Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør du hvis hunden din flyr på en annen?


Aya

Recommended Posts

Nå skjer jo ikke det så ofte da.. Men hvis man har en ung, dominant hannhund som møter en annen kan det jo godt skje.. Har lest så mye forskjellig om dette, alt fra at man skal skrike "NEI" (fra en stengt diskusjon på trening og lydighet- kom vel fra Vicky om jeg ikke husker helt feil???), til at eierne skal løpe hver sin vei, fra hundene, til at man skal skille hundene. Her på hudnetreffene har vi en rottis hann på 16 mnd og en schâfer hann på ca samme alder.. Disse to kan godt "brake sammen" litt. Det vi gjør da er at eierne tar hver sin hund rundt bakbeina, og bare skiller de. Pent og rolig, ingen skriking, ingen kjefting, ingen trøsting. Deretter trener og leker de litt sammen med de samme hundene. jeg mener dette er en veldig fin måte, så lenge man tøf å løfte bort hunden. Hvis eierne står og skriker og roper kan vel dette lett oppfattes som at flokken er med på å "hisse til kamp" (dårlig forklart, håper dere skjønner hva jeg mener).Så hva mener dere er riktig? Få en liten diskusjon på dette da.. Erfaringer og sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. tar en tak i bakbeina og venter til de slipper hverandre er det mindre sjans for at de river flenger i f.eks et øre! Så det hørtes jo bra ut.

Jeg tror at to hunder som slåss skikkelig kanskje er litt vel opptatt av den slåsskampen til å se seg rundt etter om eier løper eller ikke. Men det kan jo funke, ingen hunder liker å være alene, de er jo pingler sånn sett :P

Men hey, jeg er ingen ekspert! Jeg sier bare hva jeg syns :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i min ungdom på en kennel. Der drev deogså oppdrett av Rottweiler. Og to av tispene der tålte ikke synet av hverandre.

Så en litt uopplagt dag klarte jegå slippe begge dem ut i luftegarden på likt.

Og da gjorde jeg ALT galt :D Jeg gikk mellom dem, holdt den ene fast, tok på bånd på den ene...

Det er jo et under at jeg kom fra det hele uten en skramme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste er i mine øyne å dra hundene fra hverandre i bakbeina.

Det farligste du kan gjøre er å gå i mellom hundene. Men, det kommer selvsagt ann på situasjonen.

helt enig! det å ta hunden i bakbeina er det mest farlige og idiotiske som finnes. Er begge hundene gode i psyken og normale lar jeg dem ordne opp selv. Da går jeg motsatt vei og prater med noen andre imens. Da pleier hunden å komme beinans: "er ikke mor på min side?!?!??"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh. Maria sa det beste var å ta den i bakbeina, og at det er idiotisk å gå I MELLOM :D

Altså.. hvis to hunder har klikka maks på hverandre og er i en slåsskamp totalt ute av kontroll hjelper det ikke å bare gå sin vei. Det tviler jeg på. For den ene kommer alltids til å henge seg i den andre og holde det gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da missforsto jeg akkurat den, men her er det jeg mener:

hehe, når du holder i bakbeina og lager styr mener hunden at du er med på det hele! 1. du kan bli bitt, 2. du støtter kampen fullt ut. Hvis man går vekk viser man at dette støtter ikke jeg som leder, og det får den ordne opp i selv. Vi har hatt masse hannbikkjer som har flydd på hverandre på agilityen, og da lar vi dem ordne opp, og det går bestandig like bra. vi går hver vår vei og ordner med andre ting. da springer alltid hannhundene etter eieren og bjeffer og lurer på hvorfor den ikke får eierens støtte i kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke dra i bakbeina, man skal holde dem oppe til hundene slipper hverandre så de ikke river hverandre. Dersom man plutselig napper de fra hverandre risikerer man at et øre kommer av...hehe..

Som sagt, dersom noen hunder klikker totalt, tror jeg ikke alltid det hjelper å gå fra dem. Hvertfall ikke om en er på f.eks treningsbanen som de er kjent og føler seg hjemme på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke hvorfor folk absolutt må blande seg inn i naturen med to friske hunder. Jeg kan være 100% sikker på at Vicky ikke biter. Og er den andre hunden like bra i gjemyttet ser jeg ikke problemet. :D la naturen ordne opp sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok. Så hvis en ulvehundhanne begynner å slåss med en aussie, skal man bare se på da? Til den ene, sannsynligvis den minste, kanskje blir skadet? Det hadde ikke jeg gjort! Hadde jeg kunnet fått tak i bakbeina på den ene uten at jeg risikerte at en beit meg, hadde jeg gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Geisha har aldri flydd på en annen hund, men hun har blitt flydd på .

Det gikk heldig vis fint, litt knurring og nafsing så var det hele over.

Så jeg har lite erfaring med sånt.

Men jeg ville sett ann situsjonen. Jeg har alltid lært at man skal ta de i bakbena uten å kjefte eller lage oppstyr. Jeg har også lært at hvis hunden har bånnd på, kan man prøve å trekke til seg hunden oppmerksomhet. Et stramt kobbel er ofte synderen til slike aggrsjons utbrudd.(har jeg lest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok. Så hvis en ulvehundhanne begynner å slåss med en aussie, skal man bare se på da? Til den ene, sannsynligvis den minste, kanskje blir skadet? Det hadde ikke jeg gjort! Hadde jeg kunnet fått tak i bakbeina på den ene uten at jeg risikerte at en beit meg, hadde jeg gjort det.

en hund som ikke gir seg er ikke normal. to normale hunder ordner fint opp selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke hvorfor folk absolutt må blande seg inn i naturen med to friske hunder. Jeg kan være 100% sikker på at Vicky ikke biter. Og er den andre hunden like bra i gjemyttet ser jeg ikke problemet. :D la naturen ordne opp sier nå jeg.

Hvis det hadde kommet en helt fremmed hund, ville du da bare gått fra Vicky eller håpet på at naturen ordner opp?

Jeg har hørt mye om hva man skal gjøre og ikke gjøre med hunder som slåss. Bl.a. å helle vann over de. Vet ikke hva jeg hadde gjort, ville vel sett an situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde kommet en helt fremmed hund, ville du da bare gått fra Vicky eller håpet på at naturen ordner opp?

Jeg har hørt mye om hva man skal gjøre og ikke gjøre med hunder som slåss. Bl.a. å helle vann over de. Vet ikke hva jeg hadde gjort, ville vel sett an situasjonen.

ville sett ann situasjonen, men hadde det kommet en gal schæfer med f.eks for mye mannlige hormoner som ikke var riktig i hodet å hivvd seg over Vicky hadde jeg nok pælma noe i hue på den med en gang. Ingen ¨får skade gullegulll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd to ganger at Hera og en annen hund har surret seg fast i hverandre med bånd, og da blir redde og begynner å sloss. Da kommer jo ingen av hundene seg løse og det kan blir stygt. Min automatiske reaksjon da er å skrike høyt, nesten kjefte for å får dem til å roe seg ned. Det har hjulpet de to gangene det har skjedd da, men kan jo være en gang hundene får panikk og ikke hører. To hunder fast som sloss... ikke en god situasjon.. Må ja da helt oppi hundene for å få dem løse. :P

JEg mener det samme som vicky at to normale hunder bør kunne håndtrere en en slosskamp. Ja det kan bli alvorlig, spesiellt hvis begge er veldig dominante. Det er jo da greit å vite hva man kan gjøre. Det kan være skummelt å ta i hundene, for de kan få en reaksjon og bite deg. Å sprute vann eller hive ei bøtte vann over dem kan hjelpe, hvis man har den anledningen. Eller en stokk og prøve å skille dem. jeg har også hørt at hvis en hund henger i strupen på den andre hunden og ikke vil slippe, så skal man stikke en finger i rompa. Da slipper de somregel. :D Eller ta balletak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke hvorfor folk absolutt må blande seg inn i naturen med to friske hunder. Jeg kan være 100% sikker på at Vicky ikke biter. Og er den andre hunden like bra i gjemyttet ser jeg ikke problemet. :D la naturen ordne opp sier nå jeg.

Jeg er ganske enig i det du sier. Men man må jo se an situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når to hunder sloss, er somregel forde de føler seg trygge. Hvis en hund går i bånd føler den seg tøffere forde eieren går ve siden av og "bækker den opp" Hvis man går sin vei føler hundene seg usikre og har da ingen grunn til å slåss. Dette gjelder jo ikke alle hunder men de fleste. Bare gå fra dem hvis du har en ikke alt for dominerende hund.

Hilsen Heidi og Elwira

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må se an situasjonen da... En god del hunder kan fyke i hverandre og lage et himla styr, men egentlig er de ikke borti hverandre i det hele tatt med tenna (som Siri sa på leiren - de bare koser :D ).

Men dersom den ene hunden var usikker, eller begge usikre ville jeg ha skilt dem. Men som sagt , jeg ville ha sett hvordan hundene var på hverandre (noen hunder tar ikke signaler.. en schäferhannhund "jaget" Cita og "la henne i bakken" når hun avr 9 uker gammel, og da skilte jeg de). Andre hunder tar signaler og de ville ha ordnet opp selv. Vanligvis går det helt ok så lenge hundene er løs (men fortsatt en god del unntak).

En gang på hundepensjonatet skjedde det en misforståelse slik at to hannhunder som begge var like usikre føk i hverandre. Huff, og jeg var alene og greier :roll: Jeg var som sagt alene, så det var umulig å fjerne bare den ene. Og gangene var smal så ingen av hundene hadde muligheten til å flykte. Da måtte jeg gå mellom de to (å jada, jeg avr fullt klar over hva som kunne skje) og bitt ble jeg. Men jeg fikk heldigvis skilt begge to. Fjoh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...