Gå til innhold
Hundesonen.no

Vår første utstilling

Cloudberry

Recommended Posts

Skrevet

I helga skal vi på vår aller første utstilling med valpen. Har aldri vært borti noe sånt før, og vi er veldig spente ;) Jeg har lest artikkelsamlingen som ligger på nkk.no, men lurer på om noen har noen tips/praktiske råd til oss som er helt grønne?

Alt fra ting vi bør gjøre på forhånd (kanskje litt kort tid da men, vi skal på trening idag og se hvordan det går) til ting som er lurt å ta med seg/gjøre på dagen etc.

Skrevet

Se på hvordan dommeren gjør det med de som er foran deg - da vet du hva du skal gjøre når det er din tur. Ikke stress, pust med magen.

Er det på valpeshovet på Ler du skal? Vær forberedt på at det er trangt. Masse valper har tisset på gulvet før deg så det er masse spennende lukter for valpen din, så den er ikke nødvendigvis så samarbeidsvillig. Men husk at dette er likt for alle. Ta med deg den beste godbiten valpen vet om og en god porsjon tålmodighet ;)

Skrevet

Nei, har ikke fått PM? Send på nytt ;)

Ja, har fått med meg det litt sånn her og der at man skal "rigge seg til" med stol, bur etc. Er det noe annet som er "must" på utstilling? Har skjønt at vi må ha utstillingsline, spiller det noen rolle hvilket halsbånd hunden har?

Skrevet

Hun tenkte kanskje på PM til utstillingen? (Beklager, og rett meg om feil)

Der hvor det står oppmøtetider for hver enkelt rase, praktiske opplysninger ovs.

Skrevet

Det var Pm fra arrangøren jeg mente ja. Jeg har helelr ikke fått så da er den vel oss alle ihende ganske snart :)

Apropos utstillingsline: som en hovedregel så følger man hundens farge. Mopsen din er vel sort, så da bruker du sort bånd.

Skrevet

Det bruker vel å bli satt fram endel stoler når det er valpeshow på Ler.

Du bør ha utstillingsline på valpen, det blir litt feil med vanlig kobbel. Og så trenger du noe å feste nummerlappen med. En sikkerhetsnål går bra om du ikke har nummerlappholder.

Skrevet

Da har jeg kjøpt utstillingsline ;) Og takk for tipset med sikkerhetsnåler, det er nettopp slike ting som man overhodet ikke tenker på selv når man aldri har vært på utstilling før.

Har fått pm nå fra arrangøren, står at jeg har oppmøtetid 1200. Betyr det at det er mopsens tur i ringen klokken 12, eller at "innsjekking" begynner klokken 12?

... føler meg rimelig inkompetent her nå... :wub:

Skrevet

Ta det helt med ro - man kan ikke vite alt på en gang vettu!

Oppmøtetid betyr at dersom alle hundene som skal dele ring med deg møter opp, så er det mopsens tur kl. 12.00. Slike tidspunkt stemmer imidlertid sjelden - det blir stort sett forsinkelser på en time eller to. Men du må likevel være klar til å gå inn kl. 12.00, så jeg ville kommet i god tid. Du skal finne ringen, du skal vise veterinærattest og katalognummer og du skal rigge deg til ringside.

Husk å ta med:

hund :rolleyes:

utstillingsbånd

katalognr og sikkerhetsnål til den

vannskål

hundepose

veterinærattest

stol

godt humør

kamera (alltid kjekt)

Skrevet

Dette var på mitt nivå ja, takk skal du ha! :wub:

Tenker jeg skal sitte der i et par timer først og plukke opp litt tips ja, og satse på å være klar klokka 12.

Skrevet

På Ler er det bare en ring, og det er nokså trangt både i og rundt ringen. Stoler er det nok av der, så du trenger ikke ta med din egen. Fordi det er mange mennesker, valper og lukter der kan det bli vanskelig for hunden din å konsentrere seg - så ta med veldig gode godbiter så du kan klare å få kontakt med hunden.

Når du kommer til huset hvor valpeshowet skal være i, går du inn og opp trappa. Der kan du få tak i en katalog sånn at du ser hvilke hunder som skal inn før deg, og sånn sett være forberedt på når du skal inn i ringen.

Har du oppmøtetid klokka tolv, ville jeg personlig ha kommet rundt elleve. Du vil ha god nok tid til at du slipper å stresse og sånn at valpen blir vant til å være der - men du vil jo ikke at den skal bli sliten av alle inntrykkene innen dere kommer inn i ringen heller.

Når du først kommer inn i ringen, er det bare å ta med ro og puste. :wub: Ringsekretær og dommer er (stort sett alltid) hyggelige og hjelper deg sånn at ting blir riktig. Blir det litt kluss første gangen, får du en sjanse til.

Det jeg ville ha gjort de siste par dagene nå, er å repetere noen ganger at du løfter valpen opp på f.eks. et strykebrett, stiller den opp der, kjenner litt på kroppen dens og ser på tennene - da samme sekvens vil skje på valpeshowet. Forholder hunden seg rolig må du gjerne belønne det litt, sånn at den forbinder det med noe positivt.

Dette går nok veldig bra, vil jeg tro - valpene er valper og mange av de som stiller ut er nybegynnere.

Lykke til! ;)

Skrevet

Sitter med PM'en her nå. Ser det er lagt inn god margin så tror du kan regne med at du skal inn ca kvart over tolv. Følg med når tibbene starter for da tar det ikke veldig lang tid før det er din tur (tibbene er første rase som har oppmøte 12, og det er 5 stk).

Jeg har oppmøte kl 10, men er siste rase med det oppmøtet. Før meg skal det inn 16 valper med samme oppmøtetid.

Skrevet

Takk for svar, nå føler jeg meg litt mer forberedt :)

Er fryktelig spent på hvordan hunden vil reagere på settingen, men forhåpentligvis blir det bare moro.

Skrevet

Det står at Marianne Holmli skal være dommer. Håper hun titter mest på hunden ja :) Det er forøvrig min samboer som skal gå i ringen, jeg skal være heiagjeng ;)

Skrevet

Vet ikke noe om henne. Men de fleste dommere som dømmer valpeshow er hyggelige, og ikke minst tålmodige med utstillerne. Mange av dem tar seg god tid og forklarer for at du skal vise hunden din best mulig. Skulle virkelig ønsket jeg hadde stilt hunden for første gang for en slik dommer :)

Skrevet

Blir moro å høre hva hun sier iallefall :)

Nå la jeg merke til at veterinæren har barbert henne på foten (hun var i narkose idag, trakk ei melketann), det var jo ikke spesielt stilig.. Hehe! Går vel greit å forklare en sånn ting til dommeren?

Skrevet

Nå la jeg merke til at veterinæren har barbert henne på foten (hun var i narkose idag, trakk ei melketann), det var jo ikke spesielt stilig.. Hehe! Går vel greit å forklare en sånn ting til dommeren?

De fleste skjønner det nok uten forklaring ;)

Skrevet

Det er neppe noe problem :) Jeg stilte på valpeshow i helgen med en valp som har kul i nakken (etter antibiotikainjeksjon), pelsavfall over øyet og sår på nesa, og vi fikk ingen kommentarer på det.

Lykke til! Valpeshow er bare koselig, med snille og bilde dommere (stort sett). De aller aller fleste skjønner at det er valper, og forventer ikke at de skal oppføre seg som stjerner i ringen.

• 2 weeks later...
Skrevet

Hehe, har vært litt med vilje at jeg lot være å skrive hvordan det gikk da... :P

Nei, det var tydelig at Sita ble påvirket av alle menneskene og hundene, og at vi ikke hadde trent på å gå i ringen.. Hehe! Hun spratt hit og dit, ikke interessert i å gå pent i det hele tatt. Når hun skulle stå foran dommeren satte hun seg, og da samboeren min prøvde å lokke henne opp igjen la hun seg helt flatt på gulvet. Det var litt søtt i det minste! :brr:

Vi fikk tredje (siste) plass blant mopsetispene, kritikken lød som følger: 61/2 mnd g. tispe. m. stor, meget g. type. g. sk. ho. som trenger å utvikle seg mer i hode. Litt lette ører. Kunne hatt litt lenger hals. Sterk rygg, m. g. kropp. Kunne hatt litt kraftigere benst. Tidvis bra bev. Trivelig temp. (husker ikke helt hva g. sk. ho. betyr, oppklaring mottas med takk)

Hun fikk også kommentarer på at hun hadde sjeldent fin pels, som er skikkelig sort. Mange sorte mopser har brunskjær, det har ikke Sita. Ellers sa damen som fikk BIM at hun ikke var enig i at halsen burde være lenger, eller at hun hadde lett benstamme.

Vi skal øve litt nå fremover, og være med på et valpeshow i april. Forøvrig tror jeg ikke utstilling blir helt tingen for oss. Kaos og stress, og litt tåpelig egentlig i mine øyne. Skjønner ikke helt at folk legger så stor vekt på slike resultater. Om en hund er eneste utstilte i sin rase blir den jo automatisk BIR? Verdien ved tittelen faller en god del for meg da. Men det var jo selvfølgelig moro å se så mange fine hunder og engasjerte eiere på en plass :P

Skrevet

Nå er det triveligere på vanlig utstilling enn valpeshow på Ler da :brr:

G. sk er sannsynligvis god skalle. Ho - holdning kanskje?

Og nei, man blir ikke automatisk BIR om man er alene i sin rase. Hunden skal likevel oppfylle kriteriene. Er ikke hunden god nok blir den ikke BIR samme hvor alene den er.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...