Gå til innhold
Hundesonen.no

Barnehageunger så på når sauen ble slaktet

ToneS

Recommended Posts

• Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Tror ikke at unger tar skade av å se en sau bli slaktet, så fremt at de er forberedt på hva som skal skje... Og det virket jo som om dette var noe de som ville kunne være med på..? Unger har godt av å lære at maten ikke blir til i kjøttdisken på super'n, slakting av sau kan være veldig lærerikt det. Kanskje disse barna er i yngste laget, men igjen, i og med at dette var klarert med foreldre, tror jeg neppe at de blir traumatisert av dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg hadde tillat det for mine barn.. Det er de for unge til.. De kan heller velge selv om de vil se på det når de blir eldre evnt voksne.. Det finnes vel andre måter å lære barna at kjøttet ikke bare kommer fra butikken en å la de være med på hele slakteprosessen?? Vet at JEG ikke vil se på en sau som skal slakttes, og da synes jeg det blir galt å "påtvinge" små barn som ikke helt vet hva dette går ut på den opplevelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en naturlig del av det å være menneske. Ingen tar skade av å vite at kjøttet ikke kommer fra maskiner. Jeg synes det høres veldig bra ut at barna blir tatt med og oppleve en slik prosess. Det er selvfølgelig viktig at barna er forberedt og foreldre informert.

Jeg er oppvokst på gård og ser på slaktig som en naturlig del av dyrehold og mat. De som ikke får oppleve dette i hverdagen burde snakke mye om det og i tillegg vite hva det er i praksis. Slakt av sau er ikke dramatisk på noen måte, bare en helt rolig prosess. Det smeller ikke en gang! Det er en litn bolt som skytes inn i hodet og sauen synker sammen i løpet av MAX 1 sekund! Det er helt uttrolig å se hvor fort og pent det går for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Jeg er glad jeg slapp å gå i barnehagen, og jeg er glad jeg slapp å se det der da jeg var i barnehagealder. Mulig jeg er trangsynt, men jeg synes ikke det der er nødvendig. Barna trenger ikke å se en blodig, død sau for å skjønne at de er "nyttedyr".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tenkte jeg: Herregud, er ikke det litt unødvendig da?? Barnehageunger liksom.." Men når jeg tenkte meg litt om er det jo egentlig veldig greit. :wub: Så lenge de ungene som evt. ikke ville fikk slippe, og resten var godt forberedt osv..Tvang i en slik situasjon blir helt feil.

Hehe, jeg går på landbruksskole og har enda ikke sett en sau bli slaktet. kanskje jeg skal ta meg en tur i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at barn vet hvor det de spiser kommer fra men jeg synes det her var litt drøyt.

Det renner jo masse blod og gørr ut av disse dyra. Ungene kan jo få mareritt i lang stund etterpå.

Det hjelper ikke at barna får velge heller. De er for små til å ta slike valg. De aner jo ikke hva de går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at det er fint at de får se hvordan/hvor kjøttet kommer fra, men synes også at dette var litt voldsomt.

Vi snakker om barnehageunger, og jeg syns de er litt unge til å se på dette. Er ungene store nok til å "velge" dette selv? Skjønner de hva som skjer?!

Som Bessie sier, og som vises på bildene er det mye blod osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at det er fint at de får se hvordan/hvor kjøttet kommer fra, men synes også at dette var litt voldsomt.

Vi snakker om barnehageunger, og jeg syns de er litt unge til å se på dette. Er ungene store nok til å "velge" dette selv? Skjønner de hva som skjer?!

Som Bessie sier, og som vises på bildene er det mye blod osv..

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at barn vet hvor det de spiser kommer fra men jeg synes det her var litt drøyt.

Det renner jo masse blod og gørr ut av disse dyra. Ungene kan jo få mareritt i lang stund etterpå.

Det hjelper ikke at barna får velge heller. De er for små til å ta slike valg. De aner jo ikke hva de går til.

Enig!

Vi ble tvunget til å se en gris bli filert eller hva det heter i 7 og jeg kastet opp.

Det var helt jæævlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt egentlig, både ja og nei - kommer helt an på hvilke barn det er og fra hvilket miljø de er.

Er jo mange barn i norge som vokser opp ganske tett på dyr og naturen, der død og er en like naturlig ting som å bli født.

Tviler på jeg hadde tenkt to ganger over det i barnehagen, jeg er oppvokst på gård - der det er en naturlig ting at dyr fødes - og senere dør de. Noen slaktet hjemme, resten sendt. Vi var skjeldent med på slaktninger, hadde ikke stor interesse av det - men levde jo med at det til tider hang skrotter i garasjen, og hundene gikk la fra seg dyredeler rundt husveggene. Samme så var det elgjakt med tilhørende slakting, fiske med tilhørende slakting. og de fleste rundt der jeg vokste opp, både de med dyr eller ikke - levde så tett på primærnæringene at det var ansett naturlig.

Jeg jobbet en gang på en besøksgård utenfor Oslo - de unga som kom dit ville jeg ikke hvist en slakting. De fleste av dem var lykkelig uvitende om at noen måtte dø for at de skulle spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN NATURLIG DEL AV LIVET!

Fullstendig uproblematisk så lenge slaktingen foregikk på forskritsmessig måte. At ungene ble forberedt på forhånd, og at en under og etter slaktingen hadde en saklig og god dialog med ungene. Jeg er en av de som i min oppvekst tidlig så på under slaktingen, av både sauer og kyr etc., det er faktisk en helt naturlig del av livet (hvis en da ikke er vegetarianer). La ungene få innsikt i livets aspekter på godt og vondt, det er hvordan en tilnærmer seg ulike tema, hvordan det blir lagt opp som er cluet her.

Eller er det noen som på død og liv ikke vil at ungen skal finne ut hvor pølsene, kjøttdeigen, karbonadekakene etc. kommer fra? mange tror nok at det er noen på Rema 1000 som sitter og lager dette fra grunnen:-)

I en del sammanhenher i dag er problemet derimot at ungene blir overbeskyttet, det får de lide for senere i livet på ulike områder. Jeg har sett og ser det i mitt yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lide?? kremt.. kan ikke akkurat påstå at jeg har lidd noe av å ikke se et blodig dødt dyr bli sprettet opp og få innvollene dratt ut. .Jeg har aldri sett et dyr bli slaktet men jeg går da vel for guds skyld ikke å tror at kjøttet blir laget fra Rema 1000? Alle med litt omløp i huet lærer seg hvor kjøttet kommer fra uten å måtte se et blodig kadaver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lide?? kremt.. kan ikke akkurat påstå at jeg har lidd noe av å ikke se et blodig dødt dyr bli sprettet opp og få innvollene dratt ut. .Jeg har aldri sett et dyr bli slaktet men jeg går da vel for guds skyld ikke å tror at kjøttet blir laget fra Rema 1000? Alle med litt omløp i huet lærer seg hvor kjøttet kommer fra uten å måtte se et blodig kadaver!

Ja det er greit å bli forskånet fra alt det vi mennesker gjør :) At du vet er greit, men det er foretatt en del undesøkelser om dette og andre "matnyttige" emner, blant barn/unge som viser at kunnskapen omkring slike ting er heller dårlig. Og er ikke det like greit sier noen, tja vi skal ha det meste i vårt forbrukersamfunn, men å vite hvordan ting oppstår, blir framstilt er ikke så nøye. Hvordan kan man da eventuelt stille kritiske spørsmål? Det med Rema 1000 var selvsagt ironi :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er greit å bli forskånet fra alt det vi mennesker gjør :) At du vet er greit, men det er foretatt en del undesøkelser om dette og andre "matnyttige" emner, blant barn/unge som viser at kunnskapen omkring slike ting er heller dårlig. Og er ikke det like greit sier noen, tja vi skal ha det meste i vårt forbrukersamfunn, men å vite hvordan ting oppstår, blir framstilt er ikke så nøye. Hvordan kan man da eventuelt stille kritiske spørsmål? Det med Rema 1000 var selvsagt ironi :rolleyes:

Jeg forsto at det var ironi da :rolleyes: men måtte bare bruke samme begrepet på nytt igjen.:D .jeg synes det er veldig fint at ungene lærer at kjøttet kommer fra dyrene og at noen dyr må bøte med livet for at vi skal kunne spise de. .men det må da kunne gå an å ha temadager i barnehagen om dette hvor man snakket om dette og evnt viste de bilder av en skrott hvor innvoller og det meste av blodet var tørket av.. mener at det ikke er nødvenig å la de se hele prosessen med alle tarmer, blod og gørr for at de skal forstå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man tror selvsagt at alle som ikke selv har vært vitne til slakting ikke kan noe som helst om hvordan det foregår?

Nei, bruk heller den samme tiden som her er brukt for å tilrettelegge (og forberede) dette til hvordan ungene skal omgås LEVENDE dyr (som f.eks. hunder)!

Og vær så snill og tro at de fleste av oss faktisk vet at pølsene ikke oppstår sånn helt magisk på Rema, bare fordi vi aldri ser et dyr blir slaktet...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man tror selvsagt at alle som ikke selv har vært vitne til slakting ikke kan noe som helst om hvordan det foregår?

Nei, bruk heller den samme tiden som her er brukt for å tilrettelegge (og forberede) dette til hvordan ungene skal omgås LEVENDE dyr (som f.eks. hunder)!

Og vær så snill og tro at de fleste av oss faktisk vet at pølsene ikke oppstår sånn helt magisk på Rema, bare fordi vi aldri ser et dyr blir slaktet...

Susanne

Signerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger merke til at de to som faktisk sier klart at nei dette er helt naturlig er MENN.. kanskje vi jenter er litt mere sensitive og pinglete på dette området :) Men mener fortsatt at dette er noe BARN ikke bør innvolveres i før de kan velge selv og vite innholdet av valget sitt.. (med andre ord noe de kan bestemme seg for om de vil oppleve i voksen alder om de på liv og død vil se det..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto at det var iron da :rolleyes: men måtte bare bruke samme begrepet på nytt igjen.:) .jeg synes det er veldig fint at ungene lærer at kjøttet kommer fra dyrene og at noen dyr må bøte med livet for at vi skal kunne spise de. .men det må da kunne gå an å ha temadager i barnehagen om dette hvor man snakket om dette og evnt viste de bilder av en skrott hvor innvoller og det meste av blodet var tørket av.. mener at det ikke er nødvenig å la de se hele prosessen med alle tarmer, blod og gørr for at de skal forstå..

Tja hvis slike "seanser" er lagt opp på en fornuftig måte og dialogen med ungene er god (som jeg tidligere var inne på) ser jeg ikke noe i veien for det. Det er jo en kjennsgjerning at det inni en hver kropp er det både tarmer og blod og det som værre er :rolleyes:

Man kan jo eventuelt vise fine fargebilder av ferdigparterte kjøttstykker (klar for stekepanna), men hvorfor plukke ut bare det som er pent og pyntelig? Lagt opp på riktig måte, tror jeg tvertimot dette er en berikelse for barna og at de senere i livet vil ha evnen til en mer realistisk refleksjon over dette og andre ting vi mennesker driver med. Alle har ett valg, om det vil ta avstand fra slike ting senere så må de stå for det - tar de ikke avstand fra det får de også stå for det.

En kan sammenligne det litt med dagens hundehold (JEG GENERALISERER), det er ikke uten grunn at vi meneskeliggjør hunder og andre kjeledyr i større og større grad. Vi er på flere områder blitt mer og mer virkelighetsfjerne.

Merk hvis du sjekker min profil er ikke jeg noen stor tilhenger av de gamle metodene :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger merke til at de to som faktisk sier klart at nei dette er helt naturlig er MENN.. kanskje vi jenter er litt mere sensitive og pinglete på dette området :) Men mener fortsatt at dette er noe BARN ikke bør innvolveres i før de kan velge selv og vite innholdet av valget sitt.. (med andre ord noe de kan bestemme seg for om de vil oppleve i voksen alder om de på liv og død vil se det..)

Tja vet ikke om jeg da er representativ :rolleyes: Jeg har jobbet i ett kvinnedominert omsorgsyrke i årevis og er en såkalt myk mann (hva nå det er). Men kjøtt skal dere ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"barna var svært interesserte i det som foregikk."

"De var veldig ivrige og fulgte med på hva som skjedde med innvollene og da magen ble sprettet opp fikk de se hva sauene hadde spist."

Alt tyder da på at barna synes dette var spennende og på ingen måte tok skade av det. Hvorvidt det var helt nødvendig for å lære hvor fårikålen kommer fra blir irrelevant. Her har jo barna fått en god forberedelse og foreldrene er jo også spurt på forhånd. Dette hørtes veldig ryddig og ordentlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...