Gå til innhold
Hundesonen.no

Ha valpen løs på tur og ellers.


Linda Kristin

Recommended Posts

Det er jo ikke noe spesielt som spørres om i trådstarters innlegg, bare generell ytring av bekymring. Skjønner henne godt jeg, siden jeg har/(hadde) en valp som fløy tulling rundt. Hadde vært redd for biler og alt jeg, og det har jeg vært. Og jeg kommer gjerne med støtte til de som ikke har hatt muligheten til å surre rundt med valpen sin løs. Den spanske vannhunden vi har i nabolaget går for det meste løs nå, som bitteliten søt valp. Det har med at den er mer obs på hvem som er eieren sin og faktisk har mer lyst å komme til eieren sin enn å surre med alt annet. Og at den har korte små bein som ikke løper like fort som andres....

Også har man jo sin egen personlighet da; har man psyke til å la valpen surre rundt uten bånd? Jeg må ærlig si jeg er litt kontrollfreak og liker ikke når Luna forsvinner ned en bakke. Hva om? Det er bare sånn enkelte av oss er. Og det er ingen kritikk, mot noen, men som velment støtte til trådstarter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe spesielt som spørres om i trådstarters innlegg, bare generell ytring av bekymring. Skjønner henne godt jeg, siden jeg har/(hadde) en valp som fløy tulling rundt. Hadde vært redd for biler og alt jeg, og det har jeg vært. Og jeg kommer gjerne med støtte til de som ikke har hatt muligheten til å surre rundt med valpen sin løs. Den spanske vannhunden vi har i nabolaget går for det meste løs nå, som bitteliten søt valp. Det har med at den er mer obs på hvem som er eieren sin og faktisk har mer lyst å komme til eieren sin enn å surre med alt annet. Og at den har korte små bein som ikke løper like fort som andres....

Også har man jo sin egen personlighet da; har man psyke til å la valpen surre rundt uten bånd? Jeg må ærlig si jeg er litt kontrollfreak og liker ikke når Luna forsvinner ned en bakke. Hva om? Det er bare sånn enkelte av oss er. Og det er ingen kritikk, mot noen, men som velment støtte til trådstarter :D

For det første, så har jeg hatt min del av hunder som ikke KAN gå løse overalt av ymse grunner - en var hundeaggressiv, en syns ikke innkalling var viktig nok, og en jager joggere om hun får sjansen. Hadde jeg følt at jeg ikke hadde hatt kontroll på valpen, så hadde hun gått i bånd - og at du og/eller naboen ikke har kontroll på din/deres valp(er), betyr ikke at jeg ikke har kontroll på min.

For det andre, jeg har fra dag 1 siden jeg fikk henne, belønnet henne for kontakt og trent innkalling. Det er ikke sånn at jeg bare slipper henne og håper at det går bra. Hun kan også "på plass", og hun kan gå på plass i flere meter - ergo har jeg kontrollen på henne forbi andre også.

For det tredje, så løper hun ikke "ned bakker" sånn at jeg ikke kan se henne, for hun kommer på innkalling - se punktet over - så jeg kan rope henne inn om hun driver og beveger seg utenfor min syns/rekkevidde. Hvilket hun ytterst sjeldent gjør, for som dere påpekte noen innlegg lenger opp her, det er forskjell på raser, og noen er mer førerorienterte enn andre.

Jeg tør nesten å vedde på at jeg - foreløpig - har minst like god kontroll på min valp løs som dere har på deres i bånd, så dere skal få slippe å bekymre dere for valpen min. Og nei, jeg tar det ikke som kritikk, jeg tar det som uvitenhet og fordommer at dere går ut fra at ingen andre kan ha bedre kontroll på valpene sine enn hva dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men er det bare jeg som er "plaget" av at valpen trener meg? Hun løper ut av syne, jeg roper, hun kommer, hun får belønning og løper avgårde igjen og sånn kan vi ha det gående en stund. *ler*

Nei, Emma gjorde det med meg. Når vi var ute for å tisse for kvelden, så løp hun alltid til hushjørnet og sto som hun hadde fått øye på f.eks katta. Så jeg ropte jo på henne, og hun bråsnudde og fikk godbiten sin. Etterhvert så slo det meg at hun ikke så noe på hjørnet der, så jeg lot være å rope på henne, og da sto hun sånn en stund før hun kikka på meg, og så kikka hun rundt hjørnet igjen *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var første innlegget sånn:

Så vidt jeg kan se så er det ikke noe spørsmål om RÅD der, det er et spørsmål om hva andre gjør. Så om jeg sier at jeg så og si aldri har bånd på min tervvalp på fire måneder, så er ikke det et råd til henne om å slutte å bruke bånd på sin valp, jeg forteller hva jeg gjør med min. Og ja, hun kommer på innkalling, hun kan gå på plass, hun kan sitt og hun kan dekk. Den dagen hun begynner å interessere seg mer for andre ting enn hva jeg ber henne om, så får hun lære seg å gå i bånd hun og, til da så får hun gå løs.. Og om andre slipper valpene sine fordi de mener at siden jeg kan, så kan de - og ikke har den samme kontrollen på sin valp, så anser ikke jeg at det er mitt problem. Såpass omløp bør da folk ha i hodet at de ikke slipper bikkjene sine bare fordi at det kan andre?

Amen, 2ne :closedeyes:

Litt OT, men er det bare jeg som er "plaget" av at valpen trener meg? Hun løper ut av syne, jeg roper, hun kommer, hun får belønning og løper avgårde igjen og sånn kan vi ha det gående en stund. *ler*

Det samme gjorde Aron når har begynte å nærme seg ett halvt år. Det gikk over når jeg sluttet å belønne han for å "trene meg" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh. Jeg skjønner ingen ting av det 2ne sier, har ikke gitt kritikk eller noe, og så får man en lang batalje om ditt og datt i hennes liv som jeg egentlig ikke bryr meg om? :D Hvem bekymrer seg for hvem? Skrev bare om den andre sia av gjerdet, vi som har valper vi ikke hadde løs og ikke har all verdens innkalling på. Vi som faktisk bekymret oss og som har endt opp slik vi har i dag. Er ikke ulovlig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Om man skal stole på valpen og ha den løs er det ingen andre enn en selv om kan avgjøre. For meg er det viktig å bruke denne tida til å trene masse innkalling, passering av andre og kontakt løs. Derfor har jeg stort sett valpen løs nå når han er liten. Men han er ganske førerorientert og jeg har trent mye på innkalling fra jeg fikk han. Jeg kan ikke forstå hvordan man kan tro at den voksne hunden skal kunne gå løs og kalles inn løs hvis man ikke har trent på dette med valpen. Det er veldig få valper som stikker av, men de finnes selvfølgelig. Da er det kanskje heller et spørsmål om å finne egnede steder man kan ha valpen løs og trene uten at det er farlig eller trene med langline. Uansett slipper man selvfølgelig ikke en valp med stor radius nær trafikk, folk eller andre farer. Igjen, det er det bare en selv som kjenner valpen og kan avgjøre.

Litt OT, men er det bare jeg som er "plaget" av at valpen trener meg? Hun løper ut av syne, jeg roper, hun kommer, hun får belønning og løper avgårde igjen og sånn kan vi ha det gående en stund. *ler*

Jepp. Bare at han ikke løper ut av synet. Han bare spurter bortover og når han har kommet et stykke av gårde begynner han og løpe saktere og se på meg mens han venter på at jeg skal rope *flire*. Smart fyr :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh. Jeg skjønner ingen ting av det 2ne sier, har ikke gitt kritikk eller noe, og så får man en lang batalje om ditt og datt i hennes liv som jeg egentlig ikke bryr meg om? :D Hvem bekymrer seg for hvem? Skrev bare om den andre sia av gjerdet, vi som har valper vi ikke hadde løs og ikke har all verdens innkalling på. Vi som faktisk bekymret oss og som har endt opp slik vi har i dag. Er ikke ulovlig det.

Haha, enig! Man må virkelig passe seg for hva man skriver, i tilfelle det tas "ille opp" av "de eldre" på forumet..! :D (Og for ordens skyld; de har jo tross alt alltid rett..) :rolleyes:

Og for å svare 2ne; så nei, jeg tror ikke at alle kan tenke selv (sier ikke det om trådstarter, men det finnes mange som leser her inne og tar alt som råd fordi "andre" gjør det sånn og sånn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å svare 2ne; så nei, jeg tror ikke at alle kan tenke selv (sier ikke det om trådstarter, men det finnes mange som leser her inne og tar alt som råd fordi "andre" gjør det sånn og sånn).

Nei, det er vel bevist i opptil flere diskusjoner her at det ikke er alle som tenker sjøl, poenget mitt var at det er ikke mitt ansvar om en brødgjøk finner ut at siden jeg har min valp løs, så kan h*n og ha sin valp løs. Dette er ikke statene, her må faktisk folk stort sett ta ansvar for egne handlinger..

- Og jeg skjønner ikke en dritt av gnålet om at valper løper løs og "ytring av generell bekymring" samt pådytting av ansvar (ref det jeg skriver over), om det ikke var sånn at det plagde folket i tråden her at noen KAN ha hunden sin løs? Derav min avhandling om HVORFOR min valp får gå uten bånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel bevist i opptil flere diskusjoner her at det ikke er alle som tenker sjøl, poenget mitt var at det er ikke mitt ansvar om en brødgjøk finner ut at siden jeg har min valp løs, så kan h*n og ha sin valp løs. Dette er ikke statene, her må faktisk folk stort sett ta ansvar for egne handlinger..

Det er da vel ingen som har sagt at det er ditt ansvar, vel? :D Men om andre føler for å påpeke noe utover det trådstarter spør om, så er vel ikke det en grunn til avlivning?

- Og jeg skjønner ikke en dritt av gnålet om at valper løper løs og "ytring av generell bekymring" samt pådytting av ansvar (ref det jeg skriver over), om det ikke var sånn at det plagde folket i tråden her at noen KAN ha hunden sin løs? Derav min avhandling om HVORFOR min valp får gå uten bånd..

Hæ? :D Jeg skjønner overhodet ikke hva du skal frem til her.

Mener du at jeg/vi som skriver noe om det å ha valper løs, utover hva vi selv gjør, ikke kan ha valpene våre løse, og at vi plages av at andre kan det? Jeg plages i alle fall ikke av at andre kan ha sine valper mer løs enn jeg kan ha min. Og jeg er fornøyd med å kunne ha min valp løs på de stedene jeg kan. At hun er en terrier, og f eks din valp er en belgisk fårehund, og at de rasene er utrolig forskjellige, det skal være sikkert. At de av den grunn har forskjellige forutsetninger for å kunne være løse er helt greit for meg. At jeg også må trene min valp mer enn kanskje du må trene din, er også helt okei for min del. Jeg er ikke plaget av det.

Jeg "pådytter ikke ansvar" på noen, jeg opplyser om raseforskjeller og at dette kan ha innvirkning på hvor og hvor mye valpen kan være løs. Hvis det kalles for ansvar, så tar jeg det heller ikke negativt. Det er da vel aldri negativt å være ansvarsfull? Og det å oppfordre/opplyse andre hundeeiere til å være ansvarlige kan vel knapt ses på som negativt, av andre enn deg da, virker det som? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "pådytter ikke ansvar" på noen, jeg opplyser om raseforskjeller og at dette kan ha innvirkning på hvor og hvor mye valpen kan være løs. Hvis det kalles for ansvar, så tar jeg det heller ikke negativt. Det er da vel aldri negativt å være ansvarsfull? Og det å oppfordre/opplyse andre hundeeiere til å være ansvarlige kan vel knapt ses på som negativt, av andre enn deg da, virker det som? :D

La oss se på historikken her, skal vi?

Jeg har en aussievalp på 10 veker nå og hun har jeg løs hele tiden;) hun følger etter meg hele tiden eller etter den andre hunden vår. Bor på landet, kan man vel si uten biler og nesten uten andre folk som ikke kjenner hundene våre :D

Dette innlegget svarer du følgende på:

Det er det jo ikke alle som kan, for å si det sånn. Og det er STOR forskjell på raser! Jeg møtte en rottisvalp midt i Bergen sentrum en gang, løs. Det gikk helt fint, men neimen om det hadde gått bra med min cairn da hun var liten. Ikke på landet engang. En aussie er nok endel mer førerorientert enn terriere, og husker jeg rett er trådstarters hund en jrt? De ligner nok litt mer på en cairn enn en aussie, for å si det sånn. Og min cairn, ni uker gammel, gav blaffen i hva jeg foretok meg og hvor langt unna jeg var. Hvis jeg syntes hun gikk for langt unna (dvs over tjue meter, men hun gikk gjerne lengre) snudde jeg og småløp motsatt vei. Hun stoppet, så på meg og konstanterte at "der løper jammen mamma tilbake igjen", og så fortsatte hun med det hun drev på med, og løp gjerne i full fart vekk fra meg.

Så hvis ditt svar er ment som et råd eller lignende til trådstarter, så synes jeg det er et ganske dårlig ett, nettopp pga raseforskjeller og andre ting; som hvor selvstendig hunden er, eller hvor synlig den er for annen "trafikk", osv.

Sant? Så det du sier her om at hennes svar er ment som et råd eller lignende til trådstarter - den skjønte ikke jeg.. Hun skreiv hva HUN gjorde med sin valp, ikke at trådstarteren MÅ gjøre sånn med sin valp? Ergo - ikke et eneste råd eller "lignende". Hvilket er i tråd med trådstarters første innlegg:

Ser at mange har valpene sine løse når de går turer og gjerne på lengre turer.

Er det bare jeg som er redd for at den skal stikke av?? Hva gjør dere som jeg ikke har fått med meg?

Jeg er redd for biler, sykkler og at den skal stike av. At det skal omme et annet menneske og bli sint fordi den ikke går i bånd.

Og hva med båndtvangen?? Er ikke den hele året??

Skal jeg svare på spørsmål etter spørsmål, så kanskje Wretch og du skjønner mer?

Nei, jeg er ikke redd for at valpen min skal stikke av. Jeg har trent innkalling med henne siden jeg fikk henne i hus. Jeg er ikke redd for biler, sykler eller at hun skal stikke av, og jeg er ikke redd for at det skal komme et annet menneske og bli sint fordi den ikke går i bånd, nettopp fordi jeg har trent innkalling med henne siden jeg fikk henne, og fordi hun er en førerorientert hund. Nei, det er ikke båndtvang hele året, her er det ordinær båndtvang.

- Ble det mer forståelig nå? Ikke et eneste råd, jeg svarer på det TS spør om - hvordan JEG gjør det med MIN valp..

Så har vi da innlegget før dette, hvor du skriver

Og for å svare 2ne; så nei, jeg tror ikke at alle kan tenke selv (sier ikke det om trådstarter, men det finnes mange som leser her inne og tar alt som råd fordi "andre" gjør det sånn og sånn).

Ergo så lemper du ansvaret over på f.eks "Ane&Kaiza" og meg, som skriver at vi slipper våre valper løs, fordi at noen kan oppfatte det som "råd fordi andre gjør det sånn og sånn". Og det er der vi er grunnleggende uenige!

Jeg pleier å gå turer sammen med Margrete på sonen her, hun kan ha sin voksne BC-hanne løs i Oslos gater. Er det hennes eller mitt ansvar om jeg slipper løs f.eks Dina og tror at det går bra bare fordi at Margrete kan gjøre det med sin hund? Det er ikke Margrete sitt, ikke sant? Så bør Margrete i såfall lastes for at JEG er dum?

Og da er vi tilbake til poenget mitt - det er IKKE mitt ansvar om DU plutselig finner ut at du skal ha Aynï løs på tur bare fordi at du har lest at jeg kan gå på tur med Nora uten å ha på henne bånd. Da er det isåfall DU som er DUM, og det er - stadig - ikke mitt ansvar om du tar hva jeg skriver at jeg gjør med min hund, som et råd om hvordan du burde gjøre det med din hund..

Og hvis det fortsatt er uforståelig, så har jeg ikke så innmari mange andre måter å forklare det på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er da enige i hvem sitt ansvar det er om man velger å slippe løs valpen eller ikke (ja, det er valpeeiers ansvar). Men jeg forstod det sånn at du reagerte på at jeg skrev at ikke alle kan ha valpene løse på like mange steder som andre kan, at dette ofte var raseavhengig. Og at slike opplysninger var unødvendige, fordi folk bør kunne tenke selv. Kanskje jeg forstod det feil da? Det var uansett ikke meningen å "kritisere" Ane&Kaiza for det hun skrev, kun opplyse trådstarter og evt andre som leser dette, at selv om Ane (antar det er eieren, haha) kan ha hunden løs "overalt", så betyr ikke det at "alle andre" også kan det. Og at nettopp det avhenger av rase. Forstår ikke hva som var så ille med at jeg skrev det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er da enige i hvem sitt ansvar det er om man velger å slippe løs valpen eller ikke (ja, det er valpeeiers ansvar). Men jeg forstod det sånn at du reagerte på at jeg skrev at ikke alle kan ha valpene løse på like mange steder som andre kan, at dette ofte var raseavhengig. Og at slike opplysninger var unødvendige, fordi folk bør kunne tenke selv. Kanskje jeg forstod det feil da? Det var uansett ikke meningen å "kritisere" Ane&Kaiza for det hun skrev, kun opplyse trådstarter og evt andre som leser dette, at selv om Ane (antar det er eieren, haha) kan ha hunden løs "overalt", så betyr ikke det at "alle andre" også kan det. Og at nettopp det avhenger av rase. Forstår ikke hva som var så ille med at jeg skrev det??

Det jeg reagerte på var at når Ane skreiv hva hun gjorde med Kaiza (for vi går ut fra at Kaiza er hunden, ja), så var det et "dårlig råd eller lignende" fordi at folk kunne tro at man kunne gjøre det med sin valp også - for det er ikke et "råd eller lignende" å si hva man gjør med valpen sin - selv om man muligens burde presisert at dette er enkelst med førerorienterte gjeterhundraser (så skal ikke jeg si noe om at Emma var så selvstendig allerede fra hun var 12 uker at hun fint kunne finne på å gå en runde rundt i nabolaget her helt på egenhånd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...