de var misfornøyde enn antall svar de hadde beregnet å få! ;)

For ikke å snakke om at det hadde kommet inn endel klager på dogweb; at det tok så lang tid før resultater ble lagt ut. Så nå skal de begynne å legge ut utstillingsresultater ENDA raskere..! ;) Er det mulig? ;) Kan noen skrive et leserbrev og si at det var ikke det vi mente, vi tenkte på mentaltester, lydighet og bruks og andre prøver av diverse slag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke NKKs tjenester er nevneverdig billige jeg - tvert imot blir de stadig dyrere. Jeg tror heller ikke NKKs motivasjon for å tillate Agria og RC å opptre som om de var deler av NKK, har noe med medlemsfordeler å gjøre i det hele tatt - jeg tror det har langt mer å gjøre med NKKs lommebok som stadig blir fetere.

Det har ikke slått deg at det kanskje hadde vært langt dyrere med ulike tjenester hos NKK dersom de IKKE var sponset av noen ? Det er jo forøvrig helt frivillig å være medlem der - du TRENGER jo ikke å bruke noen av deres tjenester...

Nei, jeg må si norges hundeeiere må være noe av det sureste og mest misfornøyde og kravstore som finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he, Siri - jeg satt akkurat å tenkte det samme.

Ikke gidder man å være medlem, men klager over at man ikke har tilgang til databasen deres, ikke har man rase som får tilbud om fôr (og da er DET feil), men får man tilbud blir man irritert fordi man får direktereklame man ikke har takket ja til, fôret til sponsoren er feil, og det er feil at sponsorene får bruke medlemsbladet, det er dyrt, men man vil ikke betale for at tjenestene skal gjøres raskere (men det er feil at det går så sakte, såklart)...

Ja, ja - utakk er verdens lønn, sies det vel..

Susanne

Tips: kast uønsket reklame, det gjør de fleste av oss ganske ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...