Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk trening av hund

Huldra

Recommended Posts

Jeg lurer på hvor hardt jeg kan mosjonere Tulla? Hun har ganske så okei kondis, og greit med muskler. Hvor ofte kan jeg sykle med henne, og hvor langt kan jeg da sykle og hvor hard kan sykkelturen være? Sist (som også var første gang) jeg syklet med henne, syklet vi ei mil (med pause på halvveien), og hun trakk hele tiden. Var sliten om etterpå og litt utover kvelden selvsagt, men virket helt ok neste dag. Hun er vant til å gå lange turer, både løs og i bånd med trekksele, og da går vi alt fra ca en mil, til tre mil. Jeg tar henne også med i ny og ne til vann hvor hun svømmer, alt fra et kvarters kontinuerlig svømming, til nærmere tre kvarter-time. Hun pleier å få slike mosjonsturer så å si hver dag. Om vinteren blir det skigåing og spark-trekking/løping ved siden av i stedet for svømming og sykling.

I tillegg trener vi jo agility, men det er jo ikke direkte trening av kroppen sånn sett, bare slitasje.. :rolleyes: Jeg varmer henne opp før vi trener ag, og før vi sykler. Går henne også ned etterpå. Ellers blir det naturlig oppvarming når vi går turer osv, men ikke noe veldig bevisst der altså; vi går bare et stykke før jeg slipper henne liksom.

Men hvordan vet jeg hva som er passe? Og hvordan passer jeg på potene (spesielt med tanke på sykling)? Og hvor ofte bør jeg ta pauser under hardt arbeid (sykling)? Hvordan trener jeg egentlig opp kondisen, og musklene? Hvilken intensitet bør hun ligge på, hvor andpusten bør hun bli, hvor raskt bør hun få igjen pusten når jeg tar pause? Og ikke minst; hvordan kan jeg lære henne å strekke godt ut når hun traver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo gå ut i fra at du både ser og merker på hunden når det er passe med trening.. Jeg merker det i hvertfall veldig på min whippet da vi begynte å "bygge muskler" Hun har også grei kondis, men manglet litt muskler. Jeg begynte veldig pent med litt intervalltrening i bakke og galopp og trav i myk sand bl.a.

Merket veldig godt på henne når hun var sliten, og når hun hadde overskudd til å gjøre litt ekstra..

Det som er viktigst mener jeg er variasjon i treningen, og at de (som du sier) blir varmet opp, og gått ned etterpå..

Jeg har ikke all verdens erfaring med fysisk trening av hund, men har holdt massepå med hest, og det også ligger prinsippene på variasjon.

Jeg mener og tror at man kan "ta ut hunden helt" ca en dag i uka.. Med min pleier jeg da å enten sykle eller løpe tur med henne. Det er jo veldig viktig at man ser ann hunden på disse dagene.. Noen dager kan (i hvertfall min) gå nesten uendelig, mens andre dager blir hun sliten mye raskere..

Det "treningsopplegget" jeg har til min hund i løpet av uke er ca sånn:

Mandag-lang tur (minst en og en halv time) i skogen med ulendt terreng! går løs

Tirsdag-"styrkeløp" i bakke. Mest bestående av at jeg står på toppen av en bratt bakke (unnarenn i hoppbakke er perfekt) og kaster ball nedover.. hun løper ned og henter ballen, og løper opptil meg med den igjen.. Varierer intenseteten.

Onsdag-vanlig "mosjon" alt fra lek på stranda til å tusle rundt å kikke på livet..

Torsdag-Agility

Fredag-gjøre hva man vil dag :blink:

Lørdag-sykkel eller jogging alt fra 30-60 min (om jeg sykler langt pleier jeg å ha roligpause hvert 20 minutt)

søndag- "styrke" og tur/friløp

Vet ikke om det hjelper deg noe særlig da men.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Zoey! Flott å se andres treningsplaner. :) I dag syklet vi en mil igjen, med samme pause som sist (i tillegg stopper jeg innimellom og sjekker at øynene ikke spretter ut osv). Fant ut at den er på ca 5 minutter, hvor hun da løper løs og svømmer, så pause og pause fru blom, men hun får i alle fall gjøre som hun vil, og vil hun løpe, så lar jeg henne løpe.. Da vi kom hjem var hun slett ikke så sliten som etter sist gang. Kanskje hun var sliten etter sist gang fordi det var helt nytt - sånn psykisk sliten av det? I alle fall; hun har fremdeles mer enn nok energi igjen, jeg kan faktisk ærlig talt ikke merke på henne at vi har syklet en hel mil.. :) Så neste gang blir det nok nærmere to tenker jeg, i alle fall halvannen mil.. Det tar ca en time å sykle den ene milen, og da varierer jeg hvor raskt hun får løpe, men hun trekker jo hele tiden uansett.. :rolleyes:

Jeg har også drevet med hest (travere som jeg red), så jeg skjønner jo litt, men syns det er vanskeligere med hund, av en eller annen grunn? :blink: Hester svetter, det gjør ikke hunder, og det er enklere å sammenligne svettemengde i forhold til tidligere, og i forhold til temperatur. Hunder bare peser, de, svetten ser jeg ikke, og sliten merker jeg ikke at hun er før vi er hjemme. Jeg har vel selv aldri opplevd at hun har dabbet av fordi hun har vært sliten, men uansett så ville jeg vel da ha presset henne for mye?

Det jeg derimot ser når jeg tar pause, er at beina hennes skjelver litt, akkurat som våre kan gjøre hvis vi har løpt langt. Men hun vil mer enn gjerne fortsette, liksom. Jeg tror ikke hun kjenner sine egne begrensninger, og derfor syns jeg det blir så vanskelig å si noe om når hun er sliten og ikke.. Er det forresten bra om hun svømmer etter å ha løpt så langt? I dag ville hun nesten ikke komme opp av vannet heller, skulle bare svømme mer, men jeg syns det så litt kaldt ut.. :) Er det bra å løpe helt gjennomvåt i denne temperaturen som er nå (5-10grader)? For å si det sånn, så har jeg på både stilongs og ullgenser når vi sykler, pluss vindtette klær, og det er ikke spesielt varmt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Høres jo ut som om du har en sånn Duracell hund :blink:

Zoey merker jeg det i hvertfall veldig på når hun blir sliten, men nå blir hun sånn "akutt sliten" også da.. Kan liksom løpeogløpeogløpeogløpe i all eveghet, og så BANG så blir hun plutselig helt utslitt, og subber hjem..! :rolleyes:

Det jeg synes er litt viktig da (jeg er jo litt lat) er at man ikke trener de så hard at de MÅ ha så mye hver dag.. Jeg merker at nå, når formen på bikkja er bedre, og treningene blir lenger og hardere så krever hun også mer i hverdagen..

Det er jo veldig bra da på en måte, Men om jeg prøver å sløve en hel dag på sofan nå (uten at hun har fått dagens aktivitet) så skal jeg si deg at det fører til høylytte protester! :) Så lenge hun klarer seg med 30-60 min så er det greit, men er jo litt kjipern om man får en hund man MÅ ut i sykle eller løpe med to timer hver dag liksom.. hehe..! Da er det kjipt å få influensa da :)

Når det gjelder treningsmengde så (synes jeg i hvertfall) at det er greit å få hunden opp på et nivå som man selv trives med. Og så lenge hunden er avslappet og behagelig etter treningsøkten så er de jo fornøyd tenker jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hvor sykler du, Huldra? Og pleier du å møte mye folk/hunder? Vil gjerne ha tips til nye sykkelruter!

Hun har sykla oppe ved oss. Kjører fra Forvebrua forbi Torshus et par km, så svinger du av mot Kvåle og kjører drøyt to km oppover, sving til venstre og parker. Her er det en ca 9 km lang grus-vei innover til Mjovatnet:) Har møtt hunder her 2-3 ganger de 3 årene jeg har bodd her (jeg bor noen hundre meter unna den veien). Skvetter hver gang jeg møter folk så det er ikke så ofte, hender det kommer en og annen bil, men ikke værre en at hundene går løse. Vi rir der noen gagner i uka så det er "fare" for å møte en gjeng islandshester på tur :blink:

Masse fine småstier utenom grusveien også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi starter treninga på høsten, starter vi med et par-tre km. Det skal være gøy, og hunden skal fortsatt ha krefter igjen på slutten av turen. Vi holder trav, med noen galopper innimellom. Øker lengden på turen etterhvert- gradvis.

Nå har jeg polarhunder da, så de blir fort varme. Derfor kan vi bare trene om det er mindre enn femten grader, og vi må stoppe og vanne innimellom. Om sommeren blir det derfor ikke noen hard fysisk trening, kun gåturer med eller uten kløv (avhenger av temperatur).

siden trådstarters hund antageligvis ikke har noe "sparemodus", må eier passe på at den ikke presses for hardt. En mil sykling uten forhåndstrening (vel, dette er jo en aktiv ekvipasje, så helt uten trening er de vel ikke) er nokså langt, så jeg ville nok passet nøye på. Men for kaldt er det ikke- det er bare å komme seg innendørs etterpå. Uten at jeg har greie på det, ville jeg nok styrt unna svømminga nå som er det er så kaldt. Det blir nok et sjokk for muskulaturen å arbeide i kaaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hvor sykler du, Huldra? Og pleier du å møte mye folk/hunder? Vil gjerne ha tips til nye sykkelruter!

Jeg sykler der Fenrisgutten forklarte. Det er litt bortenfor Torshus og Kvåle. Det er mest fordi jeg låner sykkel av henne, men også fordi det er en fin vei å sykle på, uten stor sjanse for å møte på folk og fe (bortsett fra elg da, visstnok..). Men det er jo ikke meningen at jeg skal låne sykkel av Fenrisgutten i all fremtid, så jeg kommer nok til å skaffe meg springer selv. Da kommer jeg til å sykle her i nærheten, langs jordene, elva og kanskje ned mot travbanen. Underlaget er ikke så verst heller. :blink: Litt større sjanse for å møte på folk er det jo, pluss at man tross alt må komme seg til jordene også.. Tulla høres jo ut som en gal gal hund når jeg starter opp, så det kan jo bli mildt sagt spennende.. *host* Men generelt så tror jeg elva er et fint utgangspunkt. Går sti langs hele, mer eller mindre, fra Orkanger til forbi travparken. Hvor sykler du?

For å bygge opp en grunnkondisjon synes jeg denne artiklen til Anders Hall er ok å forholde seg til.

Husk å varme opp hunden godt før treninga, samt å gå ned hunden godt etter treninga.

Takk for veldig fin og informativ link! (Men en stund trodde jeg du hadde glemt å skrive gren - Anders Hallgren..) :)

når vi starter treninga på høsten, starter vi med et par-tre km. Det skal være gøy, og hunden skal fortsatt ha krefter igjen på slutten av turen. Vi holder trav, med noen galopper innimellom. Øker lengden på turen etterhvert- gradvis.

Nå har jeg polarhunder da, så de blir fort varme. Derfor kan vi bare trene om det er mindre enn femten grader, og vi må stoppe og vanne innimellom. Om sommeren blir det derfor ikke noen hard fysisk trening, kun gåturer med eller uten kløv (avhenger av temperatur).

siden trådstarters hund antageligvis ikke har noe "sparemodus", må eier passe på at den ikke presses for hardt. En mil sykling uten forhåndstrening (vel, dette er jo en aktiv ekvipasje, så helt uten trening er de vel ikke) er nokså langt, så jeg ville nok passet nøye på. Men for kaldt er det ikke- det er bare å komme seg innendørs etterpå. Uten at jeg har greie på det, ville jeg nok styrt unna svømminga nå som er det er så kaldt. Det blir nok et sjokk for muskulaturen å arbeide i kaaldt vann.

Okei, da dropper vi svømminga, jeg synes også det så forferdelig kaldt ut, men akkurat biten med sjokk for muskulaturen tenkte jeg ikke på, men det er jo et veldig bra poeng og nokså åpenbart! Det er liksom sånne ting jeg er helt blåst på, for jeg er ikke akkurat den som har trent noe særlig selv.. :)

Nei, hun har nok ikke noe sparemodus nå. Nå er hun inne i en gal periode hvor hun har vanvittig med ekstra energi. Hun blir nemlig sånn en-to mnd før løpetiden. Så ærlig talt antar jeg at hun ikke kommer til å ville gidde å sykle (hvis det fremdeles er føre til det) etter løpetiden, for da er hun daff.

Men jeg tenker litt sånn, siden hun ikke viser tydelige tegn på å være sliten mens vi holder på (jo, for all del, hun peser jo, og hun drikker vann når hun får tilbud om det, men hun gir ingen tegn på å ville slakke av, tvert imot vil hun helst gi full gass hele tiden, men det får hun jo ikke lov til), hvordan skal jeg da vite at en mil er for langt/for kort? Den eneste måten jeg har å vurdere det på, er jo å se an formen hennes i ettertid; på kvelden og muligens dagen etter om det er noen forskjell. Men i går var hun ikke sliten! Første gangen vi syklet gikk hun rett inn og la seg i stolen og der lå hun og sov store deler av den dagen. Hun fulgte generelt ikke etter meg like mye som hun pleier (pleier å følge med meg til den etasjen jeg er i), og hun lekte mindre med Aynï. I går kom hun inn, vill og gal holdt jeg på å si, og begynte å leke med Aynï. Ingen tegn til at hun ville sove eller legge seg ned. Skulle ut med Aynï etterpå, og da satte hun dådyrøynene i meg og ville være med (er hun sliten, syns hun det er like greit å være igjen hjemme). Resten av kvelden lekte hun også endel med Aynï, og det pleier hun ikke gjøre når hun er sliten, i alle fall ikke i den grad. Jeg ser det lett på de; har de fått litt lite en dag, leker de mer med hverandre enn ellers. Har de fått mye, ligger de stort sett bare og sover og er fornøyde. I går var hun som om hun ikke hadde fått noe som helst, og det er jo litt merkelig siden hun tross alt hadde fått en god del??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er vanskelig å vite med arbeidsmaskiner. Har en hund som er sånn selv.

Jeg har en regel at når vi trener kondis i bånd ( i båndtvangen ) så er jeg veldig nøye med ta pauser, for hun trekker som en tulling når vi sykler. Tror hun ville løpt til hun stupte og litt til .....Bremser henne ned en del. Tar ofte pauser hvor vi går noen minutter før vi sykler igjen. Tar heller en slik "pause" for mye enn en for lite. Stopper og vanner en del også.

Resten av året er hun for det meste løs og da velger jeg å stole på at hun styrer dette mer selv ( stopper å tisse, snuser, lunter, spurter osv på egenhånd ). Merker at når jeg sykler med henne i bånd så presser hun mer enn når hun løper løs ( naturlig siden hun trekker foran meg hele tiden i bånd ).

Min egen observasjon ( vet ikke om vitenskaplig stemmer ) er at på jakt hvor hundene løper hele dagen så virker det som stølhet er individ avhengig. Ser hunder som er bedre trent og yngre enn min som blir stive/støle mens min blir det ikke. Min hund er 7 år og jeg har aldri sett henne støl/stiv, selv i perioder hun er "dårlig" trent. Mens andre hunder har blitt dette.

Kan jo være noe å tenke over.

Min hund gir alt og i pausene ( under jakt ) kan hun være sliten men så fort vi går videre gir hun alt igjen.

Jeg ser det tydlig på henne når hun er sliten og veldig sliten. Måten hun ligger / legger seg ned på forteller meg ganske mye.

Sånn ellers synes jeg det er utrolig vanskelig/håpløst å se om hun er sliten eller ei. Motto mitt er bedre med en pause ekstra enn for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er vanskelig å vite med arbeidsmaskiner. Har en hund som er sånn selv.

Jeg har en regel at når vi trener kondis i bånd ( i båndtvangen ) så er jeg veldig nøye med ta pauser, for hun trekker som en tulling når vi sykler. Tror hun ville løpt til hun stupte og litt til .....Bremser henne ned en del. Tar ofte pauser hvor vi går noen minutter før vi sykler igjen. Tar heller en slik "pause" for mye enn en for lite. Stopper og vanner en del også.

Resten av året er hun for det meste løs og da velger jeg å stole på at hun styrer dette mer selv ( stopper å tisse, snuser, lunter, spurter osv på egenhånd ). Merker at når jeg sykler med henne i bånd så presser hun mer enn når hun løper løs ( naturlig siden hun trekker foran meg hele tiden i bånd ).

Min egen observasjon ( vet ikke om vitenskaplig stemmer ) er at på jakt hvor hundene løper hele dagen så virker det som stølhet er individ avhengig. Ser hunder som er bedre trent og yngre enn min som blir stive/støle mens min blir det ikke. Min hund er 7 år og jeg har aldri sett henne støl/stiv, selv i perioder hun er "dårlig" trent. Mens andre hunder har blitt dette.

Kan jo være noe å tenke over.

Min hund gir alt og i pausene ( under jakt ) kan hun være sliten men så fort vi går videre gir hun alt igjen.

Jeg ser det tydlig på henne når hun er sliten og veldig sliten. Måten hun ligger / legger seg ned på forteller meg ganske mye.

Sånn ellers synes jeg det er utrolig vanskelig/håpløst å se om hun er sliten eller ei. Motto mitt er bedre med en pause ekstra enn for liten.

Hvor lenge sykler du, Monica? Og hvor ofte tar du pauser og hvor ofte vanner du?

Du skriver at du ser hvor sliten hunden er på måten hun ligger/legger seg ned på, og det gjør jeg også. Men legger hun seg ned når du tar lengre pauser når dere sykler? Jeg har jo ikke tatt så lange pauser, så hun har ikke lagt seg ned enda, må vel begynne å ta lengre pauser, spesielt den på halvveien kanskje. Har vel selv vært borti at hun kun en gang har lagt seg ned, og det var ikke mens vi syklet, men en gang hun løp løs og søkte etter fugl. Da syns jeg hun holdt utrolig lite, og hun la seg villig ned når jeg stoppet for å spise blåbær.. :rolleyes: Men hun var helt med da vi skulle gå videre, så hun var jo ikke helt sprengt heller.

Når jeg sykler prøver jeg å holde det mest i trav. Varierer også hvor raskt hun skal trave, og så tar vi noen spurter hvor hun får lange ut i galopp sånn innimellom (3-5 spurter pr tur). Spurtene er på kanskje 2-300m, en av dem er endel lenger, vill gjetning. :blink: Noen ganger er vi helt nede i raskt skritt, men hun er fremdeles festet til sykkelen; men telles det som en "pause"? Hun drar jo fremdeles litt (men langt fra full intensitet), og jeg sitter og bremser for at hun ikke skal skyte avgårde igjen, men hun ville dratt like mye, om ikke mer, dersom jeg koblet henne fra sykkelen og leide henne et stykke. Faktisk blir hun vel mer vill og giret dersom jeg stopper og går av, for da får hun forventning om at jeg snart bør sette meg på sykkelen igjen sånn at vi kan løpe videre. Syns det er så vanskelig å vite hvordan jeg skal regulere dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler med henne foran ( hun klarer ikke løpe i springer ) så hun blir løpende foran meg i gallopp.

Prøver å holde henne i trav, men det går nesten ikke. Så jeg lar henne løpe et stykke før jeg holder igjen og vi traver før hun igjen drar over i gallopp.

Jeg sykler rundt en time og da har jeg flere små "pauser". Men ikke så lenge at hun legger seg ned ( dette er bare på jakt ). Noen ganger stopper jeg helt opp og vi står rolig, andre ganger går vi ( skritter ).

Nå løper hun løs så da stopper jeg ikke. På sommeren vanner jeg ganske ofte. ( 3-4 ganger i løpet av en time ). Når hun løper løs vanner jeg bare når turen er over evt midt i om det er varmt, ikke noe vann ute og tunga henger.

Så lenge hun er løs er jeg ikke bekymret. Mens når hun løper i bånd følger jeg mer med. Opplever som deg at hun vil videre når jeg stopper på starten av turen. Men jeg tar det rolig likevel. Jeg synes også det er utrolig vanskelig å vite og regulere dette når hun er i bånd. Det er neimen ikke så lett å se. Og noen ganger har det sikkert med dags formen dems å gjøre også. Som du sier, noen ganger er Tulla hyper på kvelden selv om hun har syklet langt, mens andre ganger er hun sliten.

Jeg ser jo at Toya synes sykkel tur er mer morsomt enn å gå tur ( selv når hun er løs ). Hun er mye mer gira og det er nok gøy for henne at ting går litt unna. Hun elsker å løpe. Når sykkelen kommer frem hopper hun rundt og er helt tulling .... For min egen del liker jeg best å ha henne løs siden da stoler jeg på at hun kontrollerer seg selv.

På jakt merker jeg forskjell. Noen dager slapper hun av i pausen mens andre ganger er hun helt skutt.

Likevel gir hun fult jern etter pausen.

Men jakt blir jo litt OT, for da skal de være i god form og det er blir annerledes enn sykkel/kondis tur hjemme.

Jeg synes det høres ut som Tulla er i god form og takler treningen din veldig bra.

Så det er bare å fortsette så lenge hun virker fornøyd, frisk og rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler med henne foran ( hun klarer ikke løpe i springer ) så hun blir løpende foran meg i gallopp.

Prøver å holde henne i trav, men det går nesten ikke. Så jeg lar henne løpe et stykke før jeg holder igjen og vi traver før hun igjen drar over i gallopp.

Bruker du bånd av noe slag, eller løper hun løs?

Har noen tips til hvordan jeg skal begynne å sykle med X'en, vi har aldri gjort det før pga alderen hennes. Jeg tenker ikke nødvendigvis på lengde og intensitet, men venne henne til sykkelen - hvordan sørge for at hun ikke løper inn i hjulet og slikt?

Jeg kunne også tenke meg å la henne trekke. Er det noen som har noen fine oppskrifter på noe tungt en kan lage? Kan dette festes i en ordinær sele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen tips til hvordan jeg skal begynne å sykle med X'en, vi har aldri gjort det før pga alderen hennes. Jeg tenker ikke nødvendigvis på lengde og intensitet, men venne henne til sykkelen - hvordan sørge for at hun ikke løper inn i hjulet og slikt?

Jeg kunne også tenke meg å la henne trekke. Er det noen som har noen fine oppskrifter på noe tungt en kan lage? Kan dette festes i en ordinær sele?

Jeg lagde et bildekk til Fenris, som han med glede trekker på tur av og til, mer her: http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=28207&hl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde et bildekk til Fenris, som han med glede trekker på tur av og til, mer her: http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=28207&hl

Thank you!

I linken er det mange som bruker sele med feste på hver side. Jeg har webmastersele med feste bak (men ikke ved halerota, som Gråtass skriver at h*n bruker) - er det problematisk? Vil tauet bli en snublemekanisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun løper foran meg er det i bånd. Har et kobbel bundet under sykkel sete og over styret og frem til hunden. Da trekker hun sykkel og meg. Når man sykler sånn bør hunden løpe rett frem og ikke vimse. Kan være en fordel at den kan svinge høyre/venstre også.

( når hun er løs løper hun hvor hun vil )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å sykle med Lyng i en "springer" (walkydog) så han holder seg ved sidenav meg når vi sykler etter traffikerte områder. På grusveier og steder med litt plass så har jeg ham forran sykkelen i strikkline. Jeg har bare festet ham i stanga under rattet jeg, er sånn jag har hatt huskyene også fast. Fungert ok for meg, men krever at man har en hund som løper :)

Ang trekking av dekk o.l. så vil jeg heller anbefale kjetting, det glir ofte bedre og gir ikke de samme rykkene. Dog skramler det litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang trekking av dekk o.l. så vil jeg heller anbefale kjetting, det glir ofte bedre og gir ikke de samme rykkene. Dog skramler det litt...

Det er greit nok, men frarådes det å bruke en sele med én festemekanisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok, men frarådes det å bruke en sele med én festemekanisme?

Hvis hunden skal trekke noe som er lavere enn den selv, så kommer jo presset til å legge seg på ryggen hvis festet er på ryggen. Det er uansett ikke en hensiktsmessig måte å trekke på. Jeg anbefaler nomesele, hvor festet er ved haleroten. Da har det ikke så mye å si hvor høyt/lavt det er, det hunden skal trekke. Uansett får hunden en bedre trekk-teknikk enn ved bruk av vanlig sporsele o.l. Har skrevet noe om dette i seletråden, den om collarmania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden skal trekke noe som er lavere enn den selv, så kommer jo presset til å legge seg på ryggen hvis festet er på ryggen. Det er uansett ikke en hensiktsmessig måte å trekke på. Jeg anbefaler nomesele, hvor festet er ved haleroten. Da har det ikke så mye å si hvor høyt/lavt det er, det hunden skal trekke. Uansett får hunden en bedre trekk-teknikk enn ved bruk av vanlig sporsele o.l. Har skrevet noe om dette i seletråden, den om collarmania.

Så en nomesele kan fint brukes til spor selv om hunden trekker en del? Vanligvis er hun mange meter foran meg i sporet så da spiller det jo liten rolle, men vi går ofte spor i buskete områder og da er jeg mye nærmere henne for lettere å få med meg hva hun gjør.. Men det er også når jeg er nært henne at hun trekker som mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en nomesele kan fint brukes til spor selv om hunden trekker en del? Vanligvis er hun mange meter foran meg i sporet så da spiller det jo liten rolle, men vi går ofte spor i buskete områder og da er jeg mye nærmere henne for lettere å få med meg hva hun gjør.. Men det er også når jeg er nært henne at hun trekker som mest.

Jeg skal ikke uttale meg om hvor praktisk nomeselen er i spor, men den er jo lagd sånn at hunden skal kunne dra på en best mulig måte i den. Så sånn sett fungerer den jo i spor hvor hunden drar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forsvant all quotingen min plutselig, jaja.

Emma: Du kan godt bruke sele med en festemekanisme, men det anbefales at den er så langt bak som mulig slik at det blir minst mulig press på hundens rygg, og mer på fronten, om du skjønner. Seler med feste på ryggen har en tendens til å skli opp slik at man trekker med undersiden av halsen om trekkpunktet kommer lavt. De har også en tendens til å skli litt rundt på siden/skjevt om lina går ned langs sida på hunden. Webmasterselen er ikke laget for å trekke tungt, det skrev ruffwear selv til meg, de er laget som hverdags/lett tursele. Det beste er en nomesele, wheeldog sele (ofte brukt i amerika på de bakerste hundene i spannet, mer og mer brukt i Norge) eller evt en weightpullsele.

Anniken og rotta: Jeg er veldig fornøyd med nomeselen som sporsele også, jeg synes den ligger bra på min hund og sklir ikke rundt på hunden. Iom at lina kommer såpass langt bak så "plager" den hunden mindre om hunden bryr seg om sånt (det gjør ikke min da). Den ligger også fint om han trekker, og jeg trekker ham ikke skjevt av sporet som jeg ser tendensen til å gjøre med en del andre seler når han trekker hardt. Og selv om han bruker samme sela til ganske mye trekking så skjønner han når vi skal gå spor og når vi skal trekke:)

Redigert: Og for de som vil vite om nomeselen sitter som den skal, så er denne fin å se på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festet er ikke langt nok bak, jeg også har lurt på om det vil tynge ryggen. Da får jeg gå på shopping! Ideelt sett ser jeg for meg at en sele med to fester, en på hver side, er best? Men vet ikke hvor lett det er å finne. Alternativt feste ved halerota, som jeg finner mange lenker til - tusen takk!

Emma: Du kan godt bruke sele med en festemekanisme, men det anbefales at den er så langt bak som mulig slik at det blir minst mulig press på hundens rygg, og mer på fronten, om du skjønner. Seler med feste på ryggen har en tendens til å skli opp slik at man trekker med undersiden av halsen om trekkpunktet kommer lavt. De har også en tendens til å skli litt rundt på siden/skjevt om lina går ned langs sida på hunden. Webmasterselen er ikke laget for å trekke tungt, det skrev ruffwear selv til meg, de er laget som hverdags/lett tursele. Det beste er en nomesele, wheeldog sele (ofte brukt i amerika på de bakerste hundene i spannet, mer og mer brukt i Norge) eller evt en weightpullsele.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festet er ikke langt nok bak, jeg også har lurt på om det vil tynge ryggen. Da får jeg gå på shopping! Ideelt sett ser jeg for meg at en sele med to fester, en på hver side, er best? Men vet ikke hvor lett det er å finne. Alternativt feste ved halerota, som jeg finner mange lenker til - tusen takk!

Tusen takk for svar!

En negativ ting med 2 fester, et på hver side, er at tauene som går fra selen til dekket kan slite pelsen. Opplevde dette på Fenris , så jeg begynte å feste dekket i festet ved halerota i stedet. Kommer sikkert an på hvilket tau du bruker, men når hunden er like brei/breiere en dekket er det vanskelig å unngå sliasje synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sele til My som det er feste under buken og oppå ryggen, og jeg vet den selen kommer i en annen versjon hvor den har feste på ryggen og på hver side av selen, slik som Emma spør etter. Den var billig også, tror man får den hos felleskjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...