Jump to content
Hundesonen.no

Flåttmiddel 2008

Lilla

Recommended Posts

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Brukt både expot og scalibour på mine tidligere, men knøtt reagerte med vanvittig kløe av scalibourhalsbåndet, så vet ikke helt hva jeg skal prøve i år. Kanskje frontline er greit.

Her har vi alltid brukt Expot (noen ganger noen andre dråper jeg ikke husker hva heter). Det har holdt i ca 3 uker selv om hundene bader hver eneste dag hele sommeren, men de får noen flått hver dag hvis de er med på tur i skogen. Ifjor brukte Marko Scalibor, og jeg måtte plukke av 3-4 flått (minst) etter hver skogtur. Allikevel tror jeg vi skal ha Scalibor i år.

Kjøpte en gang 2 flåtthalsbånd i Croatia, sikker ikke bra for hundene for de fikk ikke EN eneste flått hele det året (brukte det samme halsbåndet hele flåttsessongen).

Vi skal prøve noe dråper i år...

I fjor prøvde vi flåtthalsbånd. Det endte med en allergisk reaksjon , ble hoven i hele ansiktet og klødde seg til blods i fjor. Måtte på vetten å få sprøyte og fikk med allergi tabletter som vi var tomme for.. Og på med Lampeskjermen...

Vi har ikke flått der jeg bor.. :icon_confused: Men slike flåtthalsbånd, er det bånd hunden kan bruke hele tiden? Når den bader ol??

Når har jeg null erfaring siden vi ikke har flått hær. :ahappy:

Vi kjøpte med oss hjem frontline dråper fra sverige i fjord sommer så vi begynner med dem.

Så får vi se når vi må begynne å bruke det og hvor lenge vi har før vi må ha påfyll da. det kommer jo litt ann på når vi må starte med dråpene da.

har sluppet unna hittil i hvertfall.

Her kommer vi til å bruke "Flått vekk" hvitløkskapsler, i år som i fjor. Ikke en eneste flått på tuppa her i fjor, så jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Det er ufarlig, ja faktisk sunt, med hvitløk for bikkjedyrene. :)

Disse kapslene kjøpte jeg på jobben i fjor, og de er lette å få i bikkja dersom en putter dem inn i en klatt med leverpostei eller noe sånt.

Link: http://www.diggidog.no/productdetails.php?...mp;kategori=158

Finnes også til mennesker: http://www.diggidog.no/productdetails.php?...mp;kategori=158

Tildigere har vi forsøkt oss med flåtthalsbånd på resept. For det første var det ganske dyrt. For det andre var det sinnssykt upraktisk for meg med en badeglad langhårshund. Hver gang hun skulle bade måtte halsbåndet av, og siden det satt på hele døgnet rundt, fikk bikkja masse floker rundt halsen. Det fungerte slik det skulle, ikke noe flått på dyret, men gud så upraktisk. Derfor sverger jeg til hvitløkskapslene.

Men hvordan er det med scalibor halsbånd å små barn?? Er det ikke noe å være bekymret for?? Så på nettet at det var giftig å ikke bre for barn. :)

Vi skal ikke sørover med hunden i sommer, så da tror jeg at vi dropper flåttmiddel. Hun har ikke fått flått her i Trondheim tidligere (men jeg skal selvsagt sjekke og følge med allikevel). Tidligere har vi brukt Scalibor-halsbånd, enkelt og greit syns jeg.

Kan jeg spørre hvor man får tak i de tablettene? Funker de bra? :)

Jeg bruker fästningstabeletter, og det funker bra her.. Ingen flått på hundene i fjor. Her er de jeg bruker.. Mange i en pakke og dessuten er de ganske små.. Jeg putter bare et par i matskålene til hundene hver dag, så spiser de dem selv..

Her kommer vi til å bruke "Flått vekk" hvitløkskapsler, i år som i fjor. Ikke en eneste flått på tuppa her i fjor, så jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Det er ufarlig, ja faktisk sunt, med hvitløk for bikkjedyrene. :)

Disse kapslene kjøpte jeg på jobben i fjor, og de er lette å få i bikkja dersom en putter dem inn i en klatt med leverpostei eller noe sånt.

Link: http://www.diggidog.no/productdetails.php?...mp;kategori=158

Finnes også til mennesker: http://www.diggidog.no/productdetails.php?...mp;kategori=158

Tildigere har vi forsøkt oss med flåtthalsbånd på resept. For det første var det ganske dyrt. For det andre var det sinnssykt upraktisk for meg med en badeglad langhårshund. Hver gang hun skulle bade måtte halsbåndet av, og siden det satt på hele døgnet rundt, fikk bikkja masse floker rundt halsen. Det fungerte slik det skulle, ikke noe flått på dyret, men gud så upraktisk. Derfor sverger jeg til hvitløkskapslene.

Har bestemt meg for å bruke de kapslene jeg nå :)

Det er verdt det! Var veldig fornøyd :) Det var også et par kunder som kom tilbake og sa til meg at de var veldig fornøyd etter å ha kjøpt dem hos oss.

Ja, jeg skal prøve de for mennesker i år jeg også. Jeg er livredd for å få flått på meg selv. Har hørt noen skrekkhistorier, og det er mer enn nok.

Det finnes forøvrig utøysjampo som skal hjelpe mot flått. Det kan jo være verdt å prøve i kombinasjon med noe annet (f.eks. hvitløk) om en bor på steder der det er mye flått.

http://www.mamut.net/hunden/subdet98.htm

http://www.mamut.net/hunden/subdet64.htm

Usj, flått, hater det. Jeg har tidligere ikke brukt flåttmiddel, og selv om vi har vandret i nokså flått-tette områder, så har det vært maks en/to flått i sesongen. I år kommer hundene til å delvis bo i busker og kratt på Sørlandet, så jeg må finne på noe. Tror ikke jeg tør å bruke halsbånd, siden de går løse og uten oppsyn rundt på gården, og siden det er på Sørlandet må jeg vel ha noe sterkere enn hvitløk.

Hvitløk, jaså :)

Da forstår jeg hvordan jeg har kunnet vandre i busker og lyng i tjukkeste flått-land (østfold og vestfold) i hele mitt liv uten NOENSINNE å se en flått (er veldig nærsynt, men synes det var litt rart likevel).

Løsningen er: kjøp en fransk mann og lag god mat til ham!! (og la hunden få restene? :) )

Vi tester definitivt hvitløk på bikkja også, gift er skummelt. Hadde blitt anbefalt ExSpot og "avfunnet meg" med at det var nødvendig, men nå slipper vi det! Haha, Jippi!

Aya, vi har hytte i Egersund, og var der 3 uker i sommer. Ingen flått på dyret der heller. Onkelen min sin hund fikk både 10 og 20 stk. på en gang da de var i Egersund og gikk tur. Han brukte de ikke noe på. :)

Aya, vi har hytte i Egersund, og var der 3 uker i sommer. Ingen flått på dyret der heller. Onkelen min sin hund fikk både 10 og 20 stk. på en gang da de var i Egersund og gikk tur. Han brukte de ikke noe på. :)

Hm, verdt å prøve da kanskje!

Hmmm... Lurer på om jeg skal teste ut hvitløk når vi skal ned til Vestfold/Akershus i sommer. Har prøvd frontline og expot tidligere, det blir bare kløe og irritasjon. Og i Norge er det svindyrt! Kjøpte med meg expot fra Spania i fjor vinter; betalte 20 euro for en pakke med expot. Her hjemme betaler man jo 200 kr for en pipette.

Men dere som gir hvitløkskapsler; lukter det veldig hvitløk av hunden? For jeg er nemlig allergisk mot det også... :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det har stort sett ikke noe for seg når hunden er eldre enn 3-4, helst før fylte 2. Men det er jo morsomt da. Det er dessverre ikke nok mentalbeskrivere tilgjengelig, det er det som begrenser tilgangen, ikke etterspørsel. Vanligvis er det lange ventelister, og mange drar til Sverige for å få gjort det.
    • Har aldri tatt det, men ville absolutt gjort det hvis jeg fikk muligheten, uansett alder på hunden. Rett og slett fordi det høres gøy ut. Jeg ville ikke tenkt på om jeg tok plass. Jeg regner med at økt etterspørsel øker sjangsen for at det arrangeres igjen.  
    • Ingen resept nei  
    • Hei. Det går bedre, men hunden liker ikke særlig kjøring enda dessverre. Postafen gjør absolutt susen! Deler tabletten i 3biter. Gir ikke hver gang lengre, ei god stund siden det har vært sikling og enda lenger siden det ahr vært oppkast. Sette tilbake i etterpåklokskap, burde jeg ha kjøp inn disse tablettene tidligere enn jeg gjorde. Sånn for hunden sin del. Håper vi kan slutte helt med tabletter når hun bikker året, men  har mine tvil. Hvilken rase har du  
    • Hvilke tabletter er det, må man ha resept? Ved 12 ukers vaksinen så ble jeg bare avfeid og fikk beskjed om at det kan jeg slite med i et halvtårs tid. Ingen tips, ingen råd, ingen hjelp.  Det er ekstremt med sikling. Får han mat den dagen, så blir det oppkast. Får fortsatt oppkast tilfeldig på korte turer. Kan være sikling ene veien, mens 3 timer senere på vei hjem så kan han kaste opp. Noen ganger så har det skjedd at han ikke en gang har siklet på samme tur (10 min hver vei).   Hvordan har det gått? Sliter med det samme! 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...