Gå til innhold
Hundesonen.no

Den ultimate hundebilen


charlotte

Recommended Posts

Forrige-forrige bilen min - en Plymouth Grand Voyager var langt, langt ifra dårlig og treig motor, ubehagelige seter, eller ulyd når man kjører..

Men heller ikke noen riktig "hundebil" (selv om den var en varebil). Vegg-til-vegg teppe, armelener i plast, pyntelister etc har lite i en hundebil å gjøre, og det blir fort slitt/ødelagt når man skal dra burer og utstyr ut og inn av bilen.

Ergo for å klassifiserses som en skikkelig HUNDEbil, må det da være en varebil som er konstruert som nettopp det, synes jeg.

Selv har jeg en Peugot Express, og den er skikkelig, skikkelig VAREbil.. Hel vegg (null lufting til hundene baki), forferdelig bråk baki der, fæl sponplate på gulvet som må teppelegges for at ikke alt skal skramle, lite vinduer etc. Dog er det MYE plass for hundene, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, 4motion er bare et navn for det er egentlig quattro.

Quattro er også kun et navn, det er kun markedsføring.

Forøvrig er Quattro som du også sa et varemerke Audi eier.. VW kan lett bruke det om de vil, da de faktisk eier 100% av Audi.

Hva de kaller det har INGENTING med teknologien å gjøre, det er ren markedsføring.

Det er vel levert minst 8 forskjellige "Quattro-systemer".

Men forskjellen på Quattro og 4motion (tilsvarende Mercedes sitt 4matic system), er at Quattro er konstant 4 hjulstrekk, mens 4motion/4matic er viskose/slure system... Altså at hvis bilen begynner å spinne, så kobler 4hjulstrekken inn.... (sier mannen :))

Men SYNCRO var 50/50 og 4motion ble 60/40 (forann/bak) mens 4matic har 40/60.... (sa mannen, igjen...)

Også sa han visst at han ikke var mannen min, men kun min kjære.... :P

Mannen bør ta seg et lite kurs.

Quattro har ikke konstant drift i alle implementasjoner, akkurat som 4motion har det i enkelte.. (Forrige generasjon Passat har torsen)

Syncro som de kalte det var også flere forskjellige systemer, et i golf og noen årsmodeller passat, noe annet i andre modeller av passat (Passat tidlig på 80-tallet hadde motoren på langs og samme system som Audi 80), i Transporter/Caravelle var det igjen et tredje system..

Altså, kun markedsføring. Hvorfor du blander inn 4matic forstår jeg forøvrig ikke, det er et markedsføringsnavn brukt av Mercedes Benz, og dekker flere systemer..

Nå er både 4motion, Quattro og 4matic bare markedsføringsnavn. Bak navnene finnes flere løsninger, men 4matic har vært permanent de siste 10 åra. Ellers gjelder det meste som er sagt om quattro bare for bilene med motoren montert på langs (dvs ikke A3 og TT).

Jess, endelig en som forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

VW transporter - lang versjon, turbodiesel, kombi er den ultimate hundebilen. Gitter mellom lasterom og menneskedel, aircondition, seter med armlener (kjekt når man skal på langtur) - og i min er bakrommet delt i to, med plass til bagasje under bikkjene (nylig vært på storservice, også forresten) - og bruker altså mellom 0,68 og 0,71 på mila.

Nevnte jeg at den er til salgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den perfekte hundebilen :D

Toyota HiAce, turbodiesel, firhjulstrekker, 3 seter, stort lasterom, jeg har god plass til alle tre hundeburene. I tillegg har jeg "avsett" endel plass til verktøy osv. og vips så er bilen gratis både med drivstoff og vedlikehold ;) (firmabil :P )

I tillegg har gubben en Opel Vivaro (lang type) og der har vi plass til ca 10 bikkjer! (Håper for guds skyld vi aldri kommer til å få bruk for all den plassen.... :blink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW transporter - lang versjon, turbodiesel, kombi er den ultimate hundebilen. Gitter mellom lasterom og menneskedel, aircondition, seter med armlener (kjekt når man skal på langtur) - og i min er bakrommet delt i to, med plass til bagasje under bikkjene (nylig vært på storservice, også forresten) - og bruker altså mellom 0,68 og 0,71 på mila.

Nevnte jeg at den er til salgs?

Den har vi :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 2003 VW Caddy 1.4i er en glimrende hundebil, den er billig, stygg og driftsikker.(Ligger på mellom 40 og 50 lapper) Her har jeg plass til 4 Boerboeler, har ikke forsøkt flere, og masse bagasje.

Har skrudd ut plexiglasset til bagasjerommet, så bikkjene får luft de også :blink: På varme solskinsdager kjører vi med vinduene nede, så både fører og bikkjer får litt vind i håret, aircondition er det dårlig med med. På langkjøring bruker den ca 0,5 på mila.

Den ultimate hundebilen må være Lottas Transporter...den har vi tidligere hatt flere av, bedre bil å kjøre på tur med, for både hund og eiere, finnes ikke :rolleyes: Men drømmen er en gammel VW T2 - gjerne med 23 vinduer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bytta ut plexiglasset med gitter, eller har du bare et hull der?

Nei...det er bare et hull der nå, plexiglasset ligger i boden. Hundene mine klarer ikke å komme igjennom der med noe annet enn hodet, og det er høyt plassert (ca 75 cm fra lasteplan). Det er alltid hyggelig hvis en av hundene kommer med en overraskelse når vi er ute på tur...ingenting slår en våt tunge bak øre, når milene blir mange og øynene nesten klapper sammen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har VW Caravelle GL. Var opprinnelig buss med 10 seter, men har nå bare 5 og det holder i massevis :blink: Den har jo da tepper hele veien og er også isolert hele veien, den har ikke skille mellom baksete og "bagasjerom". Det syns jeg er praktisk da det blir godt luftet der om sommeren og også varmet opp om vinteren :D Baksetene er todelt og kan også legges ned så det blir ett bord. Kjører veldig ofte med det ene nede så jeg kan gå inn baki både fra siden og bak.

Jeg syns jeg trengte såpass stor bil når vi er to voksne og to barn + hund. Jeg har jo så mye utstyr og ting jeg drasser på hele tiden så det var deilig å bare kunne ha det i bilen hele tiden. Det hadde jeg ikke plass til når jeg hadde stasjonsvogn (trengte jo baksetet til ungene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt fornøyd med vår bil med tanke på hundeholdet. Det er en peugeut expert. Baki er det goood plass. Det jeg liker best er at det ikke blir så varmt baki der på sommeren, selv om sola står på. Er ganske skyggefult og svalt. Veldig høvelig akkurat det. Vi har satt inn to båtventiler bak forsetene slik at det kommer luf og varme bak, da blir det ikke iskaldt der på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...

Jeg har en VW golf stasjonsvogn, og den har fungert fint som "frakte meg til jobb med matpakka-bil"- og enkle turer med opp til 4 hunder. Er egentlig veldig glad i den.... :rolleyes:

Lengre camp turer og turer med fler hunder har vi brukt sambo's Nissan Pathfinder. Uslåelig!

Men nå kommer altså en smårolling i hus, som krever et helt eget sete.

DVS. Enten må typen bytte ut sin splitter nye pathfinder (og det vil han tape myyye på..), sette inn seter (som koster noen hundre tusen lapper ++)

Eller jeg må bytte ut min bil med noe som:

-Har plass til bur og bagasje

-Kan dra camp vogn på 1300 KG

- Mellom 3-5 seter

-Helst økonomisk i drivstoff-bruk

-Rundt 150 lapper dyr

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...