Gå til innhold
Hundesonen.no

Barbere hunden


Poter

Recommended Posts

Har noen av dere med litt mer langhårete hunder barbert dem? Sånn all over the place. Hvordan ble det? Hvis det var på sommeren, ble hunden varmere eller kaldere av det? Røytet den mindre? Hva brukte dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett bearder collier med helt ned barbert pels !

Det synes jeg er litt søt.

Har ikke så mye erfaring med det. Men hunder føler jo seg fort litt luftigere uten all den pelsen ! Det er jo selvfølelig varmere for en eks. finsk lapphund om sommeren enn en korthåret hund :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg pleier å barbere elghunden sin på sommeren. Hun blir barbert ganske tidlig på våren så pelsen skal nå å vokse ut igjen til vinteren. Bikkja ser ut til å trives med det på sommeren. Minuset er at hun har fått mye dårlige pels med årene, om det er barberinga eller ville skjedd ellers er vanskelig å si, men nå klumper pelsen på vinteren. Og det er jo litt unormalt med en elghund som sliter med snøklumper i pelsen... Pelsen ble mykere/bløtere etter barberinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at pelsen beskytter hunder mot varme, slik at det bare gjør det verre for dem å bli barbert. :icon_confused: Jeg tror egentlig det har mer med fargen å gjøre, svarte hunder tiltrekker seg mer varme enn lyse.

Løsningen er vel da å bleike hunden istendenfor å barbere de :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg barberer ned hele Mike, han er en engelsk cocker og de har endel pels.

Grunnen til at jeg begynte med dette var fordi han fikk noe stoffskifte problemer etter han ble kasterert som resulterte til meget dårlig pelskvalitet, den blir fett og tovete etter ca 1 uke selv om han blir børstet daglig. Klipper han ned ca 3-4 ganger i året. Siden pelsen hans er av såpass dårlig kvalitet, så beskytter den ikke så mye mot sola.

Jeg barberer hele hunden, og han trives godt med det virker det som.

Han røyter så og si ikkenoe når han er klippet ned, ser et hår i ny og ne, men thats it..

Men ser at når pelsen vokser endel ut igjen (som på vinteren) så er pelsen ganske krøllete/bølgete, men pelsen var ganske bølgete fra før av også, men har blitt litt mer bare.

Jeg lar han få litt pels om vinteren, pga han fryser lett er han nedklippet om vinteren..

Syns det er en grei løsning å klippe han ned, og han ser ikke "teit" ut for å si det sånn, sparer meg for litt pelsarbeid også egentlig, han drar jo med seg halve skogen inn når han er fullpelset, utrolig hva de får med seg inn etter en skogtur :rolleyes:

Jeg brukte Oster klippemaskin med skjær nr 10. når jeg klippet han ned.

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte vært fristet til å barbere ned gordon setteren, men har aldri gjort det. Pleide å klippe ørene hans da, men det var mest fordi han kledde det, og at de ikke skulle havne i maten. Pleide også å klippe ham hunder magen og brystet, slik at kropsfasongen ble fremhevet, og han slapp å få gjørmesprut og isklumper i pelsen.

Men jeg hadde lyst til å barbere ham helt ned pga nyskjerrighet jeg da. Bare for å se hvordan han kom til å se ut hehe. Men jeg var litt redd for at pelsen skulle forandre seg, for han har eksepsjonelt vakker pels den hunden.

Gordon har jo både underull og dekkhår, så det hadde nok ikke vær noen vits i å barbere ham mht. varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg barberte gamlehunden, en Leonberger, flere år på rad.

Begynte å barbere flekkvis pga våteksem, men det så jo grusomt ut så jeg tok hele hunden.

Hele hunden lyste opp og gikk fra å være en daff bamse til å bli en sprek og glad hund. Ser jo ikke så fint ut de første ukene, men det kommer seg etterhvert.

Så min erfaring med barbering er positiv, eneste minuset er at hunden min frøs i noen dager til den hadde vendt seg til kort pels. Min fikk på seg en stor genser på kveldstid de første dagene.

Pelsen ble ikke dårligere av dette, fikk masse skryt av fin og glansfull pels på vinteren når pelsen hadde vokst ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg barberte gamlehunden, en Leonberger, flere år på rad.

Begynte å barbere flekkvis pga våteksem, men det så jo grusomt ut så jeg tok hele hunden.

Hele hunden lyste opp og gikk fra å være en daff bamse til å bli en sprek og glad hund. Ser jo ikke så fint ut de første ukene, men det kommer seg etterhvert.

Så min erfaring med barbering er positiv, eneste minuset er at hunden min frøs i noen dager til den hadde vendt seg til kort pels. Min fikk på seg en stor genser på kveldstid de første dagene.

Pelsen ble ikke dårligere av dette, fikk masse skryt av fin og glansfull pels på vinteren når pelsen hadde vokst ut igjen.

Jeg barberte også Leonbergeren vår ett par ganger.

Hun var helt i himmelen når hun fikk av seg pelsen. Jeg merket heller ikke noe til at den ble dårligere men den kunne kanskje blitt det hvis jeg hadde gjentatt barberingen.

Her er løven

Bessielve.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Her er løven

Bessielve.jpg

Han så virkelig ut som en løve :icon_confused:

Ryggsekken til turisten han har spist ligger igjen *s*, eller var det egentlig bare fjonene på ørene som avslørte ham. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi er sjokkert! :lol::icon_confused: Hun har så mye pels at jeg må virkelig grave for å finne huden. To flåtter hadde gjemt seg på halsen hennes og der er det virkelig lang og tett pels. Men hun vil nok beholse pelsen og røyte den av sånn utpå sensommeren som hun pleier. Har igrunnen ikke sett andre tollere med så tett pels som henne, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste minuset er at hunden min frøs i noen dager til den hadde vendt seg til kort pels. Min fikk på seg en stor genser på kveldstid de første dagene.

Pelsen ble ikke dårligere av dette, fikk masse skryt av fin og glansfull pels på vinteren når pelsen hadde vokst ut igjen.

Bilder i hodet. Nakenhund med genser str XXXL. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en puddel, og det er en rase som skal klippes - så ja, jeg klipper. Jeg bruker en andis powergroom med 15 skjær på snuten, 40 skjær på labbene og 3 3/4 på selve kroppen + saks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han så virkelig ut som en løve :P

Ryggsekken til turisten han har spist ligger igjen *s*, eller var det egentlig bare fjonene på ørene som avslørte ham. :P

:icon_confused: Det er en hunnløve da. Det var faktisk veldig mange som stirret på henne i lang tid etter jeg hadde klippet henne.

Ei dame kom bort til meg på parkeringsplassen i Sverige og fortalte at hun hadde fått hjertet i halsen når hun så dyret hoppet ut av bagasjen på bilen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at pelsen beskytter hunder mot varme, slik at det bare gjør det verre for dem å bli barbert. :lol: Jeg tror egentlig det har mer med fargen å gjøre, svarte hunder tiltrekker seg mer varme enn lyse.

Løsningen er vel da å bleike hunden istendenfor å barbere de :P

Nja.. Ingen av frøknene mine er spesielt plaget av sommervarmen, tror jeg? Og selv om pelsen er varm ytterst, så er det ikke spesielt varmt inne ved huden, så jeg tror at pelsen deres isolerer mot både varme og kulde.

Men nå ble jeg sittende og tenke på hvordan de ville sett ut som blonde, da :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Ingen av frøknene mine er spesielt plaget av sommervarmen, tror jeg? Og selv om pelsen er varm ytterst, så er det ikke spesielt varmt inne ved huden, så jeg tror at pelsen deres isolerer mot både varme og kulde.

Men nå ble jeg sittende og tenke på hvordan de ville sett ut som blonde, da

Ingen av mine hunder har vel heller vært synlig plaget av sommervarme tror jeg ? Selv ikke svarte-Lotta - hun lå gjerne midt i solsteiken hun, og virket ikke spesielt plaget :icon_confused:.

Blonde grønniser ? Blir vel terver det, vel *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET at nedklippede beardiser i alle fall reagerer mye mer på vær og vind enn de som har full pels. De både fryser lettere og blir klart mere plaget av solskinn.

Og man kjenner det meget godt hvis man fører hånden inn i pelsene deres, ja. Som 2ne sier - inne ved huden er det ikke spesielt varmt. Selv om det kan være glovarmt på det ytterste pelslaget.

Så jeg synes bare synd på hunder som blir klippet fordi eieren sammenligner hundens pels med pels/skinnkåpen de har selv. Det er på ingen måte sammenlignbart.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som en del andre her... Nå har ikke mine hunder den tykkeste eller lengste pelsen, men de er alltid kalde ved huden til tross for at de nærmest er kokvarme å ta på. I tillegg tror jeg de hadde blitt litt rare om de var barbert *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET at nedklippede beardiser i alle fall reagerer mye mer på vær og vind enn de som har full pels. De både fryser lettere og blir klart mere plaget av solskinn.

Sånn apropos det (og totalt OT), så hilste jeg på 2 beardiser med schnauzer-klipp igår. Det var litt pinlig, men jeg måtte spørre hva for slags rase det var *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det vel litt an på tettheten i pelsen. Gamlerasen, som hadde halvlang, litt luftig pels, klippet jeg - etter at de ble pensjonert/førtidspensjonert - et stykke ned på kroppen, samt at jeg tynnet ut endel her og der. Dels for at de skulle tørke kjappere etter sommerens evige bading, og dels fordi jeg fikk med atskillig mindre lyng og rask med hjem etter skogsturer. De ble ikke MER plaget av varmen, for å si det sånn.

Jeg kjenner to newfoundlendere derimot som ble "selvmosjonerende" og spretne og glade sommertid, der de før pleide å gå nærmest i dvale. De har jo en langt tettere pels. Begge eierne var superfornøyde, og fortsatte å gjøre det; den ene gjorde det for hundens skyld, for å kunne ha den med litt mer sommerstid, den andre på grunn av våteksem opprinnelig.

Så jeg tror kanskje man skal se litt på hva slags hundepelstyper man sammenligner, før man liksom "konkluderer"....

Og kanskje også litt hundeholdet, og hva man forventer at hunden skal være med på/orke/ha forutsetning til å klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...