Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåttmiddel 2008


Lilla

Recommended Posts

Guest Dratini
Aron fikk 2 lus en gang. Fikk stonghold av vetten, og den funka dødsdårlig. Måtte ta den på hele 4 ganger før lusene døde. Så annbefaler ikke den akkurat. Jeg fikk også vite at den va mild, så den passet godt for småe hunder. Flaten som hunden min ble smittet av fikk en sprøyte og den var ekstremt sterk, men den tålte viss ikke mindre hunder.

Kanskje det var Ivomec den andre hunden fikk? Ivomec er vannvittig sterkt og ikke bra for hunder, er vel utviklet for hester? Og veterinærene er pliktige til å fortelle at hunden får sprøyta på eiers ansvar. Dvs om hunden reagerer på middelet har ikke vet'n noe ansvar.

I Sverige får ikke veterinærene lov til å gi dette middelet til hunder. De må ha spesiell tillatelse fra det svenske mattilsynet for å gi den sprøyta. Fikk høre fra en erfaren svensk oppdretter at Ivomec kan "gå i hjernebarken" på hunden og forårsake ødeleggelse og evt direkte død for hundene. Klart at enkelte raser er mer ømfintlige enn andre. Og jeg vet om norske hunder som har dødd pga Ivomec, samt hunder som har utviklet epilepsi pga dette legemiddelet.

Når vår ene hund fikk reveskabb i vinter, ville vet'n gi Ivomec. Jeg ga klar beskjed om at det kom ikke på tale. Det endte med at hunden fikk to runder med Stronghold og er nå "frisk som en fisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Jeg bruker Expot

Mest fordi det er enkelt og minst krevende. Med Scalibor må en ta av båndet når hunden bader, samt at jeg ikke liker å ha det på inne ( da hunden sover i senga etc ) Og så glemmer jeg å ta det på ute, samt at jeg ikke synes det er så gøy å ta på båndet hele tiden.

Brukte det en sommer og merket ikke noe forskjell på det kontra Expot. Så da bruker jeg like gjerne Expot.

Skal til flått område de neste helgene, så da får vi se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry har Scalibor-halsbånd.

Norma fikk Stronghold for noen uker siden under utredning av hudproblemer, men så vidt jeg husker har vel ikke disse dråpene den store effekten på flått? Hun er derfor rimelig "ubeskyttet" for tiden, men foreløpig har det gått bra til tross for at det er en del flått her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker hvitløkspulver/granulat. Hvilken type bruker dere, og hvor mye til hvor mye hund?

er fks denne brukbar; http://horze.no/product_info.php?products_id=25403 ? Jo, ser den er til hest, men hvitløk er hvitløk, eller?

Har ikke startet med hvitløken jeg ennå da.. (Treig av meg) Men denne :

Købers Hvitløk http://www.hunde-sport.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil bruker Scalibor halsbånd, som han fikk tidlig i sesongen. Han bader en del og da tar jeg det av. Jeg har likevel plukket en del flått sm har sittet en stund, men dette har hovedsaklig vært i perioder med mindre pelsstell (jeg reiser en del). I vår nærmeste skog er det mye gress og rådyr, og der kryr det av flått. Jeg ser på hunden flere ganger i løpet av turen og plukker dem av etter hvert. I dag plukket jeg ut 10 stykker på en halv times morgentur... Det sier seg selv at man bør bruke noe mot f...skapet når det sies at mellom 30 og 40 % av flåtten i distriktet har Borrelia.

Før vi dro til Danmark fikk han Stronghold i tillegg, fordi det ble sagt at det var den eneste som var effektiv mot hjerteorm. Vi var ikke sikre på om dit vi skulle var innen utbredelsesområdet. Første året brukte vi Expot, men da fikk han utslett ved påføringsstedet. Scalibor reagerer han ikke på, og ikke Stronghold heller. Han fikk også Stronghold mot lus en gang.

Likevel tror jeg noe av det mest effektive er å gre gjennom med én gang man har vært ute så man får tatt dem før de setter seg. Jeg bruker "spanielkammen" som er veldig fintannet, og som sagt plukker jeg underveis. De gangene det er blitt sittende flått fast og suge, har vært når jeg ikke har vært hjemme. Da blir det mindre pelsstell :lol:

Vurderer å ta en rutinemessig Borrelia test mot slutten av sesongen, slik det har vært med flåttbitt i år. Sikkert hysterisk, men de er vant til at jeg er overbeskyttende hos dyrlegen så det bevarer bare imaget mitt, he, he.

Hva er oppskriften på dette rosmarin-avkoket man sprayer på? Har noen fått hudreaksjoner av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trondheim tror jeg ikke hunden har fått en eneste flått, men på hytta kryr det av dem. Da har vi har alltid brukt expot, noe som har fungert de to årene vi har brukt det. I år har vi ikke hatt på noen ting, noe som kanskje ikke var så veldig smart. Etter en uke i Kristiansund plukket vi mye flott, ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang de steinhalsbånda fra sverige, så funker de, men det tar litt tid før de kommer i bruk, ca 2-3 uker, greit med litt i tillegg hvis du er i fllåtthelvete...

Jeg har brukt Exspot og vært fornøyd med det, men kjøpte frontline i sverige(skulle være så billig). Tok det på ettermiddag, neste morgentur, kom det et salig regnvær,og regner vel med at den effekten er vekk eller????

Og en skal jo ikke bruke noe middel før om fire uker sto det, gosj, det blir lang ventetid før jeg får på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Ang de steinhalsbånda fra sverige, så funker de, men det tar litt tid før de kommer i bruk, ca 2-3 uker, greit med litt i tillegg hvis du er i fllåtthelvete...

6 stk jeg kjenner har prøvd det halsbåndet og plukket flått som bare rakkeren, selv etter 4 ukers bruk...

Og når i tillegg dem har blitt fortalt av selger at dem ikke virker når pelsen er fuktig, så er det bortkastet når hunden har badet, er fuktig og når det regner ute.

Jeg håpte det skulle fungere på dem, da jeg gjerne vil unngå kjemikalier, men alle har nå begynnt å dryppe hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 stk jeg kjenner har prøvd det halsbåndet og plukket flått som bare rakkeren, selv etter 4 ukers bruk...

Og når i tillegg dem har blitt fortalt av selger at dem ikke virker når pelsen er fuktig, så er det bortkastet når hunden har badet, er fuktig og når det regner ute.

Plukker flått etter fireukersbruk? Hmmm... Rart.

Jeg er veldig fornøyd med flåtthalsbåndene. Har ikke plukket en flått på noen av bikkjene på 2 sommersessonger.

Det står veldig klart i bruksanvisningen at det ikke bør bades med og bli vått, for da minsker det virkningen.

Der trur jeg det er veldig mange som er sløve -- inkludert meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry har foreløpig ikke fått en eneste flått, mens Norma var i "faresonen" i går. Akkurat det er vel ikke så rart, med tanke på at hun er rimelig ubeskyttet for tiden. Uansett, på kort tid plukket jeg vekk 4-5 stykker før de rakk å sette seg og måtte plukke 4 fra ørene som nettopp hadde satt seg. Fryktelig fristende å holde seg unna skogen nå gitt, jeg er litt overhysterisk når det kommer til flått :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Plukker flått etter fireukersbruk? Hmmm... Rart.

Jeg er veldig fornøyd med flåtthalsbåndene. Har ikke plukket en flått på noen av bikkjene på 2 sommersessonger.

Det står veldig klart i bruksanvisningen at det ikke bør bades med og bli vått, for da minsker det virkningen.

Der trur jeg det er veldig mange som er sløve -- inkludert meg.

Ikke Scalibur halsbåndene, men dem Barnstenhalsbåndene som skal sende elekstriske impulser.

Men det er jo også forsjell på hvor man bor og antall Flått. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Ikke Scalibur halsbåndene, men dem Barnstenhalsbåndene som skal sende elekstriske impulser.

Men det er jo også forsjell på hvor man bor og antall Flått. :P

Vel, nå plukker jeg flott etter flere ukers bruk av scalibore også jeg! I går tok jeg tre på meg selv og seks på bikkja etter en totimers tur i skogen :) . Scalibore som alltid har funka utmerket! Er det noen andre flottmidler som funker selv om bikkja blir våt og bader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå plukker jeg flott etter flere ukers bruk av scalibore også jeg! I går tok jeg tre på meg selv og seks på bikkja etter en totimers tur i skogen :) . Scalibore som alltid har funka utmerket! Er det noen andre flottmidler som funker selv om bikkja blir våt og bader?

Exspot funker selv om bikkja bader. Riktignok bør man vel holde den unna vann til middelet har trukket skikkelig inn, men det sier seg jo selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exspot funker selv om bikkja bader. Riktignok bør man vel holde den unna vann til middelet har trukket skikkelig inn, men det sier seg jo selv.

Exspot funket ikke på bikkja mi som bader mye <_< Enda jeg ventet til etter 4 dager før han fikk bade... Når vi nå skal 14dager til sør norge i august så prøver vi scalibore halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Exspot funket ikke på bikkja mi som bader mye <_< Enda jeg ventet til etter 4 dager før han fikk bade... Når vi nå skal 14dager til sør norge i august så prøver vi scalibore halsbånd.

Nei, expot funka ikke på gamlehunden min heller når hun blei våt. Scalibore har alltid funka før, men nå... Kanskje det bare er dette halsbåndet som ikke er noe tess? Gå tilbake og klage? Eller gi expot en ny sjanse? Eller fortsette å plukke flott etter hver tur og gå over pelsen flere ganger daglig <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, expot funka ikke på gamlehunden min heller når hun blei våt. Scalibore har alltid funka før, men nå... Kanskje det bare er dette halsbåndet som ikke er noe tess? Gå tilbake og klage? Eller gi expot en ny sjanse? Eller fortsette å plukke flott etter hver tur og gå over pelsen flere ganger daglig <_<

Nei, er bare å komme deg tilbake til Tromsø vettu, og ta med bikkja;) Da kan bikkja gå uten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Vet ikke hva dere mener med mye bading, men mine er vel ute å svømmer annenhverdag nesten (alt etter vær og forhold).

Jeg bruker Frontline og har ikke plukket Flått i den perioden dem bruker det. Men dem får ikke bade dagen etter o jeg må dryppe så ofte som hver 3 uke. Venter jeg en uke lengre så får jeg flått på dem <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukte jeg Scalibor på Bridie i 1,5 mnd ca, før jeg fikk vite at de er farlige for katter. Da turte jeg ikke mer. Men, i den perioden så badet Bridie 2 ganger MED såpe, og hadde vel hatt halsbåndet på seg i 2 uker etter et bad da vi reiste til Sverige... Etter turen har jeg funnet EN flått, og hu er børstet til skinnet etter tur... (den ene flåtten fant jeg på torsdag, har ikke sett noe siden).

uansett, vel hjemme fra Sverige fikk bikkja et godt bad med shampo igjen, for å vaske vekk masse saltvann og ulumskheter i pelsen, og hu er nå dryppet med frontline, siden dette ikke er giftig for kattene. Så får vi håpe jeg slipper flere krek i sommer. Heldigvis er det ikke SÅ mye flått her jeg bor... enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ok, da skal jeg prøve enten frontline eller expot jeg. Kan godt være bare dette halsbåndet som er dårlig også. Som sakt har jo scalibore funka utmerket på bernerfrøkna i flere år.

Nei, er bare å komme deg tilbake til Tromsø vettu, og ta med bikkja;) Da kan bikkja gå uten :)

Jaaa! Og når jeg kommer opp igjen har jeg med meg en liten valp! Hihi men denne bikkja tror jeg ikke skal få bli med til Tromsø. Da tror jeg jeg får Anette på nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal jeg prøve enten frontline eller expot jeg. Kan godt være bare dette halsbåndet som er dårlig også. Som sakt har jo scalibore funka utmerket på bernerfrøkna i flere år.

Jaaa! Og når jeg kommer opp igjen har jeg med meg en liten valp! Hihi men denne bikkja tror jeg ikke skal få bli med til Tromsø. Da tror jeg jeg får Anette på nakken.

Veeeldig OT:

Hihi;) Du får ta ham også med opp, vil gjerne treffe ham også:)

Åå, jeg er jo såå valpesyk og folk kjøper jo valper som bare det:P

(red: OT blir tatt på pm :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt noe som helst på Ike,før i år. Han har fått en eneste flått,og da satt hodet igjen,så vi dro til veterinæren så han fikk pelle det ut,og da fikk han samtidig expot. Men han begynte å klø og klø,så da fikk han et solid bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke fått flått på hunden til tross for at vi har vært i området som er kjent for å ha mye flått :) Men for sikkerhetskyld skal hunden begyne med Frontline og Hop-off nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sykt mye flått hos oss for tiden :) .

Bare det å gå en liten tur langs veien hvor bikkjene tar turen ned i grøfta for å tisse så blir de overfalt av flått. Begge hundene har fått hver sin dose med Exspot og de har heller ikke badet de siste ukene, men likevel finner jeg flått som har sugd seg fast.

Var i Sverige i forbindelse med WDS og sporprøve - og der er omtrent alle folk vaksinerte mot taigaflåtten (vaksinelageret er tømt). Amigo fikk Exspoten på før vi dro i og med at jeg skulle inn i skogene der det er MYE flått - men likevel har jeg plukket flere av ham som han har fått på seg der borte. Har aldri opplevd maken til flåttår :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...