Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva spiser hunden din i løpet av en dag?


Ina

Recommended Posts

Chicka får Hills j/d tørrfôr

Omega 3 olje

1000mg c-vitamin

Brødskalk når jeg åpner et brød

Go bit når vi trener eller når hun er flink på tur.

Biteben har hun alltid tilgjengelig

Ellers så er vi hos mormoren min hver søndag og da får hun middagsrester,kjeks og annet digg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg gjentar meg selv.... slutt med tran!!!

Ser det er noen som gir tran til hundene sine her.

Det er direkte farlig da dette kan føre til A og D-vitaminforgiftning. I hundemat er det tilsatt det hundene trenger av vitaminer derfor er det viktig at man finner tilskudd som ikke fører til at hundene får overdose med enkelte ting.

Det som er bra for pelsen og som finnes i tranen er Omega 3 og Omega 6 fettsyrer. Disse fettsyrene er relativt viktig for en sunn og blank pels, men tran er mer skadelig enn nyttig. Bruk heller en Fiskeolje som er lagd spesielt for hunder, f eks Dr. Baddaky's Fiskeolje eller Lakseoljen fra Lifeline. Disse får dere iallefall kjøpt hos veterinæren, mulig enkelte større dyrebutikker kan ha det også.

For å underbygge det jeg sa om tran og a/d-vitaminforgiftning så skriver jeg av deler av pensum fra kostrådgiverskolen. Wink

A-vitaminforgiftning: Forgiftning medfører leverskader og smertefulle skjelettlidelser særlig i halsvirvler og i forbenas rørknokler. Ett dyr som er påvirket av en A-vitaminforgiftning, vasker seg ikke fordi de har smerter når de bøyer nakken. Dette er ofte det første kliniske tegnet på A-vitaminforgiftning.

D-vitaminforgiftning kan oppstå som følge av overdose og forårsaker hyperkalsemi. Hyperkalsemi kan så føre til akutt nyresvikt.

Så gjør hundene deres en tjeneste, slutt med tranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ask får sitt daglige tørrfor' date=' tilsatt en ts tran og en halv spiseskje ølgjær. bare en annbefaling vi fikk av en rottis opdretter det dah..nå er han "alkoholiker" og nekter og spise maten uten ølgjær :) i grill-sesongen blir det en del kottelett bein, om matrester får han ett par ganger i uken, sammen med tørrforet. har eller mye tørrfisk han får gnage litt på. :( gulrot er også noe vi gir, for og rense tennene, massere gummene og tankjøttet, og det er proppfult av vitaminer. for dere andre som vil prøve gulrot: gi den rå, IKKE kok den! da får hunden mest sannsynlig løs mage..![/quote']

Det er feil at de får løs mage av kokt gulrot... Det er helt motsatt... Om hunden din får diare så kan du koke gulrot, mose den og gi til hunden. Fikk dette rådet for mange år siden da jeg hadde en valp med diare. Har brukt det mange ganger, og det funker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Royal Canin Mini Sensible (fôr for små kresne/aktive hunder)

-All slags tyggebein (for hunder)

-Salmopet

-Plaque Off

-Godbiter (frolic, kitbits, pølse, eple, druer, annet snacks)

-Youghurt innimellom

-Matrester en sjelden gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chica får bløtet tørrfor to ganger om dagen; om morningen og ved 17.00 - 18-00 tiden. Ca 60 gram tilsammen. Om ettermidaggen får foret tilsatt en ts fiskeolje som skal holde pelsen fin.

På kvelden får hun ofte en halv brødskive med leverpostei.

Ellers får hun små godbiter når vi trener(skal vi på dressukurs, får hun bare tørrfor om morningen), og litt å gnage på som greenies, bein, strupe eller ligenende. En sjelden gang får hun litt middagsrester med foret istedenfor brød med leverpostei. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goshi får to beger pr. dag, et om morgenen og et om kvelden. i tillegg får hun en skalk hver morgen. Og godbiter når vi trener.

Chanita får tre beger pr. dag, et om morgenen, et midt på dag og et om kvelden. Og så får hun og en skalk om morgenen og en Ester C. Og godbiter når vi trener.

Ellers så får de av og til griseører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...