Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet KUN for gøy

Mirai

Recommended Posts

Jeg er enig med 2ne i at man betaler jo for å være der.

Og hva er egentlig startklar? Burde man f. eks la være å starte når man vet bombesikker at fvf og lineføring er til å grine av, og man velger å kanskje til og med hoppe over den ene øvelsen? Er man startklar når man ikke får en eneste null? Det blir jo rimelig opp til hver enkelts mening og forventninger.

Det er vel ingen her som mener det er ok å stå og rope ut i ringen at deltakeren skal pelle seg ut, og at de er elendige og aldri bør delta på konkurranse igjen, det tror jeg alle er enige om.

Er vel mer hvor høyt man "hvisker" til vennene sine. Er ikke alltid hvisking blir så lavmelt :D

I situasjonen på Bø, så var vel kanskje ikke praten lav nok? For den ble jo faktisk hørt av noen andre. Og da syns jeg ikke det ble holdt "privat".

For ordens skyld, jeg snakker jo med mine venner selv. Men ikke så andre kan høre det og si det videre, selv om det for det meste er sånne tekniske ting som slalom, føring, fvf, stå under marsj osv. Det er noe med lagånd, og at man skal være der for å applaudere andre videre, ikke le av dem :) Skader ikke å glede seg på andres vegne og vise at man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 227
  • Created
  • Siste svar
Okay, jeg skal ta det så sakte som jeg klarer - jeg har forøvrig ikke sendt deg noen PM, tror jeg, så jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen med det :D

Men altså.. Det begynte med at IW skreiv:

Og da svarte Margrete:

Så, som du ser, Margrete hisser seg opp når folk ler og kommenterer negativt på utsiden av ringen, og at det i Bø var en episode hun overhørte.. Og så kommer du og skriver:

Skjønner du nå hva sakens kjerne er? Folk GRUER seg til å starte fordi det sitter "verdensmestere" på utsiden og ler AV ekvipasjene og kommenterer de negativt. Margrete hisser seg opp over at du sier - til tross for at du aldri har startet, til tross for at du knapt har sett en LP-konkurranse - at du er en av de som kommenterer.

Så om du leser diskusjonen på nytt, så ser du at det er ikke bare Margrete som har hørt, eller IW som har opplevd at folk er forholdsvis ufine i kommentering og fnising av ekvipasjer som går. Altså er det et problem, både at folk kommenterer, og at det gjør folk ekstra nervøse fordi at det blir kommentert.

Og nei, det er ikke "oi, det var synd"-kommentarer eller applaudering av fine øvelser, eller at folk ler når hunden tar en 360 graders snuserunde i fellesdekken som er problemet (jepp, vesla her syns fellesdekk er kjeeeedeeeeeliiiiiiig), vi skjønner alle at det er morsomt og at folk engasjerer seg. Det er den ufine kommenteringa, både i agility, LP og rundt utstillingsringen (det er jo ikke måte på hvor stygge bikkjene som slår ens egen er, dårlige vinkler, ræva bevegelser, dårlig pels osv osv) som er en uting..

Jeg syns fortsatt det er ufint at folk kommenterer sånt som "herregud, hvorfor starter de med den hunden der" og lignende - samme hvor mye dere påberoper dere ytringsfrihet. Det er ikke nødvendig å være hoven og tro at man kan bedre, særlig ikke når man ikke starter sjøl engang, samme hvor mye ytringsfrihet det er. Og det er jo bare å se alle innleggene i denne diskusjonen om ufin oppførsel fra folk på sidelinja, så skjønner du kanskje hvorfor Margrete reagerer som hun gjør?

Nei, mulig jeg ikke helt skjønner hvor ille det er, siden jeg ikke har sett flere stevner enn jeg har. De få jeg har vært på har jeg ikke hørt kommentering a la typen "kom deg ut av ringen", verken til sidemannen eller til vedkommende i ringen. HVIS det er sånn, ja da skjønner jeg selvsagt like godt som alle andre at man gruer seg til å starte. Kommentarer type som jeg har uthevet, er de jeg "forsvarer" retten til å si, med mulig unntak av den siste. Jeg tror ikke jeg ville ledd av en slik hund, jeg ville nok kun trekt litt på smilebåndet eller humret. Og at man da kanskje sier til den ved siden av at fellesdekken ikke var helt "på plass" burde ikke være en overraskelse for noen, og er heller ikke ment å være noen hån eller uttalelse fra en selvutnevnt "verdensmester/besserwisser".

Eh? Har du lest hele tråden? Det er flere her som sier at folk har snakket direkte til dem, eller kommentert så høyt på utsiden at de har vært nødt til å høre? Det er det jeg snakker om? At folk ikke vil starte fordi de har hørt kommentarer og blitt ledd av..

Vet denne ikke var til meg, men svarer likevel. :)

Det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker ikke om kommentarer som andre kan høre, uansett om de er positive eller negative. Om jeg hvisker til sidemannen at de burde trent mer på fvf fordi f eks bikkja går langt bak, så er det en personlig kommentar til sidemannen, som aldri har nådd, eller er ment å nå, den som er i ringen på det tidspunktet. Å le AV noen, har jeg heller ikke gjort, men å le MED noen må være lov. Jeg har selv opplevd å bli ledd med (tror jeg, jeg valgte i alle fall å tolke det dithen :) ), og da ser man gjerne det morsomme i situasjonen selv, tenker at dette går bedre neste gang, i alle fall med litt trening! Men det er kanskje annerledes med publikum på ag-stevner enn på lp-stevner?

Jeg er enig med 2ne i at man betaler jo for å være der.

Og hva er egentlig startklar? Burde man f. eks la være å starte når man vet bombesikker at fvf og lineføring er til å grine av, og man velger å kanskje til og med hoppe over den ene øvelsen? Er man startklar når man ikke får en eneste null? Det blir jo rimelig opp til hver enkelts mening og forventninger.

Det er vel ingen her som mener det er ok å stå og rope ut i ringen at deltakeren skal pelle seg ut, og at de er elendige og aldri bør delta på konkurranse igjen, det tror jeg alle er enige om.

Er vel mer hvor høyt man "hvisker" til vennene sine. Er ikke alltid hvisking blir så lavmelt :)

I situasjonen på Bø, så var vel kanskje ikke praten lav nok? For den ble jo faktisk hørt av noen andre. Og da syns jeg ikke det ble holdt "privat".

For ordens skyld, jeg snakker jo med mine venner selv. Men ikke så andre kan høre det og si det videre, selv om det for det meste er sånne tekniske ting som slalom, føring, fvf, stå under marsj osv. Det er noe med lagånd, og at man skal være der for å applaudere andre videre, ikke le av dem :) Skader ikke å glede seg på andres vegne og vise at man gjør det.

Vel, da jeg prøvde å skrive det samme, var jo da hele denne diskusjonen begynte.. Plutselig var jeg en sånn som hylte ut at folk burde pelle seg ut av ringen.. merkelig.. Kanskje det kun har noe med at du har startet og jeg har ikke..?

*Dobbelpost, mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen får meg til å tenke. Jeg har sett et utall agkonkuranser og stått ringeside ved eksteriørbedømminger og et par lpkonkuranser. Jeg har også vært inni både AG og eksteriørringene. Men jeg kan ikke for mitt bare liv huske om jeg kommenterer noe videre, med mindre jeg kjenner de som er inne. Jeg kan vel kommentere rotete føring av eier, men treningen kommenterer jeg ikke. Og jeg har ropt oppgitt; Bryyyyyyyyyyyyyyyyt! men igjen, kun til ekvipasjer jeg kjenner og vet hvordan trener. Går stort sett i positive kommentarer, håper jeg.

Veldig glad jeg er (var, siden jeg ikke konkurerer) i min egen lille boble i agringen - jeg hører faktisk overhodet ikke kommentarer utenfra. Er kun meg, bikkja, dommeren og banen som teller da. Resten forsvinner til jeg er ferdig. Tror i grunnen ikke jeg får med meg så mye annet enn det som skjer i ringen under eksteriørbedømming heller, men skal høre litt bedre etter nestegang, om ikke nervene tar meg.

Husker ikke kjipe kommentarer ved agbanen fra andre heller, med mindre de er uenige med dommeren, eller dommeren overser noe. Kan glatt ha blitt verre enn det var da jeg var aktiv, og er sikkert verre om man ikke har en gjeng å henge med, men møter alene.

Men rundt utstillingsringen foregår det mye rart, der kommer det mange kommentarer fra dårlige tapere og folk som mener de har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er egentlig startklar? Burde man f. eks la være å starte når man vet bombesikker at fvf og lineføring er til å grine av, og man velger å kanskje til og med hoppe over den ene øvelsen?

Det kommer vel an på hvaslags forventninger og ambisjoner man selv har, og hva man vil ha ut av det. Jeg ville kanskje synes at det virket litt urettferdig at en hund ble kjørt igjennom 3 minutter lineføring og fvf dersom den ikke kan det godt nok (uten å uttale meg om at det gjelder Mona eller ei, her går jeg på eksempelet du satte). Etter min mening ville ikke jeg sagt at hunden var startklar da, men jeg vil helst ha hunden opprykksklar før jeg starter.

Vi kan da ærlig talt ikke si at praten skal være så lav at ingen andre hører den? Da begynner man å bli vel nærtagende. Folk har forskjellige meninger om ting, og da må man kunne respektere det nok til at man enten overhører det eller flytter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan da ærlig talt ikke si at praten skal være så lav at ingen andre hører den? Da begynner man å bli vel nærtagende. Folk har forskjellige meninger om ting, og da må man kunne respektere det nok til at man enten overhører det eller flytter seg.

Jo, vet du ? Det synes jeg burde være det minste man kunne forlange. Når jeg er på restaurant, så forventer jeg at folk snakker såpass dempet på nabobordet at jeg ikke hører hva de snakker om - det samme forventer jeg faktisk på andre steder der det foregår "private" samtaler mellom folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, man bør ikke sitte og snakke ren dritt høylytt. Men det må være lov å kommentere litt, og om man ikke har sterk nok psyke til å stille, så kanskje man ikke er klar da. Det er makan til puter man skal sy under armene til folk.

Forresten så betaler jeg for å komme inn også, og da har jeg lov til å ha en mening om det jeg ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitte og forsvare den slags prat rundt ringen, er man enten skyldig, eller forsvarer noen som er skyldig. At det i tillegg er blitt ag-folket som kritiserer lp-folket (-sporten) virker også litt merkelig. For jeg som tidvis er aktive både i og rundt lp-ringen kjenner faktisk ikke igjen kritiseringen rundt i LP-miljøet. Men kjenner det dessverre veldig godt igjen fra agility-miljøet.

Det er uansett synd og skam at noen sitter rundt ringen og skal bestemme når JEG er klar for å entre konkurranse med min hund, og i tillegg dømme. Jeg har betalt en dommer for å dømme, og da får både jeg og alle andre forholde oss til det. Konstruktiv kritikk er alltid kjærkomment, men flåkjeftahet og arroganse utenfor ringen vil nok vi alle være foruten. Fint at folk rundt ringen er engasjert i det som skjer innefor ringtauet, men ikke glem folkeskikken. Og de fleste meninger noen måtte ha om meg og min hund, driter antageligvis andre i (- men det kan såre meg)..

Synd at en tråd som burde bli positiv skulle utvikle seg negativt, for det ER gøy å gå lydighet også, og jeg håper faktisk alle går inn i ringen for å ha det gøy, ikke vinne for enhver pris. Mottoet er å få det beste ut av den hunden man har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, man bør ikke sitte og snakke ren dritt høylytt. Men det må være lov å kommentere litt, og om man ikke har sterk nok psyke til å stille, så kanskje man ikke er klar da. Det er makan til puter man skal sy under armene til folk.

Forresten så betaler jeg for å komme inn også, og da har jeg lov til å ha en mening om det jeg ser på.

Så enkelt kan det sies! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nettopp DET som diskuteres her da - at noen faktisk HAR snakket dritt såpass høyt at andre - som ikke tilhører den "indre krets" som kanskje var tiltenkt å høre kommentarene, faktisk HAR hørt kommentarene.

Det er vel ingen som har sagt at det ikke er lov til å åpne kjeften, men det er hva som ryr ut man kan tenke litt på. Det handler ikke om hvilke psyke hundeføreren i ringen har overhodet, det handler om at noen - som knapt har satt sine bein i en LP-ring - slenger kommentarer om en ekivpasjes treningsmåte og dårlige utførelse av øvelser.

Det er ytringsfrihet her i landet, men det er frihet under ansvar, og selv om man har lov til å si hva man vil, så TRENGER man faktisk ikke å si det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nettopp DET som diskuteres her da - at noen faktisk HAR snakket dritt såpass høyt at andre - som ikke tilhører den "indre krets" som kanskje var tiltenkt å høre kommentarene, faktisk HAR hørt kommentarene.

Det er vel ingen som har sagt at det ikke er lov til å åpne kjeften, men det er hva som ryr ut man kan tenke litt på. Det handler ikke om hvilke psyke hundeføreren i ringen har overhodet, det handler om at noen - som knapt har satt sine bein i en LP-ring - slenger kommentarer om en ekivpasjes treningsmåte og dårlige utførelse av øvelser.

Det er ytringsfrihet her i landet, men det er frihet under ansvar, og selv om man har lov til å si hva man vil, så TRENGER man faktisk ikke å si det...

Denne diskusjonen baseres på et veldig subjektivt syn om hva som skjedde i Bø. Jeg var en av sonenmenneskene som satt bak Margrete, og kjenner ikke igjen situasjonen slik den beskrives her. Jeg synes denne tråden bør gå vekk fra eksempelet i Bø, og heller diskutere dette prinsipielt, siden det kun er vi som satt der som faktisk vet hva som skjedde og som nå har blitt enige om å legge det bak oss. Og såvidt jeg vet Siri, var ikke du en av dem som satt foran oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen baseres på et veldig subjektivt syn om hva som skjedde i Bø. Jeg var en av sonenmenneskene som satt bak Margrete, og kjenner ikke igjen situasjonen slik den beskrives her. Jeg synes denne tråden bør gå vekk fra eksempelet i Bø, og heller diskutere dette prinsipielt, siden det kun er vi som satt der som faktisk vet hva som skjedde og som nå har blitt enige om å legge det bak oss. Og såvidt jeg vet Siri, var ikke du en av dem som satt foran oss :)

Jeg opplever den siste del av denne tråden som generell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen har nok gått langt utover den grensa.

Nå er vel "dritt" subjektivt også da så.

Oooog, det er noen som sitter vel høyt på hestene sine her inne, uten å nevne navn.. (ikke at jeg mener deg, siri, men vil ikke dobbeltposte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville du ikke gjort hvis du hadde sett at Siri har skrevet det samme i kommentaren til en blogg angående Bø :)

For meg - som kun forholder meg til denne diskusjonen, oppleves denne som generell.

Og det bør vel denne tråden også fortsette med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville du ikke gjort hvis du hadde sett at Siri har skrevet det samme i kommentaren til en blogg angående Bø :D

POENGET Karine, er at NOEN har omtalt en ekvipasje på en slik måte at en tredjepart har reagert særdeles negativt på det. Det synes ikke jeg er spesielt voksent gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, at denne diskusjonen egentlig handler om hva som skjedde i Bø, er ikke min oppfatning. Jeg har forsøkt å si det før, at hvis så er tilfelle, så kan jeg trekke alle mine poster, for jeg vil ikke forsvare noe jeg ikke vet hva er. Jeg var ikke der.

Men på generelt grunnlag mener jeg man bør kunne snakke om hva som skjer i ringen, uten å være ufin mot de som er der. Og det er det JEG har trodd vi har diskutert..

Jeg opplever den siste del av denne tråden som generell..

Jeg også.

Det ville du ikke gjort hvis du hadde sett at Siri har skrevet det samme i kommentaren til en blogg angående Bø :D

Vel, det er ikke alle av oss som er like opptatt av å lese blogger. Og hvis vi ikke følger med i den hvor Siri kommenterte, så er sjansen liten for at vi vet noe som helst. Kanskje en link kunne være på sin plass, eller en liten forklaring på hva som egentlig skjedde? Man kan ikke diskutere på et forum, under den forusetning av at alle leser de samme bloggene, det går bare ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke alle av oss som er like opptatt av å lese blogger. Og hvis vi ikke følger med i den hvor Siri kommenterte, så er sjansen liten for at vi vet noe som helst. Kanskje en link kunne være på sin plass, eller en liten forklaring på hva som egentlig skjedde? Man kan ikke diskutere på et forum, under den forusetning av at alle leser de samme bloggene, det går bare ikke..

Selvsagt ikke, derfor bør Siri holde seg for god til å snakke om episoden i Bø, og heller diskutere på generelt grunnlag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, at denne diskusjonen egentlig handler om hva som skjedde i Bø, er ikke min oppfatning. Jeg har forsøkt å si det før, at hvis så er tilfelle, så kan jeg trekke alle mine poster, for jeg vil ikke forsvare noe jeg ikke vet hva er. Jeg var ikke der.

Men på generelt grunnlag mener jeg man bør kunne snakke om hva som skjer i ringen, uten å være ufin mot de som er der. Og det er det JEG har trodd vi har diskutert..

Jeg også.

må bare *fnis* Nå er vi enige Huldra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner ikke engang JEG hvilken blogg Karine sikter til - ei heller vet jeg engang hvem Karine ER - men siden hun reagerer så kraftig på det jeg skriver antar jeg at hun har noe svart samvittighet for det som faktisk skjedde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

POENGET Karine, er at NOEN har omtalt en ekvipasje på en slik måte at en tredjepart har reagert særdeles negativt på det. Det synes ikke jeg er spesielt voksent gjort.

POENGET Siri, er at NOEN beskriver en helt annen situasjon enn det som faktisk skjedde. Det syntes ikke jeg er særlig voksent gjort? Og siden du ikke var til stede reagerer JEG særdeles negativt på det..

Nå aner ikke engang JEG hvilken blogg Karine sikter til - ei heller vet jeg engang hvem Karine ER - men siden hun reagerer så kraftig på det jeg skriver antar jeg at hun har noe svart samvittighet for det som faktisk skjedde ?

Nei, det vet du sikkert ikke :) Hvorfor da uttale seg om den spesifikke situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

POENGET Siri, er at NOEN beskriver en helt annen situasjon enn det som faktisk skjedde. Det syntes ikke jeg er særlig voksent gjort? Og siden du ikke var til stede reagerer JEG særdeles negativt på det..

Nei, det vet du sikkert ikke :) Hvorfor da uttale seg om den spesifikke situasjonen?

Men hvem bestemmer hvordan ting som blir sagt blir OPPFATTET ? Har du hevd på sannheten ? Noe som blir sagt kan jo bli oppfattet på en annen måte enn sånn det var tenkt, sant ? Derfor bør man passe seg for hvordan man sier ting - enten man mener det på den ene eller andre måten.

... og siden jeg ikke var til stede, så vil det da selvagt bety at ingen har fortalt meg hvordan de oppfattet situasjonen ?

Men nå får du kanskje også diskutere generelt - det var mitt utgangspunkt inntil dine såre tær tydeligvis tok overhånd og du tok ting personlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå må vi da ikke la dette bli en tråd om Siri da, det er da tross alt ikke hun som sitter rundt diverse ringer og kritiserer de som er innenfor.

På generell basis så bør vi vel kunne greie å oppføre oss rundt ringen, slik at de inni ringen føler at de faktisk har støtte av de utenfor, om de kjenner hverandre eller ei. For om man syns de er "så dårlige" hvilken trussel kan de da være? Vi driver med hund alle sammen, hvorfor kan vi da ikke prøve å være hyggelige mot hverandre, alle skal kunne føle seg velkommen uansett miljø/sport, i eller utenfor ringen.

Selv om jeg har betalt like mye som deg på et stevne/utstilling, så kan jeg vel ikke vrenge ut hvor stygg bikkja di er, eller hvor dårlig kontakt dere har?

Jeg kan velge å holde kjeft, eller fortelle hva som faktisk er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem bestemmer hvordan ting som blir sagt blir OPPFATTET ? Har du hevd på sannheten ? Noe som blir sagt kan jo bli oppfattet på en annen måte enn sånn det var tenkt, sant ? Derfor bør man passe seg for hvordan man sier ting - enten man mener det på den ene eller andre måten.

... og siden jeg ikke var til stede, så vil det da selvagt bety at ingen har fortalt meg hvordan de oppfattet situasjonen ?

Men nå får du kanskje også diskutere generelt - det var mitt utgangspunkt inntil dine såre tær tydeligvis tok overhånd og du tok ting personlig ?

Vel, din versjon av hva som skjedde er definitivt verre enn hva jeg opplevde og har fått framstilt på PM :) Å kommentere folk i ringen er tydeligvis ikke OK, men å skrive på nettet hva du hørte søsteren til onkelen til kjæresten din har gjort og sagt det er helt OK :)

Og ingen såre tær her, bare bittelitt irritert :) *puste*

Tror det er nå jeg skal skrive EOD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...