Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåttmiddel 2008


Lilla

Recommended Posts

Bare jug med hvitløk, da skal du/bikkja spise enorme mengder. Jeg prøvde meg nemlig på det i fjor og reiste lykkelig, stinkende og fornøyd til mygg- og flåttland. De likte meg like godt dem, bikkjene å for den saks skyld. Nei, da stapper vi på halsbånd, og plukker de få han får på seg.

Føles så inderlig feil å prate om slike sommerting nå som det ligger en masse hvitt og vått utenfor døra mi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Blir Scalibor her. Er veldig fornøyd med det, dessuten bader bikkja mye og da gidder jeg ikke bruke Exspot. Lettere å ta av halsbåndet enn å "fylle på" med Exspot hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Føles så inderlig feil å prate om slike sommerting nå som det ligger en masse hvitt og vått utenfor døra mi

Ja, jeg var ute å gikk på ski før i dag. Masse snø og ikke akkurat flått som står i tankene mine :) . Men det blir nok scalibore halsbånd i år også. Har funka bra de siste åra, noe expot ikke gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles så inderlig feil å prate om slike sommerting nå som det ligger en masse hvitt og vått utenfor døra mi

Vel her i Bergen har no snøen snart regnet vekk igjen. Og jeg har funnet en Flått på Shira og to på Oscar pusen.

Så her lever de. Den første fant jeg utrolig nok i februar. Helt sykt.

Så no skal jeg shoppe flått middel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløkstablettene lukter IKKE hvitløk, og det er ikke snakk om kun hvitløkstabletter liksom. Det er spesielt beregnet for å hindre flått, lus og annet utøy i å ville sette seg på hunden. Så, ta det rolig dere som hater lukten av hvitløk, det vil dere ikke merke noe til. Dessuten fungerer det :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg trodde hunder ikke tålte noen form for løk, inludert hvitløk.... at hvitløk gir anemi ?? Etter mest sannsynlig ha hatt en anemisk hest pga hvitløkbruk kommer jeg aldri mer til å gi hvitløk til dyr ... og hunder skal vel iallfall ikke ha løk?

Vi brukte exspot mener jeg i fjor, og bruker nok det samme igjen, har fungert strålende her i flåtteland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pleid å bruke Exspot og synes det har fungert veldig bra.

Hva er Bayvantic? Er det dråper eller noe annet liksom?

Det er dråper jeg, men egentlig laget for lus og lopper. Står faktisk i felleskatalogen at det ikke er noen garanti mot Flått, dem kan bite seg fast når denne brukes og ikke nødvendigvis dø...

Jeg trodde hunder ikke tålte noen form for løk, inludert hvitløk.... at hvitløk gir anemi ?? Etter mest sannsynlig ha hatt en anemisk hest pga hvitløkbruk kommer jeg aldri mer til å gi hvitløk til dyr ... og hunder skal vel iallfall ikke ha løk?

Vi brukte exspot mener jeg i fjor, og bruker nok det samme igjen, har fungert strålende her i flåtteland.

Hunder tåler vist ikke hvitløk noe særlig.

Den engelske Dorwest Herbs som har spesiallisert seg på Urter til husdyr, og dem anbefaler å bruke hvitløk utvendig på hunden (dem har en Juice som du børster inn i pelsen). Dem har også tabletter, men det står ikke noe om insekter under det alternative.

Jeg er litt skeptisk til ting som ikke er påvist at fungerer heller, ettersom det ikke skal mer enn 1 flått med Borellia til så er hunden smittet.

Selv er det håpløst med halsbånd hjemme hos meg da den lille plukker dem av. <_< Og i tillegg så bader mine veldig mye.

Frontline er det jeg har funnet minst bivirkninger med når jeg har snakket med oppdrettere i områder med mye flått.

Jeg har brukt Frontline i 3år og er mer fornøyd med det enn Expot som jeg brukte tidligerer. Expoten satt også mye mer preg i pelsen med fettet område som gjerne flasset.. Det gjør ikke Frontline.

Jeg drypper hver 3 uke.

Jeg har kokt opp en blanding av Timian og Rosmarin også som jeg har sprøytet under magen på hundene når har startet i flått innfiserte områder. Om det fungerer egentlig vet jeg ikke, men det lukter godt av dem og enda har jeg ikke hatt flått i dem områdene :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har dere prøvd å bare børste dyra på de mest utsatte stedene etter hver tur? Jeg har - bank i bordet - aldri vært plaget av flått på mine dyr og jeg aldri brukt andre preparater enn børste og eventuellt hvitløk når vi har vært på flåttutsatte steder. De andre bikkjene vi har vært på tur med har fått, ikke mine. Så med mindre det er kroppslukten min det er noe i veien med ( tviler, jeg er rene myggavlederen) så fungerer det lille trikset med å børste igjennom utsatte "flåttsteder" på kroppen til dyret helt utmerket og er uten andre bivirkninger enn en flokefri pels. Hvis man har langhårede/semi-langhårede hunder vel og merke; trikset har fungert ypperlig på belgere, 1 stk toller og en stk bc blanding, men på lille Jonas rekker flåtten å sette seg for raskt. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg fjernet en flått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden ikke får flått, eller så lite flått at man fint kan holde de unna, så er det jo ikke noe problem, og heller ingen hensikt med flått middel. Det er noe man bruker om man trenger det.

Her jeg bor foreksempel, så kryr det regelrett av flått, og bikkja og hestene blir påført giftstoffer, noe jeg ikke er så glad i ,men etter å ha fått påvist borreliainfeksjon på flere mennesker i området, samt min egen hest , så er det ingen ting og lure på. Flåtten i området her har tydelig mye borrelia i seg.

før jeg begynte med dette, og før jeg fikk hund, så plukket jeg en periode regelrett rundt 30 flått som satt fast på en hest, hver dag. Hvor mange jeg i tillegg børstet av som ikke satt fast ... det var MANGE. Bikkja tråkker ennå mer i bushen enn hestene, så der har jeg ikke engang testet ut hvor mange hun kan få, siden vi går i de samme områdene. Bikkja får tilogmed flått i hagen her. hver gang vi har gått tur i skogen her, så feier jeg flått av både meg og bikkja, men med dråper, så biter de seg ikke fast i henne.

DA trenger man flått middel. HAdde jeg aldri sett en flått, hadde jeg heller aldri puttet bikkja full av skit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde Frontline ifjor.

Rocky reagerer på de halsbåndene, så de kan vi ikke bruke.

Hvorvidt Frontline fungerer eller ikke er vanskelig å si, fordi vi dryppet han i tidlig mai engang, men så "glemte" vi å gjøre det noe mer.. :lol:

Vi går uansett over Rocky hver gang vi har vært på tur for vi bor jo i flåttens paradis! Han har såpass lang pels at det er sjelden noen som har kommet seg helt inn til huden iløpet av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første flåtten plukket på Kløfta *dritt dyr*

Så i morgen blir det Frontline Shopping og nå koker jeg opp Timian, Rosmarin og sitron som "påfyll".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Bruker flåtthalsbånd:) brukte det i fjor, og fant ingen flått;D

Brukte flått bånd vi også men hun fikk flått forde.. >=\ men funker det på mennesker? :D vi var hos dyrlegen og fikk et sånt bånd og så var det litt til overs så jeg fikk det og tok det rundt armen... Men hvor mange flått fikk jeg på 1 dag? 29..var på fjellet i lyngen da men anyways.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Brukte flått bånd vi også men hun fikk flått forde.. >=\ men funker det på mennesker? :D vi var hos dyrlegen og fikk et sånt bånd og så var det litt til overs så jeg fikk det og tok det rundt armen... Men hvor mange flått fikk jeg på 1 dag? 29..var på fjellet i lyngen da men anyways.. :lol:

Nå finnes det mange typer flottbånd, og scalibore er det eneste jeg har erfaring med, og siden du fikk det hos dyrlegen var det vel scalibore. Men, jeg ville tatt av meg det armbåndet med en gang. For det første vasker vi oss for ofte til at flotthalsbåndet vil kunne ha noen effekt på oss. Poenget er at giftstoffet skal fordele seg over hundens kropp i fettlaget i huden, og når man vasker en hunden med sjampo står det i produktbeskrivelsen at det vil ta noen dager (husker ikke hvor lenge, kanskje det var en uke?) før hunden har full beskyttelse igjen fordi den må få tilbake dette fettlaget. Derfor bør man ikke vaske hunden rett før man tar på halsbåndet eller mens den har det på (bading og dusjing uten sjampo går fint). Hvis man vasker den med sjampo må man være oppmerksom på at det tar noen dager før halsbåndet har full effekt igjen. Og siden vi dusjer med såpe opptil flere ganger i uka vil flottbåndet ha liten effekt på oss. Det er nå en ting. En annen veldig god grunn til å ikke bruke dette på seg selv er at dette er giftstoffer som er testa på hund, men ikke på menneske. Siden det ikke er testa på mennesker vet vi ikke om det er farlig for oss. Husk, det er gift. Så, ta av deg armbåndet med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det mange typer flottbånd, og scalibore er det eneste jeg har erfaring med, og siden du fikk det hos dyrlegen var det vel scalibore. Men, jeg ville tatt av meg det armbåndet med en gang. For det første vasker vi oss for ofte til at flotthalsbåndet vil kunne ha noen effekt på oss. Poenget er at giftstoffet skal fordele seg over hundens kropp i fettlaget i huden, og når man vasker en hunden med sjampo står det i produktbeskrivelsen at det vil ta noen dager (husker ikke hvor lenge, kanskje det var en uke?) før hunden har full beskyttelse igjen fordi den må få tilbake dette fettlaget. Derfor bør man ikke vaske hunden rett før man tar på halsbåndet eller mens den har det på (bading og dusjing uten sjampo går fint). Hvis man vasker den med sjampo må man være oppmerksom på at det tar noen dager før halsbåndet har full effekt igjen. Og siden vi dusjer med såpe opptil flere ganger i uka vil flottbåndet ha liten effekt på oss. Det er nå en ting. En annen veldig god grunn til å ikke bruke dette på seg selv er at dette er giftstoffer som er testa på hund, men ikke på menneske. Siden det ikke er testa på mennesker vet vi ikke om det er farlig for oss. Husk, det er gift. Så, ta av deg armbåndet med en gang.

Hyggelig av dyrlegen og ikke nevnte at det ikke er testet på mennesker da.. :lol: Men skal huske på det til sommeren! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått et middel som heter stronghold fra vet. Det er visstnok sterkt så jeg har drøyet litt med bruke det...

Men gjett hvem som plukket en flått i dag... :P:P:P

Skal ta det på i morgen!

Hjelper visst mot lus og pelsmidd også.

Noen som har erfaring med dette middelet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Hyggelig av dyrlegen og ikke nevnte at det ikke er testet på mennesker da.. :lol: Men skal huske på det til sommeren! :P

Du kan kjøpt en myggspray på apoteket som også fungerer på Flått. Jeg er mye i skogen og sprayer den på klærene når jeg vet jeg går i høylyng. T.d.d har jeg bare plukket en Flått og da hadde jeg ikke sprayet meg.

Flasken er gul med rød kork, husker ikke helt hva den heter men tror den begynner med A...

Edit: jeg fant. Autan heter den, og samtidig fant jeg denne linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dusja mine med Fronline. Vida har jeg enda ikke plukket flått av, mens Nirm har jeg tatt noen på.... Jeg frister ikke helt å bruke Scalibor pga allergiske reaksjoner på Bogar i fjor....

Er det noen som har testa ut de halsebanda med de "steinene" fra Sverige her en stund, og har noen mening om de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna


Jeg har dusja mine med Fronline. Vida har jeg enda ikke plukket flått av, mens Nirm har jeg tatt noen på.... Jeg frister ikke helt å bruke Scalibor pga allergiske reaksjoner på Bogar i fjor....

Er det noen som har testa ut de halsebanda med de "steinene" fra Sverige her en stund, og har noen mening om de?

Men dusjen av Frontline fungerer ikke så bra ettersom den ikke kommer helt "ned til" huden. Jeg har i allefall merket forsjell på Fronline dråpene og Frontline dusjen.

Kjenner *tenke* 6 stk som har prøvd Barnsten halsbåndene. 5 stk har plukket flått 2-3 ganger. En har ikke plukket overhode. Men alle sammen har nå fylt på med Frontline itillegg til at dem bruker halsbåndene (men mest pga dem er pen :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått et middel som heter stronghold fra vet. Det er visstnok sterkt så jeg har drøyet litt med bruke det...

Men gjett hvem som plukket en flått i dag... :lol::P:P

Skal ta det på i morgen!

Hjelper visst mot lus og pelsmidd også.

Noen som har erfaring med dette middelet??

Aron fikk 2 lus en gang. Fikk stonghold av vetten, og den funka dødsdårlig. Måtte ta den på hele 4 ganger før lusene døde. Så annbefaler ikke den akkurat. Jeg fikk også vite at den va mild, så den passet godt for småe hunder. Flaten som hunden min ble smittet av fikk en sprøyte og den var ekstremt sterk, men den tålte viss ikke mindre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk. :lol: tenkte å bruke den forebyggende mot flått, så godt å høre at den ikke er så sterk...

Sally er jo ikke store bisken :rolleyes:

De fleste pådrypningsmidler kommer i jo i doseringer efter hundens vægt så ser ikke helt relevansen mellem lille hund og styrke på middelet.

Sidst jeg var i DK købte jeg Frontline combi, da den "varer" 14 dage længere end almindelig frontline mod flåt, har brugt den de sidste 3-4 år, og været godt tilfreds med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei Jeg har en hund som er 2 år og Og jeg har følgende utfordringer med min hund.  - hun er ca. 2 - 3 kg for mye  - hun kan ha tendens til å klø  - hun spiser bæsj ute når vi går tur. Akkurat som hun går å leter  - hun er for tiden veldig opptatt av å stjele og søke etter mat - hun virker for tiden veldig stresset Nå bruker vi pure natural fra Musti. Jeg valgte en med kun lam for å se om det hjalp på kløen. Det synes jeg det har gjort. Men hun har blitt ekstrem til å spise bæsj ute når vi går tur, og ellers veldig stresset og matgal. Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med foret? Er det noen som kan anbefale et for dere tror kan passe min hund, og om dere tror dette kan ha en sammenheng?  Det er en engelsk springer spaniel.     
    • Joda, men synes det var en rar kommentar, ingen andre fikk det.. Fått dårlige nyheter om gamla, første gang jeg har gammel hund- og det er vondt når de får aldersplager.
    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...