Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør du hvis hunden din flyr på en annen?

Aya

Recommended Posts

Nå skjer jo ikke det så ofte da.. Men hvis man har en ung, dominant hannhund som møter en annen kan det jo godt skje.. Har lest så mye forskjellig om dette, alt fra at man skal skrike "NEI" (fra en stengt diskusjon på trening og lydighet- kom vel fra Vicky om jeg ikke husker helt feil???), til at eierne skal løpe hver sin vei, fra hundene, til at man skal skille hundene. Her på hudnetreffene har vi en rottis hann på 16 mnd og en schâfer hann på ca samme alder.. Disse to kan godt "brake sammen" litt. Det vi gjør da er at eierne tar hver sin hund rundt bakbeina, og bare skiller de. Pent og rolig, ingen skriking, ingen kjefting, ingen trøsting. Deretter trener og leker de litt sammen med de samme hundene. jeg mener dette er en veldig fin måte, så lenge man tøf å løfte bort hunden. Hvis eierne står og skriker og roper kan vel dette lett oppfattes som at flokken er med på å "hisse til kamp" (dårlig forklart, håper dere skjønner hva jeg mener).Så hva mener dere er riktig? Få en liten diskusjon på dette da.. Erfaringer og sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. tar en tak i bakbeina og venter til de slipper hverandre er det mindre sjans for at de river flenger i f.eks et øre! Så det hørtes jo bra ut.

Jeg tror at to hunder som slåss skikkelig kanskje er litt vel opptatt av den slåsskampen til å se seg rundt etter om eier løper eller ikke. Men det kan jo funke, ingen hunder liker å være alene, de er jo pingler sånn sett :P

Men hey, jeg er ingen ekspert! Jeg sier bare hva jeg syns :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i min ungdom på en kennel. Der drev deogså oppdrett av Rottweiler. Og to av tispene der tålte ikke synet av hverandre.

Så en litt uopplagt dag klarte jegå slippe begge dem ut i luftegarden på likt.

Og da gjorde jeg ALT galt :D Jeg gikk mellom dem, holdt den ene fast, tok på bånd på den ene...

Det er jo et under at jeg kom fra det hele uten en skramme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste er i mine øyne å dra hundene fra hverandre i bakbeina.

Det farligste du kan gjøre er å gå i mellom hundene. Men, det kommer selvsagt ann på situasjonen.

helt enig! det å ta hunden i bakbeina er det mest farlige og idiotiske som finnes. Er begge hundene gode i psyken og normale lar jeg dem ordne opp selv. Da går jeg motsatt vei og prater med noen andre imens. Da pleier hunden å komme beinans: "er ikke mor på min side?!?!??"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh. Maria sa det beste var å ta den i bakbeina, og at det er idiotisk å gå I MELLOM :D

Altså.. hvis to hunder har klikka maks på hverandre og er i en slåsskamp totalt ute av kontroll hjelper det ikke å bare gå sin vei. Det tviler jeg på. For den ene kommer alltids til å henge seg i den andre og holde det gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da missforsto jeg akkurat den, men her er det jeg mener:

hehe, når du holder i bakbeina og lager styr mener hunden at du er med på det hele! 1. du kan bli bitt, 2. du støtter kampen fullt ut. Hvis man går vekk viser man at dette støtter ikke jeg som leder, og det får den ordne opp i selv. Vi har hatt masse hannbikkjer som har flydd på hverandre på agilityen, og da lar vi dem ordne opp, og det går bestandig like bra. vi går hver vår vei og ordner med andre ting. da springer alltid hannhundene etter eieren og bjeffer og lurer på hvorfor den ikke får eierens støtte i kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke dra i bakbeina, man skal holde dem oppe til hundene slipper hverandre så de ikke river hverandre. Dersom man plutselig napper de fra hverandre risikerer man at et øre kommer av...hehe..

Som sagt, dersom noen hunder klikker totalt, tror jeg ikke alltid det hjelper å gå fra dem. Hvertfall ikke om en er på f.eks treningsbanen som de er kjent og føler seg hjemme på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke hvorfor folk absolutt må blande seg inn i naturen med to friske hunder. Jeg kan være 100% sikker på at Vicky ikke biter. Og er den andre hunden like bra i gjemyttet ser jeg ikke problemet. :D la naturen ordne opp sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok. Så hvis en ulvehundhanne begynner å slåss med en aussie, skal man bare se på da? Til den ene, sannsynligvis den minste, kanskje blir skadet? Det hadde ikke jeg gjort! Hadde jeg kunnet fått tak i bakbeina på den ene uten at jeg risikerte at en beit meg, hadde jeg gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Geisha har aldri flydd på en annen hund, men hun har blitt flydd på .

Det gikk heldig vis fint, litt knurring og nafsing så var det hele over.

Så jeg har lite erfaring med sånt.

Men jeg ville sett ann situsjonen. Jeg har alltid lært at man skal ta de i bakbena uten å kjefte eller lage oppstyr. Jeg har også lært at hvis hunden har bånnd på, kan man prøve å trekke til seg hunden oppmerksomhet. Et stramt kobbel er ofte synderen til slike aggrsjons utbrudd.(har jeg lest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok. Så hvis en ulvehundhanne begynner å slåss med en aussie, skal man bare se på da? Til den ene, sannsynligvis den minste, kanskje blir skadet? Det hadde ikke jeg gjort! Hadde jeg kunnet fått tak i bakbeina på den ene uten at jeg risikerte at en beit meg, hadde jeg gjort det.

en hund som ikke gir seg er ikke normal. to normale hunder ordner fint opp selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke hvorfor folk absolutt må blande seg inn i naturen med to friske hunder. Jeg kan være 100% sikker på at Vicky ikke biter. Og er den andre hunden like bra i gjemyttet ser jeg ikke problemet. :D la naturen ordne opp sier nå jeg.

Hvis det hadde kommet en helt fremmed hund, ville du da bare gått fra Vicky eller håpet på at naturen ordner opp?

Jeg har hørt mye om hva man skal gjøre og ikke gjøre med hunder som slåss. Bl.a. å helle vann over de. Vet ikke hva jeg hadde gjort, ville vel sett an situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde kommet en helt fremmed hund, ville du da bare gått fra Vicky eller håpet på at naturen ordner opp?

Jeg har hørt mye om hva man skal gjøre og ikke gjøre med hunder som slåss. Bl.a. å helle vann over de. Vet ikke hva jeg hadde gjort, ville vel sett an situasjonen.

ville sett ann situasjonen, men hadde det kommet en gal schæfer med f.eks for mye mannlige hormoner som ikke var riktig i hodet å hivvd seg over Vicky hadde jeg nok pælma noe i hue på den med en gang. Ingen ¨får skade gullegulll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd to ganger at Hera og en annen hund har surret seg fast i hverandre med bånd, og da blir redde og begynner å sloss. Da kommer jo ingen av hundene seg løse og det kan blir stygt. Min automatiske reaksjon da er å skrike høyt, nesten kjefte for å får dem til å roe seg ned. Det har hjulpet de to gangene det har skjedd da, men kan jo være en gang hundene får panikk og ikke hører. To hunder fast som sloss... ikke en god situasjon.. Må ja da helt oppi hundene for å få dem løse. :P

JEg mener det samme som vicky at to normale hunder bør kunne håndtrere en en slosskamp. Ja det kan bli alvorlig, spesiellt hvis begge er veldig dominante. Det er jo da greit å vite hva man kan gjøre. Det kan være skummelt å ta i hundene, for de kan få en reaksjon og bite deg. Å sprute vann eller hive ei bøtte vann over dem kan hjelpe, hvis man har den anledningen. Eller en stokk og prøve å skille dem. jeg har også hørt at hvis en hund henger i strupen på den andre hunden og ikke vil slippe, så skal man stikke en finger i rompa. Da slipper de somregel. :D Eller ta balletak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske enig i det du sier. Men man må jo se an situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når to hunder sloss, er somregel forde de føler seg trygge. Hvis en hund går i bånd føler den seg tøffere forde eieren går ve siden av og "bækker den opp" Hvis man går sin vei føler hundene seg usikre og har da ingen grunn til å slåss. Dette gjelder jo ikke alle hunder men de fleste. Bare gå fra dem hvis du har en ikke alt for dominerende hund.

Hilsen Heidi og Elwira

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må se an situasjonen da... En god del hunder kan fyke i hverandre og lage et himla styr, men egentlig er de ikke borti hverandre i det hele tatt med tenna (som Siri sa på leiren - de bare koser :D ).

Men dersom den ene hunden var usikker, eller begge usikre ville jeg ha skilt dem. Men som sagt , jeg ville ha sett hvordan hundene var på hverandre (noen hunder tar ikke signaler.. en schäferhannhund "jaget" Cita og "la henne i bakken" når hun avr 9 uker gammel, og da skilte jeg de). Andre hunder tar signaler og de ville ha ordnet opp selv. Vanligvis går det helt ok så lenge hundene er løs (men fortsatt en god del unntak).

En gang på hundepensjonatet skjedde det en misforståelse slik at to hannhunder som begge var like usikre føk i hverandre. Huff, og jeg var alene og greier :roll: Jeg var som sagt alene, så det var umulig å fjerne bare den ene. Og gangene var smal så ingen av hundene hadde muligheten til å flykte. Da måtte jeg gå mellom de to (å jada, jeg avr fullt klar over hva som kunne skje) og bitt ble jeg. Men jeg fikk heldigvis skilt begge to. Fjoh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er en fin alder. Mine to yngste blir to år i slutten av april. Kjører med de alt fra 12 km til 3 mil. Har noen ruter der jeg må på asfalten litt så jeg kommer til en runde men da tar jeg hastigheten så lav som mulig og bruker potesokker. De med gummi er fint til asfalt. Jeg bruker hundepark (50 mål) 1-2 ganger i uka med flokken som variasjon.  Når jeg kun hadde én husky syklet jeg også rundt mila hver dag for at han skulle være fornøyd. Gåturer var/er han aldri ordentlig fornøyd med. Kunne gå i skogen flere timer for så å komme hjem og løpe rett bort til sykkelen.  
    • Har hatt en helt spinnvill dag på gratis valpekurs av instruktørstudenter på K9 Hundesenter, Midt-Norsk Kompetansesenter for Hund (som har busstopp rett utenfor, 25 min fra Trondheim sentrum innen samme billettsone). Kjempeflinke studenter og lærere og flott opplegg, men bevares for en villstyring han er i den settingen. Kurs/fellestrening er det gøyeste han vet. Han er så rolig og grei når vi er rundtomkring ellers, men akkurat i den settingen der er han bare i taket av forventninger og iver.  Lyd.  Så intens vokal.  All energien han har ombord. Sju sommere og sju vintre. Sommer er supert. Lett å be og verdens letteste å belønne med lek har blitt. Vinter kommer ut i form av lydbølger. Full storm. Verste jeg har opplevd. Har hatt to raser hvis første egenskap folk forbinder med dem er "gneldrebikkjer" og ingen av de to lagde lyd, så jeg trodde jeg var flink til å trene hund av med utidig lyd. Det var feil. Valgte de første ukene med Ede å avvente med å sette cue på hals, fordi det kom bare sutrete bjeffing, og den tonen og stemningen ville jeg ikke ha. Så glemte jeg å begynne jobbe med å få det på cue da det gikk over i mer riktig toneleie. Nå er jeg neck deep i alt annet enn shhhh-it fra Ede. Øverste prioritet den nærmeste tiden blir derfor lyd av og på.  Hilseiver er et annet problem jeg har påført meg ved å la ham ha en selvstendig relasjon med naboen. Det er jo kjempebra at de er glade i hverandre og har funnet sin omgangsrutine, men trenger lære Ede at det ikke er sånn vi hilser på fremmede. Arrangerte hilsesituasjoner er derfor prioritet nr to.  Å finne ro på kommando blir neste prioritet. Han er litt som Charlie Sheen på treningssenteret: "I've got one gear: GO!" ..eller, han har flere, men muttern knoter noe ****** med å finne ut av de. Oppleves som en automatkasse som innimellom henger seg opp på D. P-knappen lever sitt eget liv og slår plutselig inn midt på gulvet om en setter den i N for lenge. Ikke vanskelig å sette tilbake i D, men når en VIL ha den i P, så henger den seg ofte opp på D og gir gass av seg selv. Toyota har bedre self drive software. Vi har derfor meldt oss på "Selvbeherskelse og impulskontroll" kurs. Suksess er om det føles som wasted money når vi kommer dit, for det starter ikke før i april. Det er lenge til med den Duracell-krabaten her.  Dagens virkelige gladnyhet er at begge testiklene er nede i pungen nå. Tror den andre landet i morges, for Ede sluttet plutselig å jukke.  Han har jukket MYE, antakelig pga ubehag fra press ved den ene ballen stuck i lysken. I morges omfavnet han meg bare da jeg satt på huk foran vaskemaskinen. Labbene på skuldrene, kinn mot kinn. Ble stående sånn lenge og kose. Ikke ett jukk. Det var så koselig 💕🐾 Super happy av å vite at han ikke lenger har ubehag, slipper bekymringer for hyperaktiv testosteronproduksjon, kreft og østrogenoverskudd, slipper utgifter, risiko og ubehag ifbm kirurgi, og vi slipper søke og dokumentere for hvert stevne vi vil stille. Få vurdert bygning, tenner, bevegelser og pelskvalitet kan vi også gjøre, mest av pliktfølelse overfor oppdrettere, men også fordi muttern synes Ede fortjener bekreftelse på at han er søtnos og kjekkas, og hun liker ha en unnskyldning for å kle seg i blazer og høye hæler.  Ede er altså ikke lenger lille Jokke, og det er plutselig bare kos å få en omfavnelse. Kurs starter tidligere på formiddagen i morgen. Usikker på om vi skal forskyve frokost to timer, eller om vi skal satse på å bare spise ekstra godbiter på full mage i to timer. Heller mot å drøye leggetid i kveld, stå opp sent og ta frokosten på kurset, da jeg personlig tror det blir et mindre onde for fordøyelsen enn å trykke på med godis i to timer, to timer etter frokost. For det første liker jeg ikke gi ham godis. Han får alt fullforet sitt som godis fra hånden i intervaller som tilsvarer måltider. Ikke glad i å gi masse ekstra utenom. For det andre blir alt som gis i løpet av to timer, to timer etter frokost, det blir vel for dårlig oppløst før magesekken tømmer seg i tarmen. Blir bare vomfyll som hemmer næringsopptak fra måltidet.  Vi går altså for sen kveld og sen frokost, om ingen som vet bedre korrigerer meg på den i tide. 
    • De to oppdretterne står på lista over mulige, greit å få positiv feedback om dem begge   Æsj, piping.. Jaja, hadde litt av det på Pax, men fikk det sånn tålelig vekk etter hvert. Slikking er jo sært  Men det skal vel alltid være noe, hehe, ingen rase er perfekt. 
    • Her blir valpen mest sannsynlig krypt. Trodde testikkelen ville komme ned, fordi den lå følbar nær åpningen da den andre ramla ned, men den har vært litt jojo. Nesten nede, lenger opp igjen, liggende i åpningen, tilbake inn i kanalen, nå rett bak åpningen. I følge Grok (AI) så snevrer den ringen seg sammen ved 16 ukers alder (mandag), og det er derfra bare 5-10% sjanse for at stenen kommer på plass i pungen innen 6 mnd. Helt ok med å ikke kunne stille ut. Ikke noe behov for sportschampionat eller avkom, men veldig i tvil om å fjerne den eller ikke før puberteten, mens den er liten. Frykter den vil hyperprodusere kjønnshormoner, og de er det nok av fra normale testikler i puberteten. Det teller ikke som kastrering ihht NKK reglement om en bare fjerner en unilateralt krypt testikkel og beholder den normale?  Er forøvrig overbevist om at han jukker pga ubehag fra den testikkelen som sitter i lysken. Presser sikkert på kringliggende vev, asymmetrisk følelse, som antakelig er et irritasjonsmoment. Virker sånn. 
    • Ny bytur. Konsert fra avstand. Masse livlige folk overalt. Etablerte et vennskap med en søt toårig jente på bussen. Koselig spasertur med storebror. Sitt under marsj i gågata, fem meters avstand. Tur gjennom teknobelyst konsertområde med rosa trær etter event va over, og så en øl på Mikrobryggeriet. Ede fikk ikke være med inn til baren for å handle, men vekteren ville gjerne passe han imens. Ingen protester fra Edes side, som synes hun var søt. Han var litt furten over at vi ikke fikk gå inn da jeg kom ut igjen, han synes det så spennende ut innenfor dørene, men ikke furten nok til å holde en emo konsert pga. Han er fullstendig trygg på fulle folk og tette folkemengder nå. Anser det som helt normalt. Forbinder alkoholånde med trivelige folk som vil hilse med gjensidig berøring, og han elsker det, heldigvis. Sovnet nonchalant og trygg på ståkete buss full av fulle bygdetullinger i supporterutstyr og god VM-stemning på vei hjem.    Edit: Jeg unnlot nevne en utrivelig opplevelse, fordi det er et så touchy subject, men det er sant, det skjedde, og #notallmuslims, jeg kjenner til selverklært troende muslimer som har hund (inne, normalt hundehold) også, fordi det ikke står noe negativt eller noen instruks om hvordan ha hunder i Koranen, det står bare i hadith, så det må være greit å fortelle om dette uten å frykte bli beskyldt for å være rasistisk eller islamofob: Vi gjorde en kort stopp utenfor en tilfeldig butikk for å omorganisere innhold i lommer og bærenett, hvorpå det dukket opp en ansatt på hver side, fra hver sin dør. De sa noe til hverandre på arabisk, og den ene utbrøt "Najis!" før de forsvant inn igjen. Første gang jeg har sett Ede engstelig, med stiv hale ned mellom beina. Han må ha plukket opp vibber fra de. Svart hund sammen med kaffir kvinne uten tildekket hår var visst ikke velkomne til å bruke fortauet utenfor den butikken der. Irriterende når folk skremmer hunden med sånne vibber at han ender med halen stiv mellom beina. Han som alltid ellers har selvsikkert kroppspråk med ledig høy haleføring.  Det tok ham heldigvis bare en meter forbi butikken og inn i folkemengden med VM-supportere på tur hjem for å løfte halen igjen. Fort glemt. .. håper jeg. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...