Gå til innhold
Hundesonen.no

Terminlisten 2009


SFX

Recommended Posts

Doooh...

Her sitter jeg og lager "Yodels terminliste 2009" og prøver VIRKELIG etter beste evne å besinne meg og kun plukke ut NOEN utstillinger, ikke dra langt osv osv med tanke på familieforøkelsen.

*Kremt*

Jeg klarte å "besinne" meg ned til 23 utstillings-helger- Eventuelle utenlandsturer ikke medberegnet :angry:

Usj, da. Kanskje ikke det jeg burde regne med å klare sånn med en gang. Kan være greit å begrense seg NOE???

Men det er jo så gøy :P

Caroline & aandre "småbarnsutstillere" overbevis meg om at dette går heelt fint, og at jeg trygt kan planlegge både romjulsutstilling en ukes tid etter termin (2008) og et par utstillinger i januar.

Eller kanskje ikke?

Jaaada, bare meld på *ler* Så lenge de er så små sover de ekstremt mye og krever kun mat, kos og søvn. Verre med en som begynner å bli mobil :rolleyes: Men dere er jo også ofte to, så da har man litt avlastning. Dog har jeg klart meg alene på flere utstillinger med Yrja fra 0-6 mnd. ihvertfall, eller kanskje hun var enda litt større.

Uten å ha vært drektig sjøl og det der, så vil jeg likevel tro det er lettere å ha et aktivt utstillingsliv med en baby enn med en unge. På et eller annet tidspunkt går de fra å være rolige og problemfri i ei vogn, til unger som kjeder seg, maser, skal ha mat, er utålmodig, orker ikke, vil ikke, gidder ikke. Det er en mellomfase før de blir gamle nok til barn og hund, så de i hvert fall kan glede seg til det og trene mens de venter. Men så blir utstilling bare teit, tyggetyggegummiteit, men de får ikke være hjemme alene, og da er dere innmari dinosaurteite altså! Og så endelig blir de gamle nok til at de kan være hjemme alene, og dere kan få stille ut igjen og ha det moro. Inntil dere begynner å tenke på hva de gjør hjemme alene...

Jeg hadde nemlig ei lillesøster som måtte stagges i mange år, til hun endelig fikk lov til å være igjen hjemme. Det var en lykkelig dag for henne.

Nei, still alt du kan nå, om tre år blir det verre!

Og jeg har sett flere aktive utstillere legge inn årene for noen år, pga barn. Men jeg har også sett de som stiller ei helg, føder den neste, og stiller helga der igjen.

Jeg, derimot, vil stille alle tre helgene, jeg.

Edit: Det vart mange utstillinger, ja... Men regner med at noe skaler av når dommer er klar. Også må nesten tøtta få en sjanse til å utvikle seg og forbli noe å stille. Vi får ta påmeldingsfrist for påmeldingsfrist, sånn cirka.

Jepp, der har du mange gode poeng. Jeg er av typen som ikke gir meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar
:P

Takk- nå føler jeg meg hakket bedre.

Selvom jeg ikke vet om jeg gleder meg til ungen synes vi er "Tyggetyggegumme-teite" altså. Det hørtes skrekkelig ut :rolleyes:

Nå har jeg iallefall skrevet en "preliminær liste" vi kan gå utifra, også får vi ta en og en påmeldingsfrist av gangen- ettersom dommerlister kommer opp også selvsagt.

Tyggetyggegummiteite blir dere før eller senere uansett - du har da vel vært gjennom samme fasen selv?

Jaaada, bare meld på *ler* Så lenge de er så små sover de ekstremt mye og krever kun mat, kos og søvn. Verre med en som begynner å bli mobil :rolleyes: Men dere er jo også ofte to, så da har man litt avlastning. Dog har jeg klart meg alene på flere utstillinger med Yrja fra 0-6 mnd. ihvertfall, eller kanskje hun var enda litt større.

Jepp, der har du mange gode poeng. Jeg er av typen som ikke gir meg :angry:

På Drammen var det ei som hadde med sin tre uker gamle baby, og vi merket da ingenting til den, før vi plutselig oppdaget at vi så en pupp... Da var det mer "jobb" med seksåringen som ville gå barn og hund, men ikke turte, men ville, men ville ikke...

Men det er klart, får en bekkenløsning, ammetåke og kolikkunge, kan en jo glemme å melde på ei stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge at NKK "Hamar" skal være i Lillestrøm! :P Wee! Det er liksom fem minutter unna meg for en gangs skyld. Det har ikke akkurat vært flust av utstillinger akkurat i mitt område.

Og ja, det ER god plass inne på messa :angry: De kan tross alt laste den full med cruisebåter under sjølivsmessa hvert år, så å ha hunder der inne er nok intet problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 er jo ikke så ille det heller, siden spaniel ikke er på alle av de ordinære småutstillingene.

Begrensende lommebøker er teite... Men jeg har lett innsett at det er ikke påmeldingsavgiften som gjør utstilling dyrt, det er å kjøre 50 mil og overnatte to netter - for eksempel... :rolleyes:

Og mellom februar og mai kan du jo konkurrere i andre grener?

Nei, jeg trodde faktisk det skulle være færre utstillinger, med tanke på at jeg ofte tenker "æsj, vi får ikke være med her heller vi...".

Ellers synes jeg det er litt fascinerende at debatten allerede går om en utstilling som avholdes om over et år *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge at NKK "Hamar" skal være i Lillestrøm! :P Wee! Det er liksom fem minutter unna meg for en gangs skyld. Det har ikke akkurat vært flust av utstillinger akkurat i mitt område.

Og ja, det ER god plass inne på messa :angry: De kan tross alt laste den full med cruisebåter under sjølivsmessa hvert år, så å ha hunder der inne er nok intet problem.

Skal det være i Lillestrøm?

Knall det da, bare 20min unna! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beardisene har 60 utstillinger, fra 10-01 til 28-11. Foreløpig har jeg haket av 19 som jeg helt sikkert skal delta på. Men jeg har aldri før lagt merke til hvor få storcertmuligheter man har! (Hva kan det komme av at jeg plutselig ser det nå?). Man kan da ikke kjøre til Stavanger eller Tromsø? Eller kanskje man kan? Men langkjøring på vinterføre er ikke helt min stil! (Er det småglatt så kjører jeg i 60 med et langt tog av dutende og bærtende trailere bak meg).

Her må det tenkes, reflekteres, funderes og planlegges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beardisene har 60 utstillinger, fra 10-01 til 28-11. Foreløpig har jeg haket av 19 som jeg helt sikkert skal delta på. Men jeg har aldri før lagt merke til hvor få storcertmuligheter man har! (Hva kan det komme av at jeg plutselig ser det nå?). Man kan da ikke kjøre til Stavanger eller Tromsø? Eller kanskje man kan? Men langkjøring på vinterføre er ikke helt min stil! (Er det småglatt så kjører jeg i 60 med et langt tog av dutende og bærtende trailere bak meg).

Her må det tenkes, reflekteres, funderes og planlegges!

Det er for de fleste raser 12 storcert-sjanser i løpet av året: 11 NKK-utstillinger og en rasespesial.

Det er rett og slett for at championatene skal være litt verdt, at de ikke skal være så enkle å oppnå. Men ja, det kan kreve en del reising. Eller du tar det i Trondheim i juni?

Så, nå skjønner du kanskje også hvorfor du må til Kongsvinger? :angry:

Neste helg er NKK Stavanger, og jeg vet om flere østlendinger som kjører dit. Det er jo bare ti timer. Gale folk kjører fra Trondheim til både Bergen og Tromsø. Rike, gale folk tar fly. Vi er mange som heller kjører veldig langt for en god dommer, enn å kjøre tre mil for en så som så-dommer.

Nå har jeg jaggu plottet en utstilling for 2010 også, hvis vi fremdeles trenger CACIB og/eller cert fra Sverige... Ja, må bare vente på dommerlista, men har hørt så mye bra om utstillingsstedet... Gotland. I år var utstillingen siste helga i august, men i 2009 er den selvfølgelig flyttet til tidligere på sommeren, så X'en er under to år. Men i 2010 - da drar vi dit! Ta med gubben og gjøre det til en ferie. Ja, og helga før er det verdensvinneren i Herning, den er selvfølgelig plottet - den er så selvfølgelig at jeg ikke en gang vurderer, den er med den.

Også fant jeg ei super utstilling i Nederland jeg gjerne skulle stilt på, pga dommerne, men dyret er noen uker for ung til å konkurrere om noe som er verdt å ha... :P

Edit: La til noe tekst om VV-10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beardisene har 60 utstillinger, fra 10-01 til 28-11. Foreløpig har jeg haket av 19 som jeg helt sikkert skal delta på. Men jeg har aldri før lagt merke til hvor få storcertmuligheter man har! (Hva kan det komme av at jeg plutselig ser det nå?). Man kan da ikke kjøre til Stavanger eller Tromsø? Eller kanskje man kan? Men langkjøring på vinterføre er ikke helt min stil! (Er det småglatt så kjører jeg i 60 med et langt tog av dutende og bærtende trailere bak meg).

Her må det tenkes, reflekteres, funderes og planlegges!

Er jo bare å kaste seg på et fly det.

Krever mer planlegging og tidlig bestilling, men du verden så enkelt og greit å reise sånn.

Vi fløy til NKK Trondheim i juni siden dette var så tett oppi ferien at vi ikke gadd kjøre, og skal fly til Nkk Kongsvinger nå i oktober.

Ser at vi kommer inn under kategorien "Rike gale folk" i Emmas innlegg. :angry:

Vi kjører gjerne når det er praktisk, men velger fly om tiden for langtur ikke strekker til, eller høst og vinter der man gjerne ikke kjører Norge på langs pga vær og føre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jaggu plottet en utstilling for 2010 også, hvis vi fremdeles trenger CACIB og/eller cert fra Sverige... Ja, må bare vente på dommerlista, men har hørt så mye bra om utstillingsstedet... Gotland. I år var utstillingen siste helga i august, men i 2009 er den selvfølgelig flyttet til tidligere på sommeren, så X'en er under to år. Men i 2010 - da drar vi dit! Ta med gubben og gjøre det til en ferie. Ja, og helga før er det verdensvinneren i Herning, den er selvfølgelig plottet - den er så selvfølgelig at jeg ikke en gang vurderer, den er med den.

Du har vel fått med den at det er trippel utstilling i Jönkjöping i 2010?

Har ikke brosjyren her nå, men mener det var fredag, lørdag og søndag før WDS i Herninge...

Kom ei dame til oss på WDS med Pippi-kostyme nemlig.

"Tjolahei, tjolahopp, her kommer Pippi Langstrømpe" sa hun.

Ble skeptisk jeg til en voksen dame som kommer hoppende med lange fletter...hehe...

Men hun delte ut brosjyrer for denne utstillinga.

Den skal gå på messen, mener den heter Elmia.

Dette er nof feriestart 2010 for oss, og så videre til WDS i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel fått med den at det er trippel utstilling i Jönkjöping i 2010?

Har ikke brosjyren her nå, men mener det var fredag, lørdag og søndag før WDS i Herninge...

Kom ei dame til oss på WDS med Pippi-kostyme nemlig.

"Tjolahei, tjolahopp, her kommer Pippi Langstrømpe" sa hun.

Ble skeptisk jeg til en voksen dame som kommer hoppende med lange fletter...hehe...

Men hun delte ut brosjyrer for denne utstillinga.

Den skal gå på messen, mener den heter Elmia.

Dette er nof feriestart 2010 for oss, og så videre til WDS i Danmark.

Hmm... Jeg har sett den, men ikke tenkt så mye på den. Må se an dommeren. Gotland vil jeg til fordi stedet får så mye skryt! :angry: Men, når dommerlista er klar er det jo mulig jeg blir hjemme fra begge deler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010 liksom.. Man kan da ikke egentlig planlegge DET, vel? Man vet jo ikke engang hvilke/hvaslags hunder man har hjemme engang...

Jeg har mer enn nok med 2009, jeg. Når alle "langtvekkistan" utstillingene var strøket ut sto jeg igjen med sånn ca 25-30. Alt for mange, selvsagt.

Men jeg lovte meg selv på "tro og ære" at NÅ er det slutt å melde på for ukjente dommere fra ukjente land (da særlig tidl. østblokkland). Jeg pleier riktignok å gjøre det greit nok selv for "sånne" dommere, men det er jo så utrolig uinteressant å stille ut gang, etter gang, etter gang, etter gang for sånne som man mistenker aldri engang har sett en hund av rasen min.

Så hvis man da fjerner utst. som pleier å ha slike dommere fra min foreløpige terminliste står jeg vel igjen med 4.5 utstillinger, antar jeg... HA HA HA HA!

Neida, det blir nok noen nasjonale på meg også.. Vurderer sterkt å "pensjonere" den ene hunden min (Moby, som pr idag er mestvinnende i rasen for 6. året i rad) - og la de yngre få en sjanse. Moby blir 7 år i feb. neste år, og fortjener egentlig en ferie - før han skal ut igjen i 2010 som veteran.

Pippin&Symra - NKK-cert på beardisene er ikke så vanskelig å få, hvis man bare er på rett sted på rett tid.. Symra har jo faktisk et cert fra en spesialutstilling - og de fleste NKK har færre påmeldte enn dèt, da.

Neste helg - NKK Orre (Stavanger) - 11 påmeldte, og kanskje bare et par hanner og tre tisper som konkurrerer om cert'ene (resten er allerede champions). NKK Kr.sand pleier også å ha tåpelig antall påmeldte - også der kan man raskt stå nærmest alene om cert'et, Tromsø og Harstad også. Østlandet, Bergen og Tr.heim er det værre...

Men ja - det blir litt reising, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg har sett den, men ikke tenkt så mye på den. Må se an dommeren. Gotland vil jeg til fordi stedet får så mye skryt! :blink: Men, når dommerlista er klar er det jo mulig jeg blir hjemme fra begge deler...

Gotland er underbart vakkert! Sara og jeg dro dit bare for moro skyld en sommer, kanskje ti år siden? Visby er en bitteliten by med bittesmå tre- eller murhus, og så mye blomster at man nesten ikke kommer fram i gatene. Vi ble helt forelsket.

Ellers begynner jeg å tro at Harstad eller Tromsø kan bli tingen. Litt dumme tidspunkt. Kunne det ikke vært midt på sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gotland er underbart vakkert! Sara og jeg dro dit bare for moro skyld en sommer, kanskje ti år siden? Visby er en bitteliten by med bittesmå tre- eller murhus, og så mye blomster at man nesten ikke kommer fram i gatene. Vi ble helt forelsket.

Ellers begynner jeg å tro at Harstad eller Tromsø kan bli tingen. Litt dumme tidspunkt. Kunne det ikke vært midt på sommeren?

Vi nordlenninger har da andre ting å ta oss til midt på sommeren vet du.

Feks å jakte på sommervær og varme, som kan være en hel jobb innimellom. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke mongo å kjøre fra Trondheim til Tromsø?! (Og iallefall ikke Trondheim-Bergen, fader det er jo omtrent veien til hytta vårs det! :D ) . Søringer og deres korte veier.... *riste på hodet* Ålesund-Oslo var som en dagstur til Alta jo :blink:

NKK i tromsø/harstad er jo STEIKANES svære utstillinger da. Sånn, ikke bare kommer søringer - men det er ca. den eneste sjangsen man har til å ta STOR CERT i nord. 2 gang i året. Gjerne kommer jo folk både fra Finland og Sverige og..... Latterlig stor konkuransse. Synes vi kunne fått flere sjangser, men men. Gøy å se masse forskjellige bikkjedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående utland:

Jeg er ikke sånn skrekkelig bevandret i den utenlandske utstillingsringen enda, og Sverige er jeg definitivt ikke lomme-kjent i.

Noen med litt bedre lokalkunnskap (event. ork til å sjekke på kart)

som kan fortelle hvilke int. utstillinger i Sverige som er i "hyggelig" avstand fra Østlandet og er en generelt trivelig utstillingsplass? Har lyst til å ta en tur eller to til neste år med vogn og det hele :blink:

2010 ja... Så langt har ikke jeg tenkt heller :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående utland:

Jeg er ikke sånn skrekkelig bevandret i den utenlandske utstillingsringen enda, og Sverige er jeg definitivt ikke lomme-kjent i.

Noen med litt bedre lokalkunnskap (event. ork til å sjekke på kart)

som kan fortelle hvilke int. utstillinger i Sverige som er i "hyggelig" avstand fra Østlandet og er en generelt trivelig utstillingsplass? Har lyst til å ta en tur eller to til neste år med vogn og det hele :D

2010 ja... Så langt har ikke jeg tenkt heller :rolleyes:

Kommer jo an på hva du mener med hyggelig avstand.

Vi i nord er vel kjent for å ikke ta dette med avstander så tungt, siden det er langt til det meste her. :blink:

Synes utstillinga vi var på i Köping var ganske kjekk.

Brukbart utstillingsområde, rimelig romslig og godt organisert.

Köping ligger ikke så langt fra Stockholm, i nærheten av Västerås.

Ellers har jeg kun stilt i Stockholm, og da langt nord i landet som Gällivare og Piteå.

De sistnevnte kan ikke kalles i hyggelig avstand fra Østlandet bare så det er sagt da.

I år var vi bare en snartur i Gällivare.

Kjørte etter jobb fredag, stilte hundene lørdag og kjørte rett hjem.

48 mil hver vei i full fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

Nordlendinger er gale! En svipptur, du liksom.

Vi tok forøvrig også og fløy opp til Harstad i fjor. Gikk veldig greit, men lager et realt innhogg på budsjettet.

Tenker også litt på Danmark, men skal jo to turer dit i år, s¨vi får se. (Her prøver vi å bli unna med så mye av utenlandsfaringen som mulig før Desember :rolleyes: )

Har skrekkelig lyst til Gøteborg utstillingen i Januar (dobbel-utstilling) men den tror jeg at jeg har klart å slå fra meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

Nordlendinger er gale! En svipptur, du liksom.

Vi tok forøvrig også og fløy opp til Harstad i fjor. Gikk veldig greit, men lager et realt innhogg på budsjettet.

Tenker også litt på Danmark, men skal jo to turer dit i år, s¨vi får se. (Her prøver vi å bli unna med så mye av utenlandsfaringen som mulig før Desember :rolleyes: )

Har skrekkelig lyst til Gøteborg utstillingen i Januar (dobbel-utstilling) men den tror jeg at jeg har klart å slå fra meg..

Synes Gøteborgutstillinga i år var så upraktisk opplagt.

Da må sambo ha mye fri fra jobben, i tillegg til an er så rett over nyåret.

Så den ble uaktuell, selv om jeg hadde veldig lyst...

Vi var på "Hund 2007" i desember i fjor, den var veldig grei å få med seg.

Men etter WDS er Stockholm liksom litt oppbrukt for en stund...

Nå som DSG er godkjent av FCI, frister Tyskland veldig.

Samt Danmark.

Men det spørs da, siden vi var på bilferie der nede i år, og forhåpentligvis skal dit igjen i 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å kaste seg på et fly det.

Krever mer planlegging og tidlig bestilling, men du verden så enkelt og greit å reise sånn.

Vi fløy til NKK Trondheim i juni siden dette var så tett oppi ferien at vi ikke gadd kjøre, og skal fly til Nkk Kongsvinger nå i oktober.

Ser at vi kommer inn under kategorien "Rike gale folk" i Emmas innlegg. :blink:

Vi kjører gjerne når det er praktisk, men velger fly om tiden for langtur ikke strekker til, eller høst og vinter der man gjerne ikke kjører Norge på langs pga vær og føre...

Jeg er vist bare gal jeg! :shocked:

Gotland er underbart vakkert! Sara og jeg dro dit bare for moro skyld en sommer, kanskje ti år siden? Visby er en bitteliten by med bittesmå tre- eller murhus, og så mye blomster at man nesten ikke kommer fram i gatene. Vi ble helt forelsket.

Ellers begynner jeg å tro at Harstad eller Tromsø kan bli tingen. Litt dumme tidspunkt. Kunne det ikke vært midt på sommeren?

Jeg kjørte til Harstad i fjor, og det gikk faktisk ganske bra. :D Men vi var 2 som kjørte da. Og vi trengte kun 1 overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK i tromsø/harstad er jo STEIKANES svære utstillinger da. Sånn, ikke bare kommer søringer - men det er ca. den eneste sjangsen man har til å ta STOR CERT i nord. 2 gang i året. Gjerne kommer jo folk både fra Finland og Sverige og..... Latterlig stor konkuransse. Synes vi kunne fått flere sjangser, men men. Gøy å se masse forskjellige bikkjedyr.

Norge har faktisk fått ekstra internasjonale utstillinger sammenlignet med andre land - det er FCI som avgjør hvor mange CACIB et land kan få dele ut i året. Og det taes da utgangspunkt i statistikk (antall hunder som registrerers hvert år, trur eg). Men fordi Norge er et så pokkers langt land, har vi fått et eller to CACIB ekstra. Og utstillingene er jo relativt spredt utover hele landet. Og at det er flere på østlandet enn i Nord-Norge er vel ikke så veldig mye å si på, så lenge det er flere som stiller på østlandet.

På NKK Tromsø kommer det jo ikke flere enn at det holder med én dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg er litt misunnelig på dere med raser med få påmeldte jeg... :P

Jeg har foreløpig bare huket av utstillinger på østlandet, rett og slett fordi jeg er uten lappen og bil. Det er litt tungvint å være avhengig av kollektivtrafikk til absolutt alt, men om jeg får lappen om ikke altfor lenge blir det nok flere utstillinger som havner på kalenderen vår :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg er litt misunnelig på dere med raser med få påmeldte jeg... :P

Jeg har foreløpig bare huket av utstillinger på østlandet, rett og slett fordi jeg er uten lappen og bil. Det er litt tungvint å være avhengig av kollektivtrafikk til absolutt alt, men om jeg får lappen om ikke altfor lenge blir det nok flere utstillinger som havner på kalenderen vår :whistle:

Skal vi samme vei, på samme dag, en gang - så er det plass i sitronbilen vår.

Men skjønner godt at du vil ha bil, et halvt år med hund og uten bil var et aldri så lite ... Veldig klønete og tungtvint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg er litt misunnelig på dere med raser med få påmeldte jeg... :)

Det tror jeg hadde gått fort over om du hadde hatt hund av slik rase.

Min gårdis stille ofte alene her nord, og jeg må si at det er fryktelig kjedelig!

Og umotiverende rett og slett.

Så nå prioriterer jeg utstillinger med flere gårdiser, noe som blir ganske dyrt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig glad for at det skal være på Lillestrøm neste år. Bedre plass og kortere vei!

Litt OT, men jeg er litt misunnelig på dere med raser med få påmeldte jeg... :)

Jeg har foreløpig bare huket av utstillinger på østlandet, rett og slett fordi jeg er uten lappen og bil. Det er litt tungvint å være avhengig av kollektivtrafikk til absolutt alt, men om jeg får lappen om ikke altfor lenge blir det nok flere utstillinger som havner på kalenderen vår :)

Jeg tror straks du hadde endret mening dersom du hadde hund av denne sort.

Vi stiller omtrent bare med de samme hundene om og om igjen, og i lengden er det ganske så kjedelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...