Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva jobber hunden for?


Mirai

Recommended Posts

Ikke for å unngå straff, men pga en enorm arbeidsvilje og will to please.

jeg tror ikke det finnes noe 'willing to please' jeg da :wink: Fordi hunden gjør noe for å unngå noe eller oppnå noe.

Lunah jobber (enkelte ganger) for godbiter. Ellers liker hu å jobbe for en leke, snuse, få gå løs, og sånne andre ting hu har veldig lyst på. Hvis hu har kjeempe lyst til å hilse på en annen hund bruker jeg det som belønning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar
Har ikke sagt noe om lederskap jeg :D Det er en helt annen debatt! Som sagt: hunden min jobber for min ros og min oppmerksomhet, og det er belønning i seg selv at hun får lov til å apportere. Er det noe du er uenig i?

på valpekurset hinn dagen så demonstrerte lederen med en av sine labbiser.. la ut dummies og hunden dirret av lyst da hun skjønte hva som skulle skje.. og hos henne var det å få gå ut og søke en gang til den beste belønningen som hun kunne fått.. var så stolt da hun kom med apporten og var kjempe flink.. så det skjønner jeg godt at det er belønning i seg selv.. og lederen sa og at hun aldri hadde brukt godbit i denne øvelsen ;)

så det tror jeg veldig på :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trener, så jobber hunden hele tiden for å apportere en til. Belønningen er nettopp å få jobbe! Jo fortere hun kommer inn med en apport, jo fortere får hun lov til å hente en ny. Hvis hun tuller/tøyser i det hun skal ut og hente dummy, så er den verste straffen hun kan få at jeg henter dummien selv og at hun må sitte igjen og ikke få lov til å appoertere. Ikke for å unngå straff, men pga en enorm arbeidsvilje og will to please. Hunden jobber for meg, og min oppmerksomhet, min ros og min lek. Jeg finne det veldig forstyrrende å bruke godbit på labradoren min, da glemmer hun alt og konsentrerer seg kun om å tigge og glemmer alt hun har lært. Derfor er også klikkertrening utelukket for min del.

dette var da en merkelig utalelse og jeg skjønner at du ikke har satt deg ordentlig inn i klikketrening. Min hund jobber ofte får å få leke, få snuse i bakken, for å få jage fugler eller rett og slett for å få løpe ut døra. Man trenger slett ike bruke godbiter for å trene kliketrening. dette er en merkelig missforståelse. ( ikke for å være krass altså, ivl bare rette opp missforståelsen :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hele innlæringen i for å få en klikkerklok hund går ut på at klikk=godbit, stemmer ikke dette? Det kan jeg bare glemme hvertfall, da får hun skyggelapper foran øynene :D

dette var da en merkelig utalelse og jeg skjønner at du ikke har satt deg ordentlig inn i klikketrening. Min hund jobber ofte får å få leke, få snuse i bakken, for å få jage fugler eller rett og slett for å få løpe ut døra. Man trenger slett ike bruke godbiter for å trene kliketrening. dette er en merkelig missforståelse. ( ikke for å være krass altså, ivl bare rette opp missforståelsen :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi uenige da veit du :D Jeg mener det finnes tre faktorer som får hunden til å vise arbeidslyst: For å oppnå noe, for å unngå noe, eller at hunden er drevet av sin "will to please". Og will to please kan godt være i sammenheng med å oppnå noe. En hund kan for eksempel gjøre alt for sin eier, FORDI eieren blir hoppende glad og leker med den. Tror dere har misforstått uttrykket. Hunden jobber jo ikke fordi eieren den er glad i eieren sin, for å sette det litt på spissen, Den gjør det fordi den har erfart at å jobbe er stimulerende og fordi den forbinder det med lek og moro i etterkant. Jeg tror hunder blir glad av å få jobbe, og at det kan være den eneste faktoren til at hunden jobber i enkelte sammenhenger.

jeg tror ikke det finnes noe 'willing to please' jeg da :wink: Fordi hunden gjør noe for å unngå noe eller oppnå noe.

Lunah jobber (enkelte ganger) for godbiter. Ellers liker hu å jobbe for en leke, snuse, få gå løs, og sånne andre ting hu har veldig lyst på. Hvis hu har kjeempe lyst til å hilse på en annen hund bruker jeg det som belønning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hele innlæringen i for å få en klikkerklok hund går ut på at klikk=godbit, stemmer ikke dette? Det kan jeg bare glemme hvertfall, da får hun skyggelapper foran øynene :D

Man behøver ikke bruge godbidder under indlæringen ved en klikkertrent hund, nej. De fleste bruger godbidder så vidt jeg vet, men kender flere der istedet bruger at hunden får lov at lege med en speciel bold, den kun får efter et "klik". Man kan som sagt bruge alt hvad man lyster, kun fantasien sætter grænser, så længe hunden vil arbejde for det kan man bruge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi uenige da veit du :D Jeg mener det finnes tre faktorer som får hunden til å vise arbeidslyst: For å oppnå noe, for å unngå noe, eller at hunden er drevet av sin "will to please". Og will to please kan godt være i sammenheng med å oppnå noe. En hund kan for eksempel gjøre alt for sin eier, FORDI eieren blir hoppende glad og leker med den. Tror dere har misforstått uttrykket. Hunden jobber jo ikke fordi eieren den er glad i eieren sin, for å sette det litt på spissen, Den gjør det fordi den har erfart at å jobbe er stimulerende og fordi den forbinder det med lek og moro i etterkant. Jeg tror hunder blir glad av å få jobbe, og at det kan være den eneste faktoren til at hunden jobber i enkelte sammenhenger.

ja, da jobber jo den for å oppnå noe :wink: for å oppnå at eieren blir hoppende glad og leker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at klikk= godbit e beskrevet i boken er at det er dette forfatterene bruker. (de har veldig matglade hunder :D .) Men det står også at men ike trenger å gjøre dette. Jeg bruker mye gobiter på min hund, og dette er fordi det glir veldig fort ned.. Men hun vil mye heller ha en heftil drakamp eller få løpe løs. Så hadde jeg bar ebrukt godbiter så hadde nok ikke Zira giddet å jobbe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi uenige da veit du :) Jeg mener det finnes tre faktorer som får hunden til å vise arbeidslyst: For å oppnå noe, for å unngå noe, eller at hunden er drevet av sin "will to please". Og will to please kan godt være i sammenheng med å oppnå noe. En hund kan for eksempel gjøre alt for sin eier, FORDI eieren blir hoppende glad og leker med den. Tror dere har misforstått uttrykket. Hunden jobber jo ikke fordi eieren den er glad i eieren sin, for å sette det litt på spissen, Den gjør det fordi den har erfart at å jobbe er stimulerende og fordi den forbinder det med lek og moro i etterkant. Jeg tror hunder blir glad av å få jobbe, og at det kan være den eneste faktoren til at hunden jobber i enkelte sammenhenger.

Hundene mine er "willing to eat" og "willing to play".

Det er nok et mer korrekt utrykk enn "willing to please" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....-jeg lært masse nå i helgen om min hund hvertfall...-hva han er villig til å jobbe for - jeg hadde glemt ball/pipedyr/leke, og var tom for godbiter når vi kom til lydighet på bane med andre hunder - dette er første gang vi har gjort på maaange mndr - og min hund jobbet for nøkkelhanken min! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er korrekt og ikke når det gjelder "vilje til å tilfredstille" er opp til hver enkelt. Så klart at uttrykket ikke gir deg noen mening, men for meg så gir det grunnlag for alt arbeid! Hunden min har "will to please" og jeg har aldri vært i tvil om noe annet.

Hundene mine er "willing to eat" og "willing to play".

Det er nok et mer korrekt utrykk enn "willing to please" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke selve boka var noe bra, men jeg leste igjennom den. Husker ikke konkrete eksempler, men det var en del innhold som jeg kaller "tull og tøys". Ellers var det en del bra forklaringer også, mye jeg er enig i mens som jeg selv ikke har klart å formidle. Jeg er med på at hunder er egoistiske, og gjør ting for sin egen vinning. Men jeg tror også at alle hunder har will to please i en eller annen grad. Hos noen hunder finner man det ikke, mens hos andre så er det fremtredende. Men hovedsaklig så er de fleste hunder såpass egoistiske at de jobber kun for å oppnå en gode eller unngå et ubehag. Helt klart!

Hva syens du om den da? Den handler jo om og oppnå og unngå...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør hunden til den den er. Vil man ha et matvrak er det bare å ta frem klikk-klikkeren, vil man ha en hund som jobber for deg, må man jobbe for å få det. noen syns det er slit å få det til, men har man først fått det til sitter det.

Jeg vil ikke ha en hund som plutselig på konkuranse bøyer seg ned fordi det ligger en godbit på bakken. det vil jeg ikke ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde tatt hunden for å ta mat uten lov, for sånt vil jeg rett og slett ikke ha. det blir slit for deg på konkuranse når hunden bestemmer seg for å plukke opp godbitene istedenfor å gjøre det den skal. det hadde jeg ikke giddi altså.

tenk hvis du hadde bodd i Polen f.eks, der er det folk som legger ut mat som forgiftet for at hunden skal bli forgiftet. Vicky spiser kun det hun får lov til.

Og at hunden er labrador er ingen unskyldning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, folk har forskjellige mål, men likevel er det best å ha en hund som ikke spiser alt. Tenk deg hvis du f.eks bodde i polen og du aldri kunne vite om den brødbiten var forgiftet. Min mors dobbermann døde på den måten. Det var snakk om en skarrve pølsebit. Det beste er en hund som hører uansett hvor langt man vil komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...