Gå til innhold
Hundesonen.no

"Stopp" i rasestandarder


Havana

Recommended Posts

Jeg har gått rundt og innbilt meg at stoppet på en hunds hode har noe med vinkelen mellom pannen og snuta å gjøre. Er jeg helt på jordet? Når jeg sitter og leser rasestandarder, så blir jeg litt forvirret. Når man ser på standarden til f.eks pomeranian/spitzhundene, så står det at stoppet skal være "Moderat til markert, aldri utpreget". Men hos f.eks grand danois står det at stoppet skal være "tydelig markert". Jeg får liksom ikke dette helt til å henge på greip når jeg ser på hodefasongen til de to rasene. Kan noen gi en nærmere forklaring (med teskje) på hva dette stoppet egentlig går ut på? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tervuren har nesten ikke stopp, mens en newfoundlander fks. har veldig kraftig.

Så det er så vidt jeg forstår hvor stor høydeforskjell det er på snutepartiet og toppen av hodet, hvor "kantete" hunden er... :whistle:

Kraftig stopp: (bildet var så stort)

http://www.from-the-bear-lake.nl/002%20Lad...0Jan%202007.jpg

Lite stopp

http://farm1.static.flickr.com/56/18842280...97e1aef.jpg?v=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo sånn jeg har trodd at det var hele tiden. Men det er litt merkelig når det i f.eks i rasestandarden til spitzene står "Moderat til markert, aldri utpreget", og hunden ser slik ut:

http://www.zoo-logics.com/fotoshonden/keeshond.jpg

Mens det f.eks på welsh springer spaniel står at stoppet skal være "Tydelig markert":

http://puppydogweb.com/gallery/welshspring...niel_deakin.jpg

Er det rart at man blir forvirret? :whistle: Men det er kanskje ikke meningen at man skal sammenligne standardene mot hverandre på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo større stopp, jo mer trappetrinn blir det. Bullterrieren har vel ingen stopp kan man si :whistle:

Kom over en dommer som var helt fiksert på stopp, og det var kun det han så etter. Min hund har jo nesten ikke stopp i det hele tatt, mens de tydeligvis skal være et trappetrinn. Så da ble det ikke så mye å rope hurra for. Jeg syns selv det er pent med ikke for mye stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp er en av tingene jeg synes er veldig pent. Som med My, "ekstra" fin hund i mine øyne! Er veldig glad at Luna ble Luna, og ikke søstra - de har klar forskjell i stopp!

DSCF5539.jpg

vs.

DSCF6026-1.jpg

(er bare ridgen som får henne til å se litt flat ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk på at noen har pels der også, da.. Og da kan man "forme" en stor/liten eller akkurat "passende" stopp..

Så man må nok kjenne etter på pelshunder for å riktig kunne vurdere stoppen...

Susanne

Og også at stoppen ser mer kraftig ut på raser som f.eks. skal ha rund skalle :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og også at stoppen ser mer kraftig ut på raser som f.eks. skal ha rund skalle :whistle:

Der er du inne på noe av det jeg lurer på. Hvis stoppet ser kraftigere ut på hunder med rund skalle, uten at det nødvendigvis er det, så er det altså ikke høydeforskjellen mellom panne og snute som er avgjørende for om stoppet er markert eller ikke? Det går mer på om det er en jevn overgang fra skalle til snute eller ikke?

Men tenk på at noen har pels der også, da.. Og da kan man "forme" en stor/liten eller akkurat "passende" stopp..

Så man må nok kjenne etter på pelshunder for å riktig kunne vurdere stoppen...

Ja, den er jeg med på. Har jo selv en rase hvor den egentlige fasongen på hunden forsvinner i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tervuren har nesten ikke stopp, mens en newfoundlander fks. har veldig kraftig.

Så det er så vidt jeg forstår hvor stor høydeforskjell det er på snutepartiet og toppen av hodet, hvor "kantete" hunden er... :whistle:

I følge standarden skal belgeren ha moderat stopp :ermm: Spørsmålet er vel ofte heller hva er moderat? Eller kraftig?

Men som Caroline og Havana er inne på, så vil jo skallens form ha noe å si for hvordan stoppen ser ut, selv om den ikke nødvendigvis er sånn, bare for å formulere seg litt klønete. Belgeren skal ha parallelle linjer i hodet - dvs at skallen er parallell med neseryggens overlinje - og da ser det kanskje ut som de har mindre stopp enn de har? Det samme gjelder kanskje collie og sheltie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge standarden skal belgeren ha moderat stopp :ermm: Spørsmålet er vel ofte heller hva er moderat? Eller kraftig?

Men som Caroline og Havana er inne på, så vil jo skallens form ha noe å si for hvordan stoppen ser ut, selv om den ikke nødvendigvis er sånn, bare for å formulere seg litt klønete. Belgeren skal ha parallelle linjer i hodet - dvs at skallen er parallell med neseryggens overlinje - og da ser det kanskje ut som de har mindre stopp enn de har? Det samme gjelder kanskje collie og sheltie?

Ja, og enda en ting som spiller inn er selvsagt lengde på skalle og snuteparti, samt forholdene mellom disse. Både belger, sheltie og collie har jo ganske lange hoder i forhold til f.eks. de små spisshundene, samt at de har flat skalle og parallelle linjer i hodet. Sheltie skal ihvertfall ha en markert stopp de også, men den skal ikke være for dominerende, da vil hunden få et "two-piece-head", og det skal ikke være tilfelle :whistle:

Edit: en liten illustrasjon;

48a8ad7e.jpg

Nøyaktig samme stopp, markert men ikke dyp. Flat skalle, parallelle og ganske lange hodelinjer til venstre, rund skalle og kort snuteparti til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...