Gå til innhold
Hundesonen.no

"Hundetrening"

PsychoLynx

Recommended Posts

Så skal jeg endelig få lagt ut denne serien med bilder da... Her ser man eksempler på både lydig hund, ulydig hund, "behind det camera" hos Cesar Milan, hvor fort en sak får to sider osv.

Kort fortalt, litt av det beste, fra det værste.

Første del er et eksempel som jeg personlig har vært borte i mange ganger. En situasjon kan bli tolket på mange måter, ut fra hvilket øye som ser.

I all hovedsak så ser det ut på bildene her som at vi har en meget agressiv hund, som gjør det den kan for å nå bort til forografen. Det er faktisk så ille at vi ser eier græbbe tak i ryggen til hunden,for å klare å holde den igjen

250508_031.jpg

Men, til tross for iherdig kamp fra eiers side, så klarer altså hunden å gjøre utfall mot fotografen

250508_032.jpg

Og det kunne her fort se ut som vi kunne ende opp med skadet fotograf, avlivet hund, og anmeldt eier...

MEEEEN, se det så fra FOTOGRAFEN sitt stå sted...

Vi ser først en avventende hund

250508_010.jpg

så ser man tydelig at hunden smiler fra øre til øre, og gjør seg så blir den kan

250508_012.jpg

før den kaster seg frem i et desperat forsøk på å få hilse p åfotografen, det er jo bare KOS denne viltre hunden er ute etter

250508_014.jpg

Ser dere nå hvor fort en sak kan få to sider????

Så, del to...

LYDIG HUND.

1. flink hund sitter bamse, legger en labb på ryggen, og vinker med den andre, og alt dette MED bitepølse i munnen!

250508_013.jpg

2. Sitte bamse med begge labbene i været, og pese.

250508_017.jpg

3. PERFEKT kontakttrening, selv MED forstyrrende elementer!

250508_023.jpg

4. og et meget tydelig språk, der hunden helt klart viser den andre hunden at den er uønsket

250508_021.jpg

Så,her har vi beviser på hva som foregår når kameraet er slått av hos Cesar Milan.....

ADVARSEL: Sterke scener!!

Se for en aggresjon!! DETTE må vel være en av de værste hundene Cesar noen gang har blitt utsatt for! Hunden forsvarer bitepølsa si med lyd og tenner! Her er det ingen nåde for en stakkar fotograf som måtte komme innenfor rekke vidde...

Cesar derimot er jo så bein hard, at han kan stå ved siden av å bare se på hunden.. Han vet jo at om hunden sku prøve seg på han, kan an jo bare si "ssshht" så ligger bikkja på rygg!

250508_020.jpg

Hunden gjør utfall

250508_008.jpg

hvorpå Cesar rykker kjapt tak i båndet, og napper hunden tilbake med en voldsom kraft!

250508_016.jpg

I et lite sekund kan vi ane tårer i øynene på hunden, men ikke la deg lure. Her snakker vi nok krokodilletårer

250508_019.jpg

For i løpet av et sekund har hunden tatt tilbake kontrollen, og gyver løs på Cesar

250508_002.jpg

250508_030.jpg

Før Cesar sier sitt berømmelige "ssshhhht" og igjen vinner kontrollen over en gal hund

250508_004.jpg

Og bare for å understreke hvem som er sjefen, gir han hunden et lite rapp over hodet med bitepølsa

250508_024.jpg

Og situasjonen er under full kontroll igjen. Med nå verdens lydigeste hund, som reagerer på det minste "ssshhht", og omgås folk og fe på en perfekt måte.

250508_022.jpg

Og tilslutt i dagens leksjon.

Her ser dere tydelig hvor mye glede en hund kan ha av å bli belønnet med lek og moro! Bare SE for en intensitet denne hunden har ovenfor bitepølsa og muligheten for en liten drakamp!

250508_001.jpg

250508_025.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KONGE! Jeg ler så jeg griner.. :lol: Du er bare rå på billedserier, PsykoLynx!

Hva slags rase er denne hunden?

Kunne tenkt meg et kurs med denne føreren også. Liker det jeg ser av metoder og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KONGE! Jeg ler så jeg griner.. :lol: Du er bare rå på billedserier, PsykoLynx!

Hva slags rase er denne hunden?

Kunne tenkt meg et kurs med denne føreren også. Liker det jeg ser av metoder og slikt.

her snakker vi om blanding av nakenpitbull og korthåret norsk "jegkangåpåtobeinhvisjegvil" spaniel. Veldig lettlært sak, men man må være bestemt, og konsekvent.

Har litt tendensen til å miste førerbevisstheten om den får noe sterkere enn vann innabords, så den må fores på rett måte.

Men behandles den bestemt og med respekt, er den vanskelig å få terget opp, og verdens beste "nannydog". Kan tilogmed lære å byte bleier.

Sånn lydig hund vil jeg også ha! Blir den levert ferdig trent eller med personlig trener? :P

Den er såpass lite utbredt enda, at foreløpig er det kun denne ene som er å anbefale. Søsknene har nok fått for frie tøyler under oppveksten, og man kan se både underkastelse og agressjoner hos de to andre.

Personlig trener tror jeg man kanskje ønsker å få med når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, ALL ÆRE til Carma (Bente) som har lånt bort hundetrenern sin her. Det er han som har fått Hunden til å utføre alle disse triksene!

(og takk til Bente og ole som fikk meg til å le meg skakk på lørdag :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol::P:P

Fantastisk serie, Marit! Kan ikke huske å ha ledd så mye på det jeg vet! :P

Hundetreneren er (som CM selv?) en fyr som later som han er blid og lykkelig mens han egentlig står og sparker i bikkja, så la dere ikke lure! Ikke snakk om at dette var koselig på noen måte for hunden altså! Her snakker vi (etterhvert)jernkontroll og MYE schhhhhhht! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Noe sier meg at dere lo så dere rista da dere holdt på? :D

Det var faktisk litt vanskelig å få klare bilder, for vi trillet rundt på gulvet i latter.

Og det var jo HELT umulig å ta seriøse/strenge bilder av mannfolka da. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totninger :o:P

Hvaaaa??? Totninger liksom??? :P Ingen av oss to er totninger dah.... Nemlih!! :D

Nå fikk jeg skikkelig SM assosiasjoner her

Haha, det fikk Ole Christian også (altså Cæsar... :D ) da han satte på Lars halsbåndet.... ;) Tror de likte det begge to! :P

Kul gubbe du har Marit

Heeey... å ær gæli me gubben min da....? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Presser en vanlig slik H-sele for mye på luftrøret? https://dyresjappa.no/produkt/hundesele-regulerbar-svart/ Isåfall ville jeg sett etter en step-in sele ala dette, bare pass på at den ligger lavt nok foran:https://www.musti.no/basic-first-step-in-sele-svart Ellers ville jeg brukt halsbånd med grime en del for å begrense trekkingen, rett og slett.  
    • Hei! Jeg har kommet borti en ny utfordring. Min egenavlede Aussie på 7mnd hoster/harker/høres ut som den har astma når den trekker i sele. Dette har pågått i hele sommer og jeg har prøvd å finne en sele som minimerer problemet, men enda ikke lyktes.   Valpen er undersøkt av veterinær for to uker siden hvor vet tror den kan ha hatt kennelhoste og at luftrøret fremdeles er irritert. Almenntilstanden er god og har vært hele vegen. Vi skal la vær å gå tur (kun aktivisering i hagen, på rally-treninger osv) på tre uker for å se om det hjelper at luftrøret får ro. Nå har det gått to uker til uten bedring (fremdeles harking når jeg holder på luftrøret) så jeg ser for meg at vi må inn igjen for røntgen osv. Denne hostingen/harkingen kommer kun når man legger press på luftrøret, aldri ellers. Dessverre er dette en hund som er ivrig på tur og trekker en del. Men det høres jo ikke bra ut.. hvis noen har erfaring med det samme så skriv gjerne litt om det også!   Jeg ser ikke for meg at vi finner ut av/får løst dette problemet med det første, og spør derfor dere om noen vet om en spesialsele som er utviklet for å unngå press på luftrøret? Evt om noen spesialsyr?
    • Det har jeg ikke tenkt på, men jeg tror du har rett i at folk har blitt skjøre etter noen tiår med kontorarbeid. Hundene Bamse og Bob ble dømt til døden for å ha hoppet opp på folk og laget risp med en klo. Luna og Luk lagde blåmerker, Luk er avlivet og eier til Luna kjemper videre for henne, saken skal til lagmannsretten etter dom i tingretten hvor Luna ble dømt til avliving etter et lite blåmerke oppdaget to dager etter Luna var i nærheten av mannen. Folk har blitt pyser og hundene avlives av dem som skal forvalte loven men selv bryter den for å tilfredsstille anmelder, med en dose maktmisbruk inkludert i avgjørelsene. Hunder har lite rettsvern og når det lille som er blir oversett er det farlig å være hundeeier, det koster flere hundre tusen kroner å føre en sak gjennom rettssystemet og utfallet er mer som russisk rulett enn at man er sikret en riktig dom basert på det som virkelig skjedde.
    • En skulle tro det ville være nødvendig at hunden påførte en faktisk skade langt verre enn et blåmerke for å bli begjært avlivet. Det burde holde med en bot til hundeeier for å ikke ha kontroll på den.  Spesielt når det kommer til "bitt" er det for lav terskel. Et "bitt" er jo ikke et bitt. En hund kan klype med kontrollert styrke som et avstandsskapende signal uten å å påføre skader. Det tilsvarer å dytte bort en innpåsliten person som ikke respekterer verbal kommunikasjon om intimsoner. Hunden har ikke hender og bruker munnen istedenfor. Midlertidige fordypninger i huden og eventuelt bloduttredelser ved skjøre blodkar etter ett sånt klyp er ikke for skade å regne i mine øyne. Hvor skjøre har folk blitt? Noen tiår med kontorarbeid og folk synes et udramatisk blåmerke er en skade? Rifter i klær fra å ha hoppet opp for å hilse? Bot og erstatning.  Å avlive en hund for sånne småting er som å gi mennesker 21 år for en bitchslap. Hunder er en så integrert del av kulturen vår at hunders kroppsspråk og adferd er naturlig å legge inn i læreplanen i grunnskolen, så tidlig som mulig. Hvorfor lærer ikke barn hundens språk og adferd på skolen? ..så har de det med seg i voksenlivet og slipper være hysterisk redde.   
    • When Dickhead Awakes  Kapittel 1 Planen var å vente til milepælen 'løfter beinet for å tisse' før neste entry. En annen milepæl fikk æren av å utløse trangen til terapeutisk hamring på tastaturet istedenfor. Sir Edeward har blitt mer og mer Eddie lately. Han enten hører ikke, eller later som han ikke hører, eller gjør et poeng av å ignorere. At hunder bare er distre og ikke også med overlegg tester grenser i puberteten er en myte. Han er distre, no doubt, men han tester også alle grenser han kjenner for tiden. Dette har pågått en stund og er ingen overraskelse. Hva som kom mer uforutsett, på tross av samme erfaring fra tidligere hund, var at han plutselig tisset inne, to dager på rad. Rager 76 cm på manken og veier over 40 kg nå. Dette er i en helt annen liga enn valp som tisser inne.  Første tilfellet skjedde i går. Uheldig sammentreff mellom et massivt politioppbud utenfor pga en nabos mystiske og bekymringsverdige forsvinning, og Edes wake from sleep og potty time. Ikke en passende situasjon å ta ham med ut i, men må man så må man.  Mens jeg tar på ham selen og han er supergira på å ut for å inspisere den uventede og uvanlige situasjonen han hører på utsiden, med banking og rop og prat i en emosjonell tone som ikke helt stemmer med de menneskelige interaksjonene han kjenner fra før, så velger han å bare tisse rett på gulvet ^^ Antakelig en kombinasjon av å ikke ha lyst til å sette seg ned sårbar og tisse foran masse fremmede i en sånn stemning, og en helmax plan om å ha gjort unna det ærendet der først, så han var klar til enhver action som potensielt kunne skje utenfor den døren.  Det å miste turen ut fordi han fjernet motivet, medførte emo og pønkråkk vokal sutring, langt fra den myke Eddie Vedder vokalen jeg håper han modner til med tiden.  Så skjedde det igjen i dag. Han så utover territoriet sitt gjennom vinduet, og markerte det på sengen inne -_- Mens vaskemaskinen går for fullt, og jeg er takknemlig for at den finnes og virker, så trøster jeg meg med at dette er en fase. Pubertal tissing inne har skjedd før, og det gikk fort over igjen.  Om naboen blir funnet, og i hvilken tilstand, det er en større bekymring. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...