Gå til innhold
Hundesonen.no

Norwegian Polar Hundemat


Guest Maritus

Recommended Posts

100 % POSITIVT! :ahappy:

Har snart brukt 40 kg, og jeg har kun positivt å si. Hera har vært ganske følsom i magen og har vært plaget med endel myk avføring og diare. Så vi begynte på NP, og vi bestemte oss for å begynne rett fra tørrforet over på NP. Så vi forberedte oss på endel netter med diare. MEN utrolig nok ble hun ikke dårlig i det hele tatt. Hun har ikke hatt diare siden vi begynte på foret, men kun hatt fast fin avføring 1 /knappe 2 ganger om dagen.

Og det lukter ikke så stygt, er lett å skjære opp uten griseri (grov leverposte konsisten som ikke renner eller sette lukt i kjøleskapet), hunden elsker det og pelsen er knallblank. Var ikke noe problem syns vi, verken å huske å ta opp eller å gi henne det.

Er superfornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du er fornøyd Djervekvinnen. Jeg var redd ei stund at vi skulle miste muligheten til å handle i Bodø, fordi jeg var omtrent eneste kjøper tidligere.

Jeg har også kun positive erfaringer med NP. Ett unntak. Etter at tispa mi ble sterilisert sliter jeg med å holde vekta på henne så hun får halvparten slanketørrfòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså så det er ikke mange som kjøper Np. Håper ikke at det slutter, det hadde vært så dumt! Vet at mange kjøper Vom og hundemat fra Fauske, men jeg gidder ikke å kjøre eller være avhenging av noen som kjører for at jeg skal få mat.

Jeg nøler ikke med å anbefale NP til andre ihvertfall.

Jeg gir ca 600 gram om dagen, slik det står anbefalt av vekta. Men hunden min er heller blitt litt tynnere, så kan godt fore mer enn anbefalt. Ihvertfall for min del. MEn det er nok lett å legge på seg også for andre igjen. Tror man bare må prøve det ut.

Eneste negative med foret er at hunden maser mer enn før og bråker når jeg lager til maten.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Jasså så det er ikke mange som kjøper Np. Håper ikke at det slutter, det hadde vært så dumt! Vet at mange kjøper Vom og hundemat fra Fauske, men jeg gidder ikke å kjøre eller være avhenging av noen som kjører for at jeg skal få mat.

Jeg nøler ikke med å anbefale NP til andre ihvertfall.

Jeg gir ca 600 gram om dagen, slik det står anbefalt av vekta. Men hunden min er heller blitt litt tynnere, så kan godt fore mer enn anbefalt. Ihvertfall for min del. MEn det er nok lett å legge på seg også for andre igjen. Tror man bare må prøve det ut.

Eneste negative med foret er at hunden maser mer enn før og bråker når jeg lager til maten.. <_<

Jeg da, som har en glupsk Retriever :ahappy: Vi har tenkt og gå over til dette fôret, og finne noen som selger det er heller ikke problem, da de under oss nettopp er selgerene og de som ga oss tipset.Siden Vesla ikke tåler det fôret vi bruker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om vi kanskje skulle prøvd NP på Emma? Hun har vært så rar i magen i det siste etter jeg var så dum og lot henne spise eukanuba(?) .. KJEMPE hard bajs også blir hun sår og vond i rumpa etterpå :ahappy: Må stå å presse i lange tider før hun får hun en liten knøttbæsj. Det kan ikke være riktig.. Syns også hun spiser og spiser men ikke legger på seg :S Og nå har hun fått øyebetennelse for første gang i sitt liv i tillegg. Aldri om jeg kjøper eukanuba igjen iallefall. Har jo tenkt tanken på å kjøpe NP lenge men har aldri kommet meg så langt enda og når vi ble tilbudt en kg gratis hundemat så tenkte jeg at vi likegreit kunne bruke posen opp.. Hun likte smaken og spiste nesten hvert måltid (til en forandring) men måten hun er på nå er jo bare trist. :/ Syns hun virker "skrall"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Det er helt sykt å se Hera sluke maten. På under 1 minutt er skåla tom. :ahappy:

Anniken. Ja prøv NP. Det beste er jo at du har vel sikkert 1 blokk i ett år eller noe :)

Hvor mange ganger om dagen pleier du og fôre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pos. erferinger med NP her.. :ahappy: Min har fått det siden hun var liten. Hun har HD A (som kan ha noe å gjøre med bra kosthold) og er aldri syk, noe som må ha noe med riktig vitamininntak og næringsinnhold i maten å gjøre. Så vi er strålende fornøyde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt spørsmål, men ...

-er disse sekkene NP leveres i store, er de like store som 15 kg sekker med tørrfor? Lurer nemlig litt på hvordan jeg ev. skal få plass i liten fryseboks. Har veldig lyst til å prøve NP. Jeg har funnet ut at man kan hente fôrsekken på fryselager oppe ved Alnabru et sted her i Oslo hvis man forhåndsbetaler via nettsiden www.norwegian-polar.com. Litt komplisert kanskje? Kan man kjøpe NP i butikker også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 20-kg sekk med NP er omtrent på størrelse med en stor tørrfòr sekk som er lagt flat. Bitene er delvis avsaget i kilosbiter slik at du bare tar hammeren og banker så deler de seg opp. I en sånn liten gulvfryser (100l) får du plass til nesten 50 kg.

Om du bare har en sånn 60/40 kjøl og frys får du vel plass til ca 20 kg vil jeg tro.

Du får ikke kjøpt det i butikker. Men det er ikke tungvint. Krever bare litt planlegging:-) Du blir fort vant til det.

Angående matmengde varierer det sterkt. Hanhunden min på snart 8 år kunne sikkert spist 1 kg om dagen uten å legge på seg. Tispa mi på 4 kan ikke få mer enn maks 500 gr før hun legger på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har vi plass akkurat så det holder til hundematen i fryseren, virker det som. Men det blir null plass til iskrem og hjemmebakt brød til oss. :P Men det er selvsagt ikke så nøye med oss tobeinte!

Hunden er for tynn for tiden, så da er det litt å gå på når vi skal finne ut av hva som er rett mengde fôr. Hun har normalt lett for å legge på seg og det er enklere å justere vekta opp enn å ta av igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare positive erfaringer! Har vært gjennom mange tørrfór-typer, og en valp som fikk diagnosen nyresvikt. Gikk over til råforing og fikk en "frisk" valp, men syntes det krevde mye av meg. Var hele tiden redd for å gjøre noe feil, så jeg bestemte meg for å prøve NP. Han er nå snart 2 år og er helt frisk! Han spiser 350 gr NP om dagen (veier 17 kg), og lever et meget aktivt liv med mye hjemmelagd godbit-belønning. (Til sammenligning spiste han 700 gr tørrfór for å holde vekta på 12 kg for litt over ett år siden...) Har forsøkt V&H, men er mye mer fornøyd med konsistensen og holdbarheten til NP. Og på hundene merker jeg ingen forskjell på de to fórene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte selv på om jeg måtte ha ny fryseboks pga NP. Men vi kjøpte en blokk og den var mindre enn jeg hadde trodd. Og når man deler dem opp i 1 kilos blokker blir det ikke større enn et halvt brød. Så vi fikk god plass i frysern, selv med våre andre ting der. Ble positivt overrasket.

Syns ikke det er noe komplisert å handle maten. Bare betaler på nett, ta med bekreftelsen og hent på lagret.

kanskje Leah må ha en lengere innkjøringsperiode? Noen hunden kan blir dårlig i magen med en gang og så går det over etter en uke eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken side bestiller du fra på nett?

men jo, ny fryseboks må vi ha, for vi får som sagt ikke plass til en kjøttdeig til inni der nå for eksempel. :P Hundematen får ikke ta plassen til min mat :P Men det kan da ikke være så vanskelig å finne en brukt fryseboks eller fryseskap. Trenger jo ikke se så fin ut heller, skal jo bare holde hundematen nedfryst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener ikke kuppe tråden her nå, men dere som har foret både V&H og NP..: Blir hundene like harde i magen av NP som av V&H?

Bruker v&h nå.. faktisk skeptisk på om hunden min vil ha NP engang.. Åssen er det forresten å blande disse to forene? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde NP for noen år siden, mine hunder ville ikke spise det. De kunne til nød gnage litt på det når det var frossent.

Synes også at hunder som fores på NP får "fiskelukt" og blir fortere "fettete" i pelsen. Men det er min erfaring da.. i tillegg så koster det nesten dobbelt så mye som V&H så valget er enkelt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min luktet fisk da jeg matet med tørrforet. Men det var fordi det var fiskemel i det. Nå etter at jeg begynte på NP, lukter det ingenting.Den fiskelukt ånden er borte. Ikke like vondt lukt av fisen heller som før. Og pelsen er så glatt og myk. Så der er visst store forskjeller ute å går.

Og etter hva jeg har hørt er det mer brukervennlig enn vom med tanke på at det er lettere å dele opp, det stinker ikke eller renner av det, slik Vom kan gjøre. Passer fint for oss med en liten leilighet uten garasje eller uthus. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Min erfaring med fôret er at det er et skikkelig bra fôr. Hunden min fungerte kjempebra på det! :icon_confused: Men min negative erfaring er at hunder blir lei NP etter kort tid. Min hund nekta å spise det mer etter 4 mnd, og jeg har hørt andre fortelle det samme. VH derimot blir hun aldri lei.

En annen negativ erfaring er at NP stinker noe ****** i kjøleskapet, mens VH derimot lukter overkommelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...