Gå til innhold
Hundesonen.no

Rulle rundt med feitræv.


Gjest

Recommended Posts

Luna er jo en Labrador. Ikke en av de tykke, men hu er da kraftig og rund på en måte allikevel.

Dermed får jeg henne ikke rundt på "rull rundt". Hvordan skal jeg gjøre det? Fører godbiten over og bak nakken, men hun bare reiser seg opp/legger seg på siden og blir frustrert. Er tålmooooodig, gjør det saaaaakte, men hun har for mye kropp til å få momentum rundt.

Hun ruller ikke rundt av egen vilje i hverdagen heller. Ikke noe viktig for oss å få det inn, men er jo "en utfordring". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke. Men jeg tenkte jeg skulle dele mine "erfaringer" allikevel! :P

Jeg var ute på tur med Baghera tidligere i år (ellernoe, husker ikke når, egentlig) og vi øvde på "ligg" og "bli". Han hadde lettere dårlig tålmodighet denne kvelden, så det ble MYE "ligg" og "bli", og lite godbiter. Etterhvert som jeg masa på han, ble han mer ivrig, for han skjønte jo tydeligvis ikke hva jeg ville av han, og han begynte å tilby atferd! Plutselig la han seg ned og rulla! :P Etter den første gangen var det ikke vanskelig å lære han det, og nå gjør han det nesten hver gang jeg ber han om å ligge. :P

Jeg skulle lære Joy det også, siden jeg var så godt i gang, og da brukte jeg samme metoden som deg, altså fikk ho i ligg, og førte godbiten rundt nakken hennes mens ho lå. Noen ganger måtte jeg hjelpe henne helt rundt (for vi snakker ikke feit ræv på en schäfertispe), men ho lærte det etter mye om og men ho også!

Lykke til, håper du får noen gode tips, det er utrolig morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför inte testa shaping istället? Det är enkelt att shejpa ett rulla runt.
Det er en fin metode, men som tar litt lenger tid enn å f.eks fange adferden. Men det er jo forutsatt at hunden av og til ruller rundt på eget initiativ.

Wretch: Ruller hun ikke rundt når hun er ute heller? F.eks på gresset? I så fall kan du jo bare fange adferden - altså belønne hunden idèt den ruller seg. Er jo litt enklere med en betinget forsterker. Klikkertrener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hun ruller generelt aldri rundt. Ruller hun rundt skjer det kanskje 1 gang hver mnd, og er en sånn sprellende mayhem utførelse som jeg neppe tror hun kommer til å skjønne sammenhengen til. :P Når hun ligger og skrever på rygg (som de ofte gjør) så er det sånn "halvveis på den ene siden" så det går aldri helt rundt, bare tilbake igjen. Vanskelig å forklare, men ta det bare som det er; hun ruller ikke rundt av seg selv heller. Er det helt umulig da? xD;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin metode, men som tar litt lenger tid enn å f.eks fange adferden. Men det er jo forutsatt at hunden av og til ruller rundt på eget initiativ.

Wretch: Ruller hun ikke rundt når hun er ute heller? F.eks på gresset? I så fall kan du jo bare fange adferden - altså belønne hunden idèt den ruller seg. Er jo litt enklere med en betinget forsterker. Klikkertrener du?

Nei? Når du shaper frem noe, så belønner du først de små "tegnene" som kan føre til en rull rundt.. F.eks at hodet til hunden er borti gulvet, hunden legger seg på siden, hunden sparker litt i lufta osv.

Jeg lærte Emma det på den måten, og det tok sin tid. My lærte det derimot på èn treningsøkt!

Altså, først jobber man seg frem til et visst punkt innen atferden som ikke er så umulig, f.eks ligge på siden og spenne musklene så beina går litt i lufta. Dette klikker man og belønner for mange ganger, helt til hunden utfører DEN atferden med fart og inlevelse... Så tar man en liten pause, og setter seg ned igjen og lar hunden tilby atferden sin.... -Men denne gangen klikker du ikke for den forrige atferden, - nå krever du nemlig litt mer! Hvis det blir veldig vanskelig kan det hende du må gå tilbake på forrige kriterie, men er det fremgang er det bare å fortsette der. Slik holder man på til man har atferden inne.

Ofte vil hunder få en liten sånn "AMMAGAAAAD, ser du ikke at jeg gjør det jeg skulle gjøre!?!"-utbrudd når man shaper, og det er som oftest det som gjør at man får store fremganger. Hunden blir frustrert, og går igjennom en slags utbruddsfase hvor den prøver litt hardere og litt mer enn den har gjort tidligere før den går tilbake til "vanlig" modus - eller blir så frustrert at den ikke vil trene mer.. Det er da man må være flink å se hva man skal og ikke skal gjøre, hvis man har en hund som ikke "tillater" all verdens tull under trening.. Jeg har en av hver.. Emma sier takk og farvel hvis jeg "presser" henne for mye og må ha alt trent inn på en kravløs og morsom måte, mens My liker å kjenne på sine egne hjerneceller og går igjennom ild og vann for belønningene mine, så da er alt verdt det uansett. Også elsker hun aktivitet da, uansett om det er trikstrening på kjøkkengulvet eller sportrening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Når du shaper frem noe, så belønner du først de små "tegnene" som kan føre til en rull rundt.. F.eks at hodet til hunden er borti gulvet, hunden legger seg på siden, hunden sparker litt i lufta osv.
Tror du misforsto meg - jeg vet godt hva shaping er, det å fange rull-rundt adferden var det jeg mente som kreves at hunden ruller rundt på eget iniativ, ikke shaping :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin metode, men som tar litt lenger tid enn å f.eks fange adferden. Men det er jo forutsatt at hunden av og til ruller rundt på eget initiativ.

Hvis jeg misforsto, så er det jo ikke så rart... *peke opp* Der skriver du jo at shaping forutsetter at hunden ruller rundt på eget initiativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg misforsto, så er det jo ikke så rart... *peke opp* Der skriver du jo at shaping forutsetter at hunden ruller rundt på eget initiativ?

Hun skriver at "det" forutsetter jo at hunden ruller rundt på eget initiativ. "Det" kan bety både shaping og fange adferd. Setningen er dårlig formulert, men vil tippe at hun mener at "det" betyr fange adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rulla hunden fysisk rundt og roste masse og belønte. begynte først å lære hunden å ligge på siden, og så tok vi det derifra. Vippet hunden over og rundt og var så glade og belønte masse. Etter noen ganger slik, sa vi kommando ordet mens vi vippet henne over, og så prøvde vi å la henne gjøre det selv, og etterhvert skjønte hun det. Har lært de fleste triksene til Hera ved å fysisk vise henne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg misforsto, så er det jo ikke så rart... *peke opp* Der skriver du jo at shaping forutsetter at hunden ruller rundt på eget initiativ?
Jøss, har du så stor trang for å diskutere? Kanskje litt dårlig formulert, ja - men jeg forklarte jo i forrige innlegg hva jeg egentlig mente. Ja - du misforsto, nei - ikke så rart at du gjorde det.

Å FANGE ADFERDEN KREVER AT HUNDEN UTFØRER DEN PÅ EGET INITIATIV.

Yei! - klarere nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Ofte vil hunder få en liten sånn "AMMAGAAAAD, ser du ikke at jeg gjør det jeg skulle gjøre!?!"-utbrudd når man shaper, og det er som oftest det som gjør at man får store fremganger. Hunden blir frustrert, og går igjennom en slags utbruddsfase hvor den prøver litt hardere og litt mer enn den har gjort tidligere før den går tilbake til "vanlig" modus - eller blir så frustrert at den ikke vil trene mer.. Det er da man må være flink å se hva man skal og ikke skal gjøre, hvis man har en hund som ikke "tillater" all verdens tull under trening.. Jeg har en av hver.. Emma sier takk og farvel hvis jeg "presser" henne for mye og må ha alt trent inn på en kravløs og morsom måte, mens My liker å kjenne på sine egne hjerneceller og går igjennom ild og vann for belønningene mine, så da er alt verdt det uansett. Også elsker hun aktivitet da, uansett om det er trikstrening på kjøkkengulvet eller sportrening..

...tar dette lang tid? :)

Nå tilbyr hun flat ryggligging som dette;

6898557_f2aa69c566.jpg

men vi kommer oss ikke lengre. Har holdt på i drøye 1 1/2 uke nå, hun har bare så VANVITTIG med tålmodighet. klikker jeg ikke for å ligge rett på rygg så snur hun seg, og stirrer meg i senk. Hun kan holde kontakten i 10 minutter uten avbrekk, ikke en dritt skjer. :) What to do? Jeg klikker for hver gang bakbeina "brukes" litt ekstra (på bildet er de litt mer til siden enn de vanligvis er nå for tiden, og jeg klikker som bare det hver gang hun spenner litt i fra).

Men hun ser ikke ut til å ha noe progress over 90 grader. Ikke engang 91grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte leken til Bonnie for å få henne til å rulle.

Lekte så hun ble skikkelig gira. Deretter fikk jeg henne til å følge leken ned i liggende og så rundt.

Nå skal det jo nevnes at Bonnie er veeeldig spretten så er ikke sikkert det funker for Luna.

Du har jo ett matvrak...har du ikke?

Bruke leverposteiboksen for å lede henne rundt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har som tidligere skrevet her i tråden prøvd lokking før, uten noe som helst hell. Så det vil ikke bli brukt uansett.

Jeg har klikket fra ligging på siden => ligging på rygg til nå, og det er derfor jeg spør her i tråden om det tar lang tid før hun responderer med å strekke seg lengre / om hun i det hele tatt kommer til å ville rulle rundt på den måten. Som (igjen) tidligere sagt har hun aldri rullet rundt frivillig, så jeg har noe å bryne meg på! Tror ikke hun tror det fysisk går an :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har som tidligere skrevet her i tråden prøvd lokking før, uten noe som helst hell. Så det vil ikke bli brukt uansett.

Jeg har klikket fra ligging på siden => ligging på rygg til nå, og det er derfor jeg spør her i tråden om det tar lang tid før hun responderer med å strekke seg lengre / om hun i det hele tatt kommer til å ville rulle rundt på den måten. Som (igjen) tidligere sagt har hun aldri rullet rundt frivillig, så jeg har noe å bryne meg på! Tror ikke hun tror det fysisk går an :sint_01:

*ler* Vel Lyng trodde heller ikke at det var mulig å rulle rundt, han gnikker og gnur seg på rygg i snøen, men ruller ikke rundt. I dag gikk det opp et lys for gutten, og plutselig begynte han å stupe kråke i tillegg... Det hjalp på å ha noe mykt å rulle litt på. Dobbeltsenga var bedre enn det harde glatte gulvet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk belønningsplassering, det kan gjøre ting litt lettere. Når du klikker, gi godisen i den retningen du vil hun skal fortsette. Jeg begynte med å klikke for å legge seg, legge seg på siden, løfte opp bena, løfte de opp i været, og da kastet jeg stort sett tørrfôrkulene over henne, ergo rullet hun rundt for å plukke de opp. Så prøv å putt godisen i den retningen du skal ha den videre bevegelsen, og kanskje også på mykere underlag... Isis lærte det vel på 4 økter eller noe, mens Spike måtte jeg jobbe lengre med for å få han til å rulle over på siden bare... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk belønningsplassering, det kan gjøre ting litt lettere. Når du klikker, gi godisen i den retningen du vil hun skal fortsette. Jeg begynte med å klikke for å legge seg, legge seg på siden, løfte opp bena, løfte de opp i været, og da kastet jeg stort sett tørrfôrkulene over henne, ergo rullet hun rundt for å plukke de opp. Så prøv å putt godisen i den retningen du skal ha den videre bevegelsen, og kanskje også på mykere underlag... Isis lærte det vel på 4 økter eller noe, mens Spike måtte jeg jobbe lengre med for å få han til å rulle over på siden bare... Lykke til!

Mm, det hun sier *peke opp*. Følg også med på hodet, mulig hun snur på det først og med rett belønningsplassering da, kan det hende det løsner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...