Gå til innhold
Hundesonen.no

Bridie og Toiwo på hyttetur

PsychoLynx

Recommended Posts

I helga har Team Elvedalen vært på hyttetur, og deriblandt er jo de forbeinte Bridie og Toiwo. Og her er noen av bildene... :P resten kommer i bloggen min etterhvert

Edit:

(oi, huske bildene også kanskje... Ikke bare trykke send... HER kommer de :D)

Fredagen da vi kom opp

261008_005.jpg

261008_006.jpg

261008_007.jpg

261008_008.jpg

261008_009.jpg

Lørdag derimot hadde det kommet snø!

261008_030.jpg

261008_033.jpg

Søte Toiwo!

261008_036.jpg

261008_039.jpg

261008_040.jpg

261008_044.jpg

261008_047.jpg

261008_050.jpg

261008_051.jpg

:whistle:

261008_065.jpg

261008_067.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder! Var så heldig å tilbrakte en del tid i valpekassa sammen Toiwo. "Lille brune" er vist ikke så liten lenger. Kjempe flott har han blitt! :whistle:

Marit er rå med fotoapparatet ! :P

Toiwo har blitt en stor kar ja. Og attskillig mye mer sindig og omgjengelig enn hva han ser ut til her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på følelsen av at Toiwo er litt som My - han ser nesten feit ut på mange av bildene, men så ser man jo på andre at han er jo ikke FEIT, bare i godt hold og med tykk og kraftig pels :whistle: ?

Bridie er nøøødelig som vanlig!

Han har litt valpefett, skinn nok til en halv lapphund til samt en utrolig tykk pels som "blåser" seg opp når det er kaldt.

Lapphund er heller ikke kjent for å være spes smekkert bygd :D

Meeen, hadde han vært eldre enn 6 mnd hadde jeg nok strammet inn litt på fôringa, nå vokser han fortsatt i rykk og napp :P

Og visst er Bri fin ! Helt utmerket å tygge på synes Toiwo - de få gangene han faktisk klarer å få tak i ho, jaggu er den dama lett til bens !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi gale hunder :D Landy du er skikkelig heldig med fargen til Toiwo, så mørk brun som han er ganske uvanlig :D En litt mørkere farge enn sin vakre mormor :whistle: Og han har blitt stor og innmari fin. Og det er pelsen som får dem til å se store ut, marco er undervektig og det er noe alle ler av når de hører ;) For spesiellt hannhundene har så mye pels at de nesten drukner i den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har litt valpefett, skinn nok til en halv lapphund til samt en utrolig tykk pels som "blåser" seg opp når det er kaldt.

Lapphund er heller ikke kjent for å være spes smekkert bygd :D

Meeen, hadde han vært eldre enn 6 mnd hadde jeg nok strammet inn litt på fôringa, nå vokser han fortsatt i rykk og napp :P

Og visst er Bri fin ! Helt utmerket å tygge på synes Toiwo - de få gangene han faktisk klarer å få tak i ho, jaggu er den dama lett til bens !

Altså, ikke for å være slem, Charlott... Men prøver å hjelpe.. VALPEfett skal det ikke være for mye av på en 6 mnd gammel valp. Valpefett er slik man ser på en naken valpemage det. EN valp i vekst, som Toiwo er nå, har ikke godt av å være såpass stor som han er. Det er vanskelig å finne ribbeina hans, og han er trultete. Og jeg er redd det går hardt utover leddene hans når han vokser seg til, for vekta hans nå er for høy.

Greit nok, det sitte bildet av Toiwo er EKSTREMT da, han ER ikke så tykk ;) Men han er FOR rund for leddene hans... Han veier godt over 20 kg nå, gjør han ikke?

det er værre for han å være overvektig nå enn feks om 1 år, siden beina nå skal vokse seg til.. Men det er aldri bra for en hund å være overvektig. Man skal kjenne ribbeina GODT, selv gjennom pelsen.

Og ja, jeg VET pelsen hans har mye å si, men jeg har tatt på han også :D

Oi gale hunder ;) Landy du er skikkelig heldig med fargen til Toiwo, så mørk brun som han er ganske uvanlig :P En litt mørkere farge enn sin vakre mormor :P Og han har blitt stor og innmari fin. Og det er pelsen som får dem til å se store ut, marco er undervektig og det er noe alle ler av når de hører :P For spesiellt hannhundene har så mye pels at de nesten drukner i den :whistle:

Hvor mye veier Marco nå? g alder? Og høyde? Kjenner du ribbeina hans?

Men, når alt dette e sagt... Toiwo er NYDELIG, og FOR en hund! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt enklere å hele tiden justere vekta til en hund som enten bare spiser v&h eller bare tørrfôr.

Han her spiser i rykk og napp og er ikke spes glad i hverken tørt eller v&h, han har dager han knapt spiser og andre han spiser mer. Noe av det han er glad i er fårekjøtt og rød fisk, ikke det magreste akkurat...

Så lenge hverken jeg eller oppdretter synes han er feit får han være som han er :whistle:

Ikke planer i verden å lage noe stort styr ut av hverken spising eller vekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt enklere å hele tiden justere vekta til en hund som enten bare spiser v&h eller bare tørrfôr.

Han her spiser i rykk og napp og er ikke spes glad i hverken tørt eller v&h, han har dager han knapt spiser og andre han spiser mer. Noe av det han er glad i er fårekjøtt og rød fisk, ikke det magreste akkurat...

Så lenge hverken jeg eller oppdretter synes han er feit får han være som han er :whistle:

Ikke planer i verden å lage noe stort styr ut av hverken spising eller vekt :D

Kjære vene for en nydelig dunboll du har! Herlig farge og det utrykket! Han virker å være en sjarmklump uten like :P Håper vi får møte ham en gang vi besøker Marit og co.

Jeg har også hatt en hund med pels som stod rett ut fra kroppen hans slik at han så skikkelig feit ut. Husker veterinæren kommenterte "stor kar det der" med en gang vi kom inn døra på venteværelset. Når hun fikk kjent på ham, forandret hun imidlertid mening. Hun kjente ribbeina godt, samt revbeinene eller hva de heter, de der bak på rumpa. Brimi var da rundt et halvt år gammel.

Hvis man har problemer med å kjenne ribbeina på en hund, forundrer det meg at folk synes det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke planer i verden å lage noe stort styr ut av hverken spising eller vekt :D

men du, Kjære Charlott... "problemet" hos dere, tror jeg, er at Toiwo ikke får tilmålt med mat! Han får det han spiser, mer eller mindre... Og når han da er mest glad i rød fisk og fårekjøtt, så spiser han FOR MYE i forhold til det han bør. Og det er DIN jobb å justere dette! En hund klarer ikke alltid å justere egne inntak av mat, og jeg har tilgode å høre om en hund på rå mat som kan ha maten stående fremme og at den justerer selv... (der blir det noe annet med tørrfor).

Og det første du sier der, det VET du er tull! Det er MANGE hunder som får både rått og tørrfor blandet, eller annenhver dag eller whatever, men de får TILMÅLT med mat. Får de mer rått en dag, får de mindre tørrfor. enkelt og greit.

hadde Bridie fått så mye mat hu ville, hadde hu trillet før vi fikk sukk for oss. Hu spiser jo gjerne døgnet rundt. det er MIN jobb å vite hvor mye mat hun skal ha, og ikke.

Og ja, det sjokkerer meg litt at oppdretter syns Toiwo er passe når man må lete etter ribbeina hans... For det er et TYKT lag utenpå dem.

Og dette med et stort poeng ut av mat/vekt... For TOIWO sin del, så burde du det...

Beklager, jeg føler meg slem som sier dette så rett ut... Men jeg har virkelig vondt av hunder som er overvektige. De har det ikke bra.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...