Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillings spm.


LindaM

Recommended Posts

I de landene hvor juniorchampionat deles ut, er ikke juniorene med i konkurransen om vanlige cert engang. Min Babs fikk et veldig billig championat i Estland da vi stilte der, siden det kun var to tisper med og den andre var en junior som ikke kunne få vanlig cert :).

Forøvrig gjorde jo NKK et "artig" stunt i 2002 da det var nordisk vinner på Hamar. Da delte de faktisk ut unghundtittel, så de unghundene som vant unghundklassen fikk med seg NORDUHV-02-tittel faktisk - og gudene vet hvorfor de absolutt skulle gjøre det sånn når det ellers bare er juniorer - og selve vinneren som får titler til vanlig.

Ah, det kom jeg på nå - de får jo ikke være med om cert. En har jo faktisk stilt for østeuropeiske dommere som har hevet ut alle juniorer med HP fra vinnerklassen, og sagt at de er for unge til å få være med. Stas...

Jeg husker 2002. Samme eier eide juniorvinnerne på berner, og de var ikke helt fornøyd med at NKK tullet det til da. Men X'ens farfar fikk Nord.UHV-02-tittelen, så jeg regner med at helga i Danmark nå beviste at titler er arvelige???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Ah, det kom jeg på nå - de får jo ikke være med om cert. En har jo faktisk stilt for østeuropeiske dommere som har hevet ut alle juniorer med HP fra vinnerklassen, og sagt at de er for unge til å få være med. Stas...

Jeg husker 2002. Samme eier eide juniorvinnerne på berner, og de var ikke helt fornøyd med at NKK tullet det til da. Men X'ens farfar fikk Nord.UHV-02-tittelen, så jeg regner med at helga i Danmark nå beviste at titler er arvelige???

Jamen selvsagt er de det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen selvsagt er de det :)

Oh goody!

Skal vi se, pappa'n har ti titler, mamma'n har fire. Mormor har seks, morfar har rundt 15. Farmor har tre og farfar har syv-åtte.

Hvor langt bakover er det arvelig, egentlig?

X'en tok en tittel som 11 måneder og en som knappe 15 måneder. En tittel hver fjerde måned, 40 titler, da er hun litt over 14 år når den siste tittelen taes. Det er kanskje veteranverdensvinnertittel, det da?

Og da har jeg ikke lagt inn noen pauser for å ha kull...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filler'n... Jeg som har bare to titler på far, og INGEN på moren...

De valpene jeg har hjemme har jo da absolutt ingen sjangs her i livet, de - stakkars!

Men JO - hvis mormor og morfar får være med de også - DER har vi litt snutt og fnutt-champions (slovenia, ungarn og sånn..) .

Kanskje det er håp likevel da?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filler'n... Jeg som har bare to titler på far, og INGEN på moren...

De valpene jeg har hjemme har jo da absolutt ingen sjangs her i livet, de - stakkars!

Men JO - hvis mormor og morfar får være med de også - DER har vi litt snutt og fnutt-champions (slovenia, ungarn og sånn..) .

Kanskje det er håp likevel da?

Susanne

Jo, vi kan selvfølgelig ta med besteforeldre, men alle vet jo at alle hunder i østeuropa er dårlige, og slike titler dermed lite verdt.

Så, jeg ville ikke solgt de valpene til utstillingsinteresserte, altså!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe..

Men man KAN stille ut en hund (og trene) for mye så den blir veldig "død" og giddalaus og synes utst. er superkjedelig - men neppe så mye at den "tipper over" og blir vanskeligere å håndtere.

Men jo - hvis man "plager" den med dette dag ut og dag inn, og valpen lærer seg at den må "vri seg unna" for å slippe - så vil den nok lett kunne bli vanskeligere og vanskeligere på utstilling, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med SusanneL.

Drar du den for langt, er alt mulig. Men all trening skal jo være gledesbetont og positiv for hunden. Og utstilling skal være på hundens premisser. En glad hund viser seg bedre, og blir ikke lei.

Jeg har sett hunder som dras med så mye på utstilling at de har begynt med protester eller fått reaksjoner - for eksempel stressdiaré i bilen når de kommer til utstilling, halting i det de krysser ringbåndet, ustoppelig bjeffing så snart de er innenfor ringbåndet, konsekvent passgang/jumping/nekte å gå - mens ting er bedre og annerledes på utsiden av ringen. Noe handler sikkert om eier som ikke klarer å stagge hunden, men det er jo et tegn på at hunden ikke er fornøyd, og noe må gjøres. Men dette er ekstremene og unntakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...