Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det rart de blir bitt?


Aya

Recommended Posts

Hadde med Puma på en dyrskue på Søndag, perfekt sosialisering med masse dyr og mennesker.. Det gikk helt fint, har en utrolig kald hund når det gjelder sånt.

Så står vi helt stille, med Puma i sitt ved min venstre side, og plutselig kommer en jente på tre/fire år løpende og klemmer seg fast rundt halsen til Puma (som forøvrig ble så overrasket at det så ut som han falt ned fra månen). Nå har jeg en hund som ELSKER barn, men hva om jeg ikke hadde det? Hva om jeg hadde en hund som faktisk TOK det sinnsykt sterke dominerende signalet det er å legge armene rundt halsen på den, som noe annet enn et barn med tåpelige foreldre? Jenta stod der en evighet, med foreldrene like ved. De sa ingen ting. Er det sånn man skal oppdra barna nå? "bare løp bort du jenta, biter den så får vi den avlivd" Jeg blir så oppgitt, at ikke foreldre griper inn, at de ikke lærer barna sine til å spørre først, at de ikke, at de ikke.. Og jeg blir så sint, fordi om noe skjer, om han hadde bitt, så er det mitt ansvar, det er min samvittighet, og det er min hund som blir avlivd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med Puma på en dyrskue på Søndag, perfekt sosialisering med masse dyr og mennesker.. Det gikk helt fint, har en utrolig kald hund når det gjelder sånt.

Så står vi helt stille, med Puma i sitt ved min venstre side, og plutselig kommer en jente på tre/fire år løpende og klemmer seg fast rundt halsen til Puma (som forøvrig ble så overrasket at det så ut som han falt ned fra månen). Nå har jeg en hund som ELSKER barn, men hva om jeg ikke hadde det? Hva om jeg hadde en hund som faktisk TOK det sinnsykt sterke dominerende signalet det er å legge armene rundt halsen på den, som noe annet enn et barn med tåpelige foreldre? Jenta stod der en evighet, med foreldrene like ved. De sa ingen ting. Er det sånn man skal oppdra barna nå? "bare løp bort du jenta, biter den så får vi den avlivd" Jeg blir så oppgitt, at ikke foreldre griper inn, at de ikke lærer barna sine til å spørre først, at de ikke, at de ikke.. Og jeg blir så sint, fordi om noe skjer, om han hadde bitt, så er det mitt ansvar, det er min samvittighet, og det er min hund som blir avlivd.

jeg hadde klikka totalt på foreldrene! De hadde nok fått høre det ja :wink: Godt du har en 'barnevennlig hund. Hundevennlige barn er det mindre av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en tråd på canis nylig hvor et barn hadde stått og ertet en hund i bil (eller, en voksen dobermantispe og en Grand Danois valp) hvor mora stod og fniste ved siden av. Eier hadde kjeftet dem huden full og sagt at neste gang ville hun slippe hunden etter dem så kunne de se hvor mye de ville erte den.

Jeg er helt enig, men det er kanskje bedre for alle parter dersom vi forklarer foreldre og barn på en vennlig måte at dette er IKKE smart. Hunder kan blir så sinte og redde at de biter, og det er først og fremst foreldrenes ansvar overfor barna å lære dem dette, ikke stå og fnise av dem. Gjerne la dem hilse på hunden på en ordentlig måte så de får et positivt forhold til hunder i stedet for å plage :D

Veldig lett for meg å si dette nå, jeg er jo såååå rolig og avbalansert :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har liksom hele tiden forestilt meg at dersom noen (voksne også) bare kom bort og klådde på bikkja mi i byen skulle jeg si ifra, gjerne på en ordentlig måte også. Men jeg blir alltid for paff :roll:

Og selvfølgelig er det vanskelig å være ungdom og stå der og fortelle voksne at "dette får du ikke gjøre!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en tråd på canis nylig hvor et barn hadde stått og ertet en hund i bil (eller, en voksen dobermantispe og en Grand Danois valp) hvor mora stod og fniste ved siden av. Eier hadde kjeftet dem huden full og sagt at neste gang ville hun slippe hunden etter dem så kunne de se hvor mye de ville erte den.

Jeg er helt enig, men det er kanskje bedre for alle parter dersom vi forklarer foreldre og barn på en vennlig måte at dette er IKKE smart. Hunder kan blir så sinte og redde at de biter, og det er først og fremst foreldrenes ansvar overfor barna å lære dem dette, ikke stå og fnise av dem. Gjerne la dem hilse på hunden på en ordentlig måte så de får et positivt forhold til hunder i stedet for å plage :D

Veldig lett for meg å si dette nå, jeg er jo såååå rolig og avbalansert :roll:

Jeg er heelt enig!! Og jeg som jobber så hardt for at han fortsatt skal være trygg på at barn behandler han pent (var med en barnehage på tur i dag, det var toppen synes Puma!) Men det er greit å rolig frklare foreldre at hunder kan oppfatte det veldig skremmende at barn løper bort til de, men at hvis de stopper og spør først er det bedre.. Men det jeg ikke skjønner er hvordan foreldre kan unngå å forklare barna sine sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hera er usikker på barn, og når jeg sitter en plass hvor det er mye folk, sitter jeg og følger meg alt som skjer. Spesiellt hvis det kommer barn i nærheten. Da ser jeg kroppspråket dems og ser på om de har tenkt å komme bort. Jeg lar ikke småsmå unger komme på hilse på hunden for de er så uberegnelige og vanskelig å snakke til. Men eldre barn kan komme hvis de spør og er rolige. Og at hunden kommer bort til dem og ikke motsatt. Noen ganger sier jeg nei.

Har opplevd at noen 3-4 barn kommer springende rett imot Hera, slik at ho blir redd. Da slipper jeg bådet litt løst slik at hun får løpe litt unna. Og så blir jeg sint på ungene og kjefter de opp. Er foreldre i nærheten sier jeg til dem at de må passe på og lære ungene dine litt hundevett. jeg blir veldig sint hvis unger kommer brått på. pleier noeng anger å si at Hera ikke har spist idag, og da holder de litt avstand... :D Men det er alvorlig sånnt, og kan blir fatalt hvis man ikke følger med. Derfor er Hera under oppsikt HELE tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir ofte overfalt av barn.. se på den lille hunden du.. bare gå og klapp den ...

nå har jeg begynt å gi dem skikkelig beskjed.. mange ser på meg som en sur bitch men jeg må jo bare.. selv om jeg har små hunder så betyr det ikke at de ikke kan bite som alle andre.. prøver selvsagt på en fin måte først men får somregel slengt tilbake men de er jo så små og søte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så irriterende når folk bare kaster seg over hundene som om de var store (små) kosedyr! Bøyer seg over dem og hisser dem opp er noe av det verste jeg vet. Hunden blir så ukonsentrert (sikter til min egen) og...uff ja..

Nei, det er altfor mange som tror hunden er snill, bare fordi den er "søt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen hadde komt og slengt seg mo halsen på Pito sånn så kune de risikert at hun hadde kveppet og glefset. og da hadde jeg sagt fra til foreldrene at det var overhodet ikke hundens feil. den bare forsvarer seg.

Jeg hadde med meg Pito i barnehagen til lillebroren min i går for vi skulle hente ham. Da kom det jo selvfølgelig masse barn bort. Og jeg sitter meg ned til dem og sier at de må klappe henne på sidene eller på brystet og ikke på hodet. Hun er så liten at det er skummelt med store hender på hodet (det er jo skummelt for alle hunder som blir klappet på hodet av fremmede) men noen barn hører bare IKKE og skal løfte og kysse osv. Men da tar jeg henne på armen og sier at nå er det nok. Jeg ser på henne at når hun begyner å dempe og dempe og dempe da er det nok og hun skal få belønning for å bruke språket sitt så godt. Nemlig å bli tatt bort fra det hun demper.

jeg er utrolig glad for at hun har så tydelige signaler at det er lett for meg å se når hun har fått nok...

Flinke voffsen min :D

og Puma var UTROLIG dyktig når han ikke gjorde ugnen noe! All applaus til ham! Du har sosialiser ham bra!!! =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiLi er også litt redd barn :D I alle fall de som er brå og kommer rett på, det er jo ikke så rart da. Men det er slitsomt med liten hund på den måten at foreldrene tror det ikke er farlig. Kan vel være sånn med store også, men tror det er ennå verre med små hunder. Den er så liten så, bare gå bort du, den lille der er ikke farlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis en barnevennlig hund..

De kan nesten sitte på ryggen hans uten at han reagerer..

Men liker ikke at unger bare kommer bort å klapper han uten å spør først.

Men det skjer heldigvis veldig sjeldent.

Og de fleste foreldre er flinke nok til å fortelle ungen at de må være forsiktige. Og hvis unger kommer bort å spør om å klappe han så sier jeg alltid at de må være forsiktige.

Så det problemet har jeg heldigvis ikke.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ask virker såpass gal at det holder folk unna å komme og hilse på. ;) men jeg skjønner ikke va som fåregår i hodet på disse foreldrene!! skulle nesten latt ungen bli bitt, så kanskje de lærer!! :D

ja men bare kanskje! ikke alle som lærer da heller, dessverre! :D

de fleste jeg har møtt med hunden har spurt. har ikke møtt mange men. men det var en unge som bare jikk bort til hunden klappet den i 2 sek og gikk igjen. også gjikk han forbi igjen,da hadde han funnet en pinne som han knekte i to og heiv foran Lucas, men han brydde seg lite da men. hva om jeg hadde en halvgal hund som ja? hadde løpt etter pinnen og sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en tråd på canis nylig hvor et barn hadde stått og ertet en hund i bil (eller, en voksen dobermantispe og en Grand Danois valp) hvor mora stod og fniste ved siden av. Eier hadde kjeftet dem huden full og sagt at neste gang ville hun slippe hunden etter dem så kunne de se hvor mye de ville erte den.

Det der skjedde senest idag med meg og min hund. Vi holdt på med sportrening,og de fleste hundene var i bilen,og min var oppkavet og ville ut og gjøre noe - så kommer en dame med mest sannsynlig barnebarnet sitt på armen - stopper og stikker huet INN i bilen,hvor vinduet var åpent endel,pga varmen!!! :evil: :evil:

Jeg har heldigvis en hund som ikke biter,og han bjeffet ikke nå for å få dem vekk,men for å komme i gang med det gøye han visste var rett rundt hjørnet...hun kan bare være J**** glad for at han var i lekemodus!!!

Jeg rakk desverre ikke få oppmerksomheten deres og be dem pelle seg vekk,for jeg sto et stykke unna....-men jeg løp ned,og da var de på vei bort,så jeg gadd ikke brøle noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så irritert.. Også er det jo VI som får problemene! Man kan jo avlive alle hunder som oppfører seg truende nå.. Men så mye som det er i avisene om "farlige hudner" burde jo foreldre lære barna folkeskikk.. Jeg fikk iallefall høre det at jeg ikke skulle klappe fremmede hunder uten å spørre først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen stryker eller klapper min hund uten og spørre først så går jeg bort fra dem. DE har med og spørre først.

Faktisk så er de barna som kommer bort flinkere og spørre meg om de kan få lov til og stryke hene enn voksne :?

Feks. i dag da jeg var en tur i byen og hun var med så var det en jeg kjenner som kom bort til meg for og hilse og hunden gikk og snuste litt, kjente jeg at det rykket skikkelig i båndet, (hun er bare 4 kg, så det er begrenset hvor mye hun kan trekke). Det som trakk ver en unge som løftet (!!!) hunden uten og spørre. Og foreldrene stod vedsiden av!!

Jeg fikk helt sjokk jeg da. Tok hunden med meg og gikk og tenkte bare at noen skulle ikke vært foreldre [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...