Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillings spm.


LindaM

Recommended Posts

Hei :D

Jeg har da tenkt til å melde Chantie på valpeshow.

Og jeg er jo helt ny i alt som har med utstilling og gjøre, og har kun sett på noen få ganger.

jeg har ikke reg. meg i NLK ennå, men skal få ut fingern.. ;)

Hehe, lett å gå i surr!

Det er relativt kjapt å fikse medlemskap over nett, så det kan du få ordnet samtidig som du melder på elektronisk - om du vil gjøre det.

Dumme meg skjønte ikke helt hvordan jeg skulle gjøre dette..

for jeg fyller ut skjemaet, helt ned til der det står: Medlemskap

under der skal man jo skrive inn Medlemsnummer og hvem klubb man er medlem i...

Hvis ikke dette blir altfor vanskelig og forklare så setter jeg stor pris på om noen ville forklare meg dette :P

Det kommer helt garantert til å komme flere spm. her fra meg!

Og om andre lurer på noe innen utstilling, så er det jo bare å slenge det inn her :P:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Ja, du må fylle inn medlemsnummer, så arrangør kan sjekke at du faktisk er medlem og kan få betale til medlemspris.

Så du må fikse medlemskap før du melder på til utstillingen.

Her kan du gjøre det på nett, og velge fritt hvilken klubb du vil være medlem av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRA med tråd for utstillings spm, SÅ - Shoot it:

*Bør jeg ha retrieverkobbel på valpeutstilling?

*Jeg må vel ha med meg sikkerhetsnål eller no til den nummerlappen? Hvor skal den festes? (arm, hofte, fot?)

*Kan noen gi en kort innføring i hva vi skal gjøre i ringen, altså, i rekkefølge osv? Blir så flaut om jeg fokuserer på Luna og plutselig misser beskjeder om vi skal gjøre.... "hæ, hva? løpe?"

Det kommer sikkert fler, de jeg kom på nå. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ang. bånd - så bør man ha et litt tynnere ("penere") bånd på utstilling en det tykke og slitne lærhalsbåndet man bruker på tur hver dag, ja... Det ser penere ut, og forstyrrer ikke hundens helhet på samme måte.

MEN samtidig må man ikke bare putte på valpen et supertynt bånd første gangen når man er på utstilling heller - det er alltid lurt å trene hjemme med det nye båndet så valpen blir vant til det først.

Nummerlappsklype - det finnes ofte å kjøpe (koster 10-15,-), men for sikkerhets skyld er det jo lurt å ha med en sikkerhetsnål i tilfelle du ikke får tak i noen der og da.

Jeg synes det er enklest å få nummerlappen "unna", så jeg setter den på armen. Men mange vil ha den på jakken ved lommene - enten på høyre eller venstre side.

VIl man være snill med ringsekretæren setter man den på venstre side - vil man være hyggelig med publikum setter man den på høyre side.... Ikke noen fast måte å gjøre det på. (Dog synes jeg den alltid er i veien hvis jeg setter den på venstre side - litt ned på jakken - da henger den og dingler midt i mellom meg og hunden).

I ringen vil man alltid først bli stilt opp i nummerrekkefølge. Så vil dommeren ta et overblikk over alle hundene i klassen (kanskje også gå bort og hilse på hver enkelt), så pleier man å få løpe en runde eller to før dommeren begynner på den første og gå igjennom dem èn etter èn.

Når dommeren tar for seg DIN hund vil han/hun først kjenne/klemme over hele hunden, kikke på tenner osv - før man skal løpe litt. Enten bare frem og tilbake, eller kanskje en trekant, eller rundt ringen (varierer fra dommer til dommer).

Men man får beskjed, og hvis noe er uklart (eller man kanskje ikke forstår språket til dommeren) er ringsekretæren der for å hjelpe til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ang. bånd - så bør man ha et litt tynnere ("penere") bånd på utstilling en det tykke og slitne lærhalsbåndet man bruker på tur hver dag, ja... Det ser penere ut, og forstyrrer ikke hundens helhet på samme måte.

MEN samtidig må man ikke bare putte på valpen et supertynt bånd første gangen når man er på utstilling heller - det er alltid lurt å trene hjemme med det nye båndet så valpen blir vant til det først.

På labradorer er det vanlig å bruke retrieverkobbel i ringen (ikke verdens mest slitte akkurat, og i nøytral farge), og det ser mye bedre ut med et retrieverkobbel som henger løst rundt halsen enn ei utstillingsline som sitter stramt når man fristiller en labrador... Så ja, jeg syns i alle fall man skal bruke retrieverkobbel når man stiller labrador - også når man stiller valpen for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ringen vil man alltid først bli stilt opp i nummerrekkefølge. Så vil dommeren ta et overblikk over alle hundene i klassen (kanskje også gå bort og hilse på hver enkelt), så pleier man å få løpe en runde eller to før dommeren begynner på den første og gå igjennom dem èn etter èn.

Når dommeren tar for seg DIN hund vil han/hun først kjenne/klemme over hele hunden, kikke på tenner osv - før man skal løpe litt. Enten bare frem og tilbake, eller kanskje en trekant, eller rundt ringen (varierer fra dommer til dommer).

Men man får beskjed, og hvis noe er uklart (eller man kanskje ikke forstår språket til dommeren) er ringsekretæren der for å hjelpe til!

Susanne

Skjer alt dette på valpeshow også? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få anbefale det utstillingskobbelet jeg kjøpte til My. Det er laget i skinn "all over" - og har en genial lukkemekanisme som holder! Også er det veeldig godt og holde i.. Det var å få tak i i str. s-l og xl. Det største ble for tykt for My, men det vi endte opp med er ikke så tynt det heller.. Tror det er 7mm. I tillegg syns jeg det sitter veldig fint på My, og kutter pelsen veldig pent.

Fant det på en vanlig dyrebutikk.. Noen som vet hva jeg snakker om? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den gåingen/ståingen som jeg fortalte om skjer på alle utstillinger. Det er den helt normale måten å bedømme hund på.

Ang. klassene og hvilken man bør velge vil jeg alltid anbefale at man stiller i den aldersmessig "yngste" klassen. Dvs velge Junior (JK) hvis man kan, unghund (AUK) som nummer to og sistevalget er åpen klasse (AK).

Det er ALLTID best å være mest utviklet.

Men (unntak finnes såklart) - hvis man vet at det kommer 3-4-5-6 superlekre juniorer - og du har anledning å stille i unghund for å "slippe" å konkurrere med dem sånn i første runde, ja da KAN det lønne seg å melde på i unghundkl.

Men det er et veldig "teknisk" problem, og neppe noe en nybegynner behøver å tenke noe særlig på.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å spørre her også, siden jeg følte jeg ikke fikk helt 100% svar i en annen tråd jeg prøvde.

Når man er kommet til konkurransebedømmingen, og flere hunder løper etter hverandre i ringen, så pleier dommeren av og til (eller alltid?) å flytte rundt på hundene - be de løpe et annet sted i rekka. For det første: skjer dette på absolutt hver utstilling, er det liksom slik det blir gjort? For det andre: den rekkefølgen dommeren plasserer hundene i når de løper i ringen, er den helt lik den rekkefølgen h*n har tenkt å premiere hundene? Altså - den som løper først får cert og blir 1btk, den som løper som nr to får kanskje ck og blir 2btk, nr tre i rekka blir 3btk osv (alt etter hvilken klasse det nå er snakk om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei, Huldra..

Noen dommere gjør det slik - flytter hundene i den rekkefølgen han tror de skal stå i også løper de en runde (eller flere) for at han skal dobbeltsjekke at han er "enig med seg selv".

Noen dommere gjør ikke det - og lar de løpe i nummerrekkefølge før han plasserer dem slik han vil ha dem.

Noen plukker bare ut de 4 han vil plassere og lar dem løpe rundt alene - andre har med "hele gjengen" (selv om han bare konsentrerer seg om noen få i klassen) osv.

Men et godt tips: hvis dommeren "din" dømmer annen/andre raser før du skal inn i ringen, så vil du ofte kunne se hvordan denne dommeren gjør det. Dommerne har som regel sin faste rutine, og jobber slik på hver eneste hund, klasse og konkurranseklasse.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å spørre her også, siden jeg følte jeg ikke fikk helt 100% svar i en annen tråd jeg prøvde.

Når man er kommet til konkurransebedømmingen, og flere hunder løper etter hverandre i ringen, så pleier dommeren av og til (eller alltid?) å flytte rundt på hundene - be de løpe et annet sted i rekka. For det første: skjer dette på absolutt hver utstilling, er det liksom slik det blir gjort? For det andre: den rekkefølgen dommeren plasserer hundene i når de løper i ringen, er den helt lik den rekkefølgen h*n har tenkt å premiere hundene? Altså - den som løper først får cert og blir 1btk, den som løper som nr to får kanskje ck og blir 2btk, nr tre i rekka blir 3btk osv (alt etter hvilken klasse det nå er snakk om).

altså si at du stiller i juniorklassen. Hvis du får rød sløyfe så går hu videre vil junior konkuranseklassen (jkk) der plasere han hundene fra 1-4 han bytter rundt på hunden så den som blir 1jkk springer først. Si du springer først og blir plasert på nr.1 da kan dommeren gi deg hp(hederspremie) eller ck men han kan også velge og ikke gi den noe. Alle som får ck går videre til btk/bhk. I btk/bhk går alle hundene fra de forskjellige klassene som har fått ck. her flytter også dommeren rundt på hundene og den som springer først siste runden vinner og får certet (på en internasjonal utsilling får den også cacib) men hvis den hunden som er først allerede er norsk utstillings champion går certet videre til den som ikke er det.

ble det for mye rot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså si at du stiller i juniorklassen. Hvis du får rød sløyfe så går hu videre vil junior konkuranseklassen (jkk) der plasere han hundene fra 1-4 han bytter rundt på hunden så den som blir 1jkk springer først. Si du springer først og blir plasert på nr.1 da kan dommeren gi deg hp(hederspremie) eller ck men han kan også velge og ikke gi den noe. Alle som får ck går videre til btk/bhk. I btk/bhk går alle hundene fra de forskjellige klassene som har fått ck. her flytter også dommeren rundt på hundene og den som springer først siste runden vinner og får certet (på en internasjonal utsilling får den også cacib) men hvis den hunden som er først allerede er norsk utstillings champion går certet videre til den som ikke er det.

ble det for mye rot?

Som SusanneL sier, er det jo nettopp slik det ikke alltid foregår. Dommerne varierer veldig. Det er vanlig for de nordiske å gjøre det på den måten, men dommere fra andre land har andre tradisjoner og rutiner de bærer med seg. For eksempel dommeren på verdensvinneren for min hund var fra Portugal. Samtlige med excellent ble kalt inn, vi løp en runde, dommer plukket ut en semifinale, vi løp og løp, fram og tilbake, i sirkel, og så plasserte han. Jeg løp først, men nummer to løp langt bak.

Selv når dommeren stopper løpingen og begynner med den åpne bedømmelsen, er det ikke sagt at det er plasseringen. Jeg har flere ganger sett dommer stå og forklare fordeler og ulemper ved de plasserte, og deretter si at "derfor bytter nummer en og to plass i dag". Da er det pinling for nummer en å sto og juble mens dommeren snakker.

Derfor: Ikke ta noe som gitt, ikke tro du har fått verken det ene eller det andre av premiering før dommer er ferdig og har gitt beskjed til ringsekretær. Aldri slutt å vise hunden din, for selv om du løper sist betyr ikke at du skal ha sisteplassen. Jobb med hunden, så kan det være at du løper oppover i plassering, fordi de foran deg tar seieren for gitt og slutter å handle. Og ikke gi opp fordi du løper sist, for kanskje er din førsteplass sikret - men så mister du den fordi du ikke gidder å kjempe lenger, og noen av de som løper foran deg og egentlig var dårligere får seieren fordi hunden holdt bevegelsene i alle rundene.

Utstilling har aldri noen fasit, men en god regel er å jobbe med å vise hunden best mulig til du står med sløyfene i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med ringsekretær ? :icon_confused:

Er det en som hjelper ALLE, eller er det en til "hver" ? :ahappy:

Lærte mye mere av dette innlegget ! ;)

Det er tre personer som jobber i en utstillingsring.

Skriver sitter inni teltet og skriver ned bedømmelsen/kritikken på hver enkelt hund, som dommeren dikterer. Denne har en gul sløyfe på seg.

Dommer bedømmer hundene, tar på de, ser de løpe, bestemmer rekkefølgen og vinnere, dikterer kritikker og er dagens helt eller fiende. Denne har en rød sløyfe på seg.

Ringsekretæren sørger for at riktig hund er inni ringen, at utstillingsreglene følges, kaller inn hver klasse, sjekker at de er i nummerrekkefølge, deler ut sløyfer, noterer plasseringene i premielistene slik at resultatene kan lagres og bli offisielle, veileder dommer når denne ikke kan de norske reglene (som er ganske normalt at utenlandske dommere ikke kan) - og skal være der for å hjelpe utstillere så langt som mulig. Denne har en blå sløyfe på seg, er den som roper katalognummer inn i ringen, og kan hjelpe. Men samtidig er det en del oppgaver knyttet til det å være ringsekretær, så det er umulig å hjelpe en person hele dagen. Men svare på kjappe spørsmål kan ringsekretæren - for eksempel om når du skal inn, når du er ferdig, hva betyr disse sløyfene, hva betyr det i kritikken. Jeg er ringsekretær, og hvis utstiller for eksempel lar hunden sitte foran dommerbordet, prøver jeg å hjelpe ved å si at det lønner seg at hunden står. Hvis hunden løper på feil side av utstiller, sier jeg fra at dommer ser hunden bedre om den løper på venstre side, osv. Men det er dessverre ikke tid til de store utstillingskursene der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har fått PM for en stund siden, og jeg lurer på en ting:

I vår ring står det klokka 12:

Flat Coated - valp : 4

Labrador - valp : 7

Lagotto - valp: 7

Porto vannhund - valp: 3

Welsh Springer - valp : 1

Cavalier - valp : 7

Skal alle sammen gå samtidig i ringen? Eller blir det i den rekkefølgen, rase for rase?

Mao: Først 4 flat coatedvalper - de blir bedømt og går ut - så 7 labradorvalper osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått PM for en stund siden, og jeg lurer på en ting:

I vår ring står det klokka 12:

Flat Coated - valp : 4

Labrador - valp : 7

Lagotto - valp: 7

Porto vannhund - valp: 3

Welsh Springer - valp : 1

Cavalier - valp : 7

Skal alle sammen gå samtidig i ringen? Eller blir det i den rekkefølgen, rase for rase?

Mao: Først 4 flat coatedvalper - de blir bedømt og går ut - så 7 labradorvalper osv?

Hver rase dømmes for seg, ja.

Men valpene i en og samme rase dømmes ikke samtidig, det er jo delt i to klasser og to kjønn. Hver klasse bedømmes for seg. På hjemmesiden min finner du en artikkel om hvordan valpeshow foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh, okei, så da blir det først 4-6 mnd hann, 4-6mnd tispe, 6-9 mnd hann, 6-9 mnd tispe, right? :whistle:

Nei, 4-6 mnd hann, 6-9 mnd hann, beste hannvalp, 4-6 mnd tispe, 6-9 mnd tispe, beste tispevalp, BIR/BIM. Men når det er så få deltagere er det ikke sikkert at det er valper i alle klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...