Gå til innhold
Hundesonen.no

Ha valpen løs på tur og ellers.


Linda Kristin

Recommended Posts

Ser at mange har valpene sine løse når de går turer og gjerne på lengre turer.

Er det bare jeg som er redd for at den skal stikke av?? Hva gjør dere som jeg ikke har fått med meg?

Jeg er redd for biler, sykkler og at den skal stike av. At det skal omme et annet menneske og bli sint fordi den ikke går i bånd.

Og hva med båndtvangen?? Er ikke den hele året??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke datoen, men den er halve året.

Diesel har gått løs siden han var liten, men han hadde en periode hvor han terget meg. løp rundt og rundt å bjeffet :lol:

Nå vil jeg sååå gjerne ha han løs overalt, men han stikker når han ser en annen hund/menneske. blæh..ikke kult å møte på en stor hannhund feks, eller en jogger. Dette er noe vi jobber med da.

Så lenge hunden er trygg på deg så er det bare å slippe han. Viktig å ha innkalling i boks :P du kan evt ha langbånd under trening hvis du er redd for at han stikker av.

Værste jeg vet er når hunden ikke kommer når jeg roper. Nabohunden jeg passer feks.. Jeg må LURE han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse godbit! Du skal være en godbit å komme til :lol:

Også viktig at du ikke tar på han bånd hver gang du roper på han.

Nabohunden min er utspekulert. eierene har ropt han inn kun for å ta på båndet. Og han vil jo ikke være i bånd??? :P Så når jeg slipper han må jeg snakke med verdens blideste stemme og kose med han sikkert fem ganger FØR jeg i det hele tatt tenker på å huke han inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for at Casper skal stikke av.

Jeg tenkte også mye på dette før jeg fikk hund, forestilte meg hvor mye trening som måtte til, og at jeg aldri kom til å tørre å gjøre det (erfaring fra en setter som gjerne tok seg en tur)

Men så snakket jeg med oppdretter om dette da, spurte hvordan jeg skulle gå frem, om dalmatinere stakk av osv.

Og hun sa at jeg bare måtte gå løs med ham fra dag en, bare venne ham til det, at det å gå løs er ikke noe spesielt, det er helt daglidags, og jeg trenger ikke stikke av hver gang jeg ser sjansen til det. Jeg tar heller ikke på ham båndet når jeg roper på ham, går heller bort til ham når han snuser eller noe, og gjør ikke noe nummer ut av det.

Dette kommer mye ann på rase også da, hvor førerorienterte de er osv.

Det jeg har gjort helt fra begynnelsen av er å belønne frivillig kontakt med meg, klapp og godbit hver gang han kommer bort til meg løs på tur, hver gang jeg roper på ham etc, innkalling sitter som et skudd det altså, og jeg har ikke hatt noen treningsøkter, har bare vært konsekvent hver gang vi har vært på tur.

Han er løs med meg hver eneste dag, og han har aldri stukket av. Jeg passer bare på å være oppmerksom om jeg ser andre hunder, få oppmerksomheten mot meg før han ser den. Kan også løpe andre veien, det er en sikker vinner.

Hvis hunden ikke er oppmerksom nok på deg, løper litt langt bort osv, kan du gjemme deg bak et tre fks, slik at hunden skjønner at den må passe på at du ikke stikker av. Jeg gjemmer meg med jevne mellomrom, slik at casper ikke tar det som noen selvfølge at jeg er rett bak.

Jeg er også bevisst på å ta andre veier enn den han løper på, skifte retning og sånn, slik at han må passe på hvor jeg tar veien.

Og uansett, jo yngre valpen er, jo mer i nærheten vil den holde seg (det gjaldt iallefall for casper), og jo tidligere du begynner, jo bedre. Er du redd for veier og sånn kan du jo gå på et jorde, i skogen osv, jeg har jo selvsagt heller ikke casper løs på fortauet. :lol:

Og båndtvangen ja.... den driter jeg i for å si det slik. Har han ikke løs med sauer i nærheten da, men når man har valp på dette tidspunktet så er det veldig viktig å bare begynne med gå-løs treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må trene MYE innkalling. Ha leker, godbiter ol. som hunden elsker! Hver han kommer til deg gir du har godbit. Hvor gammel er han?

Min hund hadde ikke bånd på seg før han var 4 mnd, men vi bodde veldig landling til da. På hver tur vi gikk terpet vi mye på innkalling. Hele tiden. Han stikker aldri av. Men han er litt uselvstendig også da, så vil helst følge etter meg :P

Venninnen min hadde aldri den ene hunden sin løs, og når den fikk sjansen til å stikke av - stakk den til ****. Så tror det er veldig lurt at du gjør noe med det tidlig. Om du ikke stoler på hunden helt, kan du evt. bruke en langline til du blir mer sikrere på hunden :P

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt han mest mulig løs jeg.. Bruk som sagt masse godbiter, og bruk evnt en langline på han om du er usikker :P Det er verre å lære han å gå løs når han er blitt "voksen" en om du vender han til det nå.. Blondie har gått løs på trygge steder siden jeg fikk henne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Micko er straks 5 måneder og jeg har hele tiden prøvd å ha han løs så mye som mulig når vi er på tur, spesielt i skogen og på turstier. I begynnelsen var han jo såpass uselvstendig at han holdt seg ved beina mine uansett, men jeg har trent mye på innkalling hele tiden. Nå kommer han nesten hver gang jeg roper, han vet jo at det er godis å få. Og er det en gang han ikke kommer, så går/løper jeg bare i motsatt retning og da kommer han løpende :P

Men ja, viktig det med å ikke rope han inn bare for å ta på bånd.. Det må du gjøre bare 1 av 10 ganger når du roper på han ca. Hvis ikke er det jo ikke rart de ikke vil komme :P

Og ang. biler og folk osv. Jeg slipper han ikke når jeg går langs bilveien, for Micko tror han skal "ta" bilene, så det tørr jeg ikke. Og hvis det kommer folk oppdager jeg det alltid før han, og da roper jeg han bare inn med en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe man burde se ann på hvor man skal oppholde seg. Jeg hadde My løs i nabolaget der vi bodde før den første uka etter at hun kom til oss, og jeg skulle nok egentlig ikke hatt henne løs akkurat DER så tidlig. Hun hadde jo ikke bundet seg ordentlig til meg enda, og plutselig kom det to mennesker løpende (spurtende!) mens de sparket på en fotball. My ble redd, og stakk av! Det ene øyeblikket var hun der, og når jeg snudde meg for å se etter henne igjen så var hun borte. HELDIGVIS hadde hun bare sprunget ned til huset vårt igjen.. Men jeg hadde noen paniske fem-minutter hvor jeg løp rundt og så etter henne i området der vi var før jeg kom på at kanskje hun hadde løpt hjemover..

Ellers, så har jeg nok hundene mine løse hver dag jeg, fra de er pittesmå valper av. Spesielt i skog og mark.

My har en ganske god innkalling, og den har hun fått fordi jeg alltid roper henne inn flere ganger under hver tur når jeg er 98% sikker på at hun blir å komme når jeg roper. Også får hun ALLTID en belønning for det, enten i form av at jeg kaster en pinne, kaster litt løv i lufta, gir henne en pølsebit, leker med ballen o.l.

Når jeg vil ha henne løs der det er mennesker og dyr, bruker jeg langline. Hvorfor? Fordi jeg vet at My gjerne spurter bort til folk og fe for å hilse. Med langline kan jeg stoppe henne, og gi henne fri-signal når det passer meg - og hun lærer at man kan få hilse ved å høre på mor FØRST :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra første dag i hus lekte jeg gjemsel inne med mine. " Hvor er x hen?" Valpen finner mor, og alt er bare så bra og morsomt :P Det samme skjer i hagen, på fortau og i skogen. Nå er det innkallinga, og når de er sammen så skiller den eldste fint på sitt navn og valpens, valpen begynner å høre forskjell. (men kommer luntende alikevel for kos og godbit) Jeg fikk valpen midt i båndtvangen i år, og den var løs titt og tett. Kun i sentrum den var i bånd hele tiden, men ellers gjør vi på det meste løs. Dette forhindrer også å bruke bånd/halsbånd som korreks i trening, her må stemme og kroppspråk vise valpen hva som er rett og galt. Vi går i bånd også, men trenger ikke gå pent trening ol, da hun allerede går pent løs. Selvsagt kan dette bli anderledes i pubertet og utvikling, men grunntreningen sitter forhåpentlig godt og vil hjelpe oss videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel båndtvang fra 1 april til 20 august. ( gjelder da ikke tjenestehunder, gjeterhunder osv ) Og ja, mange sier det er båndtvang hele tiden noe som og er riktig, men utenom den perioden kan du ha hunden løs hvis du har kontroll på den.

Jeg har hatt min løs hele tiden fra hun var valp, og det lønner seg der det går ann. Har ikke noe problemer med andre dyr, mennesker, biler osv. Men er jo uansett kjekt og lære hunden og gå i band hvis det en dag blir nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstehunden her i huset har ikke alltid en veldig god innkalling, så han har jeg ikke løs overalt. Grunnen til dette er ene og alene min feil, han er en veldig selvstendig hund, og jeg gjorde mange "feil" med han under oppveksten. Førstegangshund er vanskelige greier :P

Yngstehunden derimot, hun gikk bare løs når hun var liten hun, og vi jobbet MYE med kontakt og innkalling fra dag 1. Per i dag (nå er hun 14 måneder) har hun aldri stukket av, hun er alltid innenfor mitt synsfelt, kommer raskt på innkalling og søker kontakt frivillig. Jeg har henne fremdeles mye løs, men jeg må av og til se an situasjonen. Hun er dessverre noe usikker, og kan derfor "boffe" litt på folk eller andre hunder, og på grunn av dette slipper jeg henne ikke løs på steder hvor jeg vet hun kan finne på å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi har gått løs på turer siden hun var 2-3 mnd.

Jeg hadde alltid med noe godt, som oftest pølser som hun fikk HVER gang hun tok kontakt.

Hun har derfor lært at dersom man tar kontakt får man godis, skikkelig effektivt.

Jeg har heller aldri kjeftet på henne dersom hun ikke kom når jeg ropte, jeg bare snudde meg og gikk..

Nå vet jeg egentlig ikke så mye om det, snakker av erfaringer, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig at hunden kan gå løs! Man får et helt annet forhold til hverandre (hund og eier).

Men det er viktig å huske på at det er mange der ute som ikke ser hvor snill og søt hunden din er og som er veldig redd hunder excl.png

Er dere HELT sikker på reglene med båndtvang? Jeg har hørt at det gjelder hele året...?

Vet av ei som fikk 3000kr av en "sivil" politimann da hun hadde hunden sin løs i marka :P Skjølnner ikke at politiet har tid til å gjøre slikt :)

Jeg for min del har Sara myyye løs og synes det er ev verd å betale 3000 kr for det av og til om jeg må gjøre det (har aldri skjedd :P )!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hva de andre har skrivd, men har fått med meg at d bør trene på inkalling. Det er veldig lurt :)

- Det vi gjrode med Gulla var at vi hadde henne løs, også hvis hun ikke fulkte me på hva vi gjorde og hvor vi

gikk, så gjømte vi oss. Altså vi gikk liksom inn bak trærene, utenfor stien, og ventet helt stille til hun oppdaget av vi ikke var der. Da ble hun selfølgelig litt redd først, men det var veldig efektivt for hun lærte fort og holde seg sammen med oss. Og hun har aldri stukket av! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere HELT sikker på reglene med båndtvang? Jeg har hørt at det gjelder hele året...?

Vet av ei som fikk 3000kr av en "sivil" politimann da hun hadde hunden sin løs i marka

Om dette gjelder Trondheimsmarka, så er det ikke helårs båndtvang der. MEN du skal ha kontroll på hunden, dvs god innkalling og kunne muntlig hindre den i å ta kontakt med mennesker og dyr. Husk at det også er forlenget båndtvang der pga jakt, i forhold til den alminnelige "sommerbåndtvangen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere HELT sikker på reglene med båndtvang? Jeg har hørt at det gjelder hele året...?

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

§ 6.Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo

§ 9. Unntak fra sikringsreglene

Båndtvang fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for

a) hund når den brukes i reindrift,

b) dressert bufehund når den brukes til å vokte storfe, sau eller geit,

c) hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste,

d) hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt,

e) særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen bl.a. legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger,

f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

lovdata.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke å ha hunden løs overalt da! Jeg velger meg ut passende steder, som i skogen (og da går jeg gjerne utenfor stien og et stykke inn, og så utforsker vi skogen sammen), eller på et stort oversiktig jorde, eller en stor mark hvor det pleier å være okei å slippe hunder, eller en stor inngjerdet plass. Jeg går ikke med noen av hundene mine løs langs fortauet hvor det kan komme biler, hvor vi kan møte hunder med større sannsynlighet enn andre steder, eller hvor de kan se en katt de vil jage, eller hvor det er endel folk som kan reagere på en løs hund (uansett hvordan min hund reagerer).

Jeg belønner all frivillig kontakt, og trener innkalling fra dag 1. Når jeg ser det kommer folk o.l., tar jeg hunden i bånd, sånn at den ikke skal få muligheten til å lære seg at det går an å løpe vekk fra mamma i slike situasjoner. Etterhvert har jeg trent såpass mye på innkalling at jeg kan kalle de inn når det kommer folk, og de kan være løse selv om det passerer folk (men da ber jeg hunden ofte om å sitte, eller viser på annen måte at jeg har kontroll over villdyret). Det handler litt om å ta hensyn til folk, at ikke alle liker en glad (eller boffende) hund.

Kommer det hunder, tar jeg i alle fall hundene i bånd. Greit nok at ens egen hund kanskje er snill, men man vet aldri om den andre hunden er snill (og spesielt viktig er det kanskje med valper og hunder som generelt er litt skeptiske til andre hunder, er blitt skremt e.l.). Kanskje har man hannhund selv, og hunden som kommer (i bånd) har løpetid, eller kanskje den har vondt og vil oppføre seg truende selv om den ikke har for vane å gjøre det. Masse kan skje, som verken du eller eieren av den andre hunden kan forutse, så bedre føre var på det punktet. Jeg mener også at hunder ikke har noe behov for å hilse på alt og alle som krysser deres vei. De kan godt lære seg at fremmede hunder hilser man ganske enkelt ikke på. Man har evt faste lekekamerater, men fremmede hunder skal vi ikke bry oss om. For å signalisere til den møtende hunden at vi ikke er interessert i hilsing, pleier jeg altså å ta hundene i bånd, og trene kontakt/be de om å sitte og se på meg. På den måten ser vi veldig opptatte ut, og de som ser oss skjønner som oftest at vi ikke er interessert i noen nærkontakt av 3. grad.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette gjelder Trondheimsmarka, så er det ikke helårs båndtvang der. MEN du skal ha kontroll på hunden, dvs god innkalling og kunne muntlig hindre den i å ta kontakt med mennesker og dyr. Husk at det også er forlenget båndtvang der pga jakt, i forhold til den alminnelige "sommerbåndtvangen"

Var i marka i dag og fant info om båndtvang. Tror det var fra oktober til april eller noe m noen unntak :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i marka i dag og fant info om båndtvang. Tror det var fra oktober til april eller noe m noen unntak :happy:

Ehhh, fra april til oktober mener du vel? April til august er ordinær båndtvang, og i bymarka er det utvidet til oktober pga jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en aussievalp på 10 veker nå og hun har jeg løs hele tiden;) hun følger etter meg hele tiden eller etter den andre hunden vår. Bor på landet, kan man vel si uten biler og nesten uten andre folk som ikke kjenner hundene våre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en aussievalp på 10 veker nå og hun har jeg løs hele tiden;) hun følger etter meg hele tiden eller etter den andre hunden vår. Bor på landet, kan man vel si uten biler og nesten uten andre folk som ikke kjenner hundene våre :D

Det er det jo ikke alle som kan, for å si det sånn. Og det er STOR forskjell på raser! Jeg møtte en rottisvalp midt i Bergen sentrum en gang, løs. Det gikk helt fint, men neimen om det hadde gått bra med min cairn da hun var liten. Ikke på landet engang. En aussie er nok endel mer førerorientert enn terriere, og husker jeg rett er trådstarters hund en jrt? De ligner nok litt mer på en cairn enn en aussie, for å si det sånn. Og min cairn, ni uker gammel, gav blaffen i hva jeg foretok meg og hvor langt unna jeg var. Hvis jeg syntes hun gikk for langt unna (dvs over tjue meter, men hun gikk gjerne lengre) snudde jeg og småløp motsatt vei. Hun stoppet, så på meg og konstanterte at "der løper jammen mamma tilbake igjen", og så fortsatte hun med det hun drev på med, og løp gjerne i full fart vekk fra meg.

Så hvis ditt svar er ment som et råd eller lignende til trådstarter, så synes jeg det er et ganske dårlig ett, nettopp pga raseforskjeller og andre ting; som hvor selvstendig hunden er, eller hvor synlig den er for annen "trafikk", osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis ditt svar er ment som et råd eller lignende til trådstarter, så synes jeg det er et ganske dårlig ett, nettopp pga raseforskjeller og andre ting; som hvor selvstendig hunden er, eller hvor synlig den er for annen "trafikk", osv.

Vi får ta høyde for at trådstarter kjenner sin egen valp såpass godt at hun ikke slipper den løs rett ved siden av en trafikkert vei selv om hun er usikker på at det går bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med Huldra, det er så store forskjeller innen rase, personlighet og "circumstances" generelt, at det finnes inget fasitsvar. Luna var og sånn "å der løper mamma - careface". Men så bor vi midt i byen uansett, så det er sjeldent vi har mulighet til å være løs. Viktigere å gå pent i bånd her i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis ditt svar er ment som et råd eller lignende til trådstarter, så synes jeg det er et ganske dårlig ett, nettopp pga raseforskjeller og andre ting; som hvor selvstendig hunden er, eller hvor synlig den er for annen "trafikk", osv.

Nå var første innlegget sånn:

Ser at mange har valpene sine løse når de går turer og gjerne på lengre turer.

Er det bare jeg som er redd for at den skal stikke av?? Hva gjør dere som jeg ikke har fått med meg?

Jeg er redd for biler, sykkler og at den skal stike av. At det skal omme et annet menneske og bli sint fordi den ikke går i bånd.

Og hva med båndtvangen?? Er ikke den hele året??

Så vidt jeg kan se så er det ikke noe spørsmål om RÅD der, det er et spørsmål om hva andre gjør. Så om jeg sier at jeg så og si aldri har bånd på min tervvalp på fire måneder, så er ikke det et råd til henne om å slutte å bruke bånd på sin valp, jeg forteller hva jeg gjør med min. Og ja, hun kommer på innkalling, hun kan gå på plass, hun kan sitt og hun kan dekk. Den dagen hun begynner å interessere seg mer for andre ting enn hva jeg ber henne om, så får hun lære seg å gå i bånd hun og, til da så får hun gå løs.. Og om andre slipper valpene sine fordi de mener at siden jeg kan, så kan de - og ikke har den samme kontrollen på sin valp, så anser ikke jeg at det er mitt problem. Såpass omløp bør da folk ha i hodet at de ikke slipper bikkjene sine bare fordi at det kan andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...