Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstra navn? Hva er egentlig vitsen?

siljestokka

Recommended Posts

Sheltien står registrert som Romatomara's Kite (Romatomara er kennelen). Skulle velge registreringsnavn selv og hadde ikke peiling på at det var vanlig å velge et fancy navn så det ble bare Kite som han heter til vanlig.

Collien heter Feetfire's Royal Reserve på papiret og Shabtay til vanlig. Royal Reserve er en whisky, brødrene har også whisky-navn på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Siden rasen min er Grønlandshund, synes jeg det har vært artig å bruke det Grønlandske språk i navnevalg:)

Tinka's Qanik Kilak = Kilak (Kilak (Q-kull) er helt hvit med lys rødbrune ører. På det ene øret er det en stor helt hvit flekk - Qanik betyr snøfnugg, Kilak betyr røde ører:))

Tinka's Lucky-Luc Lurifaks - Lurifaks het han hos oppdretter og kom fra L-kullet. Han var verdens lykkeligste sjel da han kom til meg samtidig som jeg ville ha ett enkelt navn til daglig - Luc. Lurifaks kledde ham så godt at derfor ble navnet hans sånn:)

Tinka's Årnavik Kiwaniq - Hun kom frå oppdretterens Å-kull og het faktisk Åldemor da jeg hentet henne, hihihi! Vanskelig å finne noe på Å. Så jeg tok det Grønlandske Arnavik - som betyr jente/hunkjønn - og skrev det om med Å istedet.

Kiwaniq er ett gammelt navn lite brukt, som jeg bare alltid har synes er pent og klinger godt i øret;)

Tinka's Aappalu Netah - Aappalu er Grønlandsk og betyr rød - trenger vel ikke si da at Netah er ei rød/brun ung dame;). Netah er indiansk og er oppkalling etter hennes oldemor Netah. Fikk vite i ettertid betydningen.... den velger jeg holde for meg selv. For sammensetningen ble litt uheldig, hehehe.

Selv pleier jeg sette tema-navn på kullet, og følger alfabetet. Dernest får valpekjøperne selv velge navn til valpene. Selv om jo hver og en har ett navn hos meg. Noe velger beholde det, andre velger nytt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter til min hund Marco er litt opptatt av at valpene derifra skal ha navn som betyr noe på finsk evt. samisk. Marco heter derfor Schanderulven's Negolas-Marco. Hva Negolas betyr husker jeg ikke i farta, men jeg fikk i hvertfall mast meg til at Marco skulle stå på stamtavla også. :wub: Resten av kullet heter forøvrig Njalla-Nika, Navdicaos-Nokipoika og Navdinieda-Noita.. Kalt Nika, Caos og Navdi til vanlig. Jeg synes det er morsomt at han har navnet sitt på stamtavla også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi hadde faktisk hund fra Virtawheat, hun het Virtawheat Bessamie, "Bessie". Har aldri hørt om andre med hunder derfra, så det var litt koselig ;)

Måtte bare legge til at Ann-Mari Virtanen har drevet med wheaten siden åttitallet, hun eide faktisk wheatenterrier nr to i Norge. Hun har alltid hatt flotte, sunne hunder med godt gemytt. Slike oppdrettere liker vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla heter bare Vesla. Oppdretter har ikke kennelnavn og hun ble kalt Vesla fra starten av siden hun var minst i kullet, så vi beholdt navnet.

Chili heter Montmorenja's Elleville Chili. Hun kom til meg 15 mnd. gammel så jeg har ikke bestemt navnet. "Elleville" er etter moren som heter Vilde. Chili er født i C-kullet til oppdretter, og har derfor navn på C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eldstemor heter Sunny til hverdags og Paluna's Sunny Island til pent. Oppdretter hadde lært henne navnet så jeg byttet ikke. Det har jeg angret litt på, har aldri likt det noe særlig...

Yngstemann heter Salza til hverdags, eller blååndi, og No deal's Zuverene Zara på papiret. Hun er fra et temakull, alle valpene fikk navn etter slektninger, så Salza heter det samme som sin farmor (tror jeg). Jeg ville helst at hun skulle hete MattiZara Joikabolla på stamtavla, men det turde ikke oppdretteren når det kom til stykket. :)

Nestemann tror jeg også skal få et S-navn, foreløpig leder Selma og Safari...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eldstemor heter Sunny til hverdags og Paluna's Sunny Island til pent. Oppdretter hadde lært henne navnet så jeg byttet ikke. Det har jeg angret litt på, har aldri likt det noe særlig...

Yngstemann heter Salza til hverdags, eller blååndi, og No deal's Zuverene Zara på papiret. Hun er fra et temakull, alle valpene fikk navn etter slektninger, så Salza heter det samme som sin farmor (tror jeg). Jeg ville helst at hun skulle hete MattiZara Joikabolla på stamtavla, men det turde ikke oppdretteren når det kom til stykket. :)

Nestemann tror jeg også skal få et S-navn, foreløpig leder Selma og Safari...

Oppdretteren angrer litt på det ja.. :rolleyes: men to late now ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm kommer fra kennel Myrullens I kull. Og i stede for at han skulle bli hetende I-Nirm eller noe, så ble det Isko Nirm. Jeg har ikke helt sansen for å bare sette bokstaven foran navnet. Da heller et ekstra navn. Eneste er kullsøstra til Nirm, for hun heter Tide (I Tide). Det blir litt morsomt. :)

Vida kommer fra Marschas V kull, og heter Marschas V I. (romertallet for 6). Hu het "Vi" da jeg fikk henne, men jeg omdøpte henne til Vida i stede. Litt schizofrent å snakke om at jeg og Vi skal på trening (meg og alle mine personligheter....) og ikke kan jeg løpe rundt og rope "seks" heller. ;)

Ler meg i hjel av deg ;)

Chicka er blanding og heter bare Chicka, men har også et kallenavn, Trulte, som hun også lyder.

Før Chicka har vi hatt Corgier som har hett:

Carwins Dargo *Daro*

Siggens True Charmer *Lurven*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretterene til tolleren vår har temaer på hvert kull, og temaet til kullet han kom i ble likører. Så kennelnavnet til ham ble Highland Fling av Heliomar. Heliomar er navnet på kennelen, og Highland fling er en norsk likør - som vi forøvrig enda ikke har smakt på. Vi har en stående i skapet her, og den skal åpnes den dagen vi klarer å karre oss til premiering på jakt (samme hvilken, bare vi er på premielista :) ).

Til vanlig ble han hetende Decoy. Å komme frem til riktig navn var ikke så lett her i heimen, da vi var to stk som skulle bli enige og vi har jo litt forskjellig smak i hundenavn. TJ mente bestemt at den unge håpefulle skulle bli hetende Mozilla Firefox, og det var bare ikke aktuelt. :closedeyes: Men etter litt studering av rasehistorien for å se etter noe glupt der, fant jeg Decoy. Og forslaget falt i god jord hos Tj, og da ble det det. Vi tenkte forresten litt på Fling også, men det likte jeg ikke og det ble for likt flink - som jeg bruker mye i trening. Highland ble litt tungt på sin side, og absolutt ikke noe navn på en hund i mine øyne.

Den andre er blanding, og heter bare Buster han og har blitt kalt det siden valpekassen av. Og det passer utmerket til ham også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon valpen min heter Alveseters Brilliant Ballack, kalt "Mischa" til daglig.

Alveseters er Kennelnavnet, og kullet skulle ha "Brilliant et-eller-annet" og da valgte jeg ä oppkalle han etter den tyske fotballspilleren Michael Ballack. Derfor kalles hunden min "Mischa" til daglig, en forkortelse for "Michael" hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvehunden heter: Rosen Ramona av Grunningen (kennelen bestemte navn, og kullet hadde blomstertema). Til vanlig Mona

Aussien heter: Aussie Gårdens Rimfrost. Til vanlig Siri, syns ikke det passer seg å rope Rimfrost rundt omkring :)

Den hunden er nødt å være kul, i og med att den har samme navn som meg: Ramona ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også navn som betyr noe for meg. Hanhunden min på 8 år bestemte jeg ikke selv oppdretters navn på. Han heter Rexob Looking Special (Seier til vanlig). Mora hans het Rexob Ever So Special så han var kalt opp etter henne.

Tispa mi kunne jeg velge navn på men det måtte begynne på R. I et merkelig innfall som jeg ikke kan huske hvorfor jeg fikk ble hun hetende Rexob Rose Island (Spirit til daglig). Mitt etternavn er Rosøy, så jeg ga henne liksom mitt eget etternavn. Syns nok det var morsommere da enn jeg syns nå:-)

Tispa som bor på fôr heter Boxwalk Belle Gunness (Alva til daglig). Boxealk er oppdretterens kennelnavn. Jeg valgte selv at hun skulle hete Belle Gunness (måtte begynne på B). Jeg har alltid vært fasinert av seriemordere så lenge jeg kan huske og leser mye slikt stoff. Belle Gunness het egentlig Brynhild og kom fra Trøndelag. Hun utvandret til USA der hun opp gjennom årene tok livet av flere ektemenn og også noen barn. Synes hennes livshistorie er spennende lesning og navnet på hunden kom helt av seg selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes kennelnavn er fint jeg,ellers hadde det kommet j*vlig mange hunder opp når du søkte på hverdagsnavnet i en hundedatabase! :ahappy:

Min heter Hot Chilli - Hot skulle være med etter faren, Hot Gossip. Var ikke en gang et alternativ å kalle han hot chilli til daglig, chilli var i tankene, men vi valgte noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stamtavla heter Chica: I-Bris-La-Chi-Ca(uttales Ibris la Chica).

Grunnen til dette var rett og slett fordi valpen kom fra et i-kull, så alle valpene skulle hete noe på i. Vi likte Ibris, men ville ikke kalle henne det til hverdags, så vi bestemte oss for Chica. men Ibris Chica hørtes ikke fint ut, så vi la på en la --> Ibris la Chica. Det klang fint:) Dessuten betyr det på norsk: Ibris en liten frøken, noe som jo er sant.

Grunnen til at det skrives I-Bris-La-Chi-Ca er fordi Tibetanerne skriver på den måten ved å skille stavelsene.

..så det var historien bak Chica's navn! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ålright å finne ut hvilket oppdrett hunden kommer fra og hvilket kull, bare ved å se på navnet.

Leser du en katalog for påmeldte hunder på utstilling eller stevne sier ikke "Balto" deg så mye. Men står det Sharma's Elleville Balto (ellerno) vet du at hunden er avlet frem hos kennel Sharma og at den er fra E-kullet.

Tia heter Ki-Ro-Ma's Excellente EviTia

Memphis heter Rugdelias OZC Memphis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ålright å finne ut hvilket oppdrett hunden kommer fra og hvilket kull, bare ved å se på navnet.

Leser du en katalog for påmeldte hunder på utstilling eller stevne sier ikke "Balto" deg så mye. Men står det Sharma's Elleville Balto (ellerno) vet du at hunden er avlet frem hos kennel Sharma og at den er fra E-kullet.

Tia heter Ki-Ro-Ma's Excellente EviTia

Memphis heter Rugdelias OZC Memphis

ganske kult =) . Jeg synes det er utrolig gøy med navn som betyr noe =).

:ahappy: .. Gøy å lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine heter Piazetta's Charming King, altså er han fra c-kullet(eller charming kullet om man vil) jeg ville kalle han King til daglig, derfor er King også med.

Piazetta's Indian Black Magic er min andre, han er fra I-kullet(eller, indian kullet), hele navnet er valgt av oppdretter(Hun ville sette navnet jeg har valgt å bruke til daglig til slutt, men det var det ikke plass til.) Alle tricolourene i kullet heter forøvrig indian black + et eller annet, mens merlen heter blue.

Til daglig er han sånn helt egentlig kalt Dakota, men siden jeg finner navnet veldig langt og knotete å rope kaller vi han bare Koda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien min måtte ha navn på Y (alfabetisk rekkfølge på valpene hos oppdretter og hun var på det tidspunktet kommet til Y). I tilegg kommer kennelnavnet.

Oppdretteren hadde registert henne som Aussieligaen Yabba Dabba Doo, men jeg synes "Yabba" var et stygt navn, og ville kalle hunden det samme navnet som står i stamtavlen. Derfor ble hun omregistert til Aussieligaen Yippie (ja, veldig lite oppfinnsomt navn... finnes det egentlig noen fine navn på Y?!)

Amira er fra oppdretter uten kennelnavn (ikke registert oppdretter hos NKK, selv om de avler opp til flere kull i året). Derfor heter hun bare Amira, noe jeg bestemte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Dra opp tråd! :D

siden jeg syns det er morro å se hva hundene heter og hva de kaller de til hverdags :D

Soldronningens The Man In Black - Boris

Tangetoppen's Kilkenny - Hector

Imagine That Keep This Party Going - Alfa

Marmelade's Elinor - Lilla

Så jeg har absolutt ikkenoe sammenheng med mine hunder og navnet de heter på stamtavlen, legg gjerne ved hva ditt kennelnavn er og om du har noe som er inspirert av en av hundene dine :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...