Gå til innhold
Hundesonen.no

Djervekvinnens valpetråd

Djervekvinnen

Recommended Posts

• Svar 239
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia
Skrevet

Veldig søt valp - men ekstremt korte ben.............. skal de ha det?

Bladd rundt på alt jeg kan finne av myndesider og andre valper ser ikke sånn ut :)

Når vi i sin tid skaffet en springer så hadde den korte bein som valp, og alle sa at de vokser seg til - de gjorde aldri det - hun hadde superkorte bein og så helt vittig ut - hun skulle ha blitt utstillingshund, men stakkars det ble hun aldri..

Har alle valpene i kullet så korte bein?

Skrevet
Tusen takk ALLE! Så trivelig med tilbakemeldinger! :P

Jeg håper også at han blir like lekker som moren! Det vil tiden vise. Måler er jo at han blir norges beste avlshanne i sin rase. *flir* :)

Han var kjempefin! Så morro med valp asså! Jeg venter jo på valp selv nå(skal på valpebesøk i morra), og vet hvor utålmodig man blir mens man venter, hihi! :P

Gratulerer så mye, han var skikkelig søt. :P

Skrevet

Tja, han er jo ikke så gammel enda, så beina kommer nok de. Her er bilde av moren hans på ca samme alder: Klikk her

Han er ganske velfødd, og veide mye mer enn vanlig vekt ved fødsel (alle gjorde det), så kan jo hende de fremdeles er litt tykk som gjør at beina virker kortere. Har sett bilder av andre valper som har vært en god del tynnere i kroppen, og beina ser litt lengere ut da. Så lenge han blir proposjonell, går det bra. Det gjenstår og se. :) De andre søskene virker lik i kroppen, men har bare sett dem på 3 ukers bilder.

Skrevet

Bladd rundt på alt jeg kan finne av myndesider og andre valper ser ikke sånn ut :)

Når vi i sin tid skaffet en springer så hadde den korte bein som valp, og alle sa at de vokser seg til - de gjorde aldri det - hun hadde superkorte bein og så helt vittig ut - hun skulle ha blitt utstillingshund, men stakkars det ble hun aldri..

Jeg som er myndekjenner kan si at valpen er helt normal og sånn ser de faktisk ut i den alderen der. Det som er positivt er at den dekker mye mark og ikke er høybent. Så dette ser veldig bra ut i mine øyne:)

Lykke til med den nye valpen:)

Skrevet

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan den springeren så ut som valp gitt.... :P

Beklager OT, så jeg får slenge med at jeg ikke synes beina så kortere ut enn på andre myndevalper jeg har sett :P

Skrevet
Wilma: Herrgud for en ventetid det er. Man blir nesten sprø. :wub: hehe. Føler jeg har venta i ett år nå. (har jo de, siden jeg begynte letingen da) Syns spesiellt den drektighetstia er værst. man vet ikke hvor mange det blir osv.

Ja, tanken med valp startet nok for ca to år siden. Men jo lenger jeg venter, dess to bedre er det jo egentlig. Men jeg klarer liksom ikke vente to år til :P Skjønner godt at du synes drektighetstiden er verst! Jeg går jo rundt og gruer meg for alt. Enn om hun ikke blir drektig, enn om det ikke kommer tisper, enn om det ikke blir dverger, enn om jeg ikke får valp, kanskje valpen blir vanskelig, er jeg egentlig klar for egen hund, skulle jeg ventet lengre? Alle slike tanker surrer liksom oppi hode mitt.. :P Men det jeg bekymrer meg mest for akkurat nå, er jo at hun ikke skal bli drektig.. Men valp blir det uansett! :P Hvis det ikke blir noen brune, skal jeg ta rød fra en annen kennel, hvis jeg kommer på valpeliste vell og merke. Gg hvis jeg ikke kommer på valpeliste, skal jeg ta aprikos fra kennelen jeg egenltig skal ha fra, og deretter vurderer jeg svart! :ahappy:

Valp skal jeg ha må vite :D

Men for og ikke spore helt av her, han var skikkelig nydelig! :P Tipper du gleder deg til og få ham hjem jeg :D

Skrevet
Ja, tanken med valp startet nok for ca to år siden. Men jo lenger jeg venter, dess to bedre er det jo egentlig. Men jeg klarer liksom ikke vente to år til :wub: Skjønner godt at du synes drektighetstiden er verst! Jeg går jo rundt og gruer meg for alt. Enn om hun ikke blir drektig, enn om det ikke kommer tisper, enn om det ikke blir dverger, enn om jeg ikke får valp, kanskje valpen blir vanskelig, er jeg egentlig klar for egen hund, skulle jeg ventet lengre? Alle slike tanker surrer liksom oppi hode mitt.. :D Men det jeg bekymrer meg mest for akkurat nå, er jo at hun ikke skal bli drektig.. Men valp blir det uansett! :DHvis det ikke blir noen brune, skal jeg ta rød fra en annen kennel, hvis jeg kommer på valpeliste vell og merke. Gg hvis jeg ikke kommer på valpeliste, skal jeg ta aprikos fra kennelen jeg egenltig skal ha fra, og deretter vurderer jeg svart! :P

Valp skal jeg ha må vite :ahappy:

Men for og ikke spore helt av her, han var skikkelig nydelig! :P Tipper du gleder deg til og få ham hjem jeg :P

Hvorfor er det så viktig med fargen? :P

Skrevet

....fordi verden er rund og fyllt av valg man kan ta i livet :ahappy: Selv om noen påstår man skal se 100% vekk fra farge, synes jeg det er en svært individuell sak. Som man heller kan ta stilling til når fargevalget faktisk kommer.

• 2 weeks later...
Skrevet

Endelig har det kommet noen fler bilder. Nå er han 7 uker og om 1 uke kommer han hjem! ;)

Han har fått stamtavlenavnet Another Story tiger magic.

Til de som var bekymra for beina, så er de på tur nå. *knis*

syvuker.jpg

ny.jpg

Har vært ute for første gang idag. I snøen. Syns det var gøy, men kaldt.

ny3.gif

Skrevet

Vakker ;) Der ser man, på god vei til å bli et beinrangel ;)

Må ha vært gøy for dem å oppleve snø for første gang da! Er det vanlig at de ikke kommer ut før de er 7 uker gamle?

Skrevet

NYYYYDELIG HAN VAR! ;) ;)

Hvorfor er det så viktig med fargen? ;)

Hvorfor kan jeg ikke få velge den fargen jeg ønsker meg?

Skrevet
Endelig har det kommet noen fler bilder. Nå er han 7 uker og om 1 uke kommer han hjem! ;)

Ååå ;) Gjett om jeg vet hvordan du har det da.. det er 1 uke + 4 dager til min kommer ;) ;)

Og det blir jo bare verre og verre og vente dag for dag ... :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...