Gå til innhold
Hundesonen.no

"Stopp" i rasestandarder


Havana

Recommended Posts

Jeg har gått rundt og innbilt meg at stoppet på en hunds hode har noe med vinkelen mellom pannen og snuta å gjøre. Er jeg helt på jordet? Når jeg sitter og leser rasestandarder, så blir jeg litt forvirret. Når man ser på standarden til f.eks pomeranian/spitzhundene, så står det at stoppet skal være "Moderat til markert, aldri utpreget". Men hos f.eks grand danois står det at stoppet skal være "tydelig markert". Jeg får liksom ikke dette helt til å henge på greip når jeg ser på hodefasongen til de to rasene. Kan noen gi en nærmere forklaring (med teskje) på hva dette stoppet egentlig går ut på? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tervuren har nesten ikke stopp, mens en newfoundlander fks. har veldig kraftig.

Så det er så vidt jeg forstår hvor stor høydeforskjell det er på snutepartiet og toppen av hodet, hvor "kantete" hunden er... :whistle:

Kraftig stopp: (bildet var så stort)

http://www.from-the-bear-lake.nl/002%20Lad...0Jan%202007.jpg

Lite stopp

http://farm1.static.flickr.com/56/18842280...97e1aef.jpg?v=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo sånn jeg har trodd at det var hele tiden. Men det er litt merkelig når det i f.eks i rasestandarden til spitzene står "Moderat til markert, aldri utpreget", og hunden ser slik ut:

http://www.zoo-logics.com/fotoshonden/keeshond.jpg

Mens det f.eks på welsh springer spaniel står at stoppet skal være "Tydelig markert":

http://puppydogweb.com/gallery/welshspring...niel_deakin.jpg

Er det rart at man blir forvirret? :whistle: Men det er kanskje ikke meningen at man skal sammenligne standardene mot hverandre på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo større stopp, jo mer trappetrinn blir det. Bullterrieren har vel ingen stopp kan man si :whistle:

Kom over en dommer som var helt fiksert på stopp, og det var kun det han så etter. Min hund har jo nesten ikke stopp i det hele tatt, mens de tydeligvis skal være et trappetrinn. Så da ble det ikke så mye å rope hurra for. Jeg syns selv det er pent med ikke for mye stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp er en av tingene jeg synes er veldig pent. Som med My, "ekstra" fin hund i mine øyne! Er veldig glad at Luna ble Luna, og ikke søstra - de har klar forskjell i stopp!

DSCF5539.jpg

vs.

DSCF6026-1.jpg

(er bare ridgen som får henne til å se litt flat ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk på at noen har pels der også, da.. Og da kan man "forme" en stor/liten eller akkurat "passende" stopp..

Så man må nok kjenne etter på pelshunder for å riktig kunne vurdere stoppen...

Susanne

Og også at stoppen ser mer kraftig ut på raser som f.eks. skal ha rund skalle :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og også at stoppen ser mer kraftig ut på raser som f.eks. skal ha rund skalle :whistle:

Der er du inne på noe av det jeg lurer på. Hvis stoppet ser kraftigere ut på hunder med rund skalle, uten at det nødvendigvis er det, så er det altså ikke høydeforskjellen mellom panne og snute som er avgjørende for om stoppet er markert eller ikke? Det går mer på om det er en jevn overgang fra skalle til snute eller ikke?

Men tenk på at noen har pels der også, da.. Og da kan man "forme" en stor/liten eller akkurat "passende" stopp..

Så man må nok kjenne etter på pelshunder for å riktig kunne vurdere stoppen...

Ja, den er jeg med på. Har jo selv en rase hvor den egentlige fasongen på hunden forsvinner i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tervuren har nesten ikke stopp, mens en newfoundlander fks. har veldig kraftig.

Så det er så vidt jeg forstår hvor stor høydeforskjell det er på snutepartiet og toppen av hodet, hvor "kantete" hunden er... :whistle:

I følge standarden skal belgeren ha moderat stopp :ermm: Spørsmålet er vel ofte heller hva er moderat? Eller kraftig?

Men som Caroline og Havana er inne på, så vil jo skallens form ha noe å si for hvordan stoppen ser ut, selv om den ikke nødvendigvis er sånn, bare for å formulere seg litt klønete. Belgeren skal ha parallelle linjer i hodet - dvs at skallen er parallell med neseryggens overlinje - og da ser det kanskje ut som de har mindre stopp enn de har? Det samme gjelder kanskje collie og sheltie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge standarden skal belgeren ha moderat stopp :ermm: Spørsmålet er vel ofte heller hva er moderat? Eller kraftig?

Men som Caroline og Havana er inne på, så vil jo skallens form ha noe å si for hvordan stoppen ser ut, selv om den ikke nødvendigvis er sånn, bare for å formulere seg litt klønete. Belgeren skal ha parallelle linjer i hodet - dvs at skallen er parallell med neseryggens overlinje - og da ser det kanskje ut som de har mindre stopp enn de har? Det samme gjelder kanskje collie og sheltie?

Ja, og enda en ting som spiller inn er selvsagt lengde på skalle og snuteparti, samt forholdene mellom disse. Både belger, sheltie og collie har jo ganske lange hoder i forhold til f.eks. de små spisshundene, samt at de har flat skalle og parallelle linjer i hodet. Sheltie skal ihvertfall ha en markert stopp de også, men den skal ikke være for dominerende, da vil hunden få et "two-piece-head", og det skal ikke være tilfelle :whistle:

Edit: en liten illustrasjon;

48a8ad7e.jpg

Nøyaktig samme stopp, markert men ikke dyp. Flat skalle, parallelle og ganske lange hodelinjer til venstre, rund skalle og kort snuteparti til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...