Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva jobber hunden for?


Mirai

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Min hund jobber for å oppnå noe eller for å unngå noe :lol:

Hun kan jobbe for et blikk, en godbit, en leke, å leke med meg, at jeg finner på et eller annet sprell hun synes er morsomt, for oppmuntrende ord, ja, for det meste som hun liker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trener, så jobber hunden hele tiden for å apportere en til. Belønningen er nettopp å få jobbe! Jo fortere hun kommer inn med en apport, jo fortere får hun lov til å hente en ny. Hvis hun tuller/tøyser i det hun skal ut og hente dummy, så er den verste straffen hun kan få at jeg henter dummien selv og at hun må sitte igjen og ikke få lov til å appoertere. Ikke for å unngå straff, men pga en enorm arbeidsvilje og will to please. Hunden jobber for meg, og min oppmerksomhet, min ros og min lek. Jeg finne det veldig forstyrrende å bruke godbit på labradoren min, da glemmer hun alt og konsentrerer seg kun om å tigge og glemmer alt hun har lært. Derfor er også klikkertrening utelukket for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trener, så jobber hunden hele tiden for å apportere en til. Belønningen er nettopp å få jobbe! Jo fortere hun kommer inn med en apport, jo fortere får hun lov til å hente en ny. Hvis hun tuller/tøyser i det hun skal ut og hente dummy, så er den verste straffen hun kan få at jeg henter dummien selv og at hun må sitte igjen og ikke få lov til å appoertere. Ikke for å unngå straff, men pga en enorm arbeidsvilje og will to please. Hunden jobber for meg, og min oppmerksomhet, min ros og min lek. Jeg finne det veldig forstyrrende å bruke godbit på labradoren min, da glemmer hun alt og konsentrerer seg kun om å tigge og glemmer alt hun har lært. Derfor er også klikkertrening utelukket for min del.

Vil bare lige sige at klikkertræning ikke nødvendigvis behøver være baseret på godbidder, det kunne like let være det at du kastede dummyen igen, der var belønningen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trener, så jobber hunden hele tiden for å apportere en til. Belønningen er nettopp å få jobbe! Jo fortere hun kommer inn med en apport, jo fortere får hun lov til å hente en ny. Hvis hun tuller/tøyser i det hun skal ut og hente dummy, så er den verste straffen hun kan få at jeg henter dummien selv og at hun må sitte igjen og ikke få lov til å appoertere. Ikke for å unngå straff, men pga en enorm arbeidsvilje og will to please. Hunden jobber for meg, og min oppmerksomhet, min ros og min lek. Jeg finne det veldig forstyrrende å bruke godbit på labradoren min, da glemmer hun alt og konsentrerer seg kun om å tigge og glemmer alt hun har lært. Derfor er også klikkertrening utelukket for min del.

jeg er hvertfall helt enig med deg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener hvertfall at hunden min aldri kommer til å ville jobbe kun for meg. Enten gjør hun det fordi hun vil unngå straff - eller bli belønnet. Men aldri kun for at jeg ønsker det.

nei, kjedlig det da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, helt enig. Om hunden gjør det fordi du sier det, eller fordi den vil ha pølse så er det ett fett så lenge hunden er lykkelig og eieren er fornøyd med hva han/hun utretter!

det er din mening :lol: viktigste er at du gjør det som funker for deg og din hund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det samme som IW. At hunder gjør noe for oss for å oppnå noe. Ente kos, glede, gobit, lek, unngår straff.. you name it.

Min hund jobber for godbiter eller en leke. Hvis jeg ikke bruker noe som helst, går det bra det og, men da er jeg veldig glad i kroppsspråket, og er streng hvis hunden tuller og er ukonsentrert. I stemmebruk da.. Men bruker et eller annet belønning, og innimellom bare gladstemme. Hunden gidder ikke å gjøre noe så lenge jeg ikke ber den om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jobber for å oppnå noe. :lol:

Her om dagen trente jeg fri ved fot med Zico, og han var kjempeflink og når vi var ferdige roste jeg han MASSE, og bikkja ble så glad av all rosen, han hoppa og spratt og løp og tok en stor tust med gress i munnen som han løp bortover med. oppførte seg helt villt, ble jo så glad for all rosen han fikk må skjønne. :lol: (Er ikke det at han ikke får ros ellers altså :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

charlotte hunden din synes tydligvis det er gøy å apportere. da jobber den for det. ikke for deg!

alle hunder er egoistiske, de jobber kun hvis det lønner seg for den! og det har ingenting med lederskap å gjøre hva den jobber for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

charlotte hunden din synes tydligvis det er gøy å apportere. da jobber den for det. ikke for deg!  

alle hunder er egoistiske, de jobber kun hvis det lønner seg for den! og det har ingenting med lederskap å gjøre hva den jobber for!

der er nok meg og Charlotte uenige. Delte meninger heter det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ask jobber for gobit, lek, kos..ja rett og slett forsterkning fra min side. belønningen blir ofte noe vi gjør sammen, for eksempel leke med ball og sånt. bruker jeg gobit gidder han ikke jobbe serlig visst han ikke liker gobiten, så da bruker vi lek istede.

visst jeg på en komando korrigerer han, vil han, neste gang jeg ber om den tingen gjøre det for og ungå korrigering(altså og si næi, rolig og besemt). da det er unnagjort vil han igjenn jobbe for belønning kos og lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ros og kos av eier er en stor glede for hunden :lol: spesiellt når det er ekte glede fra eiers side :lol:

Haha.. Prøv det på Diego.. Så får vi se hvor langt du kommer.

(Var ikke meint negativt eller sarkatisk)

Ros og kos funker ikke på alle hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjorven jobber for å oppnå noe, kos, ros, godbit (hehe, har faktisk også funnet ut at vann funker, enda et vannvrak her inne Taz, men tror egentlig pølsebiter står høyere enn vann her da :lol: )

Men pølse og ostebiter, skikkelige delikatesser gjør hun nesten alt for...

Men hun har jo fortsatt sin egen mening da, skjønner ikke helt hva hun skal gjøre alltid, så da må jeg forklare nøyere :lol:

Tror ikke hunder gjør noe for eierne hvis det ikke er for å oppnå noe!

Hvorfor ellers skulle de gjøre det? Hvis de ikke tjener noe på det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt noe om lederskap jeg :lol: Det er en helt annen debatt! Som sagt: hunden min jobber for min ros og min oppmerksomhet, og det er belønning i seg selv at hun får lov til å apportere. Er det noe du er uenig i?

charlotte hunden din synes tydligvis det er gøy å apportere. da jobber den for det. ikke for deg!  

alle hunder er egoistiske, de jobber kun hvis det lønner seg for den! og det har ingenting med lederskap å gjøre hva den jobber for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puma jobber aller best for å få lov til å apportere, helst metallapporter.. Så det er ikke noe problem å trene apport.. Ellers jobber han godt for ros og godbiter, men altså best for å få lov til å apportere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...