Gå til innhold
Hundesonen.no

Terminlisten 2009


SFX

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Jeg synes det er aldeles fantastisk med Lillestrøm fremfor Hamar, jeg.. Kanskje dyrere å parkere - men for meg langt, langt kortere å kjøre (så det går sikkert opp-i-opp uansett).

Synes det kan være ekkelt nok å kjøre til Hamar på den tiden av året (snø, is og fælt føre) - men med Lillestrøm har vi kanskje 10 min. på motorvei hjemmefra...

Men for alle som bor på andre siden av Hamar blir det selvsagt tilsvarende lengre å kjøre, da - og for dem er det jo sikkert kjedelig, men, men..

Jeg har stilt en gang på Varemessen der - og det var da fint, mener jeg å huske...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp... svindyrt for en hel dag... JEG synes faktisk Hamar må være langt bedre !

Det får så være. Mindre drivstoff utgifter og ikke trenger man å finne overnatting, så da kan det ikke bli så ille hva enn det koster? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 69 utstillinger for berner spredt over hele landet, fra 10. januar til 29. desember. Hva har dere?

Jeg har ei kvote på to utstillingshelger i måneden (som jo optimalt kan bli fire utstillinger), og skal nok fint klare å fylle kvota, ja! Kvota er et kompromiss med sambo, hadde jeg vært single hadde jeg neppe hatt kvote - med mindre lommeboka sa noe...

Og utover høsten får en se om det er noe spennende utenlands, så en kan se om en får noen utenlandske cert - hvis hun blir det jeg vil.

Vi har 54 utstillinger, fra 7. februar til 28. november. To av dem er på østlandet i februar, etter det er det ingen på denne kanten av landet før i slutten av mai. Min kvote har foreløpig vært ca 1 utstilling i måneden, men vi får se hva det blir neste år. Det avhenger av både hunden og lommeboka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er aldeles fantastisk med Lillestrøm fremfor Hamar, jeg.. Kanskje dyrere å parkere - men for meg langt, langt kortere å kjøre (så det går sikkert opp-i-opp uansett).

Synes det kan være ekkelt nok å kjøre til Hamar på den tiden av året (snø, is og fælt føre) - men med Lillestrøm har vi kanskje 10 min. på motorvei hjemmefra...

Men for alle som bor på andre siden av Hamar blir det selvsagt tilsvarende lengre å kjøre, da - og for dem er det jo sikkert kjedelig, men, men..

Jeg har stilt en gang på Varemessen der - og det var da fint, mener jeg å huske...

Susanne

For oss som kommer med fly er det veldig kjekt da.

Og det vi må ut med i parkering for leiebilen, tar vi inn på bensinutgifter Oslo - Hamar - Oslo.

For ikke å snakke om overnattingsmulighetene som ikke er voldsomt store på Hamar...

Er andre året på rad vi reiser med fly med hundene, og i år som i fjor dropper vi Hamar til fordel for litt mer sentrale utstillinger...

Men neste år tror jeg den vil prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

carroparro : Skal hele gruppe 1 være på Lillestrøm??

kommer fader ikke inn på Nkk...

Når NKK arrangerer sin storutstilling i november, skal alle grupper være på Lillestrøm, og utstillingen blir fordelt på to dager, i stedet for tre som har vært de siste dagene.

Vi har 54 utstillinger, fra 7. februar til 28. november. To av dem er på østlandet i februar, etter det er det ingen på denne kanten av landet før i slutten av mai. Min kvote har foreløpig vært ca 1 utstilling i måneden, men vi får se hva det blir neste år. Det avhenger av både hunden og lommeboka :)

54 er jo ikke så ille det heller, siden spaniel ikke er på alle av de ordinære småutstillingene.

Begrensende lommebøker er teite... Men jeg har lett innsett at det er ikke påmeldingsavgiften som gjør utstilling dyrt, det er å kjøre 50 mil og overnatte to netter - for eksempel... :rolleyes:

Og mellom februar og mai kan du jo konkurrere i andre grener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrensende lommebøker er teite... Men jeg har lett innsett at det er ikke påmeldingsavgiften som gjør utstilling dyrt, det er å kjøre 50 mil og overnatte to netter - for eksempel... :rolleyes:

Det koster å være kar.

Vi er så lite flinke til å prøve å gjøre det billig i tillegg vi da...

Bor alltid på hotell, og da blir det jo til at man må spise ute osv.

Må vi ha leiebil tar vi aldri de minste og billigste bilene, vi leter ikke det billigste hotellet men tar hotell som er hundevennlige og med gode luftemuligheter i nærheten osv.

Eneste vi er flinke med, er å bestille flybilletter i god tid for å få de så rimelig som mulig.

Men jeg som har konkurrert aktivt med hest, og reist mye og langt med gampen i henger, trøster meg lett med at det er langt billigere, lettere og mer praktisk å drive aktivt innen hundesport.

Tilsvarende tur med hest som turen til WDS i sommer, kommer veldig fort på 10 000 kroner ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster å være kar.

Vi er så lite flinke til å prøve å gjøre det billig i tillegg vi da...

Bor alltid på hotell, og da blir det jo til at man må spise ute osv.

Må vi ha leiebil tar vi aldri de minste og billigste bilene, vi leter ikke det billigste hotellet men tar hotell som er hundevennlige og med gode luftemuligheter i nærheten osv.

Eneste vi er flinke med, er å bestille flybilletter i god tid for å få de så rimelig som mulig.

Men jeg som har konkurrert aktivt med hest, og reist mye og langt med gampen i henger, trøster meg lett med at det er langt billigere, lettere og mer praktisk å drive aktivt innen hundesport.

Tilsvarende tur med hest som turen til WDS i sommer, kommer veldig fort på 10 000 kroner ekstra.

Og noe skal en jo bruke penga på - vi får de ikke med oss dit vi måtte havne til slutt.

Hvor mye bruker ikke idrettsfanatikere på utstyr, reiser, tipping, øl på pub'en og slikt? Nei, jeg synes vi har relativt sunne interesser. Og vi støtter opp om turistnæringen. Jeg hørte noen tall som jeg har glemt, hvor mye som ble lagt igjen av penger i Stockholm på hotell, mat, severdigheter og slikt, de fire dagene WW varte. Vi får faktisk verden til å gå rundt! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster å være kar.

Vi er så lite flinke til å prøve å gjøre det billig i tillegg vi da...

Bor alltid på hotell, og da blir det jo til at man må spise ute osv.

Må vi ha leiebil tar vi aldri de minste og billigste bilene, vi leter ikke det billigste hotellet men tar hotell som er hundevennlige og med gode luftemuligheter i nærheten osv.

Eneste vi er flinke med, er å bestille flybilletter i god tid for å få de så rimelig som mulig.

Men jeg som har konkurrert aktivt med hest, og reist mye og langt med gampen i henger, trøster meg lett med at det er langt billigere, lettere og mer praktisk å drive aktivt innen hundesport.

Tilsvarende tur med hest som turen til WDS i sommer, kommer veldig fort på 10 000 kroner ekstra.

Takk :) Da har jeg noen argumenter til når resten av familien rister på hodet og begynner å regne på interessen min :)

*Kan kanskje kalles forretningsreiser nå....?*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
For oss som kommer med fly er det veldig kjekt da.

Og det vi må ut med i parkering for leiebilen, tar vi inn på bensinutgifter Oslo - Hamar - Oslo.

For ikke å snakke om overnattingsmulighetene som ikke er voldsomt store på Hamar...

Er andre året på rad vi reiser med fly med hundene, og i år som i fjor dropper vi Hamar til fordel for litt mer sentrale utstillinger...

Men neste år tror jeg den vil prioriteres.

Altså om du skal til Norges Varemesse og tar fly til Gardermoen er leiebil helt unødvendig. Bare å booke seg inn på hotellet som ligger vegg i vegg med NVM, flytoget tar 8 min fra gardermoen til Lillestrøm. Det er gangavstand fra stasjonen til hoteller/varemessen. Masse tid og penger spart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noe skal en jo bruke penga på - vi får de ikke med oss dit vi måtte havne til slutt.

Hvor mye bruker ikke idrettsfanatikere på utstyr, reiser, tipping, øl på pub'en og slikt? Nei, jeg synes vi har relativt sunne interesser. Og vi støtter opp om turistnæringen. Jeg hørte noen tall som jeg har glemt, hvor mye som ble lagt igjen av penger i Stockholm på hotell, mat, severdigheter og slikt, de fire dagene WW varte. Vi får faktisk verden til å gå rundt! :):)

Ja jeg føler det er vel anvendte penger.

Og så lenge vi gjør litt andre ting når vi er på disse turene, feks leker litt turist i mellom øktene, så synes også sambo at det er vel anvendte penger.

En vinn, vinn situasjon altså når man har samboer som elsker å reise... :P

Helt klart at vi legger igjen masse penger.

Om man tar de mindre stedene der det arrangeres utstilling, feks Leknes i Lofoten, så tror jeg faktisk at 400 hunder med eiere betyr en hel del for den lokale økonomien.

Mener jeg hørte i fjor at NKK Harstad er byens største årlige arrangement.

Da er alt utleid, alle resturanter osv fulle.

Vi er rett og slett nyttige vi hundefolk, det har du rett i...

Har også sett tallene fra Stockholm, og det var enorme summer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er merkelig hvordan vi skriker så høyt om påmeld. avgiften går opp med noen tiere - men samtidig booker vi villig et hotellrom til 1200,- fremfor det til 800,- bare fordi det dyreste er 5 minutter nærmere utst.området...

Det er helt klart det der hotell og restaurantregningene som er værst etter en utst.helg - ikke påmeldingen og parkeringen.. Med camp.vogn føler man i alle fall at man greier å spare inn LITT - og selvsagt må jo camp.vognselgerne få leve de også, da.

Og ja - kommunikasjon til/fra Norsk Varemesse på Lillestrøm er nok klart bedre enn til Vikingskipet, ja..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gangavstand til messa i Lillestrøm om jeg er hos pappa, så jeg trenger hverken parkering eller transport :) DET er ikke hverdagskost altså. Nå har jeg sikkert lappen innen den tid, men likevel :) Har aldri vært inne på messa, men det ser hvertfall digert ut utenfra. WDS i Stockholm var jo på deres tilsvarende messe, var det ikke? Nei, jeg synes Lillestrøm var supert, det er jo mye bedre kollektivtilbud til/fra også enn til Hamar. Og togstasjonen er bare tvers over veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså om du skal til Norges Varemesse og tar fly til Gardermoen er leiebil helt unødvendig. Bare å booke seg inn på hotellet som ligger vegg i vegg med NVM, flytoget tar 8 min fra gardermoen til Lillestrøm. Det er gangavstand fra stasjonen til hoteller/varemessen. Masse tid og penger spart..

Når man har samboer med lopper i blodet og i tillegg slekt i både Asker, Bærum og på Hvaler man gjerne vil benytte sjansen til å se, da er leiebil et must!

Vi reiser aldri på utstilling bare for å gå på utstilling.

Da passer vi på å være litt turist, besøke kjente, gå på teater/show osv.

På den måten er sambo mer enn villig til å sponse en hel del utgifter på slike turer. :)

Utrolig hvor mye man kan skvise inn på ei langhelg om bare fantasien strekker til.

Men det er jo litt deilig med disse lokale utstillingene også da.

De som ikke svir i pengeboka, men kun koster påmelding og en vaffel liksom.

Vi har hele 2 dobbelutstillinger her årlig, ene dagen NKK.

En på våren og en på høsten.

Veldig kjekt!

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar det nærmest gå sport i å bruke lite penger på utstillinger, jo billigere jeg klarer å gjøre det, jo flere kan jeg dra på, tenker jeg. Altså blir det billigste campinghytte, matpakker og suppe på campinghyttekokeplate. Heldigvis har vi stor evne til å kose oss glugg ihjel på utstillingsturer likevel! :angry: (Ikke si det til noen, men jeg LIKER campinghytter!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for min del er ikke Lillestrøm særlig fristende. 1,5 time lengre kjøring, dyr parkering...

På Hamar har jeg "fast" rom på motellet og har som regel bilen stående der hele helgen. Foretrekker å ha egen bil med egne bur, så kan jeg trygt ha hundene der uten noen bekymringer, og så slipper jeg å ha dem på rommet hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokaliteten er vel også en fordel med Lillestrøm, framfor Hamar ja - dommerne har det jo gjerne travelt med å komme seg fra Hamar til Gardermoen for å rekke fly, og på fredag må de ta tog en stund for å komme til Hamar. Det blir mer servicevennlig.

Jeg har vært på varemessen en gang, på studiemesse, og du får jo mer oppstykket utstilling - som det var på WW i Stockholm. I Vikingskipet er jo alt samlet i et lokale, du får hele det massive inntrykket, alle er samlet. I Lillestrøm formoder jeg det vil bli delt opp i ulike haller. Jeg følte jeg var på en litt liten utstilling enn forventet på WW, men jeg rakk heller ikke å gå rundt i alle hallene. Jeg forholdt meg til de tre raseringene i den ene hallen, og dagen etter forholdt jeg meg til den hallen med shopping. Skulle gjerne fått sett mer, snublet tilfeldig over tilfeldige raser og kjentfolk. På den annen side, på Hamar sitter jeg også mye babb ved raseringen(e)...

Det kan jo også være positivt, kanskje blir det roligere i disse hallene. Jeg er helt åpen for valget, har ingen sterke preferanser.

Men jeg har snakket med vestlendinger som neppe kommer til Lillestrøm, fordi de synes det er langt nok å kjøre på mørke, dårlige, glatte og ekle veier. Men det er jo ikke noe sted som er perfekt for alle, når en har så langt og krokete land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doooh...

Her sitter jeg og lager "Yodels terminliste 2009" og prøver VIRKELIG etter beste evne å besinne meg og kun plukke ut NOEN utstillinger, ikke dra langt osv osv med tanke på familieforøkelsen.

*Kremt*

Jeg klarte å "besinne" meg ned til 23 utstillings-helger- Eventuelle utenlandsturer ikke medberegnet :angry:

Usj, da. Kanskje ikke det jeg burde regne med å klare sånn med en gang. Kan være greit å begrense seg NOE???

Men det er jo så gøy :P

Caroline & aandre "småbarnsutstillere" overbevis meg om at dette går heelt fint, og at jeg trygt kan planlegge både romjulsutstilling en ukes tid etter termin (2008) og et par utstillinger i januar.

Eller kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doooh...

Her sitter jeg og lager "Yodels terminliste 2009" og prøver VIRKELIG etter beste evne å besinne meg og kun plukke ut NOEN utstillinger, ikke dra langt osv osv med tanke på familieforøkelsen.

*Kremt*

Jeg klarte å "besinne" meg ned til 23 utstillings-helger- Eventuelle utenlandsturer ikke medberegnet :angry:

Usj, da. Kanskje ikke det jeg burde regne med å klare sånn med en gang. Kan være greit å begrense seg NOE???

Men det er jo så gøy :P

Caroline & aandre "småbarnsutstillere" overbevis meg om at dette går heelt fint, og at jeg trygt kan planlegge både romjulsutstilling en ukes tid etter termin (2008) og et par utstillinger i januar.

Eller kanskje ikke?

Uten å ha vært drektig sjøl og det der, så vil jeg likevel tro det er lettere å ha et aktivt utstillingsliv med en baby enn med en unge. På et eller annet tidspunkt går de fra å være rolige og problemfri i ei vogn, til unger som kjeder seg, maser, skal ha mat, er utålmodig, orker ikke, vil ikke, gidder ikke. Det er en mellomfase før de blir gamle nok til barn og hund, så de i hvert fall kan glede seg til det og trene mens de venter. Men så blir utstilling bare teit, tyggetyggegummiteit, men de får ikke være hjemme alene, og da er dere innmari dinosaurteite altså! Og så endelig blir de gamle nok til at de kan være hjemme alene, og dere kan få stille ut igjen og ha det moro. Inntil dere begynner å tenke på hva de gjør hjemme alene...

Jeg hadde nemlig ei lillesøster som måtte stagges i mange år, til hun endelig fikk lov til å være igjen hjemme. Det var en lykkelig dag for henne.

Nei, still alt du kan nå, om tre år blir det verre!

Og jeg har sett flere aktive utstillere legge inn årene for noen år, pga barn. Men jeg har også sett de som stiller ei helg, føder den neste, og stiller helga der igjen.

Jeg, derimot, vil stille alle tre helgene, jeg.

Edit: Det vart mange utstillinger, ja... Men regner med at noe skaler av når dommer er klar. Også må nesten tøtta få en sjanse til å utvikle seg og forbli noe å stille. Vi får ta påmeldingsfrist for påmeldingsfrist, sånn cirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha vært drektig sjøl og det der, så vil jeg likevel tro det er lettere å ha et aktivt utstillingsliv med en baby enn med en unge. På et eller annet tidspunkt går de fra å være rolige og problemfri i ei vogn, til unger som kjeder seg, maser, skal ha mat, er utålmodig, orker ikke, vil ikke, gidder ikke. Det er en mellomfase før de blir gamle nok til barn og hund, så de i hvert fall kan glede seg til det og trene mens de venter. Men så blir utstilling bare teit, tyggetyggegummiteit, men de får ikke være hjemme alene, og da er dere innmari dinosaurteite altså! Og så endelig blir de gamle nok til at de kan være hjemme alene, og dere kan få stille ut igjen og ha det moro. Inntil dere begynner å tenke på hva de gjør hjemme alene...

Jeg hadde nemlig ei lillesøster som måtte stagges i mange år, til hun endelig fikk lov til å være igjen hjemme. Det var en lykkelig dag for henne.

Nei, still alt du kan nå, om tre år blir det verre!

Og jeg har sett flere aktive utstillere legge inn årene for noen år, pga barn. Men jeg har også sett de som stiller ei helg, føder den neste, og stiller helga der igjen.

Jeg, derimot, vil stille alle tre helgene, jeg.

Edit: Det vart mange utstillinger, ja... Men regner med at noe skaler av når dommer er klar. Også må nesten tøtta få en sjanse til å utvikle seg og forbli noe å stille. Vi får ta påmeldingsfrist for påmeldingsfrist, sånn cirka.

:angry:

Takk- nå føler jeg meg hakket bedre.

Selvom jeg ikke vet om jeg gleder meg til ungen synes vi er "Tyggetyggegumme-teite" altså. Det hørtes skrekkelig ut :rolleyes:

Nå har jeg iallefall skrevet en "preliminær liste" vi kan gå utifra, også får vi ta en og en påmeldingsfrist av gangen- ettersom dommerlister kommer opp også selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...