Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva spiser hunden din i løpet av en dag?


Ina

Recommended Posts

Hva får din hund av fòr, tilskudd av diverse vitaminer, "kjerringsråd - mat" og andre ting i løpet av en dag eller ei uke?

Eso får sine faste måltid med tørrfor. Utenom det så får han brødskalker når vi "åpner" et brød, eller det begynner å bli tørt.

Han går også stadig vekk å spiser på et gnagebein/gnage"pinne".

Ellers får han ett egg i uka for blankere pels.

Jeg vil jo ha så tjukk, lang og blank pels som mulig på ham. Noen jeg kan kan gi han for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ask får sitt daglige tørrfor, tilsatt en ts tran og en halv spiseskje ølgjær. bare en annbefaling vi fikk av en rottis opdretter det dah..nå er han "alkoholiker" og nekter og spise maten uten ølgjær :cry: i grill-sesongen blir det en del kottelett bein, om matrester får han ett par ganger i uken, sammen med tørrforet. har eller mye tørrfisk han får gnage litt på. :cry: gulrot er også noe vi gir, for og rense tennene, massere gummene og tankjøttet, og det er proppfult av vitaminer. for dere andre som vil prøve gulrot: gi den rå, IKKE kok den! da får hunden mest sannsynlig løs mage..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre får vanlig tørrfor (Hill's Natures best) med vetekimolje (som bl.a. er bra for pelsen Ina..) og som regel tunfisk, eller noe annet godt oppi. De får også av og til olivenolje og egg i maten. Og så blir det selvfølgelig en god del godbiter i løpet av dagen. Vi bruker som regel Frolic, pølsebiter eller fiskepudding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikke olje

Salmopet

hopoff

B+E vtiaminer

paque off

Buca dog

Å hva er alt dette bra for? Jeg brukte solsikkeolje i maten til mine dvergvedder fuchs (langhåra pelstype) en periode, fordi de sa at det var bra for pelsen, noe som stemte. + at solsikke er jo fetende.

Paque off - Det som forhindrer tannstein?

med vetekimolje (som bl.a. er bra for pelsen Ina..)

Okei! Får kjøpt på vanlig matbutikk eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 gram Lone Star tørrfor om dagen.

Litt Biola innimellom, en liten slant annenhver eller hver tredje dag omtrent.

Godbiter når vi trener. Her kan det bli mye rart jeg gir henne da. Tørrfor, valpefor som jeg kjøpte inn for godbiter, ost, pølse, kjøtt, rosiner, levergodbiter, stort sett det jeg har for hånden. Hvor mye hun får i uka er vanskelig å si, da det kommer an på hvor mye jeg trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 90 gram tørrfor, Eukanuba puppy og Royal canin adult, medium.

Så får han tyggebein og skalker av og til. :wink:

Får ikke så mye "godt" ettersom han er litt tjukk. :cry: Men syns ikke jeg kan gi han mindre mat heller. Men håper det blir litt bedre nå som vi holder på å gå over til voksenfor. :wink:

For pelsen hans trenger jeg forøvrig ikke noe. :cry:

Oppdretteren hilste på han i Trondheim på utstilling og det hun sa var: "HERREGUD så myk og deilig pels han har :-o "

:cry:

Litt moro det da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster får 430 gram Troll sport, av å til brødskiver med leverpostei, å utover vinteren skal han kanskje få noe ekstra for pelsen sin del. Han får og frukt av å til.. Og passer på at han har tyggebein stort sett hele tiden. Foret dekker næringsstoffene han trenger veldig godt, og gir derfor ikke vitaminer i tillegg.

Ellers er det jo godbiter under trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker:

Plaque off. (Fjerner tannsten og vond ånde)

Blåbær ekstrak. (Trenger pigmenter også er det sunt. :cry: )

B plus e vitamin. (Hjelper på benbygningen, og fin pels)

Og salmopet. (Fin pels)

Men blir dyrt i lengden, så skal kutte ned på noe.:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i grill-sesongen blir det en del kottelett bein

Dere må ikke gi kotelett bein.. Det kan være VELDIG skadelig! Det kan sette seg splinter i tarmen hans og så må dere operere for å få den ut,,,skummelt.

Pito får vel ca 50-60 g tørrfór med (plaque off en gang for dagen i maten)

og så får hun av og til en eggeplomme for å få mer skinnende pels..Ellers ikke noe spez...hun får godbiter hvis vi trener seff :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ikke gi kotelett bein.. Det kan være VELDIG skadelig! Det kan sette seg splinter i tarmen hans og så må dere operere for å få den ut,,,skummelt.

Pito får vel ca 50-60 g tørrfór med (plaque off en gang for dagen i maten)

og så får hun av og til en eggeplomme for å få mer skinnende pels..Ellers ikke noe spez...hun får godbiter hvis vi trener seff :cry:

oi! hmm..lærer så lenge man lever! trudde det var bare kylling.bein som var skadelige jeg.... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi! hmm..lærer så lenge man lever! trudde det var bare kylling.bein som var skadelige jeg.... :oops:

samtlige ben som er varmebehandlet er skadelige for hunder, da benstrukturen i benet er forandret,og vil da splintre.

Kyllingben kan man gi så mye man vil av - forutsatt at de er TØRKET- ikke kokt, stekt eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi! hmm..lærer så lenge man lever! trudde det var bare kylling.bein som var skadelige jeg.... :oops:

Nei altså det kommer jo an på om hunden ikke tygger i stykker beinet da :wink: Kan godt være at ask er veldig forsiktig og bare tygger kjøttet. Men Pito blir skikkelig overivrig og tygger i stygger hele beinet. Har gitt henne kotelettbein én gang og det er første og siste gang. Hele beinet var vekke omtrent og jeg var urolig i en uke for henne. Men det gikk heldigvis bra :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hva er alt dette bra for? Jeg brukte solsikkeolje i maten til mine dvergvedder fuchs (langhåra pelstype) en periode, fordi de sa at det var bra for pelsen, noe som stemte. + at solsikke er jo fetende.

Paque off - Det som forhindrer tannstein?

Okei! Får kjøpt på vanlig matbutikk eller?

Hehe, jeg er slik at jeg må prøve det meste jeg :cry:

Solsikke Oljen er for fin og blank pels

Salmopet er fiske olje med omega fettsyrer... (gir også fin pels :cry:)

Hopoff for flått lus og slikt (gir OGSÅ bra pels!!)

B+e vitaminer hjelper for oppbygging av pels ogmuskler

Plaque off (så det hadde sneket seg inn en ørliten skrivefeil i sist innlegg;)) for forebygging av tannstein

Buca dog også forebygging av tannstein!

Så man skulle tro mine hunder er to pelsdotter med nyydelige tenner :cry: :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ser det er noen som gir tran til hundene sine her.

Det er direkte farlig da dette kan føre til A og D-vitaminforgiftning. I hundemat er det tilsatt det hundene trenger av vitaminer derfor er det viktig at man finner tilskudd som ikke fører til at hundene får overdose med enkelte ting.

Det som er bra for pelsen og som finnes i tranen er Omega 3 og Omega 6 fettsyrer. Disse fettsyrene er relativt viktig for en sunn og blank pels, men tran er mer skadelig enn nyttig. Bruk heller en Fiskeolje som er lagd spesielt for hunder, f eks Dr. Baddaky's Fiskeolje eller Lakseoljen fra Lifeline. Disse får dere iallefall kjøpt hos veterinæren, mulig enkelte større dyrebutikker kan ha det også.

For å underbygge det jeg sa om tran og a/d-vitaminforgiftning så skriver jeg av deler av pensum fra kostrådgiverskolen. :wink:

A-vitaminforgiftning: Forgiftning medfører leverskader og smertefulle skjelettlidelser særlig i halsvirvler og i forbenas rørknokler. Ett dyr som er påvirket av en A-vitaminforgiftning, vasker seg ikke fordi de har smerter når de bøyer nakken. Dette er ofte det første kliniske tegnet på A-vitaminforgiftning.

D-vitaminforgiftning kan oppstå som følge av overdose og forårsaker hyperkalsemi. Hyperkalsemi kan så føre til akutt nyresvikt.

Så gjør hundene deres en tjeneste, slutt med tranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster får 430 gram Troll sport, av å til brødskiver med leverpostei, å utover vinteren skal han kanskje få noe ekstra for pelsen sin del.  Han får og frukt av å til.. Og passer på at han har tyggebein stort sett hele tiden. Foret dekker næringsstoffene han trenger veldig godt, og gir derfor ikke vitaminer i tillegg.

Ellers er det jo godbiter under trening.

Du glemte eggeplommen han får av å til... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea spise Norwegian Polar 2 ganger om dagen.

I tillegg har hun alltid slike tyggebein som ikke er sterke for magen tilgjengelig.

Hun får en brødskalk i ny og ne, litt rå kjøttdeig når vi har det, elgbein, frukt, grønnsaker og hundegodis.

SKal begynne å gi henne 1 eggeplomme i uka, pluss litt fiskeolje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balder spiser vom og hundemat og skyttens søcla tørrfor morgen og kveld, litt hop-off og selolje og ett egg av og til :D Får en sjelden gang litt middagsrester, men på besøk hos besteforeldrene mine får han en del kjøtt, kjeks, pålegg o.s.v og han forsyner seg selv i søpla hvis vi ikke passer på, sist vi var på besøk spiste han nettet som var utpå steken men den kom heldivis opp igjen ;) Han får også et lite tyggebein hver dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...