Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva jobber hunden for?


Mirai

Recommended Posts

Jeg bor ikke i Polen. Hadde jeg gjort det, måtte jeg antakelig funnet på noe lurt så bikkja ikke spiste alt det den fikk tak i. Her i Norge ligger det ikke forgiftet mat og slenger rundt omkring, det er faktisk veldig ryddig de aller fleste plasser. Derfor har jeg ikke det problemet at hunden min spiser ting som kan være farlig for den :D Og GODT er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar
Jeg vet det finnes mange delte meninger om dette, og jeg er i diskusjonshumør :P

Mener du at hunden kun jobber for deg - eller for å oppnå noe/unngå straff?

Og jeg håper ikke denne tråden blir til en krangel :D

Mine hunder jobber for kontakt mot meg eller godbit/leke. Stemmen min er mitt instrument :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør hunden til den den er. Vil man ha et matvrak er det bare å ta frem klikk-klikkeren, vil man ha en hund som jobber for deg, må man jobbe for å få det. noen syns det er slit å få det til, men har man først fått det til sitter det.

Jeg vil ikke ha en hund som plutselig på konkuranse bøyer seg ned fordi det ligger en godbit på bakken. det vil jeg ikke ha

Man kan fint trene klikkertrening uten mat/godbit som belønning...

Du sier du bruker leke i innlæring og som belønning, vel, det går helt utmerket i klikkertrening også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, derfor er det viktig å begynne tidlig med å jobbe med dette. og er du flink med stemmen fra første stund som du har begynt med nå kan du få det til veldig bra! du har jo tross alt en hund som er utrolig oppmerksom, og ikke vanskelig å få kontakt med :D så der kan du score ganske bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cita spiser ikke tyggiser fra bakken, det er fordi hun vet at jeg fjerner henne fra de hver gang hun prøver på det. Godbiter derimot.. hehe, det spørs litt... Jeg har ikke giddet å være så nøye med det. Noen ganger tar hun kontakt og ser på meg og venter på at jeg skal si værsågod eller gi henne en annen godbit. Noen ganger gjør hun ikke det, men det er min feil - ikke treningsmetoden. Og om hunden er matglad eller ei har ingenting med treningsmetode å gjøre. Jeg er nå nokså sikker på at Charlotte sin Lisa er glad i mat :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de labbisene som trener hos oss tar ikke mat uansett hva før eier sier, det er greit. jeg kan gjerne sette frem en skål med godbiter, reise hjemmefra og komme hjem etter 1 time, og de er der fortsatt :D veldig enkelt og greit. Samme ordning har min venninne med sin feite golden som er helt matgal. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint lære Tinka å ikke stjele mat, men siden vi gjorde den store tabben med å straffe henne for det da hun var mindre (sånn at hun lærte seg å ikke gjøre det mens vi var der, men derimot gå å stjele når vi ikke er der), vil det kreve ganske mye arbeid fra min side. Vi har begynt så smått, men har ikke kommet så alt for langt enda, for det er litt vanskelig for meg å simulere enn sånn ekte situasjon, om dere skjønner.

Og, jeg mener det er vanskeligere å lære enn labrador å ikke stjele mat enn det er å lære andre raser som ikke er fullt så matglade.

Dessuten, hva har det hvorvidt hunden stjeler eller ikke å gjøre med hva hunden jobber for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint lære Tinka å ikke stjele mat, men siden vi gjorde den store tabben med å straffe henne for det da hun var mindre (sånn at hun lærte seg å ikke gjøre det mens vi var der, men derimot gå å stjele når vi ikke er der), vil det kreve ganske mye arbeid fra min side. Vi har begynt så smått, men har ikke kommet så alt for langt enda, for det er litt vanskelig for meg å simulere enn sånn ekte situasjon, om dere skjønner.

Og, jeg mener det er vanskeligere å lære enn labrador å ikke stjele mat enn det er å lære andre raser som ikke er fullt så matglade.

Dessuten, hva har det hvorvidt hunden stjeler eller ikke å gjøre med hva hunden jobber for?

nei det har ikke noe med det, vi kom over på det. Jeg mener bare at det er lurere å ha en hund som kan motstå alle fristelser for sin leder. Og du har fått privat pm av meg, men jeg tviler på at du gidder å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de labbisene som trener hos oss tar ikke mat uansett hva før eier sier, det er greit. jeg kan gjerne sette frem en skål med godbiter, reise hjemmefra og komme hjem etter 1 time, og de er der fortsatt :D veldig enkelt og greit. Samme ordning har min venninne med sin feite golden som er helt matgal. :P

Er det rart da? Hundene der blir jo straffet dersom de tar godbiter...

På leiren sov Cita med hele fôrtønna åpen i samme bur. Hun touchet den ikke, og hun har aldri blitt straffa. Hun rører aldri matskålen sin før jeg sier "værsågod" (en gang glemte jeg å si værsågod og etter 2-3 timer gikk jeg ned igjen til Cita og så at hun stod og logret med halen uten å ha rørt maten)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun er som labradorer flest! Her lærte jeg inn å vente på kommando fra første stund av. Vet ikke helt hvorfor det gir meg slik glede å se hunden vente på "værsågod" før hun tar maten. Det falt bare naturlig at jeg skulle kontrollere det, akkurat som jeg kontrollerer de andre ressursene hennes. Tror forresten ikke det har noe å si for mitt lederskap at hun må vente til jeg sier værsågod, ikke i mitt hundehold hvertfall. (Håpe på debatt om dette :D)

Cita spiser ikke tyggiser fra bakken, det er fordi hun vet at jeg fjerner henne fra de hver gang hun prøver på det. Godbiter derimot.. hehe, det spørs litt... Jeg har ikke giddet å være så nøye med det. Noen ganger tar hun kontakt og ser på meg og venter på at jeg skal si værsågod eller gi henne en annen godbit. Noen ganger gjør hun ikke det, men det er min feil - ikke treningsmetoden. Og om hunden er matglad eller ei har ingenting med treningsmetode å gjøre. Jeg er nå nokså sikker på at Charlotte sin Lisa er glad i mat :wink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart da? Hundene der blir jo straffet dersom de tar godbiter...

På leiren sov Cita med hele fôrtønna åpen i samme bur. Hun touchet den ikke, og hun har aldri blitt straffa. Hun rører aldri matskålen sin før jeg sier "værsågod" (en gang glemte jeg å si værsågod og etter 2-3 timer gikk jeg ned igjen til Cita og så at hun stod og logret med halen uten å ha rørt maten)...

men midt i en lydighets øvelse tok hun godbit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men midt i en lydighets øvelse tok hun godbit

ja? det er jeg godt klar over, og det er min feil fordi jeg aldri har fjernet henne tidligere når hun eter godbiter fra bakken. Men tyggis spiser hun aldri av, fordi hun vet at hun ikke fåt smake uansett hvis hun ikke tar kontakt med meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er IKKE lov altså. Det kan hvertfall Lisa bare glemme! Men tror jeg skal gjøre som handler91, og sette frem matskåla hennes når jeg trener. Og hver gang hun blir ukonsentrert og tuller pga maten som står der, så fjerner jeg hele skåla. Så kanskje jeg slipper at alle fôringsautomatene skal forstyrre oss under trening! Hehe

men midt i en lydighets øvelse tok hun godbit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er IKKE lov altså. Det kan hvertfall Lisa bare glemme! Men tror jeg skal gjøre som handler91, og sette frem matskåla hennes når jeg trener. Og hver gang hun blir ukonsentrert og tuller pga maten som står der, så fjerner jeg hele skåla. Så kanskje jeg slipper at alle fôringsautomatene skal forstyrre oss under trening! Hehe

Jeg har aldri øvd på at hun ikke kan ta godbiter som ligger på bakken, for vanligvis ligger det ikke en 2 meter lang strek med godbiter ut til kjeglen på en konkurranse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er IKKE lov altså. Det kan hvertfall Lisa bare glemme! Men tror jeg skal gjøre som handler91, og sette frem matskåla hennes når jeg trener. Og hver gang hun blir ukonsentrert og tuller pga maten som står der, så fjerner jeg hele skåla. Så kanskje jeg slipper at alle fôringsautomatene skal forstyrre oss under trening! Hehe

helt enig Charlotte... Min hund skal spørre først. Jeg vil ikke ha sånt midt i en lydighets øvelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...