Gå til innhold
Hundesonen.no

Måltider sammen med flere hunder


Djervekvinnen

Recommended Posts

Dere som har to og flere hunder, hvordan legger dere opp måltidene?

- spiser hundene samtidig, side om side?

- Eller er de separert unna hverandre?

- Følger du med til de har spist opp, med tanke på at en kan spise raskere enn den andre og ta den andre sin?

- Har dere hatt tilfeller av matagressjon blandt dem? (mot hverandre)

andre ting? Hvordan la dere opp måltidene hvis det kom en ny hund i hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to hunder spiser samtidig.

De får samme sort og mengde for, men spiser pent av hver sin skål.

Gårdisen spiser langt raskere enn shibaen, men prøver ikke å ta fra han maten.

Hender shibaen lar det ligge litt kvelds igjen ( tørrfor ) men da tar jerg den bort før gårdisen gafler den i seg.

Når de begge har spist sjekker de hverandres skåler før de går derfra.

Veldig enkelt og greit.

Ingen matagressjon dem mellom, noe som vises tydelig om vi gir de noe fra hånden.

Da sitter de tett sammen og tar hver sin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre hunder og de får mat samtidig, ikke klin inntil hverandre, men i samme rom. Jeg passer på til de har spist opp, for Easy er litt dårlig til å spise så hvis hun kikker vekk ett øyeblikk så kan fort Molly hive i seg maten hennes. Molly er matvrak og spiser opp i full fart og så håper hun en av de andre vil gi henne sin mat. Det er ikke noe mat forsvar dem i mellom så lenge jeg er der, men jeg hadde ikke satt fra meg en skål med snadder mat og forlatt dem, da hadde det blitt bråk :blink: (Eller muligens ikke, Molly er selvutnevnt dronning og hadde mest sannsynlig slukt maten uten at de andre hadde turt å protestere, hehe :rolleyes: )

Hundene får maten på hver sin faste plass og i fast rekkefølge etter hvor lenge de har bodd her. Så eneste forskjellen da hund nr.3 kom i hus var at hun fikk egen krok på kjøkkenet (der de alle spiser) og hun får mat sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ike var vant til å ha fôr stående hele tiden før Felix kom. Men nå får de faste måltider i samme rom men litt unna hverandre. Jeg må følge med litt, for de kan stjele av hverandre. Ikke vært noe trøbbel hittil hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- spiser hundene samtidig, side om side?

- Eller er de separert unna hverandre?

- Følger du med til de har spist opp, med tanke på at en kan spise raskere enn den andre og ta den andre sin?

- Har dere hatt tilfeller av matagressjon blandt dem? (mot hverandre)

andre ting? Hvordan la dere opp måltidene hvis det kom en ny hund i hus?

- De spiser samtidig, rett ved siden av hverandre.

- Følger litt med, tispa spiser mer enn gjerne det som blir igjen etter hannhunden, prøver å unngå det =)

- Vet ikke om jeg vil se på det som mataggressjon, men når vi først fikk tispa i hus og hun prøvde å spise hannhundens mat, mens han selv spiste, så ble hun irettesatt av han ved at han ga litt lyd fra seg. Men det var kun den ene gangen, etter det prøvde hun seg aldri igjen (hun venter til han er ferdig :blink: ).

- Når vi fikk tispa i fjor sommer måtte vi gjøre litt om på måltidene. Hannhunden var vant med at maten stod fremme hele tiden, men det gikk ikke når det kom en ny hund. Da ble det til at han fikk mat morgen og kveld, og hun sine måltider fordelt ut over dagen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dalmatiner på 6 mnd, og hun jeg bor med har en golden på 1 år. Den er ikke så glad i mat, og spiser veldig lite. Så det vi gjør er å gi dem samtidig, i hver sin ende av rommet. Da spiser somregel goldenen, og dalmatineren spiser også, det eneste negative er at han spiser enda fortere en normalt, og DA går det fort altså!

Så da må jeg holde ham borte fra den andre hunden til hun har spist opp, ellers tar han den og.

Så goldenen kan ikke ha maten sin på gulvet hele tiden, for da kommer min gutt og spiser det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har to og flere hunder, hvordan legger dere opp måltidene?

- spiser hundene samtidig, side om side?

- Eller er de separert unna hverandre?

- Følger du med til de har spist opp, med tanke på at en kan spise raskere enn den andre og ta den andre sin?

- Har dere hatt tilfeller av matagressjon blandt dem? (mot hverandre)

andre ting? Hvordan la dere opp måltidene hvis det kom en ny hund i hus?

Her spiser hundene side om side, og jeg følger ikke med til de har spist opp. Begge får spise så mye tørrfor de vil uansett. Har ikke sett noen tegn til matagressjon mellom noen av hundene mine, heller ikke mellom hundene mine og hunder som har vært på besøk. Isak og Theo (min forrige hund) hadde et eget "ritual" som gikk ut på at de begynte å spise fra hver sin skål, så byttet de skål. Isak har beholdt vanen med å bytte skål under måltidet, men Pablo (valp) har ikke skjønt at han kan gå til matskåla til Isak og fortsette å spise der. Han venter til Isak er ferdig med å forsyne seg før han går tilbake og spiser resten av måltidet.

I begynnelsen, da Pablo skulle ha oppbløtt valpefor, foret jeg dem i hvert sitt rom. Begge mente at maten til den andre var myyyyye bedre enn sin egen, og det ble bare mas å prøve å få dem til å spise i samme rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser alle i samme rom og de har hver sin faste plass, men ikke helt inntil hverandre. Eldstemann får servert først og yngstemann får sist. Har aldri hatt noen form for matagressjon blandt mine. Det har hendt at en ikke vil ha mat på morgenen og da står han ved matskåla og passer på til jeg fjerner den, men ingen av de andre prøver å nærme seg så lenge han står der.

Passer jeg andre hunder så spiser de også i samme rom uten problemer.

Da nr. 3 var valp spiste han samtidig med de andre morgen og kveld + at han fikk to måltider til i løpet av dagen. Jeg er alltid i samme rom når de spiser, men måltidene her varer sjelden lengre enn ett minutt da alle 3 er veldig glad i mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde med x'en hadde vi tre hunder som vi foret samtidig i samme rom. Det var egentlig aldri noe tull, de respekterte stort sett hverandre og prøvde ikke å stjele mat. Det ble nok sendt et og annet strengt blikk mellom dem, men vi syntes de hadde rett til å passe sin egen mat fra de andre hundene.

Samtidig kunne jeg godt stappe skikkelig gode middagsrester i èn skål og da spiste alle i fra samme skål uten noe knussel. Så det eneste de passet på, og kun for hverandre, var maten de fikk i sin egen skål på sin faste plass, og de fikk de altså lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frost er bare liten og får mat en gang mer pr dag enn de andre, da setter jeg bare ned skåla hans og de andre har aldri prøvd å ta hans mat selv om de ligger en meter unna.

Når alle skal ha mat så får Fenris og Frost mat ved siden av hverandre, men Fros må følges med da han gjerne tar Fenris sin mat (og Fenris synes det ok at valpen tar maten hans selv om han er matvrak selv), så valpen må følges med her. Spot får som regel maten sin i gangen da han ikke spiser opp med en gang og bruker litt tid på å spise, liker å kose seg med maten han.

Ingen mataggressjon her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får hundene mat samtidig, men Tessa får to måltid og Vita tre ennå. De får mat i hver sin skal med ca 1, 5meters mellomrom. Det hender at de bytter skål, eller at den ene prøver å ta den andre sitt om en er ferdig før den andre. Dermed så følger jeg med til de har spist opp. Så lenge det bare er tørrfór er det ingen aggresjon mellom dem. De krangler heller ikke om vi gir dem godbiter fra hånda. Det kan derimot bli "bråk" om bein, griseøre og godbiter ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 4 (enkelte ganger 5-6) hunder hjemme.

Her får nesten alle hundene mat samtidig og i samme rom, og det fungerer utmerket.

Den eneste som må föres på eget rom er Bambi, simpelthen fordi hun "kooooser" seg med maten, og bruker 4 ganger så lang tid som de andre på å spise opp :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har to og flere hunder, hvordan legger dere opp måltidene?

- spiser hundene samtidig, side om side?

- Eller er de separert unna hverandre?

- Følger du med til de har spist opp, med tanke på at en kan spise raskere enn den andre og ta den andre sin?

- Har dere hatt tilfeller av matagressjon blandt dem? (mot hverandre)

andre ting? Hvordan la dere opp måltidene hvis det kom en ny hund i hus?

Da Vida kom i hus, så var det et strev med å få henne til å skjønne dette med "din mat og min mat". Hun spiser veldig fort, og med en gang hu var ferdig så jaga hu vekk Nirm og Bogar fra koppene sine for å ta deres mat. Slik oppførsel fordrar jeg ikke, så det ble til at hun spiste på kjøkkenet og gutta i stua, og jeg satt i døra for å hindre henne å gå inn til de var ferdige. Nå har hun sluttet med dette, og jeg slipper å følge med på om hun tar fra Nirm.

Nå spiser begge hundene med et par meters mellomrom. Selv om hundene er gode venner, kan ligge å spise tyggebein side om side og alt det der, så synes jeg det er unødvendig å trykke de helt oppi hverandre på samme "matbar" eks.

Kommer det valp i huset som skal ha mat oftere, så får de voksne hundene noe også. En tyggepinne eller noe. Om de bryr seg så mye om det eller ikke, har jeg ikke tenkt på, men det har bare vært sånn.

Vida har vist at hun kan hente fram aggressjon i matfatet, og jeg hadde aldri stolt på henne sammen med en fremmed hund. Hjemme er hun meget klar over sin plass i flokken, så hun har aldri vist noe slikt mot gutta. Ovenfor de flytter hun seg bare med beinet, men jeg trur nok hu hadde virkelig sagt hva hu mente om en fremmed hund hadde prøvd seg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to får mat i samme rom, men jeg er nødt til å følge med til begge har spist opp. Orry er for snill/pysete, han gir fra seg maten sin om Norma prøver seg, og prøver heller aldri å ta hennes mat selv om han er ferdig først.

Det er ingen mataggresjon mellom dem, men jeg vet at Norma kan forsvare maten sin overfor fremmede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser de på samme rom et stykke unna hverandre og med ryggen til hverandre. Det skyldes at tomsingen har litt tungt for å spise - minste ting som skjer så skal han heller sjekke opp det fremfor å spise.. De 2 hundene jeg har nå, har ingen mat-agresjon mot hverandre, dvs vil basenjien ha tomsingens mat så bare stirrer hun litt på han og da går han sin vei. Når vi får valper, passer jeg på å lære valpen at den skal ikke stjele mat fra andres matskåler - så det gjør man ikke her - man tar kun andres mat hvis de har forlatt den. Jeg har tidligere hatt en hund med ekstremt matforsvar overfor andre hunder - til det punktet at det var farlig for andre hunder - så sånt har jeg veldig respekt for. Jeg passer alltid på, selv om jeg anser det som høyst usannsynlig at de 2 biskene vi har nå, noen gang vil komme i konflikt over mat - alle vet jo at all mat er basenjien sin(!) egentlig, så det er jo ikke noe å diskutere eller bråke om! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt lat, så enkleste løsning - stå mellom dem, eller fysisk skille dem. Da jeg hadde Aro og Abby så fikk Aro mat i gangen, mens Abby fikk mat i stua. Abby for opp når hun hadde spist opp, venta pent til Aro hadde spist opp, smøg seg gjennom stengselet og rundvaska skåla hans, mens Aro labba ned i stua når jeg slapp han løs og vaska skåla til Abby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt lat, så enkleste løsning - stå mellom dem, eller fysisk skille dem. Da jeg hadde Aro og Abby så fikk Aro mat i gangen, mens Abby fikk mat i stua. Abby for opp når hun hadde spist opp, venta pent til Aro hadde spist opp, smøg seg gjennom stengselet og rundvaska skåla hans, mens Aro labba ned i stua når jeg slapp han løs og vaska skåla til Abby.

Mine blir også veldig happy når de får vaske hverandres skåler når de har spist opp :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma får matskåla si inne i et lite kattehus hun har og My får sin matskål i etasjen hunder katteburet til Emma (det står litt over gulvet altså) eller på kjøkkenet. Stua og kjøkkenet er i ett, så de får vel igrunnen alltid mat i samme rom.

Jeg passer alltid på at ikke Emma spiser av My sin skål siden den er svææær, men ellers passer jeg ikke på. My kan finne på å gå bort til kattehuset til Emma når hun er ferdig med sin mat men da gir bare Emma fra seg et lite knurr så går My vekk igjen. :blink: Begge respekterer igrunnen hverandres mat, men Emma kan være slu av og til og utnytte makten sin og prøve å ta My sin mat hvis My har fått egg over hennes mat f.eks. Emma får egg i maten hun og, men ikke like mye, og det syns hun vel egentlig at hun burde få. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder spiser i hvert sitt rom(spisestua og stua), og iblant ulike etasjer. Tidligere spiste de ved siden av hverandre, men Vesla er fæl til å nappe til seg mat fra Chilis skål så nå spiser hver for seg slik at det er lettere å holde Vesla unna. For Chili betyr ikke mat så fryktelig mye, så hun rygger bare unna om Vesla kommer for å forsyne seg av hennes mat med mindre hun har noe veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fem hunder. Alle hundene får mat samtidig. Vi har "regler" om at all mat som havner utenfor skålen, kan andre ta. Dette respekterer alle. Er det en som går vekk fra skålen sin, så kan hvem som helst ta maten hans/hennes. Det er aldri noe tull hos oss :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hatt problemer med at hundene mine ikke kunne spise sammen eller i samme rom etc... Jeg har heller aldri opplevd matforsvar hos mine hunder.

Sånn det foregår her i huset nå, så får hundene mat i hver sin skål med ca 1 m mellomrom her i stua, evt på kjøkkenet om det passer seg sånn. I starten var lillemann ram på å skulle stjele Babs' mat, og hun tillot ham å gjøre dette, hun gikk bare unna. Jeg syntes jo ikke noe om det, så jeg fikk stansa ham fra å gjøre sånt ganske fort (bare ved å hindre ham i å gå bort inntil Babs var ferdig). Nå spiser de opp maten sin kjapt og greit, og sjekker hverandres matskål etterpå.

Siden Willy skal ha mat litt oftere enn Babs, så får Babs (som hos Nirm) en hundekjeks eller noe annet å tygge på mens Willersen får spise sin mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Willy skal ha mat litt oftere enn Babs, så får Babs (som hos Nirm) en hundekjeks eller noe annet å tygge på mens Willersen får spise sin mat.

:blink: Å så deilig å høre om andre bløthjertede.. sånn har det også alltid vært her i gården.. når valpen fikk en av sine måltider, så fikk alltid de voksne hundene noe de også (noe jeg alltid syntes var litt pinlig egentlig, her skulle man være tøff og kynisk hunde-eier som hadde en fornuftig tanke bak enhver ting vedr hund - så å gi de andre "trøstemat" var liksom helt på aknten - gjorde det jo bare for at de skulle få kose seg litt de også!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...