Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeannonse: "Selges kun til hjem i Sør-Norge"

bardmand

Recommended Posts

Så dette forbeholdet i en valpe-annonse. Opplever ikke meg selv som direkte paranoid, men man begynner jo å lure: Hva slags forestillinger om Nord-Norge og/eller nordlendinger kan ligge til grunn for et slikt forbehold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha genitalt! Endelig noen som har skjønt det :)

Neida, skal ikke utdype mine meninger innefor det temaet, men det første jeg tenkte når jeg så annonsen var at de sikkert vil ha mulighet til å besøke valpene? At de vil følge opp liksom.

Eller kanskje det er raser som trenger å ha det varmt? Det snør jo i tromsø liksom..

Nei jeg vet ikke jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo selvsagt en mulighet - men valpene finnes på Østlandet, og det er da både billigere og enklere å reise til f.eks. Tromsø, Bodø og Trondheim (glemte at trøndere heller ikke bor i Sør-Norge) enn til mange steder på Vestlandet. Og Værøy og Røst i Lofoten har faktisk ikke vinter i det hele tatt, meteorologisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå gjør jeg nå en gang det, så kan du forklare?

Sør-norge er jo østlandet også vil jo jeg tolke det som, og de vil vel ha de i "nærheten" og syntes nordnorge kan bli litt vel langt?! Tror ikke det er "rasistisk" ment for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da måtte det jo være himla mye lurere å skrive "Østlandet" eller "i nærområdet"? Ikke at jeg skjønner det helt uansett, geografisk plassering er vel av mindre betydning for hvor mye kontakt valpekjøperne velger å ha med oppdretter i ettertid av kjøpet (og folk kan jo flytte på seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da måtte det jo være himla mye lurere å skrive "Østlandet" eller "i nærområdet"? Ikke at jeg skjønner det helt uansett, geografisk plassering er vel av mindre betydning for hvor mye kontakt valpekjøperne velger å ha med oppdretter i ettertid av kjøpet (og folk kan jo flytte på seg).

Ingen andre enn valpeselger kan gi deg en fasit på dette. Ønsker de å selge i hele sør-norge (Sør-Norge en en betegnelse på Norge sør for Sør-Trøndelag fylke, og består av landsdelene Vestlandet, Sørlandet og Østlandet),så er det vel et ønske om at de ikke havner FOR langt. Men som sagt vi her inne kan ikke gi deg en fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre enn valpeselger kan gi deg en fasit på dette. Ønsker de å selge i hele sør-norge (Sør-Norge en en betegnelse på Norge sør for Sør-Trøndelag fylke, og består av landsdelene Vestlandet, Sørlandet og Østlandet),så er det vel et ønske om at de ikke havner FOR langt. Men som sagt vi her inne kan ikke gi deg en fasit.

Joda... Men det tar jo ikke lengre tid å kjøre fra Oslo til Trondheim enn det tar å kjøre fra Oslo til Bergen. Vinterstid kan det dessuten være mye bedre kjøreforhold også. Det er jo ikke logisk i det hele tatt.

Jeg ville mye heller hatt en aktiv valpekjøper i Finnmark som sendte mail av og til enn en valpekjøper som bodde i Trondheim og verken gjorde noe med hunden sin eller gadd å møte opp på utstillinger, stevner eller kenneltreff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... Men det tar jo ikke lengre tid å kjøre fra Oslo til Trondheim enn det tar å kjøre fra Oslo til Bergen. Vinterstid kan det dessuten være mye bedre kjøreforhold også. Det er jo ikke logisk i det hele tatt.

Jeg ville mye heller hatt en aktiv valpekjøper i Finnmark som sendte mail av og til enn en valpekjøper som bodde i Trondheim og verken gjorde noe med hunden sin eller gadd å møte opp på utstillinger, stevner eller kenneltreff.

Helt klart. Ikke alle tenker likt, jeg sier bare hva jeg tror. Men noe godt svar kan vi ingen her inne komme med. Da må valpeselger kontaktes. Selvfølgelig er det litt merkelig, og lite logisk. Men hvem vet hva selger mener?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du det nesten til å høres ut som om de i nord er flinkere til å føge opp..

Men herre samme hva som er grunnen vel, ingen her som skal ha valp derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Ikke alle tenker likt, jeg sier bare hva jeg tror. Men noe godt svar kan vi ingen her inne komme med. Da må valpeselger kontaktes. Selvfølgelig er det litt merkelig, og lite logisk. Men hvem vet hva selger mener?!

Helt enig, det er jo umulig å vite hva som er grunnen når vi ikke kontakter valpeselger, men jeg bare tenker litt høyt. :D

Nå får du det nesten til å høres ut som om de i nord er flinkere til å føge opp..

Men herre samme hva som er grunnen vel, ingen her som skal ha valp derfra?

Øøh, nei? Det var bare et eksempel, liksom, slapp av.

Og nei, jeg skal i alle fall ikke ha valp derfra - jeg bor jo for langt nord! (selv om jeg bor sør for midt i Norge, hehe) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det er jo umulig å vite hva som er grunnen når vi ikke kontakter valpeselger, men jeg bare tenker litt høyt. :D

Øøh, nei? Det var bare et eksempel, liksom, slapp av.

Og nei, jeg skal i alle fall ikke ha valp derfra - jeg bor jo for langt nord! (selv om jeg bor sør for midt i Norge, hehe) :)

Heheh det er sant det ja :D

Nei, det jeg mente er at det er jo såppass mange valpekjøpere her i norge at man helt sikker finner flere som er pålitelige å flinke til å følge opp. og at man da velger noen her på sørlandet og ikke i nordnorge(for meg er alt nord for olso nord norge:P) er ganske forståelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men en oppdretter ødelegger vel egentlig litt for seg selv når dem vil bare selge valpene i nærheten av seg? for det begrenser jo mulighetene og finne god valpekjøpere? hva om det sitter mange seriøse valpekjøpere der oppi nord som er int. i en valp fra oppdretter, mens oppdretter vil ikke selge til pga hvor dem bor? man får vel mer seriøse kjøpere og velge i hvis man ikke setter slike betingelser for og finne valpekjøpere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det er da virkelig ikke en folkerett å kjøpe valp.

Oppdretter har full råderett over "varen" fram til den en solgt, og jeg tror nok at oppdretter har en grunn til det. Oppdretter er sikkert fullt klar over at det blir begrensinger i salg av valp på denne måten.

Selv så avviste jeg en "kjøper" i går ganske heftig.. det tar meg null kalorier. Passer du ikke mine kriterier og i tillegg begynner å stille krav til farge og levering før noe mer er sagt *kick* Og det har jeg min fulle rett til å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...