Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva jobber hunden for?

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Jeg vet det finnes mange delte meninger om dette, og jeg er i diskusjonshumør :lol:

Mener du at hunden kun jobber for deg - eller for å oppnå noe/unngå straff?

Og jeg håper ikke denne tråden blir til en krangel :lol:

• Svar 82
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Min hund jobber for å oppnå noe eller for å unngå noe :lol:

Hun kan jobbe for et blikk, en godbit, en leke, å leke med meg, at jeg finner på et eller annet sprell hun synes er morsomt, for oppmuntrende ord, ja, for det meste som hun liker :lol:

Skrevet

Når jeg trener, så jobber hunden hele tiden for å apportere en til. Belønningen er nettopp å få jobbe! Jo fortere hun kommer inn med en apport, jo fortere får hun lov til å hente en ny. Hvis hun tuller/tøyser i det hun skal ut og hente dummy, så er den verste straffen hun kan få at jeg henter dummien selv og at hun må sitte igjen og ikke få lov til å appoertere. Ikke for å unngå straff, men pga en enorm arbeidsvilje og will to please. Hunden jobber for meg, og min oppmerksomhet, min ros og min lek. Jeg finne det veldig forstyrrende å bruke godbit på labradoren min, da glemmer hun alt og konsentrerer seg kun om å tigge og glemmer alt hun har lært. Derfor er også klikkertrening utelukket for min del.

Skrevet
Når jeg trener, så jobber hunden hele tiden for å apportere en til. Belønningen er nettopp å få jobbe! Jo fortere hun kommer inn med en apport, jo fortere får hun lov til å hente en ny. Hvis hun tuller/tøyser i det hun skal ut og hente dummy, så er den verste straffen hun kan få at jeg henter dummien selv og at hun må sitte igjen og ikke få lov til å appoertere. Ikke for å unngå straff, men pga en enorm arbeidsvilje og will to please. Hunden jobber for meg, og min oppmerksomhet, min ros og min lek. Jeg finne det veldig forstyrrende å bruke godbit på labradoren min, da glemmer hun alt og konsentrerer seg kun om å tigge og glemmer alt hun har lært. Derfor er også klikkertrening utelukket for min del.

Vil bare lige sige at klikkertræning ikke nødvendigvis behøver være baseret på godbidder, det kunne like let være det at du kastede dummyen igen, der var belønningen. :lol:

Skrevet

jeg er hvertfall helt enig med deg :lol:

Skrevet

Jeg mener hvertfall at hunden min aldri kommer til å ville jobbe kun for meg. Enten gjør hun det fordi hun vil unngå straff - eller bli belønnet. Men aldri kun for at jeg ønsker det.

Skrevet
Jeg mener hvertfall at hunden min aldri kommer til å ville jobbe kun for meg. Enten gjør hun det fordi hun vil unngå straff - eller bli belønnet. Men aldri kun for at jeg ønsker det.

nei, kjedlig det da

Skrevet

Jeg mener alle hunder.

det er din mening :lol: viktigste er at du gjør det som funker for deg og din hund :lol:

Skrevet

Jess, helt enig. Om hunden gjør det fordi du sier det, eller fordi den vil ha pølse så er det ett fett så lenge hunden er lykkelig og eieren er fornøyd med hva han/hun utretter!

det er din mening :lol: viktigste er at du gjør det som funker for deg og din hund :lol:

Skrevet

Jeg mener det samme som IW. At hunder gjør noe for oss for å oppnå noe. Ente kos, glede, gobit, lek, unngår straff.. you name it.

Min hund jobber for godbiter eller en leke. Hvis jeg ikke bruker noe som helst, går det bra det og, men da er jeg veldig glad i kroppsspråket, og er streng hvis hunden tuller og er ukonsentrert. I stemmebruk da.. Men bruker et eller annet belønning, og innimellom bare gladstemme. Hunden gidder ikke å gjøre noe så lenge jeg ikke ber den om det.

Skrevet

Den jobber for å oppnå noe. :lol:

Her om dagen trente jeg fri ved fot med Zico, og han var kjempeflink og når vi var ferdige roste jeg han MASSE, og bikkja ble så glad av all rosen, han hoppa og spratt og løp og tok en stor tust med gress i munnen som han løp bortover med. oppførte seg helt villt, ble jo så glad for all rosen han fikk må skjønne. :lol: (Er ikke det at han ikke får ros ellers altså :D )

Skrevet

Ros og kos av eier er en stor glede for hunden :lol: spesiellt når det er ekte glede fra eiers side :lol:

Skrevet

charlotte hunden din synes tydligvis det er gøy å apportere. da jobber den for det. ikke for deg!

alle hunder er egoistiske, de jobber kun hvis det lønner seg for den! og det har ingenting med lederskap å gjøre hva den jobber for!

Skrevet
charlotte hunden din synes tydligvis det er gøy å apportere. da jobber den for det. ikke for deg!  

alle hunder er egoistiske, de jobber kun hvis det lønner seg for den! og det har ingenting med lederskap å gjøre hva den jobber for!

der er nok meg og Charlotte uenige. Delte meninger heter det :lol:

Skrevet

ask jobber for gobit, lek, kos..ja rett og slett forsterkning fra min side. belønningen blir ofte noe vi gjør sammen, for eksempel leke med ball og sånt. bruker jeg gobit gidder han ikke jobbe serlig visst han ikke liker gobiten, så da bruker vi lek istede.

visst jeg på en komando korrigerer han, vil han, neste gang jeg ber om den tingen gjøre det for og ungå korrigering(altså og si næi, rolig og besemt). da det er unnagjort vil han igjenn jobbe for belønning kos og lek.

Skrevet
Ros og kos av eier er en stor glede for hunden :lol: spesiellt når det er ekte glede fra eiers side :lol:

Haha.. Prøv det på Diego.. Så får vi se hvor langt du kommer.

(Var ikke meint negativt eller sarkatisk)

Ros og kos funker ikke på alle hunder.

Skrevet

Ute jobber Diego kun for vann.. (Vannvrak)

Ros, kos, pølse osv er bare tull i følge han..

Går da ikke an å jobber for en pølse.. rare hunden min.

Skrevet

Tinka jobber for mat, leke, andre hunder, lukter, få apportere noe, at jeg skal rulle meg rundt på bakken og lage rare lyder, for å få løpe løs, eller hva som helst annet som er moro og godt.

Hunder jobber for å oppnå noe bra eller for å unngå noe dårlig.

Skrevet
Ute jobber Diego kun for vann.. (Vannvrak)

Ros, kos, pølse osv er bare tull i følge han..

Går da ikke an å jobber for en pølse.. rare hunden min.

vann?! da har jeg hørt det å! :lol: snodig det lille dyret ditt! men så søt!!

Skrevet

Tjorven jobber for å oppnå noe, kos, ros, godbit (hehe, har faktisk også funnet ut at vann funker, enda et vannvrak her inne Taz, men tror egentlig pølsebiter står høyere enn vann her da :lol: )

Men pølse og ostebiter, skikkelige delikatesser gjør hun nesten alt for...

Men hun har jo fortsatt sin egen mening da, skjønner ikke helt hva hun skal gjøre alltid, så da må jeg forklare nøyere :lol:

Tror ikke hunder gjør noe for eierne hvis det ikke er for å oppnå noe!

Hvorfor ellers skulle de gjøre det? Hvis de ikke tjener noe på det??

Skrevet

Har ikke sagt noe om lederskap jeg :lol: Det er en helt annen debatt! Som sagt: hunden min jobber for min ros og min oppmerksomhet, og det er belønning i seg selv at hun får lov til å apportere. Er det noe du er uenig i?

Skrevet

Min hund jobber for å få godbit, kos og ros, eller å leke. det tror jeg de fleste hundene gjør, jobber for å unngå ubehag eller for å få ros.

Skrevet

Puma jobber aller best for å få lov til å apportere, helst metallapporter.. Så det er ikke noe problem å trene apport.. Ellers jobber han godt for ros og godbiter, men altså best for å få lov til å apportere..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...