Gå til innhold
Hundesonen.no

Dreadlocks


jeanette-k

Recommended Posts

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar
Egentlig tegna jeg på stor, rød munn og knall blå perleøyne, men Marius syntes ikke det var noe fint :wub:

Pest, kolera eller Mari. Lzm

Mari, du er tøff ;)

Do not underestimate the power of Mari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er drit stykt og ekkelt.. En kamerat av meg hadde det før, har hatt det i flere omganger. Han kler det, men han er mye finere uten..

Har kjent 2 personer med dreads, og jeg syns at det har luktet mye mer at håret deres i de periodene de har hatt dreds, og har fått en følelse av at det ikke går an å vaske det skikkelig.. Syns heller ikke det ser spesielt pent ut når det begynner å vokse ut normalt hår på toppen..

Har dog sett en jente (går på kickboxing med henne), som har fine dreads, de er ganske tynne, og ser veldig velstelte ut.

Ellers så syns ikke jeg det er noe værre å prøve å forklare at man setter folk med dreads i bås, enn å si at et folkeslag er mindre pent.. Det ene er barnslig, og det andre er slemt.. Man kan jo diskutere hva som er værst...

Skjønner forsåvidt hva folk kan mene med bås, når jeg tenker på en person med dreads, så ser jeg for meg en gutt, med store klær, store øreklokker, skater/blader, og ganske typete. Kanskje en person som liker kunst og musikk veldig godt.. Men det er bare mitt bilde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh.. nå fikk jeg lyst på dreads igjen! :lol:

Jeg har hatt dreads sammenhengende i over fire år. Målet, eller planen om du vil, var å ha de i fem, men så ble det varmt, de var ganske så lange, og jeg følte for å gjøre noe nytt, midt oppi alt "miste bikkja tragedier". :rolleyes:

Jeg skjønner utmerket hva det vil si å bli satt i bås. Personlig synes jeg det er noe av det morsomste med å være menneske; man kan velge selv hvilken bås man vil bli satt i. Da jeg hadde dreads så jeg at de aller fleste reagerte på meg; de trodde sikkert jeg røykte hasj, at jeg hadde sære meninger, var sosialist, og hørte mye på musikk og satt på kafè ofte osv osv. At jeg var en aldri så liten skrulle kanskje. Da de ble kjent med meg, var det mange som spurte og grov om håret, renslighet og sånt, og jeg fortalte, og de fikk kjenne (hva i all verden er det med folk; JEG går da ikke rundt og KJENNER på deres hår??). For eksempel kollegaer syntes dette var interessant; og etter en tids jobbing sammen, så var det flere som kommenterte for meg at "du er jo egentlig ganske normal, du..!" :P Som om det var et sjokk, pga håret mitt. Men det var morsomt. Nå for tiden kler jeg meg mye i rosa, og i motsetning til dreads'en som fikk meg til å virke intelligent av en eller annen grunn, så får rosa meg til å virke dum og blond og de som møter meg tror jeg er rimelig overflatisk. Det er veldig gøy det også, siden jeg slett ikke er så overflatisk, og det er jaggu mye de kunne visst om meg som motbeviste det. Generelt det at jeg som person (og dette gjelder vel alle mennesker), kan gå rundt i livet og ha små (?) hemmeligheter for andre, vel vitende om at ingen andre vet, og alle andre tror jeg er sånn og sånn pga hvordan jeg ser ut, det synes jeg er gøy. Fordi jeg vet jo innerst inne hvordan jeg er, og det er ikke nødvendigvis slik jeg ser ut på utsiden. Jeg er altså en sånn syk person som liker å utfordre folk litt; få de til å tro de skjønner seg på meg, men når de blir kjent med meg så viser det seg ofte det stikk motsatte..

Jeg kan lage dreads, og har gjort det på et par-tre stykker. Dreadsen vokser og blir lengre, og håret dread'er seg etterhvert som det vokser ut, men som oftest har man noen få cm med hår innerst ved roten som ikke er hardpakket enda. Når man klipper av dreadsen, kan man være heldig å få ha noen cm igjen på hodet (noe som er fordelaktig for de av oss som har bulkete hodeskaller..! :P ). Ang renslighet så vasker man håret på normalt vis, men man kan av og til slippe å vaske det så ofte som andre. Det er ikke sunt for en dreadshodebunn å bli vasket alt for ofte, siden det aldri rekker å tørke helt skikkelig, og DA får man problemer, da.. Det tar en god del lengre tid å vaske enn vanlig hår, siden det å få både inn og ut shampo fra noe som ligner svamper rent bruksmessig, er nokså vanskelig. Det tar også flere timer før det tørker, minst. Det er viktig at dreads ikke går og er våt så veldig ofte, og at de får tørke skikkelig; igjen dette med å ikke vaske for ofte (eller bo i Bergen, som jeg gjorde, haha!).

Jeg hadde dreads til og med da vi giftet oss, og det var fullt mulig å lage fin frisyre av det. Frisøren lagde en slags krans rundt hodet mitt, noe som var enklere enn med vanlig hår, og det ble lagt inn små hvite blomster i kransen. "Fjon" som ikke var dreadet ble krøllet. Bilde (skikkelig dårlig scannekvalitet): posere-large.jpg

Meg med dreads:

BorghildSH.jpg

Meg en liten mnd etter at dreadsen var klippet av:

RSCN3962-large.jpg

Jeg skjønner godt at folk setter meg i bås, men det merkelige er at folk reagerer forskjellig i forskjellige deler av landet. I Bergen var folk nysgjerrige men vennlig innstilte, og jeg fikk jobb på avlastningshjem for multifunksjonshemmede barn, uten noen kjente referanser (jeg kjente jo ingen i Bergen). I Trondheim, hvor jeg kjente flere, var det klin umulig å få jobb før jeg klippet av dreadsen, jeg fikk kun noen ekstravakter i en barnehage (for normale barn). Mens jeg jobbet der, ble de jo kjent med meg, og fant ut at jeg jammen sann var "normal" under alt håret. En dag jeg kom på jobb, hadde jeg klippet av meg dreadsen, og verken barna eller de ansatte kjente meg igjen (og noen stakkarer begynte å grine). Da kom det flere voksne bort til meg, også fra andre avdelinger, og sa at nå virket jeg jo helt normalt, og at jeg ikke var så rar mer. :P Oki, liksom. Det er jo tydelig at folk dømte meg, og jeg var jo klar over det, men at voksne mennesker skal være så fordomsfulle, det er egentlig litt ille. Det blir jo ekstra dumt når det går ut over noen på en seriøs måte (fx ikke få jobb), mens det kanskje er mer komisk når folk trodde jeg var super-intelligent med dreads, og dum og blond med rosa jakke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dumt spørsmål, men går det an å farge dreads?

Ja, jeg bleiket mine, så da går det sikkert an å farge de også. Man trenger kanskje bare litt mer, alt etter som hvor lange de er. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner forsåvidt hva folk kan mene med bås, når jeg tenker på en person med dreads, så ser jeg for meg en gutt, med store klær, store øreklokker, skater/blader, og ganske typete. Kanskje en person som liker kunst og musikk veldig godt.. Men det er bare mitt bilde..

Yapp Mari, nå ble du gutt også... :rolleyes::lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yapp Mari, nå ble du gutt også... :rolleyes::lol::P

Jeg har ikke nevnt noe om Mari. Jeg nevnte hva jeg tenkte på når jeg tenker på en person med dreads....... Men er jo moro å ta ting ut av sammenheng :P

Jeg har hatt både gutte og jentevenner med dreads, og ser ikke på jenter med dreads som gutter.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har grevlinger og bever og jeg. Et eget lite wildlife habitat der inne. Det er som en vakker symfoni i all sin uhygiene.

Hadde jeg vist det så skulle jeg hatt deg med når vi hadde prøve om bærekraftig utvikling i naturfag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nevnt noe om Mari. Jeg nevnte hva jeg tenkte på når jeg tenker på en person med dreads....... Men er jo moro å ta ting ut av sammenheng :lol:

Jeg har hatt både gutte og jentevenner med dreads, og ser ikke på jenter med dreads som gutter.. :P

Det var en liten tull bare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg farget mine dreads bare for noen dager siden, lilla...

Jeg har dreads, men ikke i hele håret. De lagde seg egentlig litt selv, etter at jeg hadde vært på festivaler i sommer og håret var halvveis tupert og med masse gammel hårspray i. De startet å lage seg selv, og ble flere og flere, og jeg fortsatte å tupere de og vedlikeholde dreadsene når det vokste ut nytt hår.

De er kjempeharde, og jeg kommer aldri til å klare å gre de ut - men jeg er ikke lei de ennå (de begynte å lage seg i fjor sommer), så den tid den sorg. Det som er artig er at jeg ikke har brukt voks eller noe særlig tid på de, og jeg vasker håret flere ganger i uka.

Dreadsene mine sitter i bakhodet, mens foran har jeg "vanlig" hår.

IMG_0454-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er interessant det der med at man båser mennesker med dreads. Har aldri hatt skikkelige dreads, men alltid hatt lyst på. Jeg er utdanna sykepleier nå til våren, og fikk høre av en medstudent at det da slett ikke passet med dreads på sykepleiere? Stemmer dette? Hvordan ville dere reagert på en sykepleier med dreads? Jeg har for så vidt ingen seriøse planer om å lage dreads, er fremdeles glad i langt, glatt hår, men kanskje jeg gjør alvor av det en dag? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er interessant det der med at man båser mennesker med dreads. Har aldri hatt skikkelige dreads, men alltid hatt lyst på. Jeg er utdanna sykepleier nå til våren, og fikk høre av en medstudent at det da slett ikke passet med dreads på sykepleiere? Stemmer dette? Hvordan ville dere reagert på en sykepleier med dreads? Jeg har for så vidt ingen seriøse planer om å lage dreads, er fremdeles glad i langt, glatt hår, men kanskje jeg gjør alvor av det en dag? :rolleyes:

For meg spiller det ingen rolle om folk har dreads eller ikke uansett hvilket yrke dem har eller uansett hvor jeg møter dem - men dessverre (som vi også har sett i denne tråden) er folk så fordomsfulle at det sikkert hadde vært et par eller litt flere som hadde tenkt "æsjameg, sånn skitten og urenslig hårfrisyre skal ikke sykepleiere ha!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er interessant det der med at man båser mennesker med dreads. Har aldri hatt skikkelige dreads, men alltid hatt lyst på. Jeg er utdanna sykepleier nå til våren, og fikk høre av en medstudent at det da slett ikke passet med dreads på sykepleiere? Stemmer dette? Hvordan ville dere reagert på en sykepleier med dreads? Jeg har for så vidt ingen seriøse planer om å lage dreads, er fremdeles glad i langt, glatt hår, men kanskje jeg gjør alvor av det en dag? :rolleyes:

Vel, min erfaring er at det noen steder er vanskeligere å få jobb hvis man har dreads. Har også en svoger som måtte ta ut alle piercingene sine før han fikk jobb, dvs han søkte på mange jobber, men fikk ingen. Så tok han frivillig ut piercingene, og da fikk han flere jobbtilbud, altså var det ingen som SA noe, de bare avviste han. Det er noe av det samme med dreads også. Så hvis du må ha dreads, bør du kanskje skaffe deg det etter at du har fått jobb. Likevel er det en risiko; hadde en kompis som jobbet i barnehage, og som jeg lagde dreads på. Han fikk beskjed om å ta ut dreadsen, eller stikke. Da er det litt kjipt å ha dreads i en halv uke før man må skinne seg (mulig man klarer å kamme de ut etter så kort tid forresten). Kanskje du må avklare det med arbeidsgiver (selv om det i seg selv er sykt), eller du kan ta opp hårfrisyre og dreads og "lufte" tanken litt før du bestemmer deg. Høre litt hva de synes, om de mener det er uhygienisk, ekkelt osv, eller om de er mer positive. Men du må nok uansett regne med å få mange reaksjoner på håret, også fra pasienter.

Jeg jobbet som stalljente i deler av perioden jeg hadde dreads, og det var ikke noe problem. Det luktet ikke hest av meg mer enn alle andre jeg jobbet med, folk var positive til håret der og dømte meg ikke noe spesielt. Dette var forresten i en pitteliten fjell-landsby, hvor man skulle tro fordommene kanskje var større enn i store byer som Trondheim og Bergen.

JEG ville synes en sykepleier med dreads var kult, og jeg ville nok fortalt at jeg også hadde hatt det en gang. Men ANDRE vil sikkert synes det er ekkelt og noen vil fascineres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er interessant det der med at man båser mennesker med dreads. Har aldri hatt skikkelige dreads, men alltid hatt lyst på. Jeg er utdanna sykepleier nå til våren, og fikk høre av en medstudent at det da slett ikke passet med dreads på sykepleiere? Stemmer dette? Hvordan ville dere reagert på en sykepleier med dreads? Jeg har for så vidt ingen seriøse planer om å lage dreads, er fremdeles glad i langt, glatt hår, men kanskje jeg gjør alvor av det en dag? :rolleyes:

*ler* Jeg er straks ferdig med 1.året på sykepleien og en av lærerene maser hele tidenom at alt håret må være i en knute og ingenting må være løst. Og da mener hun ingenting. Vel, det må jo være genialt med dreads da? Iom at du slipper å bruke tusen spenner for at det skal holde seg unna :icon_redface: (de andre lærerene er forøvrig mer "normale")

Jeg har selv vært hos leger, sykepleiere og møtt en politidame (!) med dreads og ikke tenkt noe mer over det. Jeg er himla lite fordomsfull på sånt heldigvis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Jeg er straks ferdig med 1.året på sykepleien og en av lærerene maser hele tidenom at alt håret må være i en knute og ingenting må være løst. Og da mener hun ingenting. Vel, det må jo være genialt med dreads da? Iom at du slipper å bruke tusen spenner for at det skal holde seg unna :icon_redface: (de andre lærerene er forøvrig mer "normale")

Jeg har selv vært hos leger, sykepleiere og møtt en politidame (!) med dreads og ikke tenkt noe mer over det. Jeg er himla lite fordomsfull på sånt heldigvis :D

LEGE med dreads??! :D Så utrolig tøft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg farget mine dreads bare for noen dager siden, lilla...

Jeg har dreads, men ikke i hele håret. De lagde seg egentlig litt selv, etter at jeg hadde vært på festivaler i sommer og håret var halvveis tupert og med masse gammel hårspray i. De startet å lage seg selv, og ble flere og flere, og jeg fortsatte å tupere de og vedlikeholde dreadsene når det vokste ut nytt hår.

De er kjempeharde, og jeg kommer aldri til å klare å gre de ut - men jeg er ikke lei de ennå (de begynte å lage seg i fjor sommer), så den tid den sorg. Det som er artig er at jeg ikke har brukt voks eller noe særlig tid på de, og jeg vasker håret flere ganger i uka.

Dreadsene mine sitter i bakhodet, mens foran har jeg "vanlig" hår.

IMG_0454-1.jpg

Likte dreadsene dine :icon_redface: Kult når det bare var bak, fikk litt sånn "strand-følelse".. Vanskelig å forklare.

Tror aldri det kunne funket å lage dreads på den måten på mitt hår :D Jeg får aldri floker i håret en gang pga jeg har så glatt/rett hår, og går ikke an å tuppere det uten at det er en hel haug med hårspray/voks/gele oppi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg synes om dreads?

Jeg synes personlig at det er utrolig stygt og udelikat. Det lyser urenslighet over det hele, men jeg er klar over at det kan finnes hyggelige mennesker under det fæle håret :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte dreadsene dine :o Kult når det bare var bak, fikk litt sånn "strand-følelse".. Vanskelig å forklare.

Tror aldri det kunne funket å lage dreads på den måten på mitt hår :icon_redface: Jeg får aldri floker i håret en gang pga jeg har så glatt/rett hår, og går ikke an å tuppere det uten at det er en hel haug med hårspray/voks/gele oppi :D

Sånn er mitt hår også, eller var i alle fall før jeg laget dreadsen. Det ble ikke brukt noe som helst annet enn mitt eget hår da de ble lagd, men de holdt likevel. Så joda, alt går an! ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...