Gå til innhold
Hundesonen.no

Rulle rundt med feitræv.

Gjest

Recommended Posts

Luna er jo en Labrador. Ikke en av de tykke, men hu er da kraftig og rund på en måte allikevel.

Dermed får jeg henne ikke rundt på "rull rundt". Hvordan skal jeg gjøre det? Fører godbiten over og bak nakken, men hun bare reiser seg opp/legger seg på siden og blir frustrert. Er tålmooooodig, gjør det saaaaakte, men hun har for mye kropp til å få momentum rundt.

Hun ruller ikke rundt av egen vilje i hverdagen heller. Ikke noe viktig for oss å få det inn, men er jo "en utfordring". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke. Men jeg tenkte jeg skulle dele mine "erfaringer" allikevel! :P

Jeg var ute på tur med Baghera tidligere i år (ellernoe, husker ikke når, egentlig) og vi øvde på "ligg" og "bli". Han hadde lettere dårlig tålmodighet denne kvelden, så det ble MYE "ligg" og "bli", og lite godbiter. Etterhvert som jeg masa på han, ble han mer ivrig, for han skjønte jo tydeligvis ikke hva jeg ville av han, og han begynte å tilby atferd! Plutselig la han seg ned og rulla! :P Etter den første gangen var det ikke vanskelig å lære han det, og nå gjør han det nesten hver gang jeg ber han om å ligge. :P

Jeg skulle lære Joy det også, siden jeg var så godt i gang, og da brukte jeg samme metoden som deg, altså fikk ho i ligg, og førte godbiten rundt nakken hennes mens ho lå. Noen ganger måtte jeg hjelpe henne helt rundt (for vi snakker ikke feit ræv på en schäfertispe), men ho lærte det etter mye om og men ho også!

Lykke til, håper du får noen gode tips, det er utrolig morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför inte testa shaping istället? Det är enkelt att shejpa ett rulla runt.
Det er en fin metode, men som tar litt lenger tid enn å f.eks fange adferden. Men det er jo forutsatt at hunden av og til ruller rundt på eget initiativ.

Wretch: Ruller hun ikke rundt når hun er ute heller? F.eks på gresset? I så fall kan du jo bare fange adferden - altså belønne hunden idèt den ruller seg. Er jo litt enklere med en betinget forsterker. Klikkertrener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hun ruller generelt aldri rundt. Ruller hun rundt skjer det kanskje 1 gang hver mnd, og er en sånn sprellende mayhem utførelse som jeg neppe tror hun kommer til å skjønne sammenhengen til. :P Når hun ligger og skrever på rygg (som de ofte gjør) så er det sånn "halvveis på den ene siden" så det går aldri helt rundt, bare tilbake igjen. Vanskelig å forklare, men ta det bare som det er; hun ruller ikke rundt av seg selv heller. Er det helt umulig da? xD;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin metode, men som tar litt lenger tid enn å f.eks fange adferden. Men det er jo forutsatt at hunden av og til ruller rundt på eget initiativ.

Wretch: Ruller hun ikke rundt når hun er ute heller? F.eks på gresset? I så fall kan du jo bare fange adferden - altså belønne hunden idèt den ruller seg. Er jo litt enklere med en betinget forsterker. Klikkertrener du?

Nei? Når du shaper frem noe, så belønner du først de små "tegnene" som kan føre til en rull rundt.. F.eks at hodet til hunden er borti gulvet, hunden legger seg på siden, hunden sparker litt i lufta osv.

Jeg lærte Emma det på den måten, og det tok sin tid. My lærte det derimot på èn treningsøkt!

Altså, først jobber man seg frem til et visst punkt innen atferden som ikke er så umulig, f.eks ligge på siden og spenne musklene så beina går litt i lufta. Dette klikker man og belønner for mange ganger, helt til hunden utfører DEN atferden med fart og inlevelse... Så tar man en liten pause, og setter seg ned igjen og lar hunden tilby atferden sin.... -Men denne gangen klikker du ikke for den forrige atferden, - nå krever du nemlig litt mer! Hvis det blir veldig vanskelig kan det hende du må gå tilbake på forrige kriterie, men er det fremgang er det bare å fortsette der. Slik holder man på til man har atferden inne.

Ofte vil hunder få en liten sånn "AMMAGAAAAD, ser du ikke at jeg gjør det jeg skulle gjøre!?!"-utbrudd når man shaper, og det er som oftest det som gjør at man får store fremganger. Hunden blir frustrert, og går igjennom en slags utbruddsfase hvor den prøver litt hardere og litt mer enn den har gjort tidligere før den går tilbake til "vanlig" modus - eller blir så frustrert at den ikke vil trene mer.. Det er da man må være flink å se hva man skal og ikke skal gjøre, hvis man har en hund som ikke "tillater" all verdens tull under trening.. Jeg har en av hver.. Emma sier takk og farvel hvis jeg "presser" henne for mye og må ha alt trent inn på en kravløs og morsom måte, mens My liker å kjenne på sine egne hjerneceller og går igjennom ild og vann for belønningene mine, så da er alt verdt det uansett. Også elsker hun aktivitet da, uansett om det er trikstrening på kjøkkengulvet eller sportrening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Når du shaper frem noe, så belønner du først de små "tegnene" som kan føre til en rull rundt.. F.eks at hodet til hunden er borti gulvet, hunden legger seg på siden, hunden sparker litt i lufta osv.
Tror du misforsto meg - jeg vet godt hva shaping er, det å fange rull-rundt adferden var det jeg mente som kreves at hunden ruller rundt på eget iniativ, ikke shaping :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg misforsto, så er det jo ikke så rart... *peke opp* Der skriver du jo at shaping forutsetter at hunden ruller rundt på eget initiativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg misforsto, så er det jo ikke så rart... *peke opp* Der skriver du jo at shaping forutsetter at hunden ruller rundt på eget initiativ?

Hun skriver at "det" forutsetter jo at hunden ruller rundt på eget initiativ. "Det" kan bety både shaping og fange adferd. Setningen er dårlig formulert, men vil tippe at hun mener at "det" betyr fange adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rulla hunden fysisk rundt og roste masse og belønte. begynte først å lære hunden å ligge på siden, og så tok vi det derifra. Vippet hunden over og rundt og var så glade og belønte masse. Etter noen ganger slik, sa vi kommando ordet mens vi vippet henne over, og så prøvde vi å la henne gjøre det selv, og etterhvert skjønte hun det. Har lært de fleste triksene til Hera ved å fysisk vise henne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, har du så stor trang for å diskutere? Kanskje litt dårlig formulert, ja - men jeg forklarte jo i forrige innlegg hva jeg egentlig mente. Ja - du misforsto, nei - ikke så rart at du gjorde det.

Å FANGE ADFERDEN KREVER AT HUNDEN UTFØRER DEN PÅ EGET INITIATIV.

Yei! - klarere nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...
Ofte vil hunder få en liten sånn "AMMAGAAAAD, ser du ikke at jeg gjør det jeg skulle gjøre!?!"-utbrudd når man shaper, og det er som oftest det som gjør at man får store fremganger. Hunden blir frustrert, og går igjennom en slags utbruddsfase hvor den prøver litt hardere og litt mer enn den har gjort tidligere før den går tilbake til "vanlig" modus - eller blir så frustrert at den ikke vil trene mer.. Det er da man må være flink å se hva man skal og ikke skal gjøre, hvis man har en hund som ikke "tillater" all verdens tull under trening.. Jeg har en av hver.. Emma sier takk og farvel hvis jeg "presser" henne for mye og må ha alt trent inn på en kravløs og morsom måte, mens My liker å kjenne på sine egne hjerneceller og går igjennom ild og vann for belønningene mine, så da er alt verdt det uansett. Også elsker hun aktivitet da, uansett om det er trikstrening på kjøkkengulvet eller sportrening..

...tar dette lang tid? :)

Nå tilbyr hun flat ryggligging som dette;

6898557_f2aa69c566.jpg

men vi kommer oss ikke lengre. Har holdt på i drøye 1 1/2 uke nå, hun har bare så VANVITTIG med tålmodighet. klikker jeg ikke for å ligge rett på rygg så snur hun seg, og stirrer meg i senk. Hun kan holde kontakten i 10 minutter uten avbrekk, ikke en dritt skjer. :) What to do? Jeg klikker for hver gang bakbeina "brukes" litt ekstra (på bildet er de litt mer til siden enn de vanligvis er nå for tiden, og jeg klikker som bare det hver gang hun spenner litt i fra).

Men hun ser ikke ut til å ha noe progress over 90 grader. Ikke engang 91grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte leken til Bonnie for å få henne til å rulle.

Lekte så hun ble skikkelig gira. Deretter fikk jeg henne til å følge leken ned i liggende og så rundt.

Nå skal det jo nevnes at Bonnie er veeeldig spretten så er ikke sikkert det funker for Luna.

Du har jo ett matvrak...har du ikke?

Bruke leverposteiboksen for å lede henne rundt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har som tidligere skrevet her i tråden prøvd lokking før, uten noe som helst hell. Så det vil ikke bli brukt uansett.

Jeg har klikket fra ligging på siden => ligging på rygg til nå, og det er derfor jeg spør her i tråden om det tar lang tid før hun responderer med å strekke seg lengre / om hun i det hele tatt kommer til å ville rulle rundt på den måten. Som (igjen) tidligere sagt har hun aldri rullet rundt frivillig, så jeg har noe å bryne meg på! Tror ikke hun tror det fysisk går an :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har som tidligere skrevet her i tråden prøvd lokking før, uten noe som helst hell. Så det vil ikke bli brukt uansett.

Jeg har klikket fra ligging på siden => ligging på rygg til nå, og det er derfor jeg spør her i tråden om det tar lang tid før hun responderer med å strekke seg lengre / om hun i det hele tatt kommer til å ville rulle rundt på den måten. Som (igjen) tidligere sagt har hun aldri rullet rundt frivillig, så jeg har noe å bryne meg på! Tror ikke hun tror det fysisk går an :sint_01:

*ler* Vel Lyng trodde heller ikke at det var mulig å rulle rundt, han gnikker og gnur seg på rygg i snøen, men ruller ikke rundt. I dag gikk det opp et lys for gutten, og plutselig begynte han å stupe kråke i tillegg... Det hjalp på å ha noe mykt å rulle litt på. Dobbeltsenga var bedre enn det harde glatte gulvet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk belønningsplassering, det kan gjøre ting litt lettere. Når du klikker, gi godisen i den retningen du vil hun skal fortsette. Jeg begynte med å klikke for å legge seg, legge seg på siden, løfte opp bena, løfte de opp i været, og da kastet jeg stort sett tørrfôrkulene over henne, ergo rullet hun rundt for å plukke de opp. Så prøv å putt godisen i den retningen du skal ha den videre bevegelsen, og kanskje også på mykere underlag... Isis lærte det vel på 4 økter eller noe, mens Spike måtte jeg jobbe lengre med for å få han til å rulle over på siden bare... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk belønningsplassering, det kan gjøre ting litt lettere. Når du klikker, gi godisen i den retningen du vil hun skal fortsette. Jeg begynte med å klikke for å legge seg, legge seg på siden, løfte opp bena, løfte de opp i været, og da kastet jeg stort sett tørrfôrkulene over henne, ergo rullet hun rundt for å plukke de opp. Så prøv å putt godisen i den retningen du skal ha den videre bevegelsen, og kanskje også på mykere underlag... Isis lærte det vel på 4 økter eller noe, mens Spike måtte jeg jobbe lengre med for å få han til å rulle over på siden bare... Lykke til!

Mm, det hun sier *peke opp*. Følg også med på hodet, mulig hun snur på det først og med rett belønningsplassering da, kan det hende det løsner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...